NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door Suus »

NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp
Een conductrice van de Nederlandse Spoorwegen is in de afgelopen nacht zwaar mishandeld in de trein van Schiphol naar Hoofddorp. Het 44-jarige slachtoffer is met diverse breuken in haar gezicht naar een ziekenhuis gebracht, waar ze vrijdag wordt geopereerd. Dat meldde de NS.

Volgens de politie kan de vrouw zich niets meer herinneren van het moment van de mishandeling. Alleen dat ze tussen Schiphol en Hoofddorp haar laatste ronde deed in de trein en in de eerste klas een lastige reiziger tegenkwam die de trein niet uit wilde.

Omstanders zagen op het station van Hoofddorp rond dezelfde tijd iemand weglopen. In de buurt hebben agenten een 26-jarige man zonder vaste woon- of verblijfplaats aangehouden. Of hij iets met de mishandeling te maken heeft, wordt uitgezocht.
Bron: Volkskrant.nl

:N :N :N
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door Alargule »

Tja, je kunt eens de pech hebben de verkeerde tegen het lijf te lopen. Voor de vrouw in kwestie een heel nare gebeurtenis.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door JWM »

Gewoon pech en verder gaan we over tot de orde van de dag?

Volgensmij is er gewoon een structureel probleem met agressie en geweld jegens treinpersoneel en wordt het hoog tijd dat NS de inzet van personeel op trein eens aanpast aan 2015.
Alargule

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door Alargule »

Ik denk dat dit soort incidenten - hoe ernstig en ingrijpend ze ook zijn op individueel niveau - vaak worden uitvergroot naar een schaal waarop zowat iedere treinreiziger een potentiële geweldpleger is. Dat is niet zo, en dus kan de oplossing volgens mij ook niet zitten in 'meer' doen aan geweld. De oplossing moet zitten in gerichter optreden. Je hebt hier te maken met een kleine, maar notoire groep aan gewelddadige personen. Daar moet je je aandacht op richten, zodat deze personen zo min mogelijk schade kunnen berokkenen.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door Fles »

Gewoon conducteurs savonds niet alleen, en zeker vrouwen niet alleen, door de trein laten lopen. Het is niet moeilijk.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13174
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door Z2N »

NS-personeel houdt actie op spoor na geweld Hoofddorp

Personeel van de Nederlandse Sporen houdt vrijdagmiddag een actie bij treinstation Hoofddorp. Het treinverkeer ondervindt daar in de spits mogelijk hinder van.

De groep NS'ers wil een statement maken na de ernstige mishandeling van een hoofdconducteur op station Hoofddorp in de nacht van donderdag op vrijdag.

De groep bestaat uit ongeveer twintig mensen, aldus een woordvoerder van de NS. Het gaat om een spontane actie. Hij weet niet in hoeverre reizigers last hebben van de spontane actie van de personeelsleden. Volgens de NS moeten reizigers rekening houden met een extra reistijd van vijftien tot dertig minuten.

''Het gaat deze groep er om dat een grens is overschreden. Dat willen ze duidelijk maken", aldus de woordvoerder.

Bron: ANP, via NU.nl

Een goede reactie, als je het mij vraagt. Het loopt de laatste tijd echt de spuigaten uit met het geweld op het spoor... :N
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door Fles »

Kon je op wachten natuurlijk. Op zich begrijpelijk dat er een actie gevoerd wordt. Alleen afkeurenswaardig dat dat WEER over de rug van de reiziger "moet" :neg: Maar dat mag ik vast niet zeggen.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door Fles »

Afbeelding

Lekker doordachte actie ook wel. :?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door Suus »

Er is nog veel meer personeel dat graag zou willen meedoen maar het niet verantwoord vinden om de avondspits totaal in de soep te kunnen laten lopen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door Fles »

Ik wou dat ze eens actie konden voeren ZONDER de reiziger te duperen. Maar ja, het is al moeilijk genoeg om gewoon hun werk te doen zonder de reiziger te duperen, dus dit zal wel helemaal ondenkbaar zijn. Ik heb niet de indruk dat dit leidt tot minder agressie of zo. Jij?
Alargule

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door Alargule »

De lijphanzen die conducteursgezichten tot moes slaan, zullen hiermee waarschijnlijk niet tot inkeer komen.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door Fles »

Dat sowieso niet. En het management kan het ook geen flikker schelen of er nou tien of honderd of duizend of tien miljoen reizigers gedupeerd worden. Erg veel zin heeft dit allemaal niet.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13174
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door Z2N »

Misschien moet je toch van de gedachte af dat personeel dit voor de lol doet, als een collega van je bijna doodgeslagen wordt is er gegronde reden tot angst, en mag je als personeelslid gewoon vragen om middelen om deze gegronde angst weg te nemen. De leiding in Utrecht is alleen eerder doof gebleken bij soortgelijke gebeurtenissen (en oproepen om maatregelen), en dus vind ik het meer dan logisch dat het personeel nu begint met staken om simpele, maar noodzakelijke veiligheidsmaatregelen te vragen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door Karl »

Fles schreef:Kon je op wachten natuurlijk. Op zich begrijpelijk dat er een actie gevoerd wordt. Alleen afkeurenswaardig dat dat WEER over de rug van de reiziger "moet" :neg: Maar dat mag ik vast niet zeggen.
Inderdaad. En hoe krijg je reizigers agressief. Door zo je werk te doen en het arbeidsethos van een baksteen te hebben.

Er is een groot probleem tussen enkele reizigers en het NS-personeel. Daar mogen best ook nog redenen voor zijn om de directie tot maatregelen te dwingen, maar waarom wèèr ten koste van de reiziger. :-(
Het is een spectrum.
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door VIRM »

@Bee: zeker. De HC en machinist die vanmiddag rond 17:15 mijn s3000 op Amsterdam Centraal overnamen, waren ernstig aan het overwegen om mee te doen met de actie, maar vonden het niet verantwoord op een drukke trein te laten stranden. Dit werd ook omgeroepen door de HC vlak na vertrek.

@ZZN: inderdaad. Als je hoort dat een collega zwaar is mishandeld, dan had het ook net zo goed jezelf kunnen zijn die tegenover die aggressieve passagier stond. Hoewel 100% geweldloos waarschijnlijk onrealistisch is, heeft het treinpersoneel zoals ieder ander ook recht op een veile werkplek!
Beul van de blindegeleidelijn
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door Fles »

Z2N schreef:Misschien moet je toch van de gedachte af dat personeel dit voor de lol doet, als een collega van je bijna doodgeslagen wordt is er gegronde reden tot angst, en mag je als personeelslid gewoon vragen om middelen om deze gegronde angst weg te nemen. De leiding in Utrecht is alleen eerder doof gebleken bij soortgelijke gebeurtenissen (en oproepen om maatregelen), en dus vind ik het meer dan logisch dat het personeel nu begint met staken om simpele, maar noodzakelijke veiligheidsmaatregelen te vragen.
Als je het tegen mij hebt wil ik je vragen om op te houden met mij woorden in de mond te leggen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door Vinny »

De NS heeft tien jaar geleden eens gedreigd om de stations Sloterdijk en Lelylaan na negen uur 's avonds niet meer te bedienen met treinen. Toen was er binnen een week permanent politietoezicht. Ik denk dat dat dus een veel zinvollere maatregel is. De probleemlijnen en -stations zijn bekend. Nu nog de juiste maatregelen nemen en niet met allerlei discutabele beveiligingsbedrijfjes gaan werken, maar gewoon met politie en conducteurs met geweldsbevoegdheid.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door Jef400 »

Nee, we gaan de boel nog agressiever laten worden, laten we buschauffeurs ook maar een wapenstok geven.......oh, oh, oh wat zijn we goed bezig zeg.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door Ennes »

Karl schreef:
Er is een groot probleem tussen enkele reizigers en het NS-personeel. Daar mogen best ook nog redenen voor zijn om de directie tot maatregelen te dwingen, maar waarom wèèr ten koste van de reiziger. :-(
Omdat diezelfde reiziger die zich nu gedupeerd voelt, dezelfde reiziger is die wegkijkt, of zelfs opstaat en een coupé verder gaat zitten als er iemand uit zijn stekker gaat tegen NS personeel.

En ik snap heel goed dat een enkele reiziger ook voor zijn eigen veiligheid kiest, maar zelfs een hele coupé kijkt weg. Nemen zelfs niet de moeite om eventueel te bellen. Sterker nog, ze komen ook nog even klagen over de opgelopen vertraging door gedoe met een agressieve reiziger.

En het "ikke ikke" gedrag is dus hier ook te lezen in diverse reacties. Zolang "IK" er maar geen last van heb, dan mag het personeel best actievoeren tegen de toenemende agressie.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Mr-W
Berichten: 3065
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door Mr-W »

Ennes schreef:
Omdat diezelfde reiziger die zich nu gedupeerd voelt, dezelfde reiziger is die wegkijkt, of zelfs opstaat en een coupé verder gaat zitten als er iemand uit zijn stekker gaat tegen NS personeel.
Ik denk dat het een deel van de reizigers dat beschouwt als risico van het vak. Verder hoef ik als reiziger niet als uitlaatklep voor al hun problemen te functioneren dat doen ze maar bij de bedrijfspsychiater en hun leidinggevende. Ook het verwijderen van agressieve reizigers is mijn zaak niet.
Ennes schreef:En ik snap heel goed dat een enkele reiziger ook voor zijn eigen veiligheid kiest, maar zelfs een hele coupé kijkt weg. Nemen zelfs niet de moeite om eventueel te bellen. Sterker nog, ze komen ook nog even klagen over de opgelopen vertraging door gedoe met een agressieve reiziger.
Zo ik ook over klagen en geld terug vragen. NS moet er maar voor zorgen dat de overlast beperkt blijft en verder interesseert het me precies niets.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door Klaasje »

Ik vind heel strak blijven hangen in wat formeel je eigen verantwoordelijkheid is nou niet bepaald getuigen van fatsoen.
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door koekje »

Mr-W schreef:Ik denk dat het een deel van de reizigers dat beschouwt als risico van het vak. Verder hoef ik als reiziger niet als uitlaatklep voor al hun problemen te functioneren dat doen ze maar bij de bedrijfspsychiater en hun leidinggevende. Ook het verwijderen van agressieve reizigers is mijn zaak niet.
-o-
Mr-W schreef:Zo ik ook over klagen en geld terug vragen. NS moet er maar voor zorgen dat de overlast beperkt blijft en verder interesseert het me precies niets.
-o-

Dit is echt zo typisch. "Niet mijn verantwoordelijkheid" is echt zo'n nare instelling. De hele samenleving in Nederland wordt steeds agressiever. Daar moeten we allemaal wat aan doen. Niet afschuiven. Sterf toch a.u.b.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door Suus »

De conducteur kan vaak niets doen aan een geweldssituatie waar zij of hij plotseling in terecht komt. De conducteur is ook niet de eerste die zal beginnen met het geweld, daarvoor heeft hij/zij een gedegen opleiding geweest. Het geweld komt toch echt bij de reiziger vandaan en dan zie ik het ook als een taak van die groep om haar eigen verantwoordelijkheid te nemen

Een waargebeurd voorbeeld: Ik zat vorige maand in een trein toen een reiziger overlast veroorzaakte door op zijn draagbare spelcomputer met het geluid vol aan te spelen. Nadat een andere reiziger hem had gevraagd het volume te verlagen, uit te zetten of een koptelefoon te dragen en dat te weigeren pakte de reiziger daarop de bagage van de overlastveroorzakende reiziger af. Uiteraard leverde dat agressiviteit op. Ik zat een rij verder in de trein en heb geprobeerd het tot de komst van de conducteur geprobeerd te sussen.

Maar ik vraag mij nog steeds op wat die twee reizigers nu eigenlijk bezielde? Waarom verminder je niet de hoeveelheid overlast die je veroorzaakt als dat vriendelijk wordt gevraagd en waarom ga je meteen over tot het afpakken van andersmans bagage? Zijn we als maatschappij dan niet al te ver heen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door Ennes »

Mr-W schreef:
Ennes schreef:
Omdat diezelfde reiziger die zich nu gedupeerd voelt, dezelfde reiziger is die wegkijkt, of zelfs opstaat en een coupé verder gaat zitten als er iemand uit zijn stekker gaat tegen NS personeel.
Ik denk dat het een deel van de reizigers dat beschouwt als risico van het vak. Verder hoef ik als reiziger niet als uitlaatklep voor al hun problemen te functioneren dat doen ze maar bij de bedrijfspsychiater en hun leidinggevende. Ook het verwijderen van agressieve reizigers is mijn zaak niet.
Ennes schreef:En ik snap heel goed dat een enkele reiziger ook voor zijn eigen veiligheid kiest, maar zelfs een hele coupé kijkt weg. Nemen zelfs niet de moeite om eventueel te bellen. Sterker nog, ze komen ook nog even klagen over de opgelopen vertraging door gedoe met een agressieve reiziger.
Zo ik ook over klagen en geld terug vragen. NS moet er maar voor zorgen dat de overlast beperkt blijft en verder interesseert het me precies niets.
Jij bent dus precies het type reiziger waar ik op doelde. Ik zou nog iets willen typen, maar je bent me geen ban waard,dus ik hou me in.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door JWM »

Je begint inderdaad bijna te hopen dat Mr-W een keer in elkaar wordt geslagen en iedereen weg kijkt omdat het "hun zaak" niet is.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten