Omgaan met zomer- en winterdienstregelingen op spoor

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Plaats reactie
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Omgaan met zomer- en winterdienstregelingen op spoor

Bericht door Frank »

Hoe gaan we om met zomer- en winterdienstregelingen op het spoor? De laatste splitsing tussen zomer- en winterdienst die ik kan vinden is het dienstregelingsjaar 1968/1969, maar in de jaren vijftig gebeurde het standaard. Hoe noemen we dit soort pagina's en wat vullen we in bij drgljaar in de sjablonen?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Omgaan met zomer- en winterdienstregelingen op spoor

Bericht door Thom91 »

Wat is het verschil tussen een zomer/winter dienst?

De zomerdienstregeling van NS is in 2001 geherintroduceerd en in 2012 weer afgeschaft, mocht je dat willen weten.. http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... eer-144413
Komt wel goed schatje.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Omgaan met zomer- en winterdienstregelingen op spoor

Bericht door Frank »

Wat ik meer bedoel is dat er destijds (in de jaren '50) aparte spoorboekjes uitgegeven werden voor de zomer- en de winterdienstregeling. Hoewel ik de verschillen nog niet grondig bestudeerd heb, neem ik aan dat er destijds twee grote dienstregelingswijzigingen per jaar waren in plaats van één. De zomerdienstregeling liep van eind mei tot en met eind september en de winterdienstregeling van eind september tot en met eind mei van het volgende jaar.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Omgaan met zomer- en winterdienstregelingen op spoor

Bericht door fogeltje »

Busboeren deden dat in de jaren 50 ook, van Zuidooster is tot begin jaren 60 minimaal twee busboekjes gekomen per jaar. Ik hanteer daar "gewoon" het dienstregelingsjaar en vermeld het feit dat er twee dienstregelingen zijn. ALs er substantiele verschillen zijn, dan plaats ik twee lijnoverzichten. Ik hou iig alles bij elkaar op 1 pagina.
"Een touringcar is geen bus"
dennistd
Berichten: 5543
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Omgaan met zomer- en winterdienstregelingen op spoor

Bericht door dennistd »

Ik zou zeggen gezien de periodes gewoon het jaar voor de zomer (1957) en beide jaren voor de winter (1957/1958).
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Omgaan met zomer- en winterdienstregelingen op spoor

Bericht door Frank »

fogeltje schreef:Busboeren deden dat in de jaren 50 ook, van Zuidooster is tot begin jaren 60 minimaal twee busboekjes gekomen per jaar. Ik hanteer daar "gewoon" het dienstregelingsjaar en vermeld het feit dat er twee dienstregelingen zijn. ALs er substantiele verschillen zijn, dan plaats ik twee lijnoverzichten. Ik hou iig alles bij elkaar op 1 pagina.
Een pagina van een treinserie geldt in principe voor een (dienstregelings)jaar en wijzigt daarin in principe niet (er zijn enkele uitzonderingen). Bij bussen kun je in de huidige opzet zoiets beter op één pagina houden dan bij treinen. Daarom voel ik eigenlijk meer voor het voorstel voor dennistd, maar ik weet nog niet of dit allemaal wel goed gaat met de sjablonen. In de sjablonen wordt uiteindelijk gebruik gemaakt van een dienstregelingsjaar. De dienstregeling 1973/1974 krijgt daar (handmatig) het dienstregelingsjaar 1973 mee. Dat systeem loopt misschien vast als je twee dienstregelingen per dienstregelingsjaar hanteert (maar dat heb ik dus nog niet onderzocht).
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21355
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Omgaan met zomer- en winterdienstregelingen op spoor

Bericht door Meltrain »

dennistd schreef:Ik zou zeggen gezien de periodes gewoon het jaar voor de zomer (1957) en beide jaren voor de winter (1957/1958).
Exactly my thoughts. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Omgaan met zomer- en winterdienstregelingen op spoor

Bericht door fogeltje »

Bij de busdiensten leek het erop dat ze zomerdienst 19xx gewoon een uitgeklede versie van de opvolgende winterdienst 19xx/19xx+1 was, dan zou ik het handiger vinden om het gewoon allemaal 19xx/19xx+1 te noemen, dan is het duidelijk welke dienstregeling waarbij hoort.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Omgaan met zomer- en winterdienstregelingen op spoor

Bericht door Suus »

Ik denk dat ik eerst een beeld moet hebben van de verschillen tussen de twee dienstregelingen om te kunnen zeggen wat hier de beste oplossing is. Rijdt men in de zomer totaal andere treindiensten dan gebruikelijk bijvoorbeeld?

Sowieso ben ik benieuwd in hoeverre de spoordienstregeling uit de jaren voor 1970 is in te voeren, volgens mij kregen we pas in 1970 een landelijke dienstregeling met vaste intervallen op alle spoorlijnen. Daarvoor was er slechts een select aantal lijnen met een klokvaste dienstregeling, toch?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15352
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Omgaan met zomer- en winterdienstregelingen op spoor

Bericht door ODRAIL »

Daarbij kan de site van Nico Spilt misschien een beetje helpen. Even zoeken op die site zoeken naar dienstregeling en je krijgt een heel lijstje :idea: :wink: .
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Omgaan met zomer- en winterdienstregelingen op spoor

Bericht door Frank »

Bee schreef:Sowieso ben ik benieuwd in hoeverre de spoordienstregeling uit de jaren voor 1970 is in te voeren, volgens mij kregen we pas in 1970 een landelijke dienstregeling met vaste intervallen op alle spoorlijnen. Daarvoor was er slechts een select aantal lijnen met een klokvaste dienstregeling, toch?
Er waren destijds ook wel patronen, alleen je moest soms wat verder zoeken. Er zijn bijvoorbeeld veel meer twee-uursdiensten, ook op de grotere lijnen. Vaak vormden die twee-uursdiensten samen met een andere treinserie wel een uurdienst. En er waren natuurlijk wat meer uitzonderingen, maar dat was in de jaren '70 ook wel zo.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten