Provinciale verkiezingen en het OV

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Provinciale verkiezingen en het OV

Bericht door SuperGhost »

Dat laatste ben ik wel met je eens. Zeker aangezien er (flink) bezuinigd moet worden op het OV is het zeker goed het hele netwerk opnieuw te bekijken. Daar horen de spoorlijnen (niet alleen regionaal, maar ook HRN) ook bij.

Wat dat betreft zou een Barneveld Noord (om weer bij een verkiezingsprogramma aan te sluiten) ook helpen, want je kunt de hele buslijn tussen Voorthuizen en Apeldoorn wegbezuinigen. Dat scheelt erg veel DRU's, terwijl de reizigers er ook nog eens in reistijd op vooruit gaan.

Op verder mogelijkheden ga ik hier niet in, omdat het dan te veel van de verkiezingsprogramma's af wijkt en meer op eigen ideeën gaat lijken.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Provinciale verkiezingen en het OV

Bericht door waldo79 »

Als de versnelling van lijn 108 echt zo nuttig is, kan dat natuurlijk bij de vervoerder of de provincie aanhangig gemaakt worden.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Provinciale verkiezingen en het OV

Bericht door Berk-24 »

Pim-AllianceB95 schreef:Je kunt misschien het beste heel Gelderland reorganiseren en de knopen alleen in de meest relevante richtingen te bieden, maar goed.
Om niet te verzanden in een discussie over 1 buslijn maar even wat algemener trekken.

Gelderland bestaat uit vier regio's, Arnhem-Nijmegen, Achterhoek, Veluwe en Rivierenland. Als de provincie wil bezuinigen lijkt het mij het beste om dat in de Veluwe en Arnhem-Nijmegen te doen. Het net van de Veluwe bestaat naast de drie hoofdassen Wageningen-Ede, Arnhem-Apeldoorn en Apeldoorn-Zwolle uit een spaghettibrei van lijnen om zo alle dorpjes te bedienen. Dit lijkt mij in de toekomst niet echt meer haalbaar. Doordat de bussen veel ommetjes maken zijn ze onaantrekkelijk voor de reiziger. Als bezuiniging zou ik voorstellen om de buslijnen strakker te trekken. De reistijd neemt dan af tussen begin en eindpunt wat voor meer reizigers moet zorgen. Nadeel is dat niet alle dorpen meer bedient kunnen worden en mensen van de tussenliggende dorpen verder van de haltes af wonen. Bij de Veluwerand kan men meer richting een visgraatmodel, waarbij de trein ook voor lokaal vervoer wordt gebruikt.

Het net van Arnhem-Nijmegen bestaan uit een aantal lijnen die (quasi-)parallel met het spoor en met elkaar lopen en ook een aantal lijnen waar geen behoefte aan is. Daar zou ik eerst na kijken. Er valt nog wel wat winst te halen.

In de Achterhoek en Rivierenland valt weinig bezuinigingen te halen zonder dat dat tot reizigersonvriendelijke oplossingen leidt. In de Achterhoek zitten de buslijnen redelijk strak in elkaar. In Rivierenland rijdt er al weinig bus (wel veel buurtbus en scholierenlijnen) waar schrappen leidt tot het (gedeeltelijk) onbereikbaar worden van dorpen.
Laatst gewijzigd door Berk-24 op di 17 mar 2015, 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Provinciale verkiezingen en het OV

Bericht door waldo79 »

reizigersvriendelijke
Ahum, je zult onvriendelijk bedoelen.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Provinciale verkiezingen en het OV

Bericht door starx »

De concessie veluwe is ook wel een geval apart. De meeste concessies hebben één of enkele centrale steden en buslijnen lopen dan vooral vanaf de regio naar de stad.

De Veluwe heeft juist heel veel grote steden net buiten het gebied liggen (Arnhem, Zwolle, Deventer, Zutphen, Amersfoort). Verder zijn er Apeldoorn en Ede binnen het gebied. Dat maakt het om een goed lijnennet te ontwerpen, want de meeste dorpen zijn niet op één enkele stad gericht.

Wat wel kan helpen is de Valleilijn in de concessie Veluwe opnemen. Het Veluwelijnconcept kan worden uitgebreid naar Apeldoorn-Arnhem.

Daarnaast zullen sommige lijnen als buurtbus kunnen rijden met eventueel in de spits een grote bus.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Provinciale verkiezingen en het OV

Bericht door regenmaker »

De bussen op de veluwe maken nou ook niet zo heel veel ommetjes: lijn 102 zou in Hoevelaken het station kunnen overslaan en lijn 108 zou het centrum van Hoenderloo
niet hoeven te bedienen. Maar het lijnnet is exact zo ontworpen dat er in Putten Centrum, Otterlo Rotonde, Voorthuizen de Punt en Wittenberg busstation vrij strakke overstappen liggen die best veel gebruikt worden en daarom niet super veel geschoven kan worden met de tijden.

Overigens is de frequentie van lijn 108 buiten de spits in december verhoogd van 1x/uur naar 2x/uur!
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Provinciale verkiezingen en het OV

Bericht door waldo79 »

Even terugkomend op het thema verkiezingen. Ik laat me niet door het OV gehalte van de programma's leiden.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Provinciale verkiezingen en het OV

Bericht door SuperGhost »

Niemand hier beweert ook dat je dat moet doen. We hebben slechts uiteen gezet wat de partijen over het OV melden. Je kan er gebruik van maken bij het maken van je keus (deels of geheel), maar kan het natuurlijk ook volledig negeren. Dat recht heb je en gelukkig maar.
j-ason
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:24

Re: Provinciale verkiezingen en het OV

Bericht door j-ason »

Berk-24 schreef: Het net van Arnhem-Nijmegen bestaan uit een aantal lijnen die (quasi-)parallel met het spoor en met elkaar lopen en ook een aantal lijnen waar geen behoefte aan is. Daar zou ik eerst na kijken. Er valt nog wel wat winst te halen.
Welke lijnen denk je dan zoal aan?
Tussen Arnhem en Nijmegen:
14 - Biedt ontsluting Elst-West - Kronenburg
33 - Biedt ontsluiting aan andere dorpen
331 - Geeft de bewoners van Elst direct toegang tot WKC Kronenbrug en Groningensingel en Radboud.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Provinciale verkiezingen en het OV

Bericht door groningen »

Even een kaartje van de tramplannen in Nijmegen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Provinciale verkiezingen en het OV

Bericht door Suus »

En niemand ziet wat hier mis mee is? Bijna 50% loopt parallel aan spoorlijnen of naar bestemmingen waar geen tram nodig is, zoals Beuningen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Provinciale verkiezingen en het OV

Bericht door groningen »

Dit kaartje is al uit 2007. Die nieuwe brug staat er dus nog niet op.
j-ason
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:24

Re: Provinciale verkiezingen en het OV

Bericht door j-ason »

Alleen een Heyendaaltram zie ik nog wel zetten. De rest lijkt mij kansloos. Overigens kan ik mij herinneren dat er een ongeschreven ban op de woordcombinatie Tram en Nijmegen was gezet.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Provinciale verkiezingen en het OV

Bericht door waldo79 »

SuperGhost schreef:Niemand hier beweert ook dat je dat moet doen. We hebben slechts uiteen gezet wat de partijen over het OV melden. Je kan er gebruik van maken bij het maken van je keus (deels of geheel), maar kan het natuurlijk ook volledig negeren. Dat recht heb je en gelukkig maar.
Het was ook meer een prikkel om weer on-topic te gaan, maar dat is lastig met al die fantasten hier :x
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Provinciale verkiezingen en het OV

Bericht door SuperGhost »

groningen schreef:Dit kaartje is al uit 2007. Die nieuwe brug staat er dus nog niet op.
En over die brug rijdt geen OV en er zijn ook geen enkele plannen daarvoor. De enige deel van dat kaartje dat (zeer) concreet is, is de tramlijn Bemmel-Heyendaal.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Provinciale verkiezingen en het OV

Bericht door sirvinniei »

regenmaker schreef:De bussen op de veluwe maken nou ook niet zo heel veel ommetjes: lijn 102 zou in Hoevelaken het station kunnen overslaan en lijn 108 zou het centrum van Hoenderloo
niet hoeven te bedienen. Maar het lijnnet is exact zo ontworpen dat er in Putten Centrum, Otterlo Rotonde, Voorthuizen de Punt en Wittenberg busstation vrij strakke overstappen liggen die best veel gebruikt worden en daarom niet super veel geschoven kan worden met de tijden.

Overigens is de frequentie van lijn 108 buiten de spits in december verhoogd van 1x/uur naar 2x/uur!
Wat is jouw definitie van best veel?
Ik heb geen onderschrift
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Provinciale verkiezingen en het OV

Bericht door waldo79 »

Dit heeft niets, maar dan ook helemaal niets meer te maken met provinciale verkiezingen :evil: :evil:
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Provinciale verkiezingen en het OV

Bericht door Jef400 »

Op het wegenforum ook al niet Waldo ;) Daar vliegen ze elkaar gewoon bij de keel.

Ontopic: Voorstellen zijn allemaal leuk en aardig, maar net zoals bij alle andere punten zal door gehannes weinig van de oorspronkelijke plannen terechtkomen. En is het maar de vraag bij welke coalitie, wat gebeurd.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Provinciale verkiezingen en het OV

Bericht door SuperGhost »

Klopt, de enige plannen die in meerdere plannen voor komen is de elektrificatie van de diesellijnen en dubbelspoor Zevenaar-Doetinchem, dus dat zijn de enige plannen die wel haalbaar lijken bij coalitievorming.
chemie
Berichten: 672
Lid geworden op: do 01 mei 2014, 12:01

Re: Provinciale verkiezingen en het OV

Bericht door chemie »

Veel meer dan afwachten is er niet meer bij, we zullen zien wat er gebeurd. :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten