Ik weet niet waar dit topic hoort, maar WAT een gelul.

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Ik weet niet waar dit topic hoort, maar WAT een gelul.

Bericht door Fles »

Ja of zoiets als de metro in Moskou:

01:00 - 05:00: 12 per uur
05:00 - 06:00: 30 per uur
06:00 - 09:00: 80 per uur
09:00 - 16:00: 30 per uur
16:00 - 18:00: 80 per uur
18:00 - 22:00: 30 per uur
22:00 - 01:00: 20 per uur

(tenminste zo ging het toen ik er was).
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Ik weet niet waar dit topic hoort, maar WAT een gelul.

Bericht door JeePee »

Het schijnt dat daar al eens mee geëxperimenteerd is in Nederland en het vervolgens klachten regende. Blijkbaar begrijpt men elke 2-3 minuten (of iets dergelijks) niet. In Budapest wordt ook gewoon elke 1 á 3 minuten aangegeven. Lijkt mij dat het bij dergelijke frequenties toch geen bal uit maakt hoe laat een bus / tram / metro komt.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Ik weet niet waar dit topic hoort, maar WAT een gelul.

Bericht door Ruben »

Nederlanders hebben dan natuurlijk ook de cultuur dat ze altijd precies een tijd afspreken waarop ze ergens zijn. Op veel van die nieuwe DRISbordjes doen ze het ook zo stom, hangen ze er een klok naast (let wel, zo'n alternatief ding met wijzers nog) en dan zetten ze een tijd neer waarop de bus komt. Zet gewoon neer hoeveel minuten het nog duurt, klok in de prullenbak en klaar ben je.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ik weet niet waar dit topic hoort, maar WAT een gelul.

Bericht door Geert »

Precies, die dingen in Utrecht deden dat ook (nu niet meer, want ze doen het niet meer). De DRIPs van de RET en RandstadRail zijn wat dat betreft wat aardiger uitgevoerd en een klok ernaast lijkt me niet zo erg, dan heb je nog enig idee van tijd.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Ik weet niet waar dit topic hoort, maar WAT een gelul.

Bericht door tsov »

Een klok is leuk ja, maar als je op twee pal naast elkaar hangende borden met twee klokken twee keer een verschillende tijd ziet staan werkt het natuurlijk ook niet... (Eens gezien op het busstation in Zwolle) :mrgreen:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Ik weet niet waar dit topic hoort, maar WAT een gelul.

Bericht door JeePee »

Ik krijg bijna zin om het in Krimpen a/d IJssel te proberen (12x per uur in de drukste spitsrichting, dus laten we zeggen elke 4-6 minuten), maar ik weet nu al dat het totaal niet geaccepteerd wordt...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ik weet niet waar dit topic hoort, maar WAT een gelul.

Bericht door Suus »

Geert schreef:Precies, die dingen in Utrecht deden dat ook (nu niet meer, want ze doen het niet meer). De DRIPs van de RET en RandstadRail zijn wat dat betreft wat aardiger uitgevoerd en een klok ernaast lijkt me niet zo erg, dan heb je nog enig idee van tijd.
Maar die in Zoetermeer gaan bij een tijd langer dan tien minuten over op het weergeven van de verwachte vertrektijd :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Ik weet niet waar dit topic hoort, maar WAT een gelul.

Bericht door Ruben »

Op zich vind ik dat wel een slim idee, en had het al als reden bedacht voor het überhaupt vermelden van de vertrektijd in plaats van het aantal minuten tot vertrek: als het langer dan 10 minuten duurt dan lijkt het heel lang als er bijvoorbeeld 20 minuten staat, terwijl een tijd minder snel die negatieve reactie oproept. Een goeie oplossing is dan om een grens aan te brengen binnen die tijden, en dat je meestal het aantal minuten weergeeft, maar soms de vertrektijd.
Connexxion Amstelland doet het trouwens niet, buslijn 175 naar Amsterdam Bijlmer ArenA staat er wel eens leuk op met 45 minuten enzo. En dan heb je op hetzelfde bord de Zuidtangent staan met max. 10 :P
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ik weet niet waar dit topic hoort, maar WAT een gelul.

Bericht door Suus »

Het enige nadeel wat ik er aan zie is dat er dan bijvoorbeeld om 10:09 dit op een bord kan staan (voorbeeld):

RR3 ZM Centrum West 5 min
RR3 ZM Centrum West 10:21
Werkzaamheden op zaterdag: RR3 alleen rechtsom.

Dan zal toch iedereen die eerstvolgende nemen, en dan is het verschil tussen die trams ook maar 6 minuten, dus dan mag je van mij ook wel 12 minuten weergeven. Zou de eerstvolgende tram al meer dan 10 minuten duren ('s avonds heel laat), dan zou ik het logischer vinden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Ik weet niet waar dit topic hoort, maar WAT een gelul.

Bericht door Ruben »

Ik zie er eigenlijk niet het nut van in één lijn met precies dezelfde eindbestemming etc. in 2 ritten weer te geven. Alleen de eerstvolgende doet er toch toe, en dan heb je aan die minutenweergave een prima alternatief.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Ik weet niet waar dit topic hoort, maar WAT een gelul.

Bericht door Chauf21 »

Bee schreef:
Geert schreef:Precies, die dingen in Utrecht deden dat ook (nu niet meer, want ze doen het niet meer). De DRIPs van de RET en RandstadRail zijn wat dat betreft wat aardiger uitgevoerd en een klok ernaast lijkt me niet zo erg, dan heb je nog enig idee van tijd.
Maar die in Zoetermeer gaan bij een tijd langer dan tien minuten over op het weergeven van de verwachte vertrektijd :?
Daarmee kan je wel een goede combinatie tussen statische en dynamische vertrektijden maken. Wanneer het nog 10 minuten duurt kan er nog van alles gebeuren waardoor je eerder of later op de halte aankomt. Het is dan dus zinnig om vast te houden aan de geplande statische vertrektijd. Naarmate het voertuig dichter bij de halte komt, is nauwkeurig te bepalen hoelaat 'ie zal vertrekken en zijn dynamische tijden praktischer :pos:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Ik weet niet waar dit topic hoort, maar WAT een gelul.

Bericht door Vinny »

Je moet dus de vaste dienstregelingstijd geven en een vertragingstijd in minuten. Vertrek: 10.25 + 2 (en een klok). Zo doet men dat in steden als Napels en Istanboel ook en daar werkt het prima.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ik weet niet waar dit topic hoort, maar WAT een gelul.

Bericht door reisthijs »

Als ik op een willekeurig moment bij een halte kom hoef ik helemaal niet te weten of het vertraging heeft of niet, ik wil dan gewoon weten hoe lang ik nog moet wachten, dat is de informatie die je op zo'n moment nodig hebt.

Anders moet je kijken hoe laat het is, tellen hoe lang het nog duurt tot de oorspronkelijke vertrektijd, en daar de vertraging bij optellen. Een echt goed dynamisch display rekent dat gewoon voor je uit, zodat je direct de gewenste informatie afleest.
Vertrektijd+vertraging vermelden werkt op zich ook wel, maar vind ik voor frequent stadsvervoer wel een beetje ouderwets. (bij een verbinding om het half uur ofzo is het een ander verhaal, dan is het fijn te weten of je op tijd zal vertrekken)
NS-Reiziger schreef:Ik zie er eigenlijk niet het nut van in één lijn met precies dezelfde eindbestemming etc. in 2 ritten weer te geven.
Het heeft wel nut als je de frequentie niet weet, dan weet je of je moet rennen om de tram te halen, of dat je geen haast hoeft te maken want de volgende komt toch over 3 minuten al. Vind ik toch wel handige informatie.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Ik weet niet waar dit topic hoort, maar WAT een gelul.

Bericht door Ruben »

reisthijs schreef:
NS-Reiziger schreef:Ik zie er eigenlijk niet het nut van in één lijn met precies dezelfde eindbestemming etc. in 2 ritten weer te geven.
Het heeft wel nut als je de frequentie niet weet, dan weet je of je moet rennen om de tram te halen, of dat je geen haast hoeft te maken want de volgende komt toch over 3 minuten al. Vind ik toch wel handige informatie.
Huh? Wat voor een ogen heb jij dan... Als je het display kan lezen stá je toch al op het perron? Of je ziet iig al wat er aan komt.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Ik weet niet waar dit topic hoort, maar WAT een gelul.

Bericht door Chauf21 »

Op de meeste haltes zal dat zo zijn, maar er zijn ook genoeg haltes waar je de displays wel al kan zien, maar nog geen uitstapmogelijkheid hebt of eerst moet omlopen (roltrap, baanovergang) om de perrons te bereiken. Op sommige haltes hangen ook op meerdere plekken en niet uitsluitend op perrons informatieschermen. Spui Den Haag is daar een voorbeeld van:
Afbeelding
(foto van Wikipedia)
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ik weet niet waar dit topic hoort, maar WAT een gelul.

Bericht door reisthijs »

NS-Reiziger schreef:Als je het display kan lezen stá je toch al op het perron?
Of op een ánder perron. Als je bijvoorbeeld in Den Haag l.v.NOI uit de trein stapt, kan je de displays van Randstadrail al zien, maar moet je eerst nog trap-af, trap-op.
(foto van Wikipedia)
Hee, die foto komt me bekend voor? O ja, is waar ook, had ik zelf op die wiki gezet :) )
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Ik weet niet waar dit topic hoort, maar WAT een gelul.

Bericht door Ruben »

Nou oke, in sommige gevallen handig. Had in m'n kop een nutteloze bushalte langs straat X waar verder niks overgestapt wordt. Of RR in Zoetermeer waar het op elke halte gebeurt.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Ik weet niet waar dit topic hoort, maar WAT een gelul.

Bericht door Chauf21 »

Op bushaltes langs de straat kan een dergelijke weergave ook nog een (onbedoelde) marketingfunctie hebben. Als je als niet-OV reiziger er langs rijdt en ziet dat de bus/tram/whatever elke zoveel minuten rijdt, weet je ook wat je kan verwachten als je zelf rond dat tijdstip gaat reizen :idea:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 41 gasten