Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Suus »

Ik heb nu al vaker treinvervangend vervoer in Driebergen meegemaakt dan mij lief is en de bussen staan altijd op het busstation bij de ingang van het station.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Aking »

Gaat lekker zo...

Mijn bus lijkt met -8 onderweg, had nu hier bij de halte moeten zijn maar is al bijna op het station :o
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door matti93 »

MR92 schreef:Nog sterker, op Driebergen-Zeist mogen er helemaal geen touringcars of iets komen op het busstation. Er staat duidelijk een bord alleen toegestaan voor lijndiensten. Dat zijn die treinvervangende bussen ook niet.
Voor zover ik kon vinden is een lijnbus een motorvoertuig, gebezigd voor het verrichten van openbaar vervoer in de zin van de Wet personenvervoer 2000 (RVV1990). Openbaar vervoer wordt in die wet omschreven als voor een ieder openstaand personenvervoer volgens een dienstregeling met een auto, bus, trein, metro, tram of een via een geleidesysteem voortbewogen voertuig. Ik ben bang dat de bussen voor treinvervangend vervoer er dus wel mogen komen want over het algemeen is er toch wel iets van een dienstregeling vastgesteld.
Wat mij betreft mag de politie in dat soort situaties wel wat harder (of überhaupt) optreden tegen parkeren op een bushalte en zeker tegen dubbelparkeren. Een van de chauffeurs reed na een woordenwisseling met de NS-medewerkers (naar mijn idee) boos weg zonder passagiers, dan wordt het al wat twijfelachtiger of het wel een 'lijnbus' was...
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door SuperGhost »

Wellicht dat het ook uitmaakt wie er de dienst uit voert? Ik maak namelijk regelmatig mee dat treinvervangende bussen van NS géén gebruik maken van de busbanen (en eerder ook gewoon bij de Waalburg bijv. in de files aansloten). Dit terwijl bijvoorbeeld de Vitesse-bussen (geen OV, want alleen toegankelijk voor bezoekers van de club én niet volgens een dienstregeling) wél gebruik mogen maken van de busbaan in Arnhem. Verschil is echter dat die Vitesse-bussen gereden worden door Breng, terwijl NS gebruik maakt van toeringbusbedrijven. Kan dat ook iets uitmaken?
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door MR92 »

matti93 schreef:
MR92 schreef:Nog sterker, op Driebergen-Zeist mogen er helemaal geen touringcars of iets komen op het busstation. Er staat duidelijk een bord alleen toegestaan voor lijndiensten. Dat zijn die treinvervangende bussen ook niet.
Voor zover ik kon vinden is een lijnbus een motorvoertuig, gebezigd voor het verrichten van openbaar vervoer in de zin van de Wet personenvervoer 2000 (RVV1990). Openbaar vervoer wordt in die wet omschreven als voor een ieder openstaand personenvervoer volgens een dienstregeling met een auto, bus, trein, metro, tram of een via een geleidesysteem voortbewogen voertuig. Ik ben bang dat de bussen voor treinvervangend vervoer er dus wel mogen komen want over het algemeen is er toch wel iets van een dienstregeling vastgesteld.
Wat mij betreft mag de politie in dat soort situaties wel wat harder (of überhaupt) optreden tegen parkeren op een bushalte en zeker tegen dubbelparkeren. Een van de chauffeurs reed na een woordenwisseling met de NS-medewerkers (naar mijn idee) boos weg zonder passagiers, dan wordt het al wat twijfelachtiger of het wel een 'lijnbus' was...
Volgens mij heeft dat deels ook weer te maken met het verschil tussen 'lijnbus' en 'bus' wat dan weer geschreven staat op de rijstrook. Een MAT-rit mag bijvoorbeeld wel rijden op een lijnbusbaan, maar niet over een busbaan. Met het touribgcars is dat volgens mij weer andersom. Wel over een busbaan, maar niet over een lijnbusbaan.

Bij een station zou dat dan weer geregeld moeten staan met een bord gesloten verklaring, m.u.v. lijnbussen. Staat er weer m.u.v. bussen, dan mag een touringcar er volgens mij komen. Dit zou ik nog is moeten uitzoeken.

Het zogeheten voetbalvervoer, wordt in Utrecht gereden onder lijnnummers in de serie 530-540. Voorheen was dit ook zonder lijnnummer, maar was je zelfs verplicht gebruik te maken van de (lijn)busbaan. Dit omdat je voorrang krijgt van bijvoorbeeld de politie. Die heeft liever niet dat je te lang stilstaat. Waarschijnlijk is dat in Nijmegen e.d. ook zo geregeld.
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Jonkervoort »

Heel vreemd. Zag net op Google Maps in street view (beelden uit juli 2014) een gelede Citaro (nummer 4115) op de laan van Nieuw Guinea staan bij de kruising met de Spinozaweg. De bus toonde - als ik het goed zag - 52 Lunetten NS via Kanaleneiland, met als bestemmingskleur roze (+ koffertje). Een verdwaalde lijn 10 met verkeerd lijnnummer? De bus was leeg, maar dat is op lijn 10 niet onmogelijk.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Zugführer »

Linkje: https://goo.gl/maps/HXVw6
Gekke situatie inderdaad. Matritten lijken me ook niet via de Laan van Nieuw Guinea gestuurd te worden
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door gliderfighter »

Ik zie net 5x die extreem lange bussen rijden, allemaal met 12 Geen Dienst.

Normaal of iets bijzonders?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Z2N »

Hangt af van de locatie en richting, maar met een spits die op zit te bouwen kunnen dit best de versterkingsritten zijn die op lijn 12 ingezet worden, in dat geval is het normaal.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Gezien het tijdstip heb je de uitruk van de "flexbussen" gezien. Die vertrekken allen tussen 7.30 en 8.00 uur uit de stalling (als 12 Geen Dienst inderdaad) om dan wanneer ze nodig zijn naar C3 op de Centrumzijde te komen. Deels worden die ook aan de Jaarbeurszijde geparkeerd, dus ook van die kant kan je ze nog langs zien komen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door microshit »

gliderfighter schreef:Ik zie net 5x die extreem lange bussen rijden, allemaal met 12 Geen Dienst.

Normaal of iets bijzonders?
Bijzonder voor de rest van het land maar normaal in Utrecht ;)
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door n-evo »

Wat gaat er eigenlijk met die dubbelgelede bussen gebeuren als de tram straks rijdt? In 2018 zijn ze nog helemaal niet zo oud.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Karl »

Die gaan toch lijn 28 versterken? Met name van/naar Leidsche Rijn?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Utrecht: Ongeluk zwengelt debat veiligheid Vleutenseweg aan

Bericht door Daniel »

Utrecht: Ongeluk zwengelt debat veiligheid Vleutenseweg aan
Geplaatst op: maandag 9 maart 2015 19:13
Laatst bijgewerkt: maandag 9 maart 2015 19:14


UTRECHT - De discussie over de veiligheid van de Vleutenseweg in Utrecht is weer opgelaaid na een nieuw ongeluk afgelopen zaterdag. Daarbij werd een fietser geschept door een bus. De fietser hield aan het ongeluk flinke kneuzingen over.
De werkgroep Vleutenseweg Veilig is volop in overleg met de gemeente om de situatie snel te verbeteren.
Lees verder | Dossier Ongevallen in het verkeer | Meer nieuws over Ongevallen in het verkeer | Dossier Qbuzz | Meer nieuws over Qbuzz
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door waldo79 »

Is die wij weg echt zo onveilig of maakt de journalist dat ervan?
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door nvdw »

Op DUIC staat er ook nog het nodige over.

Een automobilist gaf de fietser voorrang (waar dat niet hoefde) op het moment dat de bus langszij kwam over de busbaan. Afgaande op de foto's is dit gebeurd op een fiets- en voetgangersoversteekplaats zonder lichten en bellen.

En daarom dus: geen voorrang verlenen aan weggebruikers die dat niet hebben.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door matti93 »

Als bovenstaand waar is: Als je inhaalt op een gemarkeerde oversteekplaats, dan kan je op zijn minst goed opletten. Als de bus de auto inhaalde, terwijl de auto stopte voor een gemarkeerde oversteekplaats, lijkt dit me toch iets dat de buschauffeur wel degelijk te verwijten valt...
Als er een zebrapad had gelegen, was inhalen verboden geweest. Ik zou zeggen, schilder een paar strepen op de weg en geef de buschauffeurs een cursus verkeersregels.
rm7
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 00:04

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door rm7 »

In het verkeer ga je uit van de bestaande regels. Als de bus en auto, beide op hun eigen rijstrook op een voorrangsweg rijden, hoeft er geen voorrang gegeven te worden, en hoeft de buschauffeur niet te verwachten dat een auto besluit te stoppen om een fietser voor te laten gaan. Immers rijden ze beide op een voorrangsweg en is de busbaan een fysiek gescheiden rijbaan. Als er een zebrapad had gelegen, had overigens in deze situatie niets uitgemaakt. Daarom ben ik het roerend eens met nvdw.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door reisthijs »

Volgens de beschrijving was het hier:
https://goo.gl/maps/LO9Hm
Auto's worden hier gedwongen om af te remmen voor de oversteekplaats, bussen kunnen ongehinderd doorrijden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door nvdw »

Die drempels stellen niks voor.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door reisthijs »

Dat merk je pas als je er overheen rijdt.
Wie de situatie niet goed kent remt toch voor de zekerheid.
En sommigen geven fietsers voorrang als ze niet zeker weten of dat wel of niet moet.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door SuperGhost »

reisthijs schreef:Dat merk je pas als je er overheen rijdt.
Wie de situatie niet goed kent remt toch voor de zekerheid.
En sommigen geven fietsers voorrang als ze niet zeker weten of dat wel of niet moet.
Dat voorrangsbord dat naast de weg staat is namelijk niet duidelijk genoeg? :roll:
En een drempel op een kruispunt bepaald nooit voorrangssituatie, dat is alleen een uitritconstructie dus een 'drempel' vlak voor het kruising, niet erop.

Maar als ik het hier kijk, lijkt me dit gewoon een fout van de buschauffeur. De busbaan ligt tegen de weg aan en telt dus niet als eigen weg. De buschauffeur zou dan ingehaald hebben bij een kruispunt en dat mag niet. Ben benieuwd of dat juridisch ook zo blijft staan.

Al vind ik de wegindeling niet erg praktisch. Het zou logischer zijn geweest de busbaan in beide richtingen tegen elkaar aan te leggen en helemaal fysiek te scheiden van de weg. In dat geval ontstaat er ook een vluchthaven voor overstekers tussen de rijbaan en busbaan (in beide richtingen) daarna ook weer met de rijbaan in andere richting. Dat is een veel veiligere situatie. De bovenrij in de huidige middenberm had dan verplaatst kunnen worden naar een van de zijbermen (of allebei) van de busbaan.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door nvdw »

SuperGhost schreef:Maar als ik het hier kijk, lijkt me dit gewoon een fout van de buschauffeur. De busbaan ligt tegen de weg aan en telt dus niet als eigen weg. De buschauffeur zou dan ingehaald hebben bij een kruispunt en dat mag niet. Ben benieuwd of dat juridisch ook zo blijft staan.
Dat denk ik niet, want inhalen op of vlak voor een kruispunt is niet verboden.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door matti93 »

Maar als een auto stopt op de rijbaan naast je, bij een kruising, dan zou je je toch af kunnen vragen waarom dat is. Als er een blinde met stok overstak, dan had de bus moeten stoppen - de chauffeur had dus moeten zien wie er overstak.
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Jonkervoort »

SuperGhost schreef:De busbaan ligt tegen de weg aan en telt dus niet als eigen weg.
Er ligt wel een scheiding tussen de busbaan en de autoweg (hoewel die ongeveer even groot is als een stoeprand).
SuperGhost schreef:De buschauffeur zou dan ingehaald hebben bij een kruispunt en dat mag niet.
Volgens mij is dit geen kruispunt voor de bus, als deze hier linksaf zou willen (wat ws niet het geval is), zou ie over de oversteekplaats heen moeten rijden, en hier (in deze richting) dus eigenlijk op dezelfde manier gebruik van maken als een voetganger fietser, denk niet dat dat mag.

Wat betreft de discussie of er meer stoplichten moeten komen kan ik heel simpel zijn: heeft geen enkele zin. Zie je ook verderop op de busbaan bij bv. Kop van Lombok. Stoplicht of niet, fietsers rijden gewoon door zodra er even ruimte voor is/lijkt te zijn, een probleem dat ook voor de rest van Utrecht geldt: http://www.duic.nl/nieuws/weer-tientall ... rslichten/.

Overigens denk ik (uit ervaring) dat ook de snelheid van de bus invloed had, bussen rijden op busbanen sws vaak te hard, en soms ook door rood als ze denken even niemand te zien.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten