Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Snapt iemand deze "omleiding" trouwens? Hij lijkt me sowieso niet echt relevant voor reizigers, maar ook de combi van Smakkelaarsveld en lijn 23 is wat apart (want die komt niet op het Smakkelaarsveld)...
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7940
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Etienne »

De verkeerssituatie rondom het Smakkelaarsveld is enigszins veranderd. De bussen vanaf het CS richting Centrum rijden nu rechtdoor over de nieuwe brug die er ligt en de bussen richting de Amsterdamsestraatweg slaan links af en voegen dan in op de rijbaan. De S-bocht is dus feitelijk verdwenen, scheelt toch weer ietsje in de rijtijd.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Zugführer »

Ik zag hem ook langs komen, heel raar. De situatie is inderdaad veranderd op de manier die Etienne beschrijft, maar daar hoeft geen omleidingsbericht voor te verschijnen. Bovendien zou dat dan niet alleen voor lijn 28 maar voor veel meer andere lijnen gelden.
Ik vroeg me wel af of lijn 23 de bocht Vredenburg > Catharijnesingel nog kon maken, want die ziet er wat krap uit in de nieuwe situatie. Maar zal in de praktijk wel geen probleem zijn.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Aking »

Volgens de Utrechtse internet courant is de brug op de vredenburgknoop aan de smalle kant, mogelijk veroorzaakt dat (wat) vertraging doordat er bussen moeten wachten...

http://www.duic.nl/nieuws/nieuwe-brug-b ... appe-kant/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Maar dat heeft invloed op alle lijnen, niet alleen op lijn 3, 23 en 28 :wink: Hoe vaak zou het trouwens voorkomen dat er hier twee DGBs elkaar tegenkomen wat volgens het artikel een probleem is. Zoveel rijden er immers ook niet tegelijk op lijn 28 en de MAT-ritten voor lijn 12 gaan maar één kant op.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door matti93 »

Jonkervoort schreef:
SuperGhost schreef:De busbaan ligt tegen de weg aan en telt dus niet als eigen weg.
Er ligt wel een scheiding tussen de busbaan en de autoweg (hoewel die ongeveer even groot is als een stoeprand).
Maar dat maakt niet uit, het lijkt me toch echt een weg met 2x2 rijstroken, waarvan twee alleen door de lijnbus gebruikt mogen worden. Bovendien, als het een aparte weg was geweest, stonden er geen haaientanden en borden, en had de fietser, als deze van rechts kwam, voorrang gehad.
Jonkervoort schreef:
SuperGhost schreef:De buschauffeur zou dan ingehaald hebben bij een kruispunt en dat mag niet.
Volgens mij is dit geen kruispunt voor de bus, als deze hier linksaf zou willen (wat ws niet het geval is), zou ie over de oversteekplaats heen moeten rijden, en hier (in deze richting) dus eigenlijk op dezelfde manier gebruik van maken als een voetganger fietser, denk niet dat dat mag.
Een kruispunt is een plek waar verschillende wegen kruisen. Of elke verkeersdeelnemer alle wegen in mag, maakt maar weinig uit.
Jonkervoort schreef:Wat betreft de discussie of er meer stoplichten moeten komen kan ik heel simpel zijn: heeft geen enkele zin. Zie je ook verderop op de busbaan bij bv. Kop van Lombok. Stoplicht of niet, fietsers rijden gewoon door zodra er even ruimte voor is/lijkt te zijn, een probleem dat ook voor de rest van Utrecht geldt: http://www.duic.nl/nieuws/weer-tientall ... rslichten/.
Dat is niet echt een geschikte bron voor je punt. De fietsers rijden daar niet door 'als het maar even kan', ze rijden door omdat er anders onnodige files ontstaan. Verkeerslichten werken voor fietsers alleen, als duidelijk is waarom ze er zijn en fietsers er niet lang voor hoeven te wachten.
Als het altijd nog tientallen seconden duurt voordat de bus daadwerkelijk passeert, dan heeft een licht inderdaad weinig nut.
Jonkervoort schreef:Overigens denk ik (uit ervaring) dat ook de snelheid van de bus invloed had, bussen rijden op busbanen sws vaak te hard, en soms ook door rood als ze denken even niemand te zien.
En in tegenstelling tot het gedrag van de fietser, kan je daar veel effectiever wat aan doen. Zet een flitspaal neer o.i.d., laat de gepakte chauffeurs zelf betalen en leg ze uit dat ze de volgende keer ander werk kunnen gaan zoeken. Of ga eens kijken hoe vaak chauffeurs tijdens het rijden met hun mobiel bezig zijn - ik schrik van hoe vaak ik dat zie.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Globetrotter »

Daniel schreef:Maar dat heeft invloed op alle lijnen, niet alleen op lijn 3, 23 en 28 :wink: Hoe vaak zou het trouwens voorkomen dat er hier twee DGBs elkaar tegenkomen wat volgens het artikel een probleem is. Zoveel rijden er immers ook niet tegelijk op lijn 28 en de MAT-ritten voor lijn 12 gaan maar één kant op.
Het hoeft natuurlijk maar 1 keer te gebeuren dat er wel twee dubbelgeledes rijden en er spiegelcontact, of erger, is. Dan heb je natuurlijk iedereen boos en komen de redenen als overzichtelijkheid, breedte van de weg, gevolgen voor de verkeersveiligheid, enzovoort al snel om de hoek kijken. Ook deze ene keer wil je daarom voorkomen.
rm7
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 00:04

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door rm7 »

Tot nader order worden er geen dubbelgeledes op lijn 28 ingezet, vanwege deze verkeerssituatie.
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Busfoto.nl »

Waar komt het vervangende materieel vandaan? Heb de indruk dat er gelijktijdig wel eens 3 dubbelgeledes op de 27/28/128 zitten.
Janmetdepet
Berichten: 21
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 11:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Janmetdepet »

Rijden er twee volgens mij. Eentje loopt rond 18.30 uit op de Meern Oost als 27. De ander rijd de hele avond nog door in de 28.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door nvdw »

matti93 schreef:Dat is niet echt een geschikte bron voor je punt. De fietsers rijden daar niet door 'als het maar even kan', ze rijden door omdat er anders onnodige files ontstaan. Verkeerslichten werken voor fietsers alleen, als duidelijk is waarom ze er zijn en fietsers er niet lang voor hoeven te wachten.
Voor mij als automobilist c.q. buschauffeur geldt dat net zo goed. Als ik in Utrecht nergens meer voor rood stop kan de rijtijd ook met minstens vijf minuten naar beneden.

Fietsers rijden door rood omdat ze geen zin hebben om te wachten. Gezien de afstelling van het gemiddelde Utrechtse stoplicht kan ik me dat levendig indenken, maar dan is het niet meer dan logisch dat er eens in de zoveel tijd eentje onder een bus belandt.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Suus »

De verkeerslichten van Utrecht zijn wereldwijd berucht om hun slechte afstelling. Ja, zo erg is het :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door n-evo »

Grootste stoplichttrauma heb ik overgehouden aan Antwerpen, waar ze van detectielussen nog nooit gehoord hebben. Sta je middernacht in een nauw straatje 10 min te wachten tot alle lichten hun cyclus hebben doorlopen. Niet. Te. Doen.
Janmetdepet
Berichten: 21
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 11:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Janmetdepet »

Vandaag zag ik al weer een dbg op lijn 28 rijden. Was voor korte duur dus.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door microshit »

Sta er nu in zelfs :p tevens rijdt voor ons een gelede met CXX bekleding en Syntus frontje met "Testrit infrabeheer" oid op het koersdisplay.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Da's vast weer de Twentse Duvedec die al eerder in Utrecht is waargenomen. Ze maken er echt werk van bij Syntus dan zeg om de provincie-concessie binnen te slepen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door microshit »

Nu ik inderdaad een foto van een Duvedec gezien heb, inderdaad klopt.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Aking »

Het viel mij zojuist op in de 4103 (gelede) dat er bij de chauffeur een scherm hing waarmee hij de achterste deur via een camera in de gaten kan houden... Heb ik nog niet eerder gezien geloof ik (zelfs niet bij de DGB's)
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door microshit »

Hangt in de DGB's ook, alleen niet echt in het zicht van de chauffeur :lol: In geledes nooit gezien eigenlijk. Proef met instappen door 3 deuren misschien?
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Globetrotter »

Ja, of een extra camera omdat de achterdeuren na een paar seconden dichtgaan als er geen passagier meer wordt gedetecteerd, terwijl er nog wel iemand uit wil.
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Busfoto.nl »

Deze wagen kwam ik twee weken geleden in Havana, Cuba, tegen. De voormalige GVU 4906. Ze vinden de wagen geweldig. Elke chauffeur in het hele (grote) land kent m en de wagen is ook op de nationale TV geweest.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Hainje »

Busfoto.nl schreef:Deze wagen kwam ik twee weken geleden in Havana, Cuba, tegen. De voormalige GVU 4906. Ze vinden de wagen geweldig. Elke chauffeur in het hele (grote) land kent m en de wagen is ook op de nationale TV geweest.
Zo, daar is werk van gemaakt! Ziet er (van buiten in ieder geval) netjes uit zeg! :o
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Ziet er inderdaad netjes uit. Nou heb ik in het verleden echter wel verhalen gehoord dat men het op Cuba niet zo had op moderne bussen, daar kan je immers minder makkelijk wat aan sleutelen. Het wordt al snel afstellen van elektronica wat je moet gaan doen.
Dat doet wel afvragen hoe dat voor deze bus gaat uitpakken, want eerdere modernere bustypes hebben het er bij mijn weten niet zo lang volgehouden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Hainje »

Mja, op den duur zijn alle MB200's enzo ook wel tot op de draad toe versleten, dus moeten ze wel.
Overigens wel grappig dat er het logo van DAF kei groot op staat. :P
🍉
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Busfoto.nl »

Van Hool is daar een totaal onbekend, DAF wordt letterlijk aanbeden. Keuze door Womy snel gemaakt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten