Concessie Limburg (2017-2031)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Zugführer »

Waarom moeten er überhaupt nog aparte paaltjes komen? Ik dacht dat men daar vanaf wilde en een nieuwe ov-concessie + vervoerder + een heleboel nieuwe stations in de concessie lijken me een perfecte reden om naar een systeem met één soort paaltjes te gaan, ongeacht de vervoerder.
Wie het geld krijgt moet het probleem van de vervoerder zijn, niet van de reiziger.

Zie bv. link
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door ICE11 »

In de Aachener Zeitung van vandaag bevestigd een woordvoerder van de Duitse NVR, dat het nog minstens twee jaar duurt, tot dat de draad tussen Landgraaf en Herzogenrath gereed is.
Springer
Berichten: 61
Lid geworden op: do 18 sep 2014, 21:45

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Springer »

SuperGhost schreef:
Abracadabram schreef:Wat ik niet helemaal snap. Als de NS een te hoge prijs vraagt dan kan de Arriva/Veolia toch zelf de paaltjes plaatsen, als dat ogenschijnlijk goedkoper is. Op andere nevenlijnen en grote overstap stations kan dat ook gewoon, waarom hebben we dan nu ineens een probleem?
Je mag geen voorwerpen plaatsen op andermans eigendommen zonder toestemming. NS is de eigenaar van alle stations en dus hebben andere vervoerders toestemming van NS nodig. NS mag die toestemming volgens mij niet weigeren, maar mag er wel geld voor vragen (wat natuurlijk nergens op slaat, want zo'n paalt hoeft NS helemaal niets te kosten als de vervoerder het zelf plaatst).

Dit is voor mij ook een reden dat ik vind dat stations thuis moeten horen bij:
- ProRail, of;
- de gemeente waar ze in liggen, of;
- de concessieverlener (de staat voor het HRN en de provincies voor de regionale lijnen), of;
- de vervoerder die het station bediend.

Punten 3 en 4 moet je dan alleen uitwerken wat je doet met gezamenlijke stations, dus punten 1 en 2 lijken me het meest realistisch.
Ben het helemaal met je eens, vind het ook raar dat prorail de infrastuctuur beheerd maar de NS de stations. Naar mijn idee horen de stations gewoon bij de infrastuctuur, en het is voor concurrenten van NS ook een stuk eerlijker. Op lijnen waar de NS niet (meer) rijdt, zoals in het Noorden, kan de NS zoveel huur vragen als ze willen. De vervoerder moet er wel mee akkoord gaan want zonder de stations kunnen ze niet...

Ben benieuwd hoe dit af gaat lopen, niet alleen de rechtzaak tegen het verlenen van de consessie aan Abelio maar ook wat er waar is van dat Veolia volgens een anonieme bron zo lang mogelijk tijd wilt gaan rekken om door te kunnen blijven rijden. Zouden er mede daarom Zeeuwse bussen naar Limburg zijn gegaan??? ;)
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Michael 1988 »

NS verhindert publicatie kritisch rapport - Arriva en Veolia naar rechter
Geplaatst op: vrijdag 6 maart 2015 13:50

BINNENLAND - NS probeert met juridische middelen de publicatie van een rapport van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) tegen te houden. In het rapport constateert de ACM dat NS de Spoorwegwet heeft overtreden bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg.
Lees verder | Dossier Arriva | Meer nieuws over Arriva | Dossier Veolia Limburg | Meer nieuws over Veolia Limburg


____________________________________

Een iets uitgebreider artikel, met ook meer informatie vanuit de kant van NS dan het artikel van nu.nl gisteren. Het valt mij vooral op dat NS op deze manier probeert te voorkomen dat ze een boete krijgen en dus mogelijk ook bezwaar krijgen voor meer stations in Nederland voor het zelfde probleem. Daarnaast valt mij ook op dat Veolia Transport Nederland dus definitief op gaat houden met bestaan en Connexxion wordt. Ook nog voordat de concessie Haaglanden voorbij is. Althans als ik de laatste alinea goed begrijp.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door starx »

Helaas, ook deze concessie krijgt dus een staartje. Erg jammer allemaal, maar als de ACM concludeert dat het bezwaar van Veolia en Arriva gegrond is, dan kan ik dit goed begrijpen. Ik vraag me af of de aanbesteding nou over moet of dat Abellio gewoon wordt uitgesloten? Eigenlijk zijn in beide gevallen de provincie en de reiziger de verliezers. Bovendien heeft de provincie voor zover ik het overzie alle procedures goed doorlopen, dus het zou zuur zijn als zij de dupe worden. Misschien is het redelijk om de boete ten goede te laten komen aan de provincie (en daarmee indirect aan de reiziger).
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door mijack1985 »

Volgens de Kartelwaakhond is er GEEN sprake van machtsmisbruik door NS bij deze aanbesteding. Aldus de Volkskrant.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Suus »

ICE11 schreef:In de Aachener Zeitung van vandaag bevestigd een woordvoerder van de Duitse NVR, dat het nog minstens twee jaar duurt, tot dat de draad tussen Landgraaf en Herzogenrath gereed is.
Waarschijnlijk tot Abellio gaat rijden zal dat nog wel niet af zijn vermoed ik. Wat ik wel weet is dat de treindienst per aanstaande december met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid aangepast gaat worden: Heerlen wordt als bestemming van de Euregiobahn geschrapt, er zal een (tijdelijk met dieseltreinen gereden) nieuwe uurdienst Aachen - Heerlen komen (RE18). De Euregiobahn gaat dan 2x/uur richting Herzogenrath en Alsdorf rijden, en vanaf 12 juni 2016 vanaf daar nog verder naar Stolberg Hbf.

Bron: Spoordienstregelingsvoorstellen Zweckverband Nahverkehr Rheinland 2016 (PDF)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door ICE11 »

Bee schreef:Heerlen wordt als bestemming van de Euregiobahn geschrapt, er zal een (tijdelijk met dieseltreinen gereden) nieuwe uurdienst Aachen - Heerlen komen (RE18). De Euregiobahn gaat dan 2x/uur richting Herzogenrath en Alsdorf rijden, en vanaf 12 juni 2016 vanaf daar nog verder naar Stolberg Hbf.
De uurdienst zal alleen Heerlen <=> Herzogenrath rijden met de bekende Talent-treinstellen en in Herzogenrath aansluiten op de RB20 St. Jöris-Aachen-Stolberg/Düren. Dus Heerlen <=> Aachen zonder overstap tijdelijk alleen maar met buslijn 44.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Suus »

Eh, ja, dat bedoel ik inderdaad :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door BR628 »

Wat een vooruitgang... Nóg een x extra overstappen richting Aachen of Köln.. Dat boemeltje wat RE18 gaat heten gaat dan echt van niks naar nergens.
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Hendrik »

Reactie ACM op berichtgeving klacht Veolia tegen NS
Veolia heeft bij ACM tegen NS een klacht ingediend op grond van de Spoorwegwet. De klacht gaat onder meer over diensten die Veolia van de NS wilde afnemen in het kader van de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg. Het gaat om diensten zoals het gebruik van servicebalies, kaartautomaten en OV-chippalen.
Op vrijdag 6 maart heeft ACM in deze geschilprocedure een besluit genomen op het deel van de klacht dat ziet op deze diensten en het besluit naar NS en Veolia verzonden. In het besluit constateert ACM dat de NS de Spoorwegwet heeft overtreden. In een geschilprocedure kunnen geen boetes worden opgelegd. In het besluit van 6 maart laat ACM zich niet uit over machtsmisbruik of mogelijke andere overtredingen van NS. Het onderzoek daarnaar is nog niet afgerond. Over het opleggen van een eventuele boete heeft ACM nog geen beslissing genomen.
ACM wil dit besluit zo snel mogelijk openbaar maken. De partijen kunnen het besluit en de openbaarmaking daarvan aanvechten bij de rechter.

Bron: https://www.acm.nl/nl/publicaties/publi ... -tegen-NS/
dennistd
Berichten: 5529
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door dennistd »

ICE11 schreef:
Bee schreef:Heerlen wordt als bestemming van de Euregiobahn geschrapt, er zal een (tijdelijk met dieseltreinen gereden) nieuwe uurdienst Aachen - Heerlen komen (RE18). De Euregiobahn gaat dan 2x/uur richting Herzogenrath en Alsdorf rijden, en vanaf 12 juni 2016 vanaf daar nog verder naar Stolberg Hbf.
De uurdienst zal alleen Heerlen <=> Herzogenrath rijden met de bekende Talent-treinstellen en in Herzogenrath aansluiten op de RB20 St. Jöris-Aachen-Stolberg/Düren. Dus Heerlen <=> Aachen zonder overstap tijdelijk alleen maar met buslijn 44.
Waarom kan er niet gewoon doorgereden worden naar Aachen met de Talenten? Is dat een gebrek aan treinstellen, geen pad beschikbaar (hoewel een Talent zonder stops onderweg niet veel langzamer zal zijn dan een FLIRT/GTW) of gewoon onwil van de Duitsers?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door SuperGhost »

Wellicht financieel? Heerlen-Aachen wordt straks door Limburg uitgevoerd (met de sneltrein Maastricht-Aachen) en nu moeten de Duitsers dat nog tijdelijk opvangen en moest daar dus nog een potje voor gevonden worden en die blijkt maar genoeg om alleen Heerlen-Herzogenrath aan te bieden?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Suus »

De Duitsers zijn partner bij de treinverbinding en zullen ook een deel van de kosten blijven dragen. Wat het probleem wel is durf ik niet te zeggen. Er zijn 24 treinstellen beschikbaar en volgens mij zijn er nu 8 omlopen van steeds twee treinstellen. De treinpaden kunnen wel een probleem zijn, er is veel goederenverkeer en andere treinen op die lijn hebben al problemen waardoor sommige stations overgeslagen moeten worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door JWM »

Heerlen - Aken staat nu 32 minuten voor Een uurdienst met 1 omloop lukt dan net niet. Dat zal de prijs ook wel opdrijven.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Berk-24 »

Als Heerlen de Kissel en de stations tussen Herzogenrath en Aachen hbf overgeslagen worden dan kan men in een omloop van Heerlen naar Aachen pendelen in een uursdienst. Vraag is alleen of het past en er een treinpad beschikbaar is.
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door CamilleKreemers »

de rijtijd moet onder de 25 minuten zijn. kering minimaal 5 minuten aan beide kanten.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Dennenboom »

Waarom heeft men trouwens in 1992 gekozen om de verbinding Maastricht - Aken te vervangen door Heerlen - Aken? Dat werd toen als een verbetering gebracht. Maar als ik de resultaten zo zie is het totaalplaatje er duidelijk niet op vooruit gegaan. We gaan nu weer terug naar Maastricht - Aken, maar dat is veel korter via de oude route. Verder wordt Heerlen - Aken nog steeds door een bus bediend.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door ICE11 »

Ik denk het is vanwege de financering in Duitsland. De frequentieverhoging op Herzogenrath-St. Jöris is ja ook niet gratis. En natuurlijk rijden op de lijn tussen Herzogenrath en Aachen nog andere treinen (1x/uur RE4, 1x/uur RB33, 2x/uur RB20, 2x/dag een Intercity en goederentreinen).
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door waldo79 »

Dennenboom schreef:Waarom heeft men trouwens in 1992 gekozen om de verbinding Maastricht - Aken te vervangen door Heerlen - Aken? Dat werd toen als een verbetering gebracht. Maar als ik de resultaten zo zie is het totaalplaatje er duidelijk niet op vooruit gegaan. ...
Voor de route over Simpelveld had over een langere afstand de infrastructuur gemoderniseerd moeten worden. Ondertussen heeft Mt een vrij goede bediening per bus met Aken gekregen en had Hrl zijn uurdienst per trein en een halfuursdienst per bus. Jammer van die knip in Herzogenrath (A)
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door ICE105 »

dennistd schreef: Waarom kan er niet gewoon doorgereden worden naar Aachen met de Talenten? Is dat een gebrek aan treinstellen, geen pad beschikbaar (hoewel een Talent zonder stops onderweg niet veel langzamer zal zijn dan een FLIRT/GTW) of gewoon onwil van de Duitsers?
Geen pad beschikbaar op basis van de huidige infra. Naast elektrificatie van het grenbaanbak wordt te Hz een nieuw wissel aangelegd, daarmee ontstaat voor Abellio een pad naar Aachen.
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Plutona »

Maar gaat de verbinding er daadwerkelijk op vooruit qua reistijd?
Of zou de bus Maastricht - Aachen opgeheven worden zodra de trein gaat rijden?
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door waldo79 »

Plutona schreef: Of zou de bus Maastricht - Aachen opgeheven worden zodra de trein gaat rijden?
Die bus heeft zijn eigen bestaansrecht. Wat dacht je van het verbinden van alle kernen tussen Maastricht en Aachen? De spoorlijn ligt veel te noordelijk om een alternatief te zijn :)
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Plutona »

waldo79 schreef:
Plutona schreef: Of zou de bus Maastricht - Aachen opgeheven worden zodra de trein gaat rijden?
Die bus heeft zijn eigen bestaansrecht. Wat dacht je van het verbinden van alle kernen tussen Maastricht en Aachen? De spoorlijn ligt veel te noordelijk om een alternatief te zijn :)
Touché, maar inkorting Maastricht - Vaals dan?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21274
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Meltrain »

Wat is eigenlijk de reden dat de Euregiobahn niet meer naar Heerlen gaat?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten