NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
zone2000
Berichten: 528
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door zone2000 »

ach kom op, mensen die liefst de andere kant op kijken zijn toch niets nieuws?
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door matti93 »

Ik neem aan dat de betreffende conductrice toen ze merkte dat de reiziger lastig was op haar alarmknop heeft gedrukt zodat de meldkamer mee kon kijken via de camera's, of dat ze bij haar 'sluitronde' samen liep met een andere conducteur zodat die direct in kon grijpen.
Jammer dat reizigers het probleem maar op moet lossen als de werkgever geen adequate maatregelen neemt. Natuurlijk ligt er een verantwoordelijkheid bij de reiziger, maar ik ga mijn handen niet branden aan een gevaarlijke situatie als ik weet wat er allemaal gedaan had kunnen worden om die situatie te voorkomen.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door Thom91 »

Hoe zit het bij de regionalen? Oh wacht, die hebben geen HC. Misschien daar maar eens over nadenken?
Komt wel goed schatje.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door Thom91 »

Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door Suus »

Dat is het probleem niet oplossen maar vermijden. Omdat sommige mensen zich als beesten gedragen duizenden mensen op straat zetten is dan niet echt een duurzame oplossing. Bovendien rijden sommige regionale verbindingen wel degelijk met een verplichte conducteur/treinsteward en ik kan mij niet voorstellen dat daar nooit wat gebeurt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door Mikos »

Thom91 schreef:Hoe zit het bij de regionalen? Oh wacht, die hebben geen HC. Misschien daar maar eens over nadenken?
Maar wel vliegende teams. Die ook meer dan genoeg stront aan de knikker hebben, juist omdat er niet standaard gecontroleerd wordt en de kans vele malen kleiner is dat je gepakt wordt.
Als je niet gaat controleren, heb je ook geen problemen. Makkelijk zat. Maar dat wil niet zeggen dat dat ook de bedoeling is. En dus controleer ik mijn treintjes gewoon.
matti93 schreef:Ik neem aan dat de betreffende conductrice toen ze merkte dat de reiziger lastig was op haar alarmknop heeft gedrukt zodat de meldkamer mee kon kijken via de camera's, of dat ze bij haar 'sluitronde' samen liep met een andere conducteur zodat die direct in kon grijpen.
*lacht hardop* Meldkamer en meekijken via camera's, de utopie. Camera's zijn prachtig, maar alleen op stations kunnen ze live meegekeken worden, in de trein sowieso niet. En samen lopen met een andere conducteur? Als die er is, dan kan dat, maar in 9 van de 10 gevallen is dat niet zo. En nee, ook niet 's avonds.
Fles schreef:Alleen afkeurenswaardig dat dat WEER over de rug van de reiziger "moet" :neg:
Nouja, ik verbaas me altijd over dat soort reacties. Moet dit over de rug van de reiziger? Nee, de reiziger is er mede de dupe van. Het werk wordt stilgelegd om aan de baas aan te geven dat er iets niet goed gaat en dat we niet eerder weer verder gaan met werken dan dat er daadwerkelijk iets aan gedaan wordt. Dat dat betekent dat de reiziger niet van A naar B wordt vervoerd is een bijverschijnsel. Dus het is niet de gedachte: "Alle reizigers zijn stom, we laten ze lekker staan!", maar het idee: "We willen dat er nu iets aan gedaan wordt, tot die tijd doen we niets!"

Wij als personeel roepen al heel lang dat er een serieus veiligheidsprobleem is. Al heel lang roept de directie dat ze dat 'heel serieus' nemen en geld steken in de veiligheid. Maar kennelijk in de verkeerde zaken, want het rijdend personeel merkt er vrijwel niets van. En nu is de maat gewoon vol. Dat is nu vervelend voor de reiziger, maar op de lange termijn hopelijk een veiliger trein waarmee we jullie kunnen vervoeren.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door Thom91 »

Mikos schreef:
Thom91 schreef:Hoe zit het bij de regionalen? Oh wacht, die hebben geen HC. Misschien daar maar eens over nadenken?
Maar wel vliegende teams. Die ook meer dan genoeg stront aan de knikker hebben, juist omdat er niet standaard gecontroleerd wordt en de kans vele malen kleiner is dat je gepakt wordt.
Als je niet gaat controleren, heb je ook geen problemen. Makkelijk zat. Maar dat wil niet zeggen dat dat ook de bedoeling is. En dus controleer ik mijn treintjes gewoon.
De NS heeft poortjes, waar straks minimaal 95% van de reizigers mee te maken krijgt. Die poortjes zijn een prima middel om zwart rijden (en agressie, want die twee liggen heel dicht bij elkaar) tegen te gaan waardoor de overlast minder is. Volgens mij is de hoeveelheid incidenten op de Flevolijn ook beperkt.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door Mikos »

Mag ik je uitnodigen eens een uurtje op een station te gaan staan dat is afgesloten met poortjes? Den Helder, Enschede, Almere, net wat je leuk vindt. Als je dat hebt gedaan, ga ik graag het gesprek nog eens met je aan :wink:

De poortjes lijken een leuke uitvinding, maar hebben de nogal nare bijwerking dat ze het station niet afsluiten en helaas genoeg mogelijkheden bieden om omzeild te worden. Neem van mij aan: De echte zwartrijder laat zich niet door een poortje tegenhouden. Ook rondom de reeds afgesloten stations tref ik nog genoeg reizigers zonder geldig vervoerbewijs aan.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door JWM »

Het werk wordt stilgelegd om aan de baas aan te geven dat er iets niet goed gaat en dat we niet eerder weer verder gaan met werken dan dat er daadwerkelijk iets aan gedaan wordt.
Maar is het nodig daarvoor dit ernstige incident aan te grijpen? Als er echt iets structureels mis zit had dat dan eerder duidelijk gemaakt aan de baas en het publiek hierover vooraf geïnformeerd.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door Mikos »

Dat hebben we geprobeerd de baas duidelijk te maken, via verschillende wegen. En constant wordt ons beloofd dat ze er mee bezig zijn, maar er komt vrij weinig concreets uit, helaas. En dat we deze situatie aangrijpen lijkt me nogal logisch; wij zijn er echt klaar mee, er moet nu iets gaan veranderen, voordat er wederom een dode te betreuren valt. Als de dader vooraf zijn laffe daad had aangekondigd, hadden wij onze reactie ook vooraf kunnen aankondigen...
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door JWM »

Dat hebben we geprobeerd de baas duidelijk te maken, via verschillende wegen. En constant wordt ons beloofd dat ze er mee bezig zijn, maar er komt vrij weinig concreets uit, helaas.
En dan wacht je net zo lang totdat er iemand zwaar wordt toegetakeld om als spoorpersoneel eens in actie te komen?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door Hainje »

I.t.t. in België word staken in Nederland als allerallerallerlaatste middel gebruikt om een signaal te geven naar de baas. Dus JWM ben voorzichtig met uitspraken zoals hierboven. Ze kunnen zeer misplaatst overkomen.
🍉
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door JWM »

Misplaatst is precies hoe ik over die wilde stakingsactie van gister denk.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door Hainje »

*Mompelt iets met stuurlui, een wal en tunnelvisie*
🍉
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door Thom91 »

JWM schreef:
Dat hebben we geprobeerd de baas duidelijk te maken, via verschillende wegen. En constant wordt ons beloofd dat ze er mee bezig zijn, maar er komt vrij weinig concreets uit, helaas.
En dan wacht je net zo lang totdat er iemand zwaar wordt toegetakeld om als spoorpersoneel eens in actie te komen?
Zo gaat dat toch altijd in Nederland, eerst moeten er slachtoffers vallen dan pas nemen we maatregelen. Anders is het veilig wordt er gedacht.
Komt wel goed schatje.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door JWM »

Hainje schreef:*Mompelt iets met stuurlui, een wal en tunnelvisie*
Kijk, ik wil best met je in discussie maar mompel dan niet zo'n dooddoener. Ik ben het volstrekt eens met het personeel dat er wat moet gebeuren aan de veiligheid op de trein maar ik vind het jammer dat men daarvoor een ernstig incident aangrijpt.

Tegelijkertijd moet het conducteurskorps er ook begrip voor hebben in welke situatie hun werkgever zit. De voorstellen vanuit het personeel zorgen allemaal voor een substantiële kostenstijging, terwijl NS flink op de centjes moet letten door de Fyra. Daarnaast moet het kostenniveau aangepast worden aan de commerciële vervoerders om ook na 2025 nog een belangrijke rol op het Nederlandse hoofdnet te spelen. Speelruimte om extra geld uit te trekken voor veiligheid is er gewoon nauwelijks.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door Hainje »

JWM schreef: Kijk, ik wil best met je in discussie maar mompel dan niet zo'n dooddoener. Ik ben het volstrekt eens met het personeel dat er wat moet gebeuren aan de veiligheid op de trein maar ik vind het jammer dat men daarvoor een ernstig incident aangrijpt.
Oh die indruk kreeg ik niet bepaald eigenlijk.
JWM schreef:Tegelijkertijd moet het conducteurskorps er ook begrip voor hebben in welke situatie hun werkgever zit. De voorstellen vanuit het personeel zorgen allemaal voor een substantiële kostenstijging, terwijl NS flink op de centjes moet letten door de Fyra. Daarnaast moet het kostenniveau aangepast worden aan de commerciële vervoerders om ook na 2025 nog een belangrijke rol op het Nederlandse hoofdnet te spelen. Speelruimte om extra geld uit te trekken voor veiligheid is er gewoon nauwelijks.
Het debacle met de Fyra is slechts één deel van de financiële balans, waar de NS ook mee te maken heeft is verzuimkosten. Wanneer treinpersoneel zich structureel onveilig voelt op een bepaald traject (al dan niet op bepaalde tijden), dan is de kans groot dat wanneer een medewerker ziet dat het beruchte traject in zijn/haar dienst zit deze spontaan last van 'griep' krijgt. Gevolg is dat deze zich ziek meldt en een andere medewerker ingezet moet worden. In de tussentijd moet de zieke medewerker gewoon betaald worden, maar ook de invallende collega. Dat is dus een dubbele kostenpost voor NS.

Wanneer dit vaak voor komt, dan moet het personeelsbestand van NS dus aanzienlijk worden uitgebreid voor gemiddeld gezien een relatief klein aantal uren (want het aantal ritten zal niet evenredig mee groeien). Het vervelende is dat NS eerst flink heeft moeten investeren in pittige opleiding voordat een medewerker de baan op mag, iets wat bijvoorbeeld een supermarkt niet heeft wanneer deze personeel tekort komt. Dus als je nú tegen een uitzendbureau zegt "lever mij x conducteurs", dan kunnen die pas na iets van een half jaar echt geleverd worden. En hoe kleiner de contracten hoe meer mensen je moet opleiden, je kunt immers niet verwachten dat mensen met een 8-uren (oproep)contract de rest van de dag op hun kont zitten. Je hebt dan meer back-up nodig om je planning sluitend te krijgen.

Daarnaast heb je ook nog de beleving van de reiziger. De reiziger vindt het doorgaans prettig om zeker één keer per reis gecontroleerd te worden, het geeft hen het idee dat ze niet voor de katseviool hebben betaald en ze weten dat er treinpersoneel actief is voor het geval er een incident plaats vind(!). Het veiligheidsgevoel onder reizigers neemt daardoor mee toe. De NS krijgt een beter punt in de beoordelingen en heeft recht op een bonus en/of ze mag de tarieven iets duurder maken naast de gebruikelijke jaarlijkse prijsverhoging.

Vergeet niet dat wanneer een medewerker gewond raakt bij een geweldincident een treinpad opgeheven kan worden. Het gevolg is dan dat mensen een half uur extra reistijd krijgen. We weten hier - denk ik - allemaal wel waar we recht op hebben wanneer een trein meer dan een half uur vertraging heeft. Juist! Geld TERUG! En zoiets blijft niet bij 1 of 2 passagiers uiteraard.

Ik denk dat ik niet met bedragen op de proppen hoef te komen om je te laten begrijpen dat het uiteindelijk vele malen duurder is om de eisen van het personeel te negeren in plaats van deze in te willigen. En dat ze dit incident dan gebruiken om hun actie te rechtvaardigen is dan iets van de spreekwoordelijke druppel.

Als jij duizend keer tegen je een vriend zegt dat hij iets niet moet doen omdat je dat gewoon niet prettig vindt, maar deze blijft dat wel volhouden, dan barst ook bij jou vroeg of laat de bom. Genoeg is immers genoeg.
🍉
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door JWM »

Als je vast wil blijven houden aan bezetting op elke trein en iets aan de veiligheid van het personeel wil doen dan ontkom je inderdaad waarschijnlijk niet aan extra personeel. Maar NS heeft ook geen oneindige voorraad middelen.
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door matti93 »

Mikos schreef:
matti93 schreef:Ik neem aan dat de betreffende conductrice toen ze merkte dat de reiziger lastig was op haar alarmknop heeft gedrukt zodat de meldkamer mee kon kijken via de camera's, of dat ze bij haar 'sluitronde' samen liep met een andere conducteur zodat die direct in kon grijpen.
*lacht hardop* Meldkamer en meekijken via camera's, de utopie. Camera's zijn prachtig, maar alleen op stations kunnen ze live meegekeken worden, in de trein sowieso niet. En samen lopen met een andere conducteur? Als die er is, dan kan dat, maar in 9 van de 10 gevallen is dat niet zo. En nee, ook niet 's avonds.
Quote dan wel even mijn hele bericht, mijn punt was juist dat de werkgever geen adequate maatregelen neemt.

Als conducteurs meer veiligheid willen, laat hén dan met het voorstel komen om (delen van) trajecten zonder HC te rijden, zodat conducteurs in duo's ingezet kunnen worden. Er is geen extra personeel nodig, maar wel een flexibelere inzet. Met z'n tweeën ben je een trein in principe twee keer zo snel door, dus kan er per saldo evenveel gecontroleerd worden, met eventueel iets vaker overstappen.

Ik denk trouwens dat de actie (zoals op de foto) voor sommige machinisten, maar ook voor anderen behoorlijk misplaatst is. Spoorlopen is gewoon gevaarlijk. Ik denk dat er jaarlijks meer mensen omkomen door aanrijdingen met een trein, dan door geweld tegen conducteurs. Maar blijkbaar vind een deel van de conducteurs spoorlopen juist iets wat meer veiligheid brengt. Dream on... :neg:
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door Tristan »

Laat ik voorop stellen dat (fysiek) geweld nooit goed te praten is.

Zoals Mikos in dit topic al schreef: (gesloten) poortjes zullen geen enkel effect hebben op het tegenhouden van agressievelingen. Ik denk zelfs dat welke maatregel NS ook treft, agressiviteit nooit volledig uitgesloten zal kunnen worden.

Als de kwaal niet te genezen is, moet men aan symptoombestrijding gaan doen. Dat wil zeggen dat het trein- en stationpersoneel goed moet leren omgaan met gewelddadige personen, door -bijvoorbeeld- één of meerdere zelfverdedigingssport(en) te beoefenen, zoals judo, jiu-jitsu en aikido, welke (deels) vergoed wordt door de werkgever. En, vanzelfsprekend, de nodige bevoegdheid krijgt om deze verdedigingssporten toe te passen indien het personeel dat nodig acht.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door Jef400 »

Geweld beantwoorden met geweld is een ontzettend primitieve gedachte. Japie slaat, dan mag ik hem onderuit judoen. Schiet toch niets op man. Wordt de boel nog agressiever van. Ik denk dat de enige mogelijkheid toch echt meer personeel is, en op probleemtreinen particuliere beveiliging inzetten en die met de controleur mee laten lopen. Met 2 of 3 sta je altijd sterker dan met 1.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door Ennes »

Tristan schreef:Laat ik voorop stellen dat (fysiek) geweld nooit goed te praten is.

Zoals Mikos in dit topic al schreef: (gesloten) poortjes zullen geen enkel effect hebben op het tegenhouden van agressievelingen. Ik denk zelfs dat welke maatregel NS ook treft, agressiviteit nooit volledig uitgesloten zal kunnen worden.

Als de kwaal niet te genezen is, moet men aan symptoombestrijding gaan doen. Dat wil zeggen dat het trein- en stationpersoneel goed moet leren omgaan met gewelddadige personen, door -bijvoorbeeld- één of meerdere zelfverdedigingssport(en) te beoefenen, zoals judo, jiu-jitsu en aikido, welke (deels) vergoed wordt door de werkgever. En, vanzelfsprekend, de nodige bevoegdheid krijgt om deze verdedigingssporten toe te passen indien het personeel dat nodig acht.
Wat denk je dat het kost om al het trein en stationspersoneel beroepsmatig zelfverdedigingssporten te laten beoefenen? De training zelf, de tijd, toetsing, en de verantwoording achteraf wat betreft proportionaliteit en subsidiariteit. Ik denk dat gewoon meer personeel, of dat in de vorm is van vaste bemensing op bepaalde treinen of in de vorm van meer vliegende teams veel efficiënter en goedkoper zal zijn.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15347
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door ODRAIL »

JeffreyMeijer schreef:Geweld beantwoorden met geweld is een ontzettend primitieve gedachte. Japie slaat, dan mag ik hem onderuit judoen. Schiet toch niets op man. Wordt de boel nog agressiever van. Ik denk dat de enige mogelijkheid toch echt meer personeel is, en op probleemtreinen particuliere beveiliging inzetten en die met de controleur mee laten lopen. Met 2 of 3 sta je altijd sterker dan met 1.
Particuliere wordt al ingezet op de stations en een paar jaar geleden heb ik ze ook in de trein zien controleren op vervoersbewijzen. Ik weer alleen niet of het laatste nu nog gebeurd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door Suus »

Er worden particuliere beveiligers ingehuurd voor (sommige/alle?) stations die aan het nachtnet liggen. Maar je kan soms vragen stellen bij de kwaliteit van deze beveiligers, van die op Amsterdam Centraal ben ik niet echt onder de indruk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6032
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: NS-conductrice zwaar mishandeld in Hoofddorp

Bericht door AppleMoose »

JWM schreef:
Dat hebben we geprobeerd de baas duidelijk te maken, via verschillende wegen. En constant wordt ons beloofd dat ze er mee bezig zijn, maar er komt vrij weinig concreets uit, helaas.
En dan wacht je net zo lang totdat er iemand zwaar wordt toegetakeld om als spoorpersoneel eens in actie te komen?
Tijdje terug hebben enkele HC's al een plan gepresenteerd om de veiligheid te vergroten, is er gedreigd met stakingen e.d. als er niets gedaan zou worden aan de veiligheid van het personeel. De strekking van jouw reacties daarop was niet meer dan *laat ze eerst maar meer controleren* en *de nieuwe cao is zeker nog niet rond*
Sorry, maar ik snap jou ff niet meer...

En met die wilde actie gister op het spoor: Ze zullen heus wel met de verkeersleiding contact hebben opgenomen over welke sporen ze zouden bezetten e.d.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 151 gasten