DRIS in Groningen en Drenthe

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Alleen richting Korrewegwijk, Lewenborg, Beijum en Reitdiephaven?
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Nicketick »

De twee overzichtspanelen tonen niet langer de tekst "BUS" trouwens. Het paneel bij Vennerstraat, Paterswolde staat wel al maanden op zwart, duurste klok van het dorp zo..
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door TheRoy-t »

gebruiker77 schreef:
Alleen richting Korrewegwijk, Lewenborg, Beijum en Reitdiephaven?
Andere kant op heb ik nog niet gezien, maar ik zal er nog wel even op letten
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door njoy »

Het valt mij op dat de uitvoeringen van de DRIS-palen nogal verschillen. Bij sommige haltes staan de palen aan het einde van het perron (situatie A). Zit je in het bushokje, dan moet je dus naar rechts kijken om op de DRIS te kijken. En dat terwijl de bus van links komt. Maar soms staan de palen ook aan het begin van het perron (situatie B / oftewel; ter hoogte van de achterkant van de bus, als de bus er is). Dat vind ik een meer logische plek, want wie in het bushokje zit en kijkt of zijn bus er aan komt, kijkt dus ook richting het DRIS-paneel.

Maar dan moet het paneel wel aan de goede kant van de paal zijn gemonteerd. In Assen (Europaweg-zuid) zag ik laatst DRIS-panelen ongeveer aan het begin van het perron (situatie B), waarbij aan één kant van de paal een paneel was geplaatst. En hoe slim is dat paneel gemonteerd? Het paneel is geplaatst zodat je vanuit het bushokje naar de achterkant van het paneel kijkt! Om informatie te kunnen lezen moet je dus eerst opstaan en helemaal naar het begin van het perron lopen. Lekker handig!

Daar valt weer een verschil op; sommige palen hebben panelen aan één kant, terwijl andere palen aan twee kanten een DRIS-paneel dragen. Ik heb de logica in het plaatsen van 1 of 2 panelen nog niet gevonden. (Volgens mij hebben de 2 haltes in het altijd zo drukke Peizermade ook in beide richtingen dubbele DRIS-panelen gekregen. Oftewel 8 panelen in heel Peizermade. Dat is ongeveer 1 paneel per instapper per dag...)
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Dris-paal bij perron C van het Hoofdstation voor lijn 15 naar Zernike.

Helaas nog steeds geen palen in het Centrum van Groningen; de Grote Markt (behalve die naar Beijum) en het Zuiderdiep nog niet.
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door rener »

Bij halte E staan ook al palen. en volgens mij bij J ook. Ze waren er afgelopen week mee bezig.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door groningen »

Er komt een tweede informatiescherm tussen het stadsbalkon en fietsstalling in Groningen.
qv834
Berichten: 15
Lid geworden op: za 25 jan 2014, 13:59

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door qv834 »

De fietsenstalling zit toch onder het stadsbalkon? Dus hoe moet ik me die locatie voorstellen?
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Bij het Zuiderdiep halte voor de bussen richting Eelde, Leek, Roden en Zuidlaren staat ook al een tijdje een paal.
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door TheRoy-t »

Je hebt het stadsbalkon met de grote fietsenstalling en je hebt nog een kleinere bewaakte stalling tussen het stadsbalkon en de perrons in. Het scherm komt waar ook het bord met de perronindeling en een plattegrond van Groningen staat.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door isadora »

gebruiker77 schreef:Bij het Zuiderdiep halte voor de bussen richting Eelde, Leek, Roden en Zuidlaren staat ook al een tijdje een paal.
_O-
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Om eerlijk te zijn had ik het logisch gevonden dat ze daar waren begonnen, de drukkere haltes. Maar dan is het toch goed dat men het nu heeft geplaatst!
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door bartjemestrom »

Van de week was men aan het werk aan de DRISsen bij HS. Een paar uur hebben daar de vertrektijden van de desbetreffende halte opgestaan, maar een paar uur later stonden ze al weer uit. Vanmiddag stonden ze nog steeds uit.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door isadora »

Hoogezand-Sappemeer?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Kevster »

bartjemestrom schreef:Van de week was men aan het werk aan de DRISsen bij HS. Een paar uur hebben daar de vertrektijden van de desbetreffende halte opgestaan, maar een paar uur later stonden ze al weer uit. Vanmiddag stonden ze nog steeds uit.
Dat is de gangbare procedure.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Natorious »

isadora schreef:Hoogezand-Sappemeer?
:')
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Soortvanhenk »

Er staan ook al een tijdje DRIS-palen bij de halte Zuiderdiep voor Pathé (in de richting HS en richting de Westerhaven).
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Zag in Beijum een DRIS staan bij de tweede halte, Beijum IN.. Echt, welke dombo bepaalt waar die palen komen? Je zet toch geen paal neer bij een halte voor een bus die een wijk in rijdt en nog een paar haltes te gaan heeft, en waar echt nooit iemand in stapt.
In Lewenborg was dat vorig jaar ook zo, maar die hebben ze later toch maar aan de overkant gepoot in de goede richting.

En dan inderdaad een enkel scherm achteruit gericht aan het einde van haltes, ze zijn goed bezig die ontwerpers.
Tussen Peize en Roden bij de halte waar ook nooit iemand staat (Moleneind volgens mij?) staan nu ook aan beide kanten dubbele schermen.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Op het centrale DRIS-paneel bij de halte Hoofdstation wordt ook weergegeven of een rit is geannuleerd. Vandaag stond er bijv een lege bus met 'sorry, geen dienst' in De Wijert (richting Zuiderflat), net voor de halte Van Schendelstraat stil. Bij de tegenrichting (Korrewegwijk) stond vermeld dat deze was vervallen.

Overigens staat op de website dat deze t/m halte Hoofdstation was vervallen, dus wel weer reed vanaf Hereplein :? .
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Nicketick »

Alle panelen staan opeens op zwart hier in Groningen, zouden het naweeën zijn van de storing gisteren?
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Eén van de DRIS borden bij de halte Molenwijk in Peize is weer weg gehaald, zal wel ergens anders nodig zijn.
Zie dat meer gebeuren, dat ze die dingen plaatsten en later toch weer weg halen. De paal blijft dan wel staan
Karimbu
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 14 jun 2013, 17:37

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Karimbu »

Die Palen bij kardinge maken geluid. Is dat nieuw?
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Nicketick »

Nee, de spraakfunctie van de palen wordt vaak later geïnstalleerd. De palen die de spraakfunctie krijgen hebben eerst een zwarte dop op de paal zitten, en daar wordt later een grijze knop op geïnstalleerd. Wat mij wel opvalt is dat alleen het eerste voertuig van de lijst wordt uitgesproken.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Daniel »

Ook als er meerdere lijnen bij een halte komen? (De palen hier in de regio lezen gewoon alles voor na een druk op de knop, zelfs als dat betekend dat ze melden dat dezelfde lijn over 5, 20 en 35 minuten komt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Meltrain »

De palen in de regio Rotterdam lezen ook alleen het eerstvolgende voertuig voor.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten