"Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door Klaasje »

Het deel van het project wat maakt dat de trams sneller in Amstelveen kunnen rijden en dat de verkeerssituatie veiliger wordt is afgezien van het vervallen van enkele haltes helemaal prima. Dat de meeste reizigers straks het beste kunnen overstappen op Amsterdam Zuid is alleen maar jammer aangezien er nu nog veel rechstreekse verbindingen zijn. De andere verbinding de stad in wordt trager. Logisch dat er dan ook veel kritiek is.
Alargule

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door Alargule »

Op het kaartje staat tram 5 nog op de huidige route ingetekend. Ik vraag me af of dat zo gaat blijven...en of je dat dus ook zo 'definitief' op je website moet neerzetten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door Suus »

Nu al de website van het jaar dit :lol:
Ze nemen vanachter hun computertje allemaal beslissingen, zonder zich druk te maken over de gevolgen hier.

MENEER TETERS
Als je die tekst groot op je homepage hebt staan, dan gaat het toch nergens meer over :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door Karl »

Wat een quotes. Die website is net zo'n grote faal als het hele project. Lekker coherent, dat dan weer wel.
Het is een spectrum.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door JWM »

Ze rekenen met een overstaptijd van 2 minuten op station Zuid om de reistijdvergelijking niet te negatief uit te laten pakken. Niet alles is dus even eerlijk.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door n-evo »

Huidige lijn voldoet niet meer

Het gebied moet dus goed bereikbaar zijn én blijven. De Amstelveenlijn speelt daar een belangrijke rol in. Maar de huidige lijn voldoet niet meer. Hij is vaak overvol, het materieel is oud en hij rijdt niet vaak genoeg. De trams zijn ook gevoelig voor storingen. Dit kost veel geld en leidt tot vertragingen – waardoor u uw aansluiting op ander openbaar vervoer kunt missen.
Sorry maar hoe gaat daar verandering in komen? Door de keuze om de infra binnen Amsterdam te houden zoals die is blijven we zitten met 30-meter materieel. Dat zit nu ook al overvol. Daar boven op wordt het sneltram materieel vervangen door datzelfde kleiner trammaterieel.
Alargule

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door Alargule »

Vaker rijden (men spreekt over een frequentie van 10 à 12 keer per uur versus 6-8 keer per uur nu voor lijn 51)?

Ja, ik vraag het me ook af. Zou wel eens wat uitgebreidere statistieken willen zien: wat is de vervoerscapaciteit nu (uitgedrukt per uur per richting) en wat gaat dat worden straks?

Hmm, misschien even navragen op de nieuwe website zelf ;)

Edit: ik heb wat statistieken gevonden. Men spreekt over materieel van 30 meter met 180 plaatsen (ik neem aan zit- en staplaatsen). Gekoppeld kan dit dus een trein met plek voor 360 reizigers worden. Bij een frequentie van 10x per uur levert dat tussen twee stations dus een maximale vervoerscapaciteit van 3600 reizigers per uur per richting op. Bij 12x per uur is dat al 4320 reizigers.

Ter vergelijking: in de huidige sneltrams passen - volgens Wikipedia - ca. 230 reizigers. Gekoppeld is dat dus 460. Met een frequentie van 8x per uur levert dat een maximale capaciteit op van 3680 reizigers/uur/richting. Dat komt dus neer op een capaciteitstoename van ca. 17% - bij een frequentie van 12x per uur althans. Bij 10x per uur is er sprake van een afname.
Laatst gewijzigd door Alargule op di 17 mar 2015, 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door n-evo »

Vind die nieuwe website een onoverzichtelijke bende met al die vlakken. Beetje lastig wat nou precies de artikelen zijn waarop je kan reageren.

De website geeft ook nog steeds geen antwoord hoe hoe metrolijn Zuid - Amstel eruit gaat zien. Ook raar dat tram 5 een route houdt via de Leidsestraat. Capaciteitsuitbreiding qua materieel of frequenter rijden gaat 'm niet worden zo.
Alargule

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door Alargule »

Ik denk dan ook dat je dat kaartje als heel voorlopig moet beschouwen ;)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door Meltrain »

Kun je een link naar dat kaartje geven?
Ik kon het niet vinden op de site. :(
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door n-evo »

Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door Meltrain »

Bedankt. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door Mojito »

Daarnaast gaat lijn 5 ook van 10x per uur nu naar 10 a 12x per uur, volgens de site. Waarbij aangetekend dat de kleine 11G's (52 zit- en 98 staanplaatsen volgens Wikipedia) dus ook plaats zullen maken voor de grotere nieuwe trams.

Als we er van uitgaan dat alle trams 5 door 11G's worden gereden (dat is niet zo, er zijn ook vier Tweerichtings Combino's met een capaciteit van ca. 180) dan is die capaciteit nu 10x150=1500 reizigers per uur per richting. Met 12x per uur een grotere tram wordt dat dan 12x180=2160 reizigers per uur per richting. Een capaciteitstoename van 44%. Blijft de frequentie 10x per uur zijn het 1800 reizigers per uur per richting. Nog steeds een toename van 20%.
足元にご注意下さい
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door n-evo »

Als je ziet hoe loeivol die Combino's op de 5 zitten... Dan is er ook nog een dingetje dat de nieuwe trams wss niet Combino-class worden en maar 70% lagevloers zijn i.v.m. zwaarte verdeling over de assen. Ook weer een downgrade t.o.v. wat we al sinds 2002 gewend zijn.
Alargule

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door Alargule »

Niet zo snel conclusies trekken. De eis tav 100% lage vloer is voor 15G weliswaar losgelaten, maar daarmee is de kans erop nog niet verkeken. Deze maand horen we als het goed is meer hierover.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door Ardan »

Alargule schreef:Niet zo snel conclusies trekken. De eis tav 100% lage vloer is voor 15G weliswaar losgelaten, maar daarmee is de kans erop nog niet verkeken. Deze maand horen we als het goed is meer hierover.
15G? Dat zijn toch de Combino's op de 26? Of de tweerichtingscombino's?

Of ja volgens Hainje supersupersnel internet :')
Ik doe ook maar wat
Alargule

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door Alargule »

16G dan. Ben de tel inmiddels ook kwijt.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door Hainje »

Ardan schreef:Of ja volgens Hainje supersupersnel internet :')
MOBIEL internet dan wel he! Afbeelding
🍉
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door paolie »

Lijn 5 en 51 zijn voornamelijk heel druk tussen halte VU en station Zuid en tussen Zuid en de binnenstad (lijn 5). Na openstelling van de NZ-lijn is de verwachting dat tram 5 tussen Zuid en de binnenstad rustiger zal worden. Met het omklappen van het metrostation op Zuid zal ook de loopafstand naar de VU vanuit de metro korter worden, waardoor reizigers richting VU vanuit de metro niet zo snel zullen overstappen op de 5/51 maar net als de treinpassagiers nu gewoon zullen lopen.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door n-evo »

Alargule schreef:Niet zo snel conclusies trekken. De eis tav 100% lage vloer is voor 15G weliswaar losgelaten, maar daarmee is de kans erop nog niet verkeken. Deze maand horen we als het goed is meer hierover.
In het document staat dat de kans op 70% lage vloertrams het hoogst is. Vandaar dat ik 'wss (waarschijnlijk)' zeg en niet '100% zeker'. Verder zijn ze zo wispelturig als de pest al gedurende het hele project, dus het blijft afwachten. Dat spreekt voor zich.
Alargule

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door Alargule »

n-evo schreef:In het document staat dat de kans op 70% lage vloertrams het hoogst is. Vandaar dat ik 'wss (waarschijnlijk)' zeg en niet '100% zeker'.
Misschien dat we dan uit verschillende documenten putten. In het document Strategische uitgangspunten 15G (dus toch 15 ;) ) staat:
Toegankelijkheid: bij de bestelling wordt zoveel mogelijk aangesloten op de laatste inzichten op dit vlak. Door beperkingen in voertuigconfiguratie en aslasten in combinatie met ontwikkelingen van (standaard) voertuigconcepten in de markt zal een eis voor een volledig (100%) lage vloer naar verwachting leiden tot een beperkt aantal inschrijvingen. Om die reden wordt geadviseerd als eis te stellen dat het voertuig minimaal 70% lage vloer bevat, waarbij leveranciers/inschrijvers worden aangemoedigd om 100% lage vloer aan te bieden.
Daaruit leid ik af dat men die eis vooral heeft losgelaten om een zo hoog mogelijk aantal inschrijvingen mogelijk te maken, zodat er straks meer keus is - en potentiële leveranciers meer onder druk komen te staan om tegen een lagere prijs te gaan leveren. Niet dat de kans op een bestelling van het ene type materieel groter is dan het andere.

Maar goed, haarkloverij. We gaan het horen. Inderdaad is men erg wispelturig, maar in dat opzicht is er niks nieuws onder de Amsterdamse zjon.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door Suus »

De aanbesteding is nog niet gestart, in een verkennende fase kijk je naar de mogelijkheden en pas je je aan als er verbeteringen mogelijk zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door Mojito »

Een 100% lagevloertram klinkt natuurlijk als het meest wenselijke. Ze zijn eenvoudig toegankelijk voor mindervaliden, bieden volledig doorzicht aan passagiers en personeel en hebben geen ruimtevretende tredebakken of opstapjes. Logisch.

Dat was vijftien jaar geleden alweer, toen de Combino werd aangeschaft, ook een harde eis vanuit de politiek. Zeker in Amsterdam, met de vaste conducteursplekken. Ik heb ooit eens gelezen (in Op de Rails volgens mij?) dat met name de technische afdeling van GVB vooral gecharmeerd was van de Magdeburgse tram, waarvan er een in 1999 proefreed. Een niet heel mooie maar wel degelijke wagen, gebouwd door de reeds vertrouwde LHB-fabriek (die onderdeel werd van Alstom), met een lagevloer over 70%. Deze zou volgens hun het beste voldoen aan de specifieke eigenschappen van het Amsterdamse netwerk: scherpe bogen in combinatie met bolle bruggen. Maar dat kon en mocht hem toen niet worden.

Ik zou de keuze voor een 70% lagevloerstram nu ook niet onlogisch vinden. De te vernieuwen Amstelveenlijn krijgt immers geen conducteur. Zoals lijn 5 die nu ook niet heeft. Als ik zie hoe de RegioCitadis in Den Haag rijdt denk ik: daar is toch weinig mis mee, met een 70% lagevloertram? Ze gaan comfortabeler door de bocht doordat er (onder de kopbakken) nog iets van een wielstel zit dat lijkt op en functioneert als een traditioneel draaistel. De deuren zitten alle in het lagevloergedeelte dus wie minder goed ter been is hoeft niet die (volgens mij is het er nog maar één?) enkele trede op die er nog binnen over is. En was het ook niet zo dat de slijtage aan de Amsterdamse trambanen sinds 2002 enorm is toegenomen door de starre wielconstructie van de Combino's?

Enfin, we gaan het vanzelf zien. In het document Strategische Uitgangspunten trammaterieel 15G staan op pagina 23 twee "Combinatievoertuigen" (70%-trams) afgebeeld, de bovenste is de nieuwe CAF Urbos van Tallinn, de onderste heb ik nog niet herkend (iets van Bombardier denk ik?). Maar ook dit zegt nog helemaal niets.
足元にご注意下さい
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door n-evo »

Mojito schreef:Ik zou de keuze voor een 70% lagevloerstram nu ook niet onlogisch vinden. De te vernieuwen Amstelveenlijn krijgt immers geen conducteur
Er moet niet alleen gekeken worden naar de AVL omdat deze trams potentieel op het hele netwerk terecht kunnen komen (dat is het uitgangspunt). Hetzij in eenrichtingsvariant. Als ik de boel zo lees is het volgens mij vooral zaak dat dat er gefaseerd een flinke moderniseringsronde van het netwerk gaat plaatsvinden omdat het steeds moeilijker wordt om geschikte trams te krijgen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door Vinny »

paolie schreef:Lijn 5 en 51 zijn voornamelijk heel druk tussen halte VU en station Zuid en tussen Zuid en de binnenstad (lijn 5). Na openstelling van de NZ-lijn is de verwachting dat tram 5 tussen Zuid en de binnenstad rustiger zal worden. Met het omklappen van het metrostation op Zuid zal ook de loopafstand naar de VU vanuit de metro korter worden, waardoor reizigers richting VU vanuit de metro niet zo snel zullen overstappen op de 5/51 maar net als de treinpassagiers nu gewoon zullen lopen.
Prima, maar er zijn toch behoorlijk wat reizigers die helemaal niet slechts het stuk tussen Zuid en VU reizen, maar bijvoorbeeld instappen op halte Uilenstede. Dat percentage lijkt me hoger.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 42 gasten