Provinciale verkiezingen en het OV

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Provinciale verkiezingen en het OV

Bericht door SuperGhost »

Ik heb maar even een aparte topic gemaakt voor de punten voor het OV in de provinciale verkiezingen. Ik heb hem algemeen gemaakt, zodat Gelderland en Overijssel hier samen besproken kunnen worden.

Ik pak zelf echter alleen Gelderland (mijn provincie) eruit, maar anderen zijn vrij om de punten voor Overijssel te benoemen
(n.b. de partijen zijn gewoon in volgorde waarop ze gesorteerd stonden toen ik googelde op 'verkiezingsprogramma's Gelderland' en heeft dus niets met mijn voorkeur te maken of iets dergelijks)

Gelderland

CDA
Goederenvervoer
- mogelijk maken overslagterminals bij Valburg en Barneveld
- geen noordtak Betuweroute voor 2025, wel discussie over invulling voor na 2025.

Reizigersvervoer
- Doorgaande buslijnen moeten instant blijven
- Valleilijn doortrekken naar Arnhem of een directe overstap op de NS-trein in Ede.
- Er moet een oplossing komen voor het capaciteitsprobleem op de Valleilijn
- Verbeteren spoorlijn Arnhem-Winterswijk (er is niet aangeduid hoe)
- Behoud rechtstreekse trein Arnhem-Tiel
- Elektrificatie Maaslijn
- Regiotaxi en buurtbus blijvend (financieel) steunen
- Intercitystatus voor Harderwijk (met overstapplaats voor Lelystad Airport) en voor Barneveld Noord

SP
Trein
- elektrificatie + dubbelspoor Didam - Doetinchem
- behoudt van rechtstreekse treindienst Arnhem-Tiel
- aanpakken overbelaste spoor tussen Cuijk en Zutphen
- gedeeltelijke verdubbeling Zutphen-Winterswijk
- geen toename goederentreinen op IJssellijn, dat moet maar over het water vervoerd worden.
- Op elk station: wachtgelegenheid, toilet, actuele reisinformatie en informatiezuil
- Provincie moet stationsomgevingen aanpakken: fietsen moeten makkelijk gestald kunnen worden en de omgeving moet veilig en overzichtelijk zijn.
- Spoor Utrecht-Den Bosch + brug bij Ravenstein moet door het rijk aangepakt worden
- Er moet een spoorboog Den Bosch-Dordrecht komen (ik neem aan dat ze voor de Betuweroute bedoelen, maar dat staat er niet bij)
- Valleilijn moet doorgetrokken worden naar Arnhem
- Provincie moet meebetalen aan het mogelijk reactiveren van Nijmegen-Kleve
- Provincie moet meebetalen aan kansrijke stations, waaronder Barneveld Noord aan het spoor van/naar Apeldoorn.

Bus
- Alle grote en middelgrote steden behouden een buslijnen tussen de wijken en de voorzieningen
- Bedrijventerreinen moeten bediend worden per bus, in samenwerking met grote bedrijven
- Er blijven vaste busverbindingen in de grensstreek
- Buslijnen tussen de steden worden HOV: sneller, vaker en betere haltes.
- In landelijke gebieden moet in de daluren een bus op afroep kunnen worden geboekt.
- Introductie busgarantie: als in een dorp genoeg mensen een abbo nemen, garandeert de provincie een vaste buslijn.
- Gratis OV voor 12-minners en 65-plussers.

Regiotaxi en Buurtbus
- Provincie moet blijven betalen voor de regiotaxi en dit niet naar de gemeentes schuiven.
- Regiotaxi mag niet ter vervanging van een bestaande buslijn.
- In sommige gevallen met een servicebus de regiotaxi gaan vervangen.
- Liever flexbus (bus die afwisselt tussen vast en oproepbaar) dan buurtbus, om verdringing van werk tegen te gaan.

Eerlijker regelen en betalen
- Provincie moet met eigen geld rechtstreeks zaken kunnen doen met ProRail.
- Bij nieuwe concessies moeten reizigers meer invloed krijgen, nog voordat het lijnennet vastgesteld wordt.
- Grote steden krijgen meer zeggenschap over het eigen lokale busnet.
- Schonere bussen en provincie moet arbeidsvoorwaarden beter controleren.
- Geen 'oerwoud' aan tarieven en abbo's meer, maar meer duidelijkheid
- Einde aan omchecken, het liefst ook achteraf betalen.

SGP
- maatwerk per regio
- er moet permanent gemeten worden wat de wensen per doelgroep zijn.
- scholierenlijnen moeten intact blijven.
- Er moet een innovatief verdeelsysteem komen van OV-reizen.
- Regionale treindiensten moeten waar ze 'rendabel' zijn uitgebreidt worden. Er moet een pilot Arnhem-Amersfoort komen.

PvdA
- dubbelspoor tussen Arnhem en Winterswijk
- Er moet een directe busverbinding Doetinchem-Nijmegen komen via Emmerich en Kleve.
- De spoorbrug bij Niftrik moet dubbelsporig worden (hiermee wordt bedoeld de Ravensteinse brug)
- Spoorbrug Rhenen-Kesteren kan betrokken worden bij de verdere ontwikkeling van de Rijnburg bij Rheden.

D66
Uitgangspunten
- Meer vervoer op maat en zo min mogelijk lege bussen.
- Frequent OV op drukke trajecten.
- Schone bussen, door een maximum aan de uitstoot te stellen.
- Een meer logische verdeling van het geld voor infrastructuur.
- Goede aansluitingen tussen fiets, trein en bus.

Vervoer op maat
- Maatwerk kan bestaan uit: belbus, regiotaxi, deelauto, dorpsbus (feitenlijk buurtbus, maar dan door gemeente betaald), of projecten zoals Lyft.

Treinverbindingen
- de proef van het nachtnet Utrecht-Nijmegen moet omgezet worden in een vast nachtnet.
- elektrificatie van de spoorlijnen.
- Voorstellen aan rijk + ProRail om Arnhem-Winterswijk als pilot te gebruiken voor het 3kV-systeem.
- Realisatie dubbelspoor Zevenaar-Doetinchem
- Er moeten sneltreinen Doetinchem-Zevenaar-Arnhem gaan rijden.
- Valleilijn moet doorgetrokken worden naar Arnhem.
- Er moet een snelle en meer frequentie verbinding Randstad<->Harderwijk komen.
- Spoorbrug bij Niftrik moet dubbelsporig worden.
- Frequentere verbinding tussen treinstations Ede-Wageningen en Arnhem met het busstation in Wageningen.

Grensoverstijgend vervoer
- Op termijn moet de spoorlijn Nijmegen-Kleve-Düsseldorf gereactiveerd worden.
- Tot dan dient het nog aanwezige spoortraject bewaard te blijven.

Goederenvervoer
- de huidige ideeën voor aanpassingen aan de IJssellijn voldoen niet. Daarom samen met omwonenden onderzoeken naar reële alternatieven.
- Er moeten overslagplaatsen buiten de steden komen.

Bereikbaarheid over de weg
- Er moeten P+R-plaatsen komen bij voorstedelijke treinstations.

PVV
Verbeteren van veiligheid en faciliteiten op en rondom stations en in het openbaar vervoer, zoals conducteurs op de bussen ter bevordering van de veiligheid en het tegengaan van zwartrijden.

ChristenUnie
- Regionale treinen moeten doorrijden op het HRN als er veel vraag voor is
- Provincie moet het voortouw namen in het verbeteren van de informatievoorziening en marketing van het OV.
- Er moet een kwartiersdienst komen op de hele Valleilijn en de Valleilijn moet doorgetrokken worden naar Arnhem.
- De treindienst Zutphen-Apeldoorn moet doorgetrokken worden naar Amersfoort.
- Onderzoek naar haalbaarheid nieuwe stations. De volgende worden genoemd: Zevenaar Oost, Arnhems Buiten, Ressen, Wijchen West, Nijkerk Corlaer, Hattem, Apeldoorn West, Stroe, Barneveld Noord (van/naar Apeldoorn), Zutphen IJsselsprong, Geldermalsen Zuid, Echteld, Kesteren West en Valburg.
- Verbeteren van grensoverschrijdende OV-verbindingen.

VVD
- Stimuleren goederenoverslag over spoor en weg, met name op belangrijke Europese corridors richting Oost- en Zuid-Europa.
- Geen aanbodgestuurd, maar vraaggestuurd OV, gericht op grote vervoersstromen. Voor kleinere kernen kan gekozen worden voor alternatieve vormen. Initiatieven moeten indien nodig dan gefaciliteerd worden.

GroenLinks
- Geen extra goederenvervoer over de IJssellijn.
- In de SAN HOV, in de landelijke gebieden slimme OV-concessies.
- Elektrificatie van de huidige dieselspoorlijnen.
- Dubbelspoor Zevenaar-Winterswijk en Ede-Barneveld.

50+
- Regiotaxi is erg belangrijk.
- Korting of gratis OV buiten de spitsuren voor ouderen, scholieren en mensen met een uitkering.
j-ason
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:24

Re: Provinciale verkiezingen en het OV

Bericht door j-ason »

"PVV
Verbeteren van veiligheid en faciliteiten op en rondom stations en in het openbaar vervoer, zoals conducteurs op de bussen ter bevordering van de veiligheid en het tegengaan van zwartrijden."
Verbaast mij helemaal niets dit. Weinig inhoudelijks, slechts dat de veiligheid verbeterd moet worden. Overigens lijkt het mij volstrekt zinloos om conducteurs op de bussen te zetten. Levert te weinig op t.o.v. de kosten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Provinciale verkiezingen en het OV

Bericht door Suus »

Nee joh, conducteurshokje bij de achterdeur, levert weer werkgelegenheid op ;-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Provinciale verkiezingen en het OV

Bericht door Berk-24 »

De PVV is ook de meest OV-onvriendelijke partij van Nederland, want Henk en Ingrid komen nooit in de trein of bus.

Sommige plannen zijn vrij achtelijk zoals deze:
CU: Onderzoek naar haalbaarheid nieuwe stations. De volgende worden genoemd: Zevenaar Oost, Arnhems Buiten, Ressen, Wijchen West, Nijkerk Corlaer, Hattem, Apeldoorn West, Stroe, Barneveld Noord (van/naar Apeldoorn), Zutphen IJsselsprong, Geldermalsen Zuid, Echteld, Kesteren West en Valburg.
Zevenaar Oost: mag, maar alleen bedienen door een korttrajectdienst zodat doorgaande reizigers er geen last van hebben.
Arnhems Buiten: nee, reizigers kunnen met lijnbus 1 naar Arnhem CS en daar overstappen.
Ressen: nee, lijnbus 300 is voldoende
Wijchen West: mag wel, mits het past
Nijkerk Corlaer: mag, maar alleen bedienen door een korttrajectdienst zodat doorgaande reizigers er geen last van hebben.
Hattem: nee, te ver van het dorp, lijnbus 203 is voldoende
Apeldoorn West: nee, er moet hiervoor een extra treindienst komen, niet te verantwoorden.
Stroe/Barneveld noord: nee, zorg voor een lijnbus 115 tussen Barneveld Centrum, Kootwijkerbroek, Stroe en Apeldoorn om het gat te dichten (via N800 en A1)
Zutphen IJsselsprong: nee, men kan fietsen naar het hoofdstation en voor de minder mobiele medemens bestaat de buurtbus.
Geldermalsen Zuid: als het past aan de lijn naar Tiel mag het, mits de aansluitingen in Tiel behouden blijven.
Echteld: mag, maar spitsdiensten zouden dit station moeten overslaan omdat anders de kering in Tiel te krap wordt.
Kesteren West: nee verplaats dan het station naar de Hoofdstraat aangezien het centraler ligt dan het huidige station
Valburg: mag, maar dan moet Hemmen-Dodewaard worden opgeheven.
CU:- De treindienst Zutphen-Apeldoorn moet doorgetrokken worden naar Amersfoort.
Ja, lekker 42 kilometer dieselen onder draad. Nee dus, kost te veel, levert te weinig voordeel voor de reiziger op.
CU:- Er moet een kwartiersdienst komen op de hele Valleilijn en de Valleilijn moet doorgetrokken worden naar Arnhem.
Ja, Wolfheze moet het Gelderse Kropswolde worden. Nee dus, doortrekking naar Arnhem ben ik voorstander van. Kwartiersdienst Arnhem-Barneveld lijkt me vrij onzinnig. Zo groot zijn Barneveld en Lunteren helemaal niet om die kwartiersdienst te rechtvaardigen. Laat bij een doortrekking van de Valleilijn naar Arnhem de s31300 in Arnhem wel aansluiten op de s3600 en s7600 (beide richtingen).
D66:- Spoorbrug bij Niftrik moet dubbelsporig worden.
Vrij dure investering, zolang er geen noodzaak tot uitbereiding van de treindienst Nijmegen-Oss is lijkt mij een verdubbeling van de brug niet noodzakelijk. Zorg er in ieder geval wel voor dat tot beide kopeinden van de brug er wel dubbelspoor ligt zodat het enkelsporig gedeelte zo klein mogelijk is.
D66: - Voorstellen aan rijk + ProRail om Arnhem-Winterswijk als pilot te gebruiken voor het 3kV-systeem.
Je wilt ICE-treinen over een stuk van pak hem beet 25 kilometer onder vier spanningssystemen laten rijden? Dat lijkt mij de betrouwbaarheid niet ten goede te komen.
D66:- de proef van het nachtnet Utrecht-Nijmegen moet omgezet worden in een vast nachtnet.
Waarom rijdt het nachtnet op vrijdagnacht en zaterdagnacht in plaats van woensdagnacht en donderdagnacht?
PvdA: - Spoorbrug Rhenen-Kesteren kan betrokken worden bij de verdere ontwikkeling van de Rijnburg bij Rheden.
Er hoeven echt geen treinen tussen Rhenen en Kesteren te rijden. Zorg er voor dat lijn 45 (Wageningen-Tiel) op beide stations goed aansluit op de treinen.
PvdA: - dubbelspoor tussen Arnhem en Winterswijk
Met uitzondering van de 1,5 kilometer tussen Gaanderen en Terborg is dubbelspoor tussen Doetinchem en Winterswijk nergens voor nodig.
SGP: - scholierenlijnen moeten intact blijven.
Tuurlijk, subsidieslurpende buslijnen moeten in stand worden gehouden om kinderen vanwege religieuze redenen naar een Apeldoornse school te sturen. Nee dus. Het liefste zie ik dat dit soort lijnen verdwijnen en het geld wat vrijkomt geïnvesteerd wordt in het reguliere OV.
SP: - Geen 'oerwoud' aan tarieven en abbo's meer, maar meer duidelijkheid
Eens, net als in Duitsland met zonekaarten werken waarbij bus en trein gelijk zijn geschakeld (op nationaal vervoer vallen ICE en IC Direct dan onder een hoger segment waarbij netkaarten (voor trein, bus, tram en metro) niet geldig zijn.
SP: - Liever flexbus (bus die afwisselt tussen vast en oproepbaar) dan buurtbus, om verdringing van werk tegen te gaan.
Een buurtbus is nog altijd reizigersvriendelijker dan een belbus. Een belbus moet het laatste redmiddel zijn voor als een buurtbus zelfs niet werkt.
SP: - Gratis OV voor 12-minners en 65-plussers.
Nee, dit helpt het OV om zeep. Alleen mensen die het echt niet kunnen betalen (bijstandsgerechtigden) en mensen die sterk afhankelijk zijn van het OV (scholieren en studenten die meer dan 16 kilometer van de school af wonen) mogen gratis/zeer goedkoop met OV. De rest moet betalen.
SP: - Buslijnen tussen de steden worden HOV: sneller, vaker en betere haltes.
Zie ik wel wat van in. In ieder geval de routes strak trekken zodat de reistijd van station naar station minder wordt. En goed aansluiten op de treinen.
SP: - gedeeltelijke verdubbeling Zutphen-Winterswijk
Nee, nergens voor nodig
SP: - aanpakken overbelaste spoor tussen Cuijk en Zutphen
Gewoon niet meer treinen tussen Arnhem en Nijmegen laten rijden dan de huidige 8. Dan hoeft er ook geen spoorverdubbeling te komen. Ontvlechting op Arnhem-Velperpoort aansluiting is wel handig. De Mookse spoorbrug is wel duur om te verdubbelen, die mag wel enkel spoor blijven, mits tot de kopeinden dubbelspoor ligt.
SP: - elektrificatie + dubbelspoor Didam - Doetinchem
Ik denk niet dat de trein door een spanningssluis van pak hem beet 4 kilometer kan komen, men zou wel Zevenaar-Doetinchem bedoelen. De Doetinchemse IJsselbrug mag wel enkel spoor blijven, omdat die duur is om te verdubbelen.
CDA: - geen noordtak Betuweroute voor 2025, wel discussie over invulling voor na 2025.
Een Noordtak moet wel gecombineerd worden met reizigersvervoer. Anders zijn er voor de Achterhoek geen lusten en wel lasten, maar het voornaamste probleem ligt in Overijssel en dan met name hoe hem om Enschede te plannen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Provinciale verkiezingen en het OV

Bericht door SuperGhost »

Berk-24 schreef:Sommige plannen zijn vrij achtelijk zoals deze:
CU: Onderzoek naar haalbaarheid nieuwe stations. De volgende worden genoemd: Zevenaar Oost, Arnhems Buiten, Ressen, Wijchen West, Nijkerk Corlaer, Hattem, Apeldoorn West, Stroe, Barneveld Noord (van/naar Apeldoorn), Zutphen IJsselsprong, Geldermalsen Zuid, Echteld, Kesteren West en Valburg.
Zevenaar Oost: mag, maar alleen bedienen door een korttrajectdienst zodat doorgaande reizigers er geen last van hebben.
Arnhems Buiten: nee, reizigers kunnen met lijnbus 1 naar Arnhem CS en daar overstappen.
Ressen: nee, lijnbus 300 is voldoende
Wijchen West: mag wel, mits het past
Nijkerk Corlaer: mag, maar alleen bedienen door een korttrajectdienst zodat doorgaande reizigers er geen last van hebben.
Hattem: nee, te ver van het dorp, lijnbus 203 is voldoende
Apeldoorn West: nee, er moet hiervoor een extra treindienst komen, niet te verantwoorden.
Stroe/Barneveld noord: nee, zorg voor een lijnbus 115 tussen Barneveld Centrum, Kootwijkerbroek, Stroe en Apeldoorn om het gat te dichten (via N800 en A1)
Zutphen IJsselsprong: nee, men kan fietsen naar het hoofdstation en voor de minder mobiele medemens bestaat de buurtbus.
Geldermalsen Zuid: als het past aan de lijn naar Tiel mag het, mits de aansluitingen in Tiel behouden blijven.
Echteld: mag, maar spitsdiensten zouden dit station moeten overslaan omdat anders de kering in Tiel te krap wordt.
Kesteren West: nee verplaats dan het station naar de Hoofdstraat aangezien het centraler ligt dan het huidige station
Valburg: mag, maar dan moet Hemmen-Dodewaard worden opgeheven.
Apeldoorn West en Stroe hadden te maken met de doortrekking van de dienst uit Zutphen (komt uit zelfde programma). Ik zie dat nog niet zo zitten. Wel zou ik een Apeldoorn West prima vinden kunnen, daar zouden dan die sprinters uit Zutphen en Enschede kunnen keren. Wel zou de NS dan een ontheffing voor de verbinding Apeldoorn West<->Hoevelaken moeten krijgen.

Barneveld Noord zie ik ook zitten. De reistijdwinst kan daarmee zelfs tot 30 minuten vedragen en met Barneveld, Ede, Lunteren, Voorthuizen, Hoevelaken en evt. ook Wageningen en Ermelo-Harderwijk heb je een zeer behoorlijk achterland dat ermee kan profiteren (nog naast de enkele forenzen die uit Apeldoorn kunnen komen die in Harsselaar moeten zijn). Die 2 minuutjes zijn het meer dan waard.

Verder zie ik alleen Geldermalsen Zuid en Echteld nog zitten. De rest lijkt mij weinig meerwaarde hebben (ook Valburg niet, want de busdienst daar zul je waarschijnlijk toch nodig houden, alleen wordt dan minder rendabel). Hemmen-Dodewaard sluiten ben ik het mee eens.
Berk-24 schreef:
CU:- Er moet een kwartiersdienst komen op de hele Valleilijn en de Valleilijn moet doorgetrokken worden naar Arnhem.
Ja, Wolfheze moet het Gelderse Kropswolde worden. Nee dus, doortrekking naar Arnhem ben ik voorstander van. Kwartiersdienst Arnhem-Barneveld lijkt me vrij onzinnig. Zo groot zijn Barneveld en Lunteren helemaal niet om die kwartiersdienst te rechtvaardigen. Laat bij een doortrekking van de Valleilijn naar Arnhem de s31300 in Arnhem wel aansluiten op de s3600 en s7600 (beide richtingen).
Er zullen dan veel meer reizigers op de Valleilijn komen (nu is omreizen via Utrecht nog vaak aantrekkelijker voor de relatie Arnhem-Amersfoort). De kwartiersdienst is in de spits wel te rechtvaardigen. Dat heeft verder niets met Wolfheze te maken, maar vooral met Barneveld. Ik denk dat je Barneveld onderschat. Barneveld (alleen het dorp zelf) heeft bijvoorbeeld bijna even veel inwoners als de gemeente Zevenaar en is groter dan de stad Heerenveen (waar 2x IC + 2x sprinter stopt) en Barneveld is nog steeds druk aan het uitbreiden.
Berk-24 schreef:
D66:- de proef van het nachtnet Utrecht-Nijmegen moet omgezet worden in een vast nachtnet.
Waarom rijdt het nachtnet op vrijdagnacht en zaterdagnacht in plaats van woensdagnacht en donderdagnacht?
Ze bedoelen dat het huidige 'nachtnet' nog maar een proef is en dus niet structureel is. Ze willen dus dat die nachttreinen op vrijdagnacht en zaterdagnacht altijd gaan rijden en niet alleen gedurende die proefperiode.
Berk-24 schreef:
SP: - gedeeltelijke verdubbeling Zutphen-Winterswijk
Nee, nergens voor nodig
Weldegelijk nodig. Regelmatig ontstaan er nog vertragingen, doordat er vrijwel geen enkele speling zit op Zutphen-Lievelde v.v. Er is dus met name rond Vorden extra dubbelspoor nodig zodat treinen elkaar minder vaak in de weg zitten. Dat is niet al te veel (enkele honderden meters volstaan al), maar zal al heel veel helpen. Wil je die lijn wat speling geven en ervoor zorgen dat de overstap in Zutphen robuust wordt (want die is zonder vertragingen al vrij krap gezien ook de zeer lage transfercapaciteit van spoor 1 te Zutphen), dan is dus bij Vorden dubbelspoor nodig (aan beide zijden van het station) en bij Lievelde (aan de Zutphense zijde).
Berk-24 schreef:
CDA: - geen noordtak Betuweroute voor 2025, wel discussie over invulling voor na 2025.
Een Noordtak moet wel gecombineerd worden met reizigersvervoer. Anders zijn er voor de Achterhoek geen lusten en wel lasten, maar het voornaamste probleem ligt in Overijssel en dan met name hoe hem om Enschede te plannen.
En hoe denk je dat te doen? Een goederenspoorlijn wil je juist zo ver van de kernen af hebben, terwijl voor een reizigersspoorlijn dat de doodsteek zou zijn. Andersom zou een goederenspoorlijn vlak langs of zelfs door kernen heen nooit geaccepteerd worden.

Ik denk dat je die deels toch als aparte spoorlijnen moet uitvoeren. Een goederenspoorlijn die in de middenberm van de A18 komt te liggen en een reizigersspoorlijn die tot Doetinchem-Oost de huidige reizigersspoorlijn volgt en bij de A18 aantakt bij de nieuwe lijn. De sneltrein volgt dan de nieuwe lijn (via Lichtenvoorde, Groenlo, Eibergen en Haaksbergen) en de stoptrein houdt de oude lijn naar Winterswijk aan.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Provinciale verkiezingen en het OV

Bericht door waldo79 »

Is het nu werkelijk nodig om hier een fantasietopic van te maken :evil:
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Provinciale verkiezingen en het OV

Bericht door Aking »

De topictitel begint met "Provinciale verkiezingen", dus het was van begin af aan al een fantasietopic :') :X
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Provinciale verkiezingen en het OV

Bericht door fogeltje »

- Doorgaande buslijnen moeten instant blijven

Daar zijn ze helaas wel 15 jaar te laat mee.

- Provincie moet meebetalen aan het mogelijk reactiveren van Nijmegen-Kleve

Laat dat dode paard aub rusten. Nijmegen heeft nu een betere verbinding met Kleve dan ze ooit gehad hebben. In Groesbeek zit er ook niemand op te wachten, die zijn bang dat hun lijn 5 verdwijnt of gehalveerd wordt als er weer een trein gaat rijden. Voor hen is het nu ook beter dan ooit.

- Buslijnen tussen de steden worden HOV: sneller, vaker en betere haltes.

Vaker een halte is juist anti-HOV in mijn ogen, HOV kenmerkt zich door snelle doorstroming, dus minder haltes waarbij gestopt wordt.

- Gratis OV voor 12-minners en 65-plussers.

Faliekant tegen. Betaalbaar OV voor iedereen ipv bepaalde groepen gratis te laten reizen. Deze mensen krijgen notabene al korting vanwege hun leeftijd.

- Liever flexbus (bus die afwisselt tussen vast en oproepbaar) dan buurtbus, om verdringing van werk tegen te gaan.

Vanuit de reiziger gezien faliekant oneens. Bussen op oproepbasis werkt gewoon niet. Laat ze liever onderzoeken of buurtbussen niet misschien ook 's avonds en het weekend kunnen rijden.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Provinciale verkiezingen en het OV

Bericht door Hainje »

fogeltje schreef:- Buslijnen tussen de steden worden HOV: sneller, vaker en betere haltes.

Vaker een halte is juist anti-HOV in mijn ogen, HOV kenmerkt zich door snelle doorstroming, dus minder haltes waarbij gestopt wordt.
Denk dat je in plaats van vaker, frequenter moet lezen.
🍉
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Provinciale verkiezingen en het OV

Bericht door Berk-24 »

Laat dat dode paard aub rusten. Nijmegen heeft nu een betere verbinding met Kleve dan ze ooit gehad hebben. In Groesbeek zit er ook niemand op te wachten, die zijn bang dat hun lijn 5 verdwijnt of gehalveerd wordt als er weer een trein gaat rijden. Voor hen is het nu ook beter dan ooit.
Niet mee eens. Een attractief treinproduct tussen Nijmegen en Kleve is zeker mogelijk en erg voor de hand, namelijk de RE10 Düsseldorf-Kleve door laten rijden. Deze rijdt al ieder half uur ('s avonds en weekend ieder uur) tussen Düsseldorf en Kleve en dat lijkt me een zinvolle frequentie om zo een attractief product neer te zetten. Bovendien bedient deze de uni-campus (Nijmegen Heijendaal) in plaats van er net langs te rijden zoals de huidige lijn 5. Als je ziet hoeveel auto's met witte kentekenplaten door Nijmegen rijden denk ik dat er wel dat er potentie is voor de trein Nijmegen-Düsseldorf. De huidige lijn 58 (Nijmegen-Emmerich) is traag en rijdt infrequent en trekt daardoor relatief weinig reizigers, de trein is zoveel beter. Nijmegenaren en Groesbekers zijn gewoon angstig voor vernieuwingen en willen de oude situatie behouden, terwijl de toekomst met een trein zoveel beter is.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Provinciale verkiezingen en het OV

Bericht door SuperGhost »

Groesbekers zijn ook helemaal niet tegen, de inwoners daarvan waren juist in de meerderheid voor. Zo'n beetje alleen de burgemeester bleef faliekant tegen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Provinciale verkiezingen en het OV

Bericht door Hainje »

Berk-24 schreef:De huidige lijn 58 (Nijmegen-Emmerich) is traag en rijdt infrequent en trekt daardoor relatief weinig reizigers, de trein is zoveel beter. Nijmegenaren en Groesbekers zijn gewoon angstig voor vernieuwingen en willen de oude situatie behouden, terwijl de toekomst met een trein zoveel beter is.
Om te testen of de trein dan een optie is zou ik zeggen: voer de frequentie van de 58 op (desnoods stel je een lijn 358 in) die in het begin elk kwartier gaat rijden, is het lijntje een succes dan voer je de frequentie steeds verder op. Vervolgens ga je over op gelede wagens. Zitten die ritten ook allemaal vol, nou dan heb je de potentie van een treinverbinding wel bewezen en kun je over gaan tot de aanleg van een spoorlijn. Want uitspraken als "de toekomst met een trein is zoveel beter" vind ik toch altijd gevaarlijk. Je zult de politiek er in ieder geval nimmer mee kunnen overtuigen.
🍉
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Provinciale verkiezingen en het OV

Bericht door Berk-24 »

Er zijn veel mensen die principieel nooit de bus nemen, maar wel de trein. Bovendien rijdt de trein verder Duitsland in en de bus niet.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Provinciale verkiezingen en het OV

Bericht door Hainje »

Maar d'r zijn ook genoeg mensen die wel de bus nemen. Met een beetje statistieken kun je aardig inschatten hoeveel de reizigersstroom toe gaat nemen als je er een trein laat rijden. En waar zeg ik dat de bus niet verder dan de grens rijdt?
🍉
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Provinciale verkiezingen en het OV

Bericht door baladid »

Dus je wilt een bus tot Düsseldorf? :mrgreen:
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Provinciale verkiezingen en het OV

Bericht door Hainje »

baladid schreef:Dus je wilt een bus tot Düsseldorf? :mrgreen:
Afbeelding
🍉
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Provinciale verkiezingen en het OV

Bericht door SuperGhost »

Hainje schreef:
Berk-24 schreef:De huidige lijn 58 (Nijmegen-Emmerich) is traag en rijdt infrequent en trekt daardoor relatief weinig reizigers, de trein is zoveel beter. Nijmegenaren en Groesbekers zijn gewoon angstig voor vernieuwingen en willen de oude situatie behouden, terwijl de toekomst met een trein zoveel beter is.
Om te testen of de trein dan een optie is zou ik zeggen: voer de frequentie van de 58 op (desnoods stel je een lijn 358 in) die in het begin elk kwartier gaat rijden, is het lijntje een succes dan voer je de frequentie steeds verder op. Vervolgens ga je over op gelede wagens. Zitten die ritten ook allemaal vol, nou dan heb je de potentie van een treinverbinding wel bewezen en kun je over gaan tot de aanleg van een spoorlijn. Want uitspraken als "de toekomst met een trein is zoveel beter" vind ik toch altijd gevaarlijk. Je zult de politiek er in ieder geval nimmer mee kunnen overtuigen.
Natuurlijk een valse vergelijking, want totaal andere vervoersmiddelen, comfort én route (via Groesbeek of via Beek). Hoeveel bussen Lelystad-Dronten-Kampen (lijn 143) reden er voor de Hanzelijn? Ik geloof dat dat er maar 1 per uur en 2 in de spits waren (of de wiki klopt niet). Volgens mij is het aantal reizigers dat nu op de Hanzelijn reist vele malen hoger dan die bussen maximaal hadden kunnen meenemen.

Je kunt bus en trein dus niet zomaar vergelijken. Een trein trekt over het algemeen veel meer reizigers dan een bus op diezelfde verbinding had gedaan.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Provinciale verkiezingen en het OV

Bericht door Frank »

Als ik denk aan de reactivering van Nijmegen - Kleve ben ik altijd benieuwd hoe de stoptreinverbinding tussen Arnhem en Duitsland die over een paar jaar gaat rijden zal lopen. Hoewel de situatie nooit helemaal vergelijkbaar zal zijn heb je dan wel een aardige indicatie. Ik zou dat eerst afwachten. Tot die tijd lijkt me het qua treinvervoer beter om te investeren in de elektrificatie en het deels dubbelsporig maken van binnenlandse trajecten. Nijmegen - Roermond zou daarbij wat mij betreft op één moeten staan. Welke Gelderse partijen houden dat nu nog soort-van tegen ("willen nader onderzoek")? Dat vind ik een interessantere vraag dan de beloftes die de partijen voor de toekomst doen.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Provinciale verkiezingen en het OV

Bericht door CamilleKreemers »

SuperGhost schreef: Hoeveel bussen Lelystad-Dronten-Kampen (lijn 143) reden er voor de Hanzelijn? Ik geloof dat dat er maar 1 per uur en 2 in de spits waren (of de wiki klopt niet). Volgens mij is het aantal reizigers dat nu op de Hanzelijn reist vele malen hoger dan die bussen maximaal hadden kunnen meenemen.
Even opzoeken:

Lelystad - Zwolle had Hanzeliner 330 en reed aldus wiki: 4x/uur brede spits en 2x/uur overige uren.
Dronten - Kampen had 143 en reed aldus wiki: 1 à 2x/uur spits en overige uren 1x/uur.

Overige lijnen zie ik zo snel niet.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Provinciale verkiezingen en het OV

Bericht door fogeltje »

Hainje schreef:
fogeltje schreef:- Buslijnen tussen de steden worden HOV: sneller, vaker en betere haltes.

Vaker een halte is juist anti-HOV in mijn ogen, HOV kenmerkt zich door snelle doorstroming, dus minder haltes waarbij gestopt wordt.
Denk dat je in plaats van vaker, frequenter moet lezen.
Goed punt.
Berk-24 schreef:Niet mee eens. Een attractief treinproduct tussen Nijmegen en Kleve is zeker mogelijk en erg voor de hand, namelijk de RE10 Düsseldorf-Kleve door laten rijden. Deze rijdt al ieder half uur ('s avonds en weekend ieder uur) tussen Düsseldorf en Kleve en dat lijkt me een zinvolle frequentie om zo een attractief product neer te zetten. Bovendien bedient deze de uni-campus (Nijmegen Heijendaal) in plaats van er net langs te rijden zoals de huidige lijn 5. Als je ziet hoeveel auto's met witte kentekenplaten door Nijmegen rijden denk ik dat er wel dat er potentie is voor de trein Nijmegen-Düsseldorf. De huidige lijn 58 (Nijmegen-Emmerich) is traag en rijdt infrequent en trekt daardoor relatief weinig reizigers, de trein is zoveel beter. Nijmegenaren en Groesbekers zijn gewoon angstig voor vernieuwingen en willen de oude situatie behouden, terwijl de toekomst met een trein zoveel beter is.
Groesbeek heeft in de spitsuren de rechtstreekse lijn 25 naar Heyendaal. Dat er niemand gebruik van maakt is niet het schuld van de aanbieder. Daarbij rijdt lijn 58 frequenter dan de trein dat gedaan heeft (in ieder geval in de jaren voor opheffing). Ik zie er meer in dat ze dan die lijn wat op gaan waarderen. Onderzoek toont volgens mij aan dat de verwachtingen aan die trein juist te hoog gespannen zijn, zo een ding is namelijk ook een stuk duurder dan busverbindingen.

Verder zal het mij aan mijn reet roesten natuurlijk, maar ik wil wel dat ze goed nadenken voordat ze geld over de balk gaan smijten om een treinlijn te reactiveren terwijl er al alternatieven zijn. Een trein laten rijden om het laten rijden van een trein is nooit goed.

Overigens zal ik wel een van de eersten zijn die een plezierrit Nijmegen - Kleve met de trein gaat maken, mocht hij er komen.

Ze zouden aan Duitse zijde natuurlijk kunnen overwegen station Kranenburg weer in bedrijf te nemen en dan laten we vanuit Nederland bussen rijden om daar een knooppunt te vormen. Nijmegen en Beek hebben in de spits al een halfuursverbinding met Kranenburg. Breng zou lijn 57 kunnen opvoeren door deze vast te laten rijden om een halfuursdienst overdag en een uurdienst in de avond en weekend op dat traject te bieden (in zover lijn 58 niet 1x per uur rijdt). Je zou dan ook kunnen overwegen om lijn 55 Kranenburg - Groesbeek - Mook weer te laten rijden. Eventueel knip je lijn 58 ook nog op het station in Kranenburg, maar dat is altijd gevaarlijk.
"Een touringcar is geen bus"
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Provinciale verkiezingen en het OV

Bericht door SuperGhost »

Frank schreef:Tot die tijd lijkt me het qua treinvervoer beter om te investeren in de elektrificatie en het deels dubbelsporig maken van binnenlandse trajecten. Nijmegen - Roermond zou daarbij wat mij betreft op één moeten staan....
Dubbelsporig maken daarvoor zou helemaal niet voor moeten komen op de Gelderse agenda, want het Gelderse deel is al volledig dubbelsporig. Dat moet dus van Noord-Brabant en Limburg komen.
Nog los daarvan denk ik dat voor Gelderland sowieso Zevenaar-Doetinchem op één moet staan. Daar zijn de problemen vanwege het enkelspoor groter.
Wat capaciteit betreft kan op de Maaslijn eerst nog eens met langer materieel gereden worden. Slechts één rit rijdt maar op maximale lengte en de spitstreinen rijden vaak nog altijd met losse treinstellen. Verleng die eerst eens lijkt me.
Op Arnhem-Doetinchem/Winterswijk rijden al veel meer treinen op maximale lengte. De Breng-dienst rijdt in de spits standaard op maximale lengte (is ook een concessie-eis geloof ik), hoeveel ritten er van Arriva er in de spits op maximale lengte rijden weet ik zo niet, maar volgens mij ook een paar.
Wat dat betreft lijkt me de problematiek op Arnhem-Winterswijk wat groter momenteel, omdat de grens van de infra bereikt is en op de Maaslijn er dus nog altijd genoeg treinen verlengt kunnen worden én er nog een topspitstrein (Cuijk-Nijmegen) tussen past (waardoor je op het drukste deel 8 treinen per uur krijgt), dat is allen op Arnhem-Winterswijk niet mogelijk of maar deels mogelijk.
fogeltje schreef:Groesbeek heeft in de spitsuren de rechtstreekse lijn 25 naar Heyendaal. Dat er niemand gebruik van maakt is niet het schuld van de aanbieder. Daarbij rijdt lijn 58 frequenter dan de trein dat gedaan heeft (in ieder geval in de jaren voor opheffing). Ik zie er meer in dat ze dan die lijn wat op gaan waarderen. Onderzoek toont volgens mij aan dat de verwachtingen aan die trein juist te hoog gespannen zijn, zo een ding is namelijk ook een stuk duurder dan busverbindingen.
Wie zegt dat lijn 25 niet gebruikt wordt?
De vergelijking lijn 58-trein die je nu maakt is natuurlijk wat vals, want de laatste jaren dat die trein reed heeft NS die ook wel bewust om zeep geholpen om die treindienst maar te kunnen staken. Bij reactivering zal er elk half uur een trein gaan rijden.
Het onderzoek dat je aan haalt dat een trein een te hoge verwachtingspatroon kent, ken ik niet, waar haal je dat vandaan?
Het onderzoek dat naar deze lijn gedaan is destijds kwam uit dat deze lijn rendabel als treindienst te exploiteren is (en met rendabel zullen ze wel met de normale subsidie bedoelen die voor regionale treindiensten geldt).
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Provinciale verkiezingen en het OV

Bericht door Hainje »

SuperGhost schreef:Natuurlijk een valse vergelijking, want totaal andere vervoersmiddelen, comfort én route (via Groesbeek of via Beek). Hoeveel bussen Lelystad-Dronten-Kampen (lijn 143) reden er voor de Hanzelijn? Ik geloof dat dat er maar 1 per uur en 2 in de spits waren (of de wiki klopt niet). Volgens mij is het aantal reizigers dat nu op de Hanzelijn reist vele malen hoger dan die bussen maximaal hadden kunnen meenemen.

Je kunt bus en trein dus niet zomaar vergelijken. Een trein trekt over het algemeen veel meer reizigers dan een bus op diezelfde verbinding had gedaan.
Lees vooral wat je wilt lezen ;)
🍉
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Provinciale verkiezingen en het OV

Bericht door fogeltje »

SuperGhost schreef:Volgens mij is het aantal reizigers dat nu op de Hanzelijn reist vele malen hoger dan die bussen maximaal hadden kunnen meenemen.
Helemaal gaat die vergelijking niet op denk ik. Op de Hanzelijn heb je volgens mij een vrij grote groep doorgaande reizigers die sowieso nooit in de bus gezeten zouden hebben omdat ze vanuit noorden komen en met de trein richting Utrecht gaan. Voor de Hanzelijn ging dat altijd via Zwolle, nu kunnen ze doorsteken door Flevoland.

Dat effect zul je bij de spoorlijn Nijmegen - Kleve een stuk minder hebben, schat ik in. Er is nu niet al een grote doorgaande stroom reizigers.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Provinciale verkiezingen en het OV

Bericht door Suus »

Ik zou graag zien dat ze in Nijmegen hun dode paarden eens gingen begraven in plaats van ze steeds weer opnieuw voor te stellen. Serieus, iedereen kan toch zien dat die tram een dood paard is. Het stinkt nog erger dan een verzameling voeten na het voltooien van de vierde etappe van de vierdaagse, zo dood is dat paard.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Provinciale verkiezingen en het OV

Bericht door nvdw »

Wat ik in dit soort verkiezingsprogramma's mis is de financiële onderbouwing van de wensen en thema's. Ik wil ook een nieuwe auto, mijn oldtimer moet toch echt gerepareerd, ik wil mijn E-rijbewijs want dan heb ik de kaart vol, en een keer op vakantie zou ook leuk zijn. De partijen willen ook veel maar hoe dat betaald moet worden, of liever: waar straks niet meer voor betaald gaat worden, dat hoor je nou nooit.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten