FNV: voorkom agressie met bus die op tijd is
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
FNV: voorkom agressie met bus die op tijd is
FNV: voorkom agressie met bus die op tijd is
Geplaatst op: vrijdag 6 maart 2009 om 21:21
Laatst bijgewerkt: vrijdag 6 maart 2009 om 21:21
(Novum) - Om agressie tegen buschauffeurs te verminderen moeten de dienstregelingen reëler worden. Volgens FNV Bondgenoten gaan passagiers namelijk vaak op de vuist met de chauffeur omdat de bus door de krappe regeling te laat is. Ook zou bij de chauffeur irritatie ontstaan omdat hij door de krappe dienstregeling met een hoge werkdruk kampt.
Lees verder
Geplaatst op: vrijdag 6 maart 2009 om 21:21
Laatst bijgewerkt: vrijdag 6 maart 2009 om 21:21
(Novum) - Om agressie tegen buschauffeurs te verminderen moeten de dienstregelingen reëler worden. Volgens FNV Bondgenoten gaan passagiers namelijk vaak op de vuist met de chauffeur omdat de bus door de krappe regeling te laat is. Ook zou bij de chauffeur irritatie ontstaan omdat hij door de krappe dienstregeling met een hoge werkdruk kampt.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: FNV: voorkom agressie met bus die op tijd is
Kortom laten we de gemiddelde snelheid van het openbaar vervoer nog verder verlagen totdat je met een slakkenhuis op wieltjes eerder op de plaats van bestemming bent gearriveerd...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: FNV: voorkom agressie met bus die op tijd is
Ja, ik heb ook liever een bus die er 10 minuten over doet terwijl er 8 gepland zijn, dan een bus die er 10 minuten over doet terwijl er 10 gepland zijn. Weet ik tenminste zeker dat ik te laat ben, ofzo. :?
Re: FNV: voorkom agressie met bus die op tijd is
Ik begrijp niet wat het verlagen van de snelheid tot een slakkengang te maken heeft met het in elkaar zetten van een reële dienstregelingVinny schreef:Kortom laten we de gemiddelde snelheid van het openbaar vervoer nog verder verlagen totdat je met een slakkenhuis op wieltjes eerder op de plaats van bestemming bent gearriveerd...
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
- AppleMoose
- Berichten: 6031
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: FNV: voorkom agressie met bus die op tijd is
In feite gebeurt er niets meer dan alleen wat minuutjes er hier en daar op papier bijplakken waardoor de bussen die nu doorgaans te laat zijn (en dus blijkbaar agressie opwekt bij reizigers) weer op tijd rijden. In de praktijk pakken die bussen nu al die "extra" minuutjes omdat de huidige dienstregeling te krap in elkaar zit.Vinny schreef:Kortom laten we de gemiddelde snelheid van het openbaar vervoer nog verder verlagen totdat je met een slakkenhuis op wieltjes eerder op de plaats van bestemming bent gearriveerd...
Nu is de bus te laat volgens de dienstregeling, straks is de bus op tijd volgens de dienstregeling. De busreis duurt dan in mijn ogen niet langer dan nu het geval is
Tevens zorgt een ruimere dienstregeling er ook voor dat buschauffeurs niet als gekken over de weg hoeven te rijden om de te krappe dienstregeling te halen. Iets wat de veiligheid zeker ten goede zal komen
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: FNV: voorkom agressie met bus die op tijd is
Nou, wel. Ik heb liever een bus die zich aan de beloofde tijden houdt dan eentje die dat niet doet. Wat die tijden dan ook zijn.Wubbo schreef:Ja, ik heb ook liever een bus die er 10 minuten over doet terwijl er 8 gepland zijn, dan een bus die er 10 minuten over doet terwijl er 10 gepland zijn. Weet ik tenminste zeker dat ik te laat ben, ofzo. :?
Overigens ben ik het helemaal eens met de stelling dat op tijd rijdende bussen een groot deel van de agressie onder reizigers zouden voorkomen. Of ja, op tijd.. Überhaupt RIJDENDE bussen zou al wat zijn. Het lijkt Tanzania wel op de Veluweconcessie.
Re: FNV: voorkom agressie met bus die op tijd is
Onzin. Als ik met de bus ga dan staat dat ***ding altijd minuten te niksen op een aantal haltes, omdat hij wel eens vertraging zou kunnen oplopen. Weet je hoeveel agressie dat in mij oproept?In feite gebeurt er niets meer dan alleen wat minuutjes er hier en daar op papier bijplakken waardoor de bussen die nu doorgaans te laat zijn (en dus blijkbaar agressie opwekt bij reizigers) weer op tijd rijden. I
Gelukkig was het mooi weer, en ik heb dat stuk dus gefietst vandaag. Ik was nog sneller thuis dan gebruikelijk...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: FNV: voorkom agressie met bus die op tijd is
Het is ook nooit goed ook hè... strak inplannen met kans op vertraging is niet goed, ruimer inplannen met af en toe iets wachttijd is niet goed.Vinny schreef:Onzin. Als ik met de bus ga dan staat dat ***ding altijd minuten te niksen op een aantal haltes, omdat hij wel eens vertraging zou kunnen oplopen. Weet je hoeveel agressie dat in mij oproept?In feite gebeurt er niets meer dan alleen wat minuutjes er hier en daar op papier bijplakken waardoor de bussen die nu doorgaans te laat zijn (en dus blijkbaar agressie opwekt bij reizigers) weer op tijd rijden. I
Gelukkig was het mooi weer, en ik heb dat stuk dus gefietst vandaag. Ik was nog sneller thuis dan gebruikelijk...
we kunnen dus eigenlijk beter stellen dat "een flink aantal" reizigers egoistische agressieve personen zijn, bij wie het echt "nooit" goed is. maar voor deze groep is er gelukkig een alternatief.... " De Fiets"
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: FNV: voorkom agressie met bus die op tijd is
Kunnen ze lekker fietsen door de regen en met wind tegen.
Re: FNV: voorkom agressie met bus die op tijd is
Is het niet zo dat veel buslijnen nu al redelijk ruim zijn ingepland? Met name richting het eindpunt (veelal een station of keerpunt).
Re: FNV: voorkom agressie met bus die op tijd is
Er is regelmatig flink wat tijd ingeroosterd voor de eennalaatste halte en de laatste halte. Heel vaak ook niet trouwens.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: FNV: voorkom agressie met bus die op tijd is
Dit valt me wel altijd op bij lijn 300 (Zuidtangent Haarlem - Bijlmer NS), die 4-5 minuten krijgt tussen Hoogoorddreef en Bijlmer Arena. Dat stuk is 500meter, en hij kan altijd in 1 ruk doorgassen.Thijs schreef:Is het niet zo dat veel buslijnen nu al redelijk ruim zijn ingepland? Met name richting het eindpunt (veelal een station of keerpunt).
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
- AppleMoose
- Berichten: 6031
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: FNV: voorkom agressie met bus die op tijd is
@Vinny; een bus die paar minuten staat te niksen om vertraging te voorkomen? die vat ik even niet.. En als je met de fiets sneller bent, waarom ga je dan niet altijd met de fiets? Bij regen hebben we de regenpak uitgevonden, bij kou, de muts en handschoenen. Dus, erger je niet meer, pak de fiets! Nog gezond ook :pos:
@Bee; Leuk allemaal, die extra minuutjes bij de enalaatste halte en laatste halte, erg leuk voor de statistiekjes bij eindhalte (dan is toch nog op tijd), maar bij de overige haltes blijven de rijtijden te krap, dus vertragingsgevoelig, dus de reiziger de pineut!
@Bee; Leuk allemaal, die extra minuutjes bij de enalaatste halte en laatste halte, erg leuk voor de statistiekjes bij eindhalte (dan is toch nog op tijd), maar bij de overige haltes blijven de rijtijden te krap, dus vertragingsgevoelig, dus de reiziger de pineut!
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: FNV: voorkom agressie met bus die op tijd is
Tja, zoals de natuurlijk nogal overdreven 9 minuten die de gemiddelde streekbus mag doen over het stukje Bleekstraat - CS in Utrecht. Da's een kaarsrechte busbaan waar ze vol gas overheen gaan, dus ben je eigenlijk altijd wel eerder dan gepland op 't station.Bee schreef:Er is regelmatig flink wat tijd ingeroosterd voor de eennalaatste halte en de laatste halte. Heel vaak ook niet trouwens.
Dan vindt ik het in Dordrecht beter geregeld met de rijtijd wat meer verspreid over de route. Goed, dan is een bus misschien af en toe ergens een minuutje te vroeg of te laat maar dat is iets waar je toch al rekening mee moet houden als reiziger: de tijden zijn nog altijd bij benadering.
Nadeel is wel dat het, in het geval van "mijn" lijn 3, ten koste is gegaan van de keertijd op het eindpunt. Bij hele grote vertragingen gaat het nu dus eigenlijk sneller fout dan in het optimale geval en tja, op de dagen met gratis vervoer rijden de bussen in Dordt dus als een slak door het wegvallen van de wagenverkoop die de extra rijtijd noodzakelijk maakte.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: FNV: voorkom agressie met bus die op tijd is
Dat vind ik sterk overdreven. Als je je speling aan het eind van een rit plant, dan voorkom je dat je bij iedere halte te vroeg bent. En dan krijg je helemaal klagende reizigers, als een bus te vroeg vertrekt. Als je de route onderweg normaal inlegt, dan wordt de vertraging er aan het eind makkelijk uitgereden.Ronzol schreef:@Bee; Leuk allemaal, die extra minuutjes bij de enalaatste halte en laatste halte, erg leuk voor de statistiekjes bij eindhalte (dan is toch nog op tijd), maar bij de overige haltes blijven de rijtijden te krap, dus vertragingsgevoelig, dus de reiziger de pineut!
Dat de reiziger de pineut is, is onzin. Niemand maakt het iets uit als je met +1 bij de bushalte van je eindbestemming komt (bijv. bij je huis). Het cruciale is de overstappen, daar draait het om. En de overstappen zitten bij stations of belangrijke (eind/keer)haltes. Dus is het niet raar om daar wat speling in te bouwen.
Re: FNV: voorkom agressie met bus die op tijd is
Da's te kort door de bocht. Overstappen zitten ook op tussenhaltes, zoals bijvoorbeeld in Utrecht op het Oorsprongpark. Het is waar dat de grootste overstapdruk op de centrale punten ligt (daar zijn het tenslotte centrale punten voor), maar dat er op tussenliggende haltes geen overstappen zijn is niet waar.
De kunst is dus het vinden van een goede middenweg tussen realistische rijtijden, het voorkomen van te vroeg rijden en het voorkomen van wachten op vertrektijd bij tussenliggende haltes.
De kunst is dus het vinden van een goede middenweg tussen realistische rijtijden, het voorkomen van te vroeg rijden en het voorkomen van wachten op vertrektijd bij tussenliggende haltes.
Re: FNV: voorkom agressie met bus die op tijd is
En dan ook nog een dienstregeling die niet ieder moment van de dag verspringt. Een beetje duidelijkheid en een vast patroon is dus ook een vereiste.Wubbo schreef:De kunst is dus het vinden van een goede middenweg tussen realistische rijtijden, het voorkomen van te vroeg rijden en het voorkomen van wachten op vertrektijd bij tussenliggende haltes.
Een mooi voorbeeld: een bepaalde rit tegen het einde van de avondspits heeft de rijtijden die gelden in de spits. De bus die tien of vijftien minuten later vertrekt vanaf het beginpunt heeft al avondrijtijden. Aan het einde van de ritten zit er (op papier) slechts enkele minuten tussen beide ritten. Ze halen elkaar jammer genoeg net niet in
Re: FNV: voorkom agressie met bus die op tijd is
Ach wat doe ik niet? Meestal leg ik de afstand tussen mijn huis en Aalsmeer alsvolgt af:@Vinny; een bus die paar minuten staat te niksen om vertraging te voorkomen? die vat ik even niet.. En als je met de fiets sneller bent, waarom ga je dan niet altijd met de fiets? Bij regen hebben we de regenpak uitgevonden, bij kou, de muts en handschoenen. Dus, erger je niet meer, pak de fiets! Nog gezond ook :pos:
- fiets naar A'dam Sloterdijk
- trein naar Hoofddorp of Schiphol
- bus naar Aalsmeer
de terugweg
- auto naar Hoofddorp
- trein naar A'dam Sloterdijk
- fiets naar huis
Als ik met de opgevoerde slak 172 rij, dan erger ik me over het algemeen alleen maar; alleen op zaterdagavond is het wel leuk. Dan heb ik vaak aangenaam vrouwelijk gezelschap...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten