NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp
NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp
NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp
Een conductrice van de Nederlandse Spoorwegen is in de afgelopen nacht zwaar mishandeld in de trein van Schiphol naar Hoofddorp. Het 44-jarige slachtoffer is met diverse breuken in haar gezicht naar een ziekenhuis gebracht, waar ze vrijdag wordt geopereerd. Dat meldde de NS.
Volgens de politie kan de vrouw zich niets meer herinneren van het moment van de mishandeling. Alleen dat ze tussen Schiphol en Hoofddorp haar laatste ronde deed in de trein en in de eerste klas een lastige reiziger tegenkwam die de trein niet uit wilde.
Omstanders zagen op het station van Hoofddorp rond dezelfde tijd iemand weglopen. In de buurt hebben agenten een 26-jarige man zonder vaste woon- of verblijfplaats aangehouden. Of hij iets met de mishandeling te maken heeft, wordt uitgezocht.
Bron: Volkskrant.nl
:N :N :N
Een conductrice van de Nederlandse Spoorwegen is in de afgelopen nacht zwaar mishandeld in de trein van Schiphol naar Hoofddorp. Het 44-jarige slachtoffer is met diverse breuken in haar gezicht naar een ziekenhuis gebracht, waar ze vrijdag wordt geopereerd. Dat meldde de NS.
Volgens de politie kan de vrouw zich niets meer herinneren van het moment van de mishandeling. Alleen dat ze tussen Schiphol en Hoofddorp haar laatste ronde deed in de trein en in de eerste klas een lastige reiziger tegenkwam die de trein niet uit wilde.
Omstanders zagen op het station van Hoofddorp rond dezelfde tijd iemand weglopen. In de buurt hebben agenten een 26-jarige man zonder vaste woon- of verblijfplaats aangehouden. Of hij iets met de mishandeling te maken heeft, wordt uitgezocht.
Bron: Volkskrant.nl
:N :N :N
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp
Tja, je kunt eens de pech hebben de verkeerde tegen het lijf te lopen. Voor de vrouw in kwestie een heel nare gebeurtenis.
Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp
Gewoon pech en verder gaan we over tot de orde van de dag?
Volgensmij is er gewoon een structureel probleem met agressie en geweld jegens treinpersoneel en wordt het hoog tijd dat NS de inzet van personeel op trein eens aanpast aan 2015.
Volgensmij is er gewoon een structureel probleem met agressie en geweld jegens treinpersoneel en wordt het hoog tijd dat NS de inzet van personeel op trein eens aanpast aan 2015.
Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp
Ik denk dat dit soort incidenten - hoe ernstig en ingrijpend ze ook zijn op individueel niveau - vaak worden uitvergroot naar een schaal waarop zowat iedere treinreiziger een potentiële geweldpleger is. Dat is niet zo, en dus kan de oplossing volgens mij ook niet zitten in 'meer' doen aan geweld. De oplossing moet zitten in gerichter optreden. Je hebt hier te maken met een kleine, maar notoire groep aan gewelddadige personen. Daar moet je je aandacht op richten, zodat deze personen zo min mogelijk schade kunnen berokkenen.
Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp
Gewoon conducteurs savonds niet alleen, en zeker vrouwen niet alleen, door de trein laten lopen. Het is niet moeilijk.
Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp
NS-personeel houdt actie op spoor na geweld Hoofddorp
Personeel van de Nederlandse Sporen houdt vrijdagmiddag een actie bij treinstation Hoofddorp. Het treinverkeer ondervindt daar in de spits mogelijk hinder van.
De groep NS'ers wil een statement maken na de ernstige mishandeling van een hoofdconducteur op station Hoofddorp in de nacht van donderdag op vrijdag.
De groep bestaat uit ongeveer twintig mensen, aldus een woordvoerder van de NS. Het gaat om een spontane actie. Hij weet niet in hoeverre reizigers last hebben van de spontane actie van de personeelsleden. Volgens de NS moeten reizigers rekening houden met een extra reistijd van vijftien tot dertig minuten.
''Het gaat deze groep er om dat een grens is overschreden. Dat willen ze duidelijk maken", aldus de woordvoerder.
Bron: ANP, via NU.nl
Een goede reactie, als je het mij vraagt. Het loopt de laatste tijd echt de spuigaten uit met het geweld op het spoor... :N
Personeel van de Nederlandse Sporen houdt vrijdagmiddag een actie bij treinstation Hoofddorp. Het treinverkeer ondervindt daar in de spits mogelijk hinder van.
De groep NS'ers wil een statement maken na de ernstige mishandeling van een hoofdconducteur op station Hoofddorp in de nacht van donderdag op vrijdag.
De groep bestaat uit ongeveer twintig mensen, aldus een woordvoerder van de NS. Het gaat om een spontane actie. Hij weet niet in hoeverre reizigers last hebben van de spontane actie van de personeelsleden. Volgens de NS moeten reizigers rekening houden met een extra reistijd van vijftien tot dertig minuten.
''Het gaat deze groep er om dat een grens is overschreden. Dat willen ze duidelijk maken", aldus de woordvoerder.
Bron: ANP, via NU.nl
Een goede reactie, als je het mij vraagt. Het loopt de laatste tijd echt de spuigaten uit met het geweld op het spoor... :N
Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp
Kon je op wachten natuurlijk. Op zich begrijpelijk dat er een actie gevoerd wordt. Alleen afkeurenswaardig dat dat WEER over de rug van de reiziger "moet" :neg: Maar dat mag ik vast niet zeggen.
Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp
Lekker doordachte actie ook wel. :?
Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp
Er is nog veel meer personeel dat graag zou willen meedoen maar het niet verantwoord vinden om de avondspits totaal in de soep te kunnen laten lopen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp
Ik wou dat ze eens actie konden voeren ZONDER de reiziger te duperen. Maar ja, het is al moeilijk genoeg om gewoon hun werk te doen zonder de reiziger te duperen, dus dit zal wel helemaal ondenkbaar zijn. Ik heb niet de indruk dat dit leidt tot minder agressie of zo. Jij?
Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp
De lijphanzen die conducteursgezichten tot moes slaan, zullen hiermee waarschijnlijk niet tot inkeer komen.
Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp
Dat sowieso niet. En het management kan het ook geen flikker schelen of er nou tien of honderd of duizend of tien miljoen reizigers gedupeerd worden. Erg veel zin heeft dit allemaal niet.
Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp
Misschien moet je toch van de gedachte af dat personeel dit voor de lol doet, als een collega van je bijna doodgeslagen wordt is er gegronde reden tot angst, en mag je als personeelslid gewoon vragen om middelen om deze gegronde angst weg te nemen. De leiding in Utrecht is alleen eerder doof gebleken bij soortgelijke gebeurtenissen (en oproepen om maatregelen), en dus vind ik het meer dan logisch dat het personeel nu begint met staken om simpele, maar noodzakelijke veiligheidsmaatregelen te vragen.
Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp
Inderdaad. En hoe krijg je reizigers agressief. Door zo je werk te doen en het arbeidsethos van een baksteen te hebben.Fles schreef:Kon je op wachten natuurlijk. Op zich begrijpelijk dat er een actie gevoerd wordt. Alleen afkeurenswaardig dat dat WEER over de rug van de reiziger "moet" :neg: Maar dat mag ik vast niet zeggen.
Er is een groot probleem tussen enkele reizigers en het NS-personeel. Daar mogen best ook nog redenen voor zijn om de directie tot maatregelen te dwingen, maar waarom wèèr ten koste van de reiziger. :-(
Het is een spectrum.
Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp
@Bee: zeker. De HC en machinist die vanmiddag rond 17:15 mijn s3000 op Amsterdam Centraal overnamen, waren ernstig aan het overwegen om mee te doen met de actie, maar vonden het niet verantwoord op een drukke trein te laten stranden. Dit werd ook omgeroepen door de HC vlak na vertrek.
@ZZN: inderdaad. Als je hoort dat een collega zwaar is mishandeld, dan had het ook net zo goed jezelf kunnen zijn die tegenover die aggressieve passagier stond. Hoewel 100% geweldloos waarschijnlijk onrealistisch is, heeft het treinpersoneel zoals ieder ander ook recht op een veile werkplek!
@ZZN: inderdaad. Als je hoort dat een collega zwaar is mishandeld, dan had het ook net zo goed jezelf kunnen zijn die tegenover die aggressieve passagier stond. Hoewel 100% geweldloos waarschijnlijk onrealistisch is, heeft het treinpersoneel zoals ieder ander ook recht op een veile werkplek!
Beul van de blindegeleidelijn
Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp
Als je het tegen mij hebt wil ik je vragen om op te houden met mij woorden in de mond te leggen.Z2N schreef:Misschien moet je toch van de gedachte af dat personeel dit voor de lol doet, als een collega van je bijna doodgeslagen wordt is er gegronde reden tot angst, en mag je als personeelslid gewoon vragen om middelen om deze gegronde angst weg te nemen. De leiding in Utrecht is alleen eerder doof gebleken bij soortgelijke gebeurtenissen (en oproepen om maatregelen), en dus vind ik het meer dan logisch dat het personeel nu begint met staken om simpele, maar noodzakelijke veiligheidsmaatregelen te vragen.
Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp
De NS heeft tien jaar geleden eens gedreigd om de stations Sloterdijk en Lelylaan na negen uur 's avonds niet meer te bedienen met treinen. Toen was er binnen een week permanent politietoezicht. Ik denk dat dat dus een veel zinvollere maatregel is. De probleemlijnen en -stations zijn bekend. Nu nog de juiste maatregelen nemen en niet met allerlei discutabele beveiligingsbedrijfjes gaan werken, maar gewoon met politie en conducteurs met geweldsbevoegdheid.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp
Nee, we gaan de boel nog agressiever laten worden, laten we buschauffeurs ook maar een wapenstok geven.......oh, oh, oh wat zijn we goed bezig zeg.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp
Omdat diezelfde reiziger die zich nu gedupeerd voelt, dezelfde reiziger is die wegkijkt, of zelfs opstaat en een coupé verder gaat zitten als er iemand uit zijn stekker gaat tegen NS personeel.Karl schreef:
Er is een groot probleem tussen enkele reizigers en het NS-personeel. Daar mogen best ook nog redenen voor zijn om de directie tot maatregelen te dwingen, maar waarom wèèr ten koste van de reiziger. :-(
En ik snap heel goed dat een enkele reiziger ook voor zijn eigen veiligheid kiest, maar zelfs een hele coupé kijkt weg. Nemen zelfs niet de moeite om eventueel te bellen. Sterker nog, ze komen ook nog even klagen over de opgelopen vertraging door gedoe met een agressieve reiziger.
En het "ikke ikke" gedrag is dus hier ook te lezen in diverse reacties. Zolang "IK" er maar geen last van heb, dan mag het personeel best actievoeren tegen de toenemende agressie.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp
Ik denk dat het een deel van de reizigers dat beschouwt als risico van het vak. Verder hoef ik als reiziger niet als uitlaatklep voor al hun problemen te functioneren dat doen ze maar bij de bedrijfspsychiater en hun leidinggevende. Ook het verwijderen van agressieve reizigers is mijn zaak niet.Ennes schreef:
Omdat diezelfde reiziger die zich nu gedupeerd voelt, dezelfde reiziger is die wegkijkt, of zelfs opstaat en een coupé verder gaat zitten als er iemand uit zijn stekker gaat tegen NS personeel.
Zo ik ook over klagen en geld terug vragen. NS moet er maar voor zorgen dat de overlast beperkt blijft en verder interesseert het me precies niets.Ennes schreef:En ik snap heel goed dat een enkele reiziger ook voor zijn eigen veiligheid kiest, maar zelfs een hele coupé kijkt weg. Nemen zelfs niet de moeite om eventueel te bellen. Sterker nog, ze komen ook nog even klagen over de opgelopen vertraging door gedoe met een agressieve reiziger.
Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp
Ik vind heel strak blijven hangen in wat formeel je eigen verantwoordelijkheid is nou niet bepaald getuigen van fatsoen.
Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp
-o-Mr-W schreef:Ik denk dat het een deel van de reizigers dat beschouwt als risico van het vak. Verder hoef ik als reiziger niet als uitlaatklep voor al hun problemen te functioneren dat doen ze maar bij de bedrijfspsychiater en hun leidinggevende. Ook het verwijderen van agressieve reizigers is mijn zaak niet.
-o-Mr-W schreef:Zo ik ook over klagen en geld terug vragen. NS moet er maar voor zorgen dat de overlast beperkt blijft en verder interesseert het me precies niets.
Dit is echt zo typisch. "Niet mijn verantwoordelijkheid" is echt zo'n nare instelling. De hele samenleving in Nederland wordt steeds agressiever. Daar moeten we allemaal wat aan doen. Niet afschuiven. Sterf toch a.u.b.
Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp
De conducteur kan vaak niets doen aan een geweldssituatie waar zij of hij plotseling in terecht komt. De conducteur is ook niet de eerste die zal beginnen met het geweld, daarvoor heeft hij/zij een gedegen opleiding geweest. Het geweld komt toch echt bij de reiziger vandaan en dan zie ik het ook als een taak van die groep om haar eigen verantwoordelijkheid te nemen
Een waargebeurd voorbeeld: Ik zat vorige maand in een trein toen een reiziger overlast veroorzaakte door op zijn draagbare spelcomputer met het geluid vol aan te spelen. Nadat een andere reiziger hem had gevraagd het volume te verlagen, uit te zetten of een koptelefoon te dragen en dat te weigeren pakte de reiziger daarop de bagage van de overlastveroorzakende reiziger af. Uiteraard leverde dat agressiviteit op. Ik zat een rij verder in de trein en heb geprobeerd het tot de komst van de conducteur geprobeerd te sussen.
Maar ik vraag mij nog steeds op wat die twee reizigers nu eigenlijk bezielde? Waarom verminder je niet de hoeveelheid overlast die je veroorzaakt als dat vriendelijk wordt gevraagd en waarom ga je meteen over tot het afpakken van andersmans bagage? Zijn we als maatschappij dan niet al te ver heen?
Een waargebeurd voorbeeld: Ik zat vorige maand in een trein toen een reiziger overlast veroorzaakte door op zijn draagbare spelcomputer met het geluid vol aan te spelen. Nadat een andere reiziger hem had gevraagd het volume te verlagen, uit te zetten of een koptelefoon te dragen en dat te weigeren pakte de reiziger daarop de bagage van de overlastveroorzakende reiziger af. Uiteraard leverde dat agressiviteit op. Ik zat een rij verder in de trein en heb geprobeerd het tot de komst van de conducteur geprobeerd te sussen.
Maar ik vraag mij nog steeds op wat die twee reizigers nu eigenlijk bezielde? Waarom verminder je niet de hoeveelheid overlast die je veroorzaakt als dat vriendelijk wordt gevraagd en waarom ga je meteen over tot het afpakken van andersmans bagage? Zijn we als maatschappij dan niet al te ver heen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp
Jij bent dus precies het type reiziger waar ik op doelde. Ik zou nog iets willen typen, maar je bent me geen ban waard,dus ik hou me in.Mr-W schreef:Ik denk dat het een deel van de reizigers dat beschouwt als risico van het vak. Verder hoef ik als reiziger niet als uitlaatklep voor al hun problemen te functioneren dat doen ze maar bij de bedrijfspsychiater en hun leidinggevende. Ook het verwijderen van agressieve reizigers is mijn zaak niet.Ennes schreef:
Omdat diezelfde reiziger die zich nu gedupeerd voelt, dezelfde reiziger is die wegkijkt, of zelfs opstaat en een coupé verder gaat zitten als er iemand uit zijn stekker gaat tegen NS personeel.
Zo ik ook over klagen en geld terug vragen. NS moet er maar voor zorgen dat de overlast beperkt blijft en verder interesseert het me precies niets.Ennes schreef:En ik snap heel goed dat een enkele reiziger ook voor zijn eigen veiligheid kiest, maar zelfs een hele coupé kijkt weg. Nemen zelfs niet de moeite om eventueel te bellen. Sterker nog, ze komen ook nog even klagen over de opgelopen vertraging door gedoe met een agressieve reiziger.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp
Je begint inderdaad bijna te hopen dat Mr-W een keer in elkaar wordt geslagen en iedereen weg kijkt omdat het "hun zaak" niet is.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 187 gasten