Vanaf 2016 nachttrein Groningen - Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Plaats reactie
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Vanaf 2016 nachttrein Groningen - Amsterdam

Bericht door wouter15 »

Vanaf 2016 nachttrein Groningen - Amsterdam

13 maart 2015

Met ingang van de dienstregeling 2016, die half december dit jaar in gaat, komt er een nachttrein te rijden die vrijdag op zaterdagnacht van Groningen naar Amsterdam zal rijden. De trein zal tussen Groningen en Zwolle op ieder station stoppen.


Het gaat in eerste instantie om een proef van twee jaar. De nachttrein wordt mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van de provincies Groningen en Drenthe en de gemeente Groningen. Ook komt er een extra late avondtrein van Rotterdam naar Groningen. De extra trein zal uit Rotterdam om 0:05 uur gaan vertrekken, en om 0:21 uur uit Groningen richting Amsterdam. Lees verder
waldo79
Berichten: 7628
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Vanaf 2016 nachttrein Groningen - Amsterdam

Bericht door waldo79 »

Zo te zien kun je het beter een late trein noemen. ..
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vanaf 2016 nachttrein Groningen - Amsterdam

Bericht door Suus »

Nou-ja, Rotterdam - Utrecht is al 40 minuten, Utrecht - Zwolle al een uur, dus dan is het al kwart voor twee. En dan ga je nog naar Groningen. Als stoptrein, dus nog eens 1u15 minuten reistijd oid, dan is het ongeveer drie uur eer je daar aankomt. Dat noem ik wel 's nachts.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7628
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Vanaf 2016 nachttrein Groningen - Amsterdam

Bericht door waldo79 »

Ik redeneerde vanuit Groningen naar het westen. De trein vertrekt niet vreselijk laat van zijn beginpunt.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Vanaf 2016 nachttrein Groningen - Amsterdam

Bericht door deadlock »

Toch is het een van de dingen die ik het meest mis, een late mogelijkheid om in de randstad te komen en ook terug. Ik vind de tijd terug wel heel aantrekkelijk tbh. En het geeft me ook de mogelijkheid om leuke bands in Groningen te gaan kijken en dan eens niet naar het station te hoeven rennen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Vanaf 2016 nachttrein Groningen - Amsterdam

Bericht door Klaasje »

Bee schreef:Nou-ja, Rotterdam - Utrecht is al 40 minuten, Utrecht - Zwolle al een uur, dus dan is het al kwart voor twee. En dan ga je nog naar Groningen. Als stoptrein, dus nog eens 1u15 minuten reistijd oid, dan is het ongeveer drie uur eer je daar aankomt. Dat noem ik wel 's nachts.
Al vraag ik me dan wel weer af waarom die trein dan weer wel in Beilen moet stoppen. Beilen.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Vanaf 2016 nachttrein Groningen - Amsterdam

Bericht door JWM »

Wie betaalt bepaalt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vanaf 2016 nachttrein Groningen - Amsterdam

Bericht door Suus »

waldo79 schreef:Ik redeneerde vanuit Groningen naar het westen. De trein vertrekt niet vreselijk laat van zijn beginpunt.
De huidige laatste trein zal rond 22:45 oid vertrekken, net zoals in andere steden in de periferie (Enschede, Maastricht). Je krijgt er dus anderhalf uur extra verblijftijd door, dat is best wel interessant. Diep in de nacht zie je toch wel een serieuze dip in het aantal reizigers, ook in bestaande nachttreinen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Vanaf 2016 nachttrein Groningen - Amsterdam

Bericht door Hainje »

Klaasje schreef:Al vraag ik me dan wel weer af waarom die trein dan weer wel in Beilen moet stoppen. Beilen.
Mensen die bijvoorbeeld naar een concert gaan in Groningen en in Beilen wonen kunnen dan ook het hele optreden afkijken en hoeven niet halverwege de show te vertrekken of met de auto te gaan.
🍉
waldo79
Berichten: 7628
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Vanaf 2016 nachttrein Groningen - Amsterdam

Bericht door waldo79 »

En op Groningen Zwolle liggen de stations redelijk uit elkaar en je creëert reizigerspotentieel door als zonetrein te fungeren.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Vanaf 2016 nachttrein Groningen - Amsterdam

Bericht door zone5324bericht... »

is dit nu toeval net nadat Arriva het plan voor een nachttrein geuit heeft?
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Vanaf 2016 nachttrein Groningen - Amsterdam

Bericht door Zugführer »

Op treinreiziger vergelijken ze het al met de Lage Landen Lijn
NS geeft aan geen rechtstreekse trein Brussel - Den Haag meer te kunnen rijden >> Arriva begint Lage Landen Lijn verhaal >> NS kan opeens toch een intercity Den Haag - Brussel laten rijden
NS maakt een te dure offerte voor een nachttrein van/naar Groningen >> Arriva geeft aan het goedkoper te kunnen >> NS kan het opeens ook veel goedkoper
Marktwerking *O*
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Vanaf 2016 nachttrein Groningen - Amsterdam

Bericht door timtrein »

Het is de trein die een uur na de huidige laatste trein (Groningen 01.57) uit de Randstad vertrekt. Zeer welkome aanvulling! De andere kant op is het (wellicht) een vervanging van de een-na-laatste Sprinter die nog los naar Assen pendelt, maar die is voor de meeste mensen niet echt interessant, maakt het alleen aantrekkelijker voor wie 's nachts van Schiphol wil vertrekken.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Vanaf 2016 nachttrein Groningen - Amsterdam

Bericht door SuperGhost »

Zugführer schreef:Op treinreiziger vergelijken ze het al met de Lage Landen Lijn
NS geeft aan geen rechtstreekse trein Brussel - Den Haag meer te kunnen rijden >> Arriva begint Lage Landen Lijn verhaal >> NS kan opeens toch een intercity Den Haag - Brussel laten rijden
NS maakt een te dure offerte voor een nachttrein van/naar Groningen >> Arriva geeft aan het goedkoper te kunnen >> NS kan het opeens ook veel goedkoper
Marktwerking *O*
Alleen mag Arriva wel op Groningen-Zwolle rijden? NS heeft daar toch het monopolie op? Bij Den Haag-Brussel was het een ander verhaald, omdat internationaal vervoer geen monopolies kent.

Wat mij betreft moet men op den duur toe naar 2 basislijnen die 's nachts door NS gereden moeten worden (als onderdeel van de concessie-eisen), namelijk:
1. Eindhoven - Tilburg - Breda - Dordrecht - Rotterdam C - Delft - Den Haag HS - Leiden C - Schiphol - Amsterdam C - Almere Centrum - Lelystad Centrum - Zwolle - Meppel - Hoogeveen - Assen - Groningen
2. Nijmegen - Arnhem - Ede-W. - Utrecht C - A'dam Bijlmer ArenA - Amsterdam C - Haarlem - Beverwijk - Castricum - Alkmaar

Deze twee lijnen hebben dan een volledige knoop te Amsterdam C (overstap in alle richtingen).
Op deze manier bedien je de drukste stations allemaal 's nachts nog (al is het maar minimaal). Daar moet volgens mij prima genoeg vraag voor te vinden zijn lijkt me.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vanaf 2016 nachttrein Groningen - Amsterdam

Bericht door Suus »

Iemand trouwens enig idee of de nachttrein van Groningen naar Amsterdam nog staat stoppen in Lelystad en Almere of dat die twee stops worden geschrapt zodat men flexibel is in de te rijden route 's nachts?

Lelystad heeft om de een of andere reden altijd een behoefte aan nog vroegere en nog latere treinen, het lijkt soms wel alsof de helft van de medewerkers van Schiphol daar woont.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Vanaf 2016 nachttrein Groningen - Amsterdam

Bericht door CamilleKreemers »

Superghost,

Verklaar de reden van de keuzes van de stations?
Ik vraag me daarnaast af of er veel vraag is naar langeafstandsnachttreinen.
Ik zou laten onderzoeken of de huidige IC-lijnen, danwel sprinters, ook op vrijdag en zaterdagnacht aangeboden kunnen worden in een uursdienst.

Nu zijn veel grote steden (Groningen, Eindhoven, Den Bosch, Utrecht, Leeuwarden, Zwolle en zo kan ik nog wel even doorgaan) niet eens van nachtbussen voorzien. Ik vraag me dus af of nachttreinen dan wel functioneel zijn.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13183
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Vanaf 2016 nachttrein Groningen - Amsterdam

Bericht door Z2N »

Een fiets doet wonderen, als je moet kiezen tussen de nachttrein pakken en de laatste paar kilometer fietsen of helemaal niet uitgaan is de keuze voor veel mensen al snel gemaakt. Leiden heeft bijvoorbeeld ook geen aansluitende buslijnen op het nachtnet, en ik heb nou niet het idee dat die halte slecht gebruikt wordt... :Y
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Vanaf 2016 nachttrein Groningen - Amsterdam

Bericht door SuperGhost »

CamilleKreemers schreef:Superghost,

Verklaar de reden van de keuzes van de stations?
Gewoon de huidige stations en op de nieuwe stukken de reguliere IC-stations. Alleen voor Hoogeveen en Meppel geldt dat niet, maar dat zijn vrij grote kernen waar de trein bij de kern zelf stopt, dus daar zouden genoeg reizigers moeten zijn. Meppel zou daarbij ook een overstapstation kunnen zijn voor als Friesland zelf een aansluitende nachttrein Meppel-Leeuwarden wil betalen.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Vanaf 2016 nachttrein Groningen - Amsterdam

Bericht door Thom91 »

SuperGhost schreef:
Zugführer schreef:Op treinreiziger vergelijken ze het al met de Lage Landen Lijn
NS geeft aan geen rechtstreekse trein Brussel - Den Haag meer te kunnen rijden >> Arriva begint Lage Landen Lijn verhaal >> NS kan opeens toch een intercity Den Haag - Brussel laten rijden
NS maakt een te dure offerte voor een nachttrein van/naar Groningen >> Arriva geeft aan het goedkoper te kunnen >> NS kan het opeens ook veel goedkoper
Marktwerking *O*
Alleen mag Arriva wel op Groningen-Zwolle rijden? NS heeft daar toch het monopolie op? Bij Den Haag-Brussel was het een ander verhaald, omdat internationaal vervoer geen monopolies kent.

Wat mij betreft moet men op den duur toe naar 2 basislijnen die 's nachts door NS gereden moeten worden (als onderdeel van de concessie-eisen), namelijk:
1. Eindhoven - Tilburg - Breda - Dordrecht - Rotterdam C - Delft - Den Haag HS - Leiden C - Schiphol - Amsterdam C - Almere Centrum - Lelystad Centrum - Zwolle - Meppel - Hoogeveen - Assen - Groningen
2. Nijmegen - Arnhem - Ede-W. - Utrecht C - A'dam Bijlmer ArenA - Amsterdam C - Haarlem - Beverwijk - Castricum - Alkmaar

Deze twee lijnen hebben dan een volledige knoop te Amsterdam C (overstap in alle richtingen).
Op deze manier bedien je de drukste stations allemaal 's nachts nog (al is het maar minimaal). Daar moet volgens mij prima genoeg vraag voor te vinden zijn lijkt me.
Ga even lekker naar een ideeën topic..
Komt wel goed schatje.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Vanaf 2016 nachttrein Groningen - Amsterdam

Bericht door BR628 »

Zugführer schreef:Op treinreiziger vergelijken ze het al met de Lage Landen Lijn
NS geeft aan geen rechtstreekse trein Brussel - Den Haag meer te kunnen rijden >> Arriva begint Lage Landen Lijn verhaal >> NS kan opeens toch een intercity Den Haag - Brussel laten rijden
NS maakt een te dure offerte voor een nachttrein van/naar Groningen >> Arriva geeft aan het goedkoper te kunnen >> NS kan het opeens ook veel goedkoper
Marktwerking *O*
Zie daar juist het probleem. Als het puntje bij paaltje komt en er ontstaat concurrentie voor NS dan zijn er als de kippen bij en bieden desnoods iets aan voor een veel te lage prijs. Dat noemen we het kopen van een contract. Ik vermoed dat zoiets ook gespeeld heeft voor Limburg en het is al bewezen dat zoiets heeft plaatsgevonden op de HSL.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Vanaf 2016 nachttrein Groningen - Amsterdam

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Bee schreef:
waldo79 schreef:Ik redeneerde vanuit Groningen naar het westen. De trein vertrekt niet vreselijk laat van zijn beginpunt.
De huidige laatste trein zal rond 22:45 oid vertrekken, net zoals in andere steden in de periferie (Enschede, Maastricht). Je krijgt er dus anderhalf uur extra verblijftijd door, dat is best wel interessant. Diep in de nacht zie je toch wel een serieuze dip in het aantal reizigers, ook in bestaande nachttreinen.
Vanuit 'periferie' Groningen vertrekt de laatste trein naar het zuiden (althans, verder dan Assen, want dat kan nog tot 1:07) nu iets minder dan een uur eerder dan de nieuwe laatste trein (0:21). Echt veel schiet je er dus niet mee op, hoewel ik dit wel een nettere tijd vind. Het enige wat nu nog mist is een trein die het nachtgat echt wegneemt, bijvoorbeeld rond drie uur uit zowel Groningen als de Randstad. Een uurdienst gedurende de hele nacht lijkt me wel wat overdreven.

Overigens verbazingwekkend dat men wel van vrijdag op zaterdag laat gaat rijden, maar niet van zaterdag op zondag.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Vanaf 2016 nachttrein Groningen - Amsterdam

Bericht door deadlock »

BR628 schreef:Zie daar juist het probleem. Als het puntje bij paaltje komt en er ontstaat concurrentie voor NS dan zijn er als de kippen bij en bieden desnoods iets aan voor een veel te lage prijs. Dat noemen we het kopen van een contract. Ik vermoed dat zoiets ook gespeeld heeft voor Limburg en het is al bewezen dat zoiets heeft plaatsgevonden op de HSL.
Diverse andere vervoerders hebben om die reden veel te laag/te hoog/te ruim ingeschreven op concessies en zijn door de lokale overheden uit de brand geholpen. Even je oogkleppen afzetten. Concurrentie op het spoor werkt in deze vorm voor geen fuck.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten