Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door huibf »

Het voorlopig PVE voor ZuidOost Brabant staat online op:
http://www.brabant.nl/ovzuidoost

De stadslijnen zijn verschrikkelijk te noemen. Op sommige lijnen verwacht ik echt serieuze problemen.

Eerder hadden we hier al ideeën gepost overigens:
viewtopic.php?f=57&t=9931&start=525
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door fogeltje »

Alleen vluchtig bekeken. Knip lijn 121 in Gemert zou erg slecht zijn. Dan liever geen Volans en gewoon helemaal naar Uden. Verrassend dat lijn 25 in de oude vorm tot Gemert getekend staat.

Gelukkig ben ik tegen die tijd automobilist. Houdoe bus.
"Een touringcar is geen bus"
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Mr-W »

fogeltje schreef: Gelukkig ben ik tegen die tijd automobilist. Houdoe bus.
Student en daarna waarschijnlijk ook automobilist :P
Afbeelding
Afbeelding
Moet Venray zijn ipv Boxmeer
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Mr-W op ma 23 mar 2015, 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door huibf »

fogeltje schreef:Gelukkig ben ik tegen die tijd automobilist. Houdoe bus.
Tuurlijk...
Ik heb ook een auto, maar ik maak ook mijn afweging en kies dan toch met enige regelmaat voor de bus.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Berk-24 »

fogeltje schreef:Alleen vluchtig bekeken. Knip lijn 121 in Gemert zou erg slecht zijn. Dan liever geen Volans en gewoon helemaal naar Uden. Verrassend dat lijn 25 in de oude vorm tot Gemert getekend staat.

Gelukkig ben ik tegen die tijd automobilist. Houdoe bus.
De Volans moet toch meer voor de lange afstand zijn bedoeld? Gemert ligt volgens mij niet gek ver van Eindhoven af, dus dan is een Volans ook niet nodig. Een doorgaande lijn is wel handig voor de dorpen tussen Gemert en Uden. Uden zelf heeft al een snelbus lijn 152 over Veghel naar Eindhoven.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door CamilleKreemers »

Volans is het drukke kernnet rond Eindhoven (in dit geval dan). Alle lijnen in dit netwerk hebben minimaal 1000 reizigers per dag.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Michael 1988 »

Berk-24 schreef:
fogeltje schreef:Alleen vluchtig bekeken. Knip lijn 121 in Gemert zou erg slecht zijn. Dan liever geen Volans en gewoon helemaal naar Uden. Verrassend dat lijn 25 in de oude vorm tot Gemert getekend staat.

Gelukkig ben ik tegen die tijd automobilist. Houdoe bus.
De Volans moet toch meer voor de lange afstand zijn bedoeld? Gemert ligt volgens mij niet gek ver van Eindhoven af, dus dan is een Volans ook niet nodig. Een doorgaande lijn is wel handig voor de dorpen tussen Gemert en Uden. Uden zelf heeft al een snelbus lijn 152 over Veghel naar Eindhoven.
Maak van lijn 152 maar 305 van ;).

Wat mij opviel met het materieel was dat de provincie een pilot wil starten met zero emissie in eindhoven en helmond en vanaf 2025 sowieso zero emissie wordt gereden (mogelijk met alle bussen). Met andere woorden of bij de start van concessie zul je zero emissie bussen moeten aanschaffen of gedurende de concessie voor een kortere periode. Het mag allemaal wel flink wat geld gaan kosten.

Daarnaast mogen de Phileas bussen blijven rijden. Persoonlijk zie ik ze liever vertrekken. De bussen zijn bij start van de concessie ongeveer 15 jaar oud (motor is wel wat jonger), terwijl de rest van het wagenpark niet ouder dan 12 mag zijn. Nee dank je. Die ondingen mogen er wat mij betreft gewoon uit.
Hans
Berichten: 717
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Hans »

genoeg leesvoer de komende tijd.

Duidelijke focus op Volans (vreesde ik al).
Zelfs stadslijnen die Volans of Volans Plus worden.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Hainje »

Michael 1988 schreef:Die ondingen mogen er wat mij betreft gewoon uit.
Het zou mij eigenlijk nog verbazen als ze zouden blijven. Die dingen hebben zo'n slechte naam dat ik denk dat geen één vervoerder trek heeft in die koekblikken.
🍉
Hans
Berichten: 717
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Hans »

Volans Plus moet verplicht met geleed.

Volans Plus:
huidige lijnen 1, 11 (tot Ekkersrijt), 400, 401, 402, 407 en de nieuwe route naar Gemert via busbaan.

Opmerkelijke wijzigingen in het kernnet van het 'onderliggend' net.

huidige lijn 2 via Boschdijk-Lieven de Keijlaan-Catharina Zkh zuid-Knoop WC Woensel en dan over Rooseveltlaan naar Blixembosch Oost en vervolgens west.

Lijn 10 gestrekt over Geldropseweg. Lijn 10/12 Stratum in sterk afgeslankte route vorm en beperkt in bedieningstijden.
Huidige lijn 15/19 gezamenlijk over de route lijn 19 tot aan Gagelbosch.

en nog genoeg andere opvallende zaken. Ik ben benieuwd.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door huibf »

Lijn 2 en 3 combineren en in het weekend naar halfuurlijk. Dat gaat niet passen en dan de omweg en de trage Boschdijk!
Op werkdagen is lijn 2 in de middag al stervensdruk en dan een combi met lijn 3 en dan een kwartierdienst?

Lijn 4 in het weekend terug naar halfuurlijks?

Infoavond is op 1 april. Datum is goed gekozen. Denk dat dan het echte realistische PvE wordt voorgesteld.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Michael 1988 »

Definitie VolansPlus:

Vervoersconcept voor frequent, snel en betrouwbaar Openbaar Vervoer op het stedelijke
HOV binnen de agglomeratie Eindhoven, voortbouwend op het Volans-concept. In
Bijlage D5 is gedefinieerd welke Verbindingen als VolansPlus worden uitgevoerd. Aan
deze Verbindingen worden in dit ontwerp-Programma van Eisen specifieke eisen
gesteld. De Provincie kan gedurende de Concessieperiode nieuwe/andere
Verbindingen/Lijnen als VolansPlus aanduiden. VolansPlus is een werktitel. De
Inschrijver heeft de vrijheid hier een andere naam voor te kiezen. Zie artikel C.6.24


Het gaat dus vooral om de stadslijnen en niet om de streeklijnen binnen VolansPlus.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door CamilleKreemers »

Ik zou persoonlijk kiezen om lijnen 2 en 3 dan te combineren en te kijken wat de beste afstemming is (bijvoorbeeld beide lijnen 3x/uur in spits). Weet iemand trouwens wat het budget is van deze concessie?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Hainje »

3x/uur in de spits is op lijn 2 en 3 echt niet praktisch. Gezien de kwartierdienst van de IC's.
🍉
Hans
Berichten: 717
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Hans »

huibf schreef:Lijn 2 en 3 combineren en in het weekend naar halfuurlijk. Dat gaat niet passen en dan de omweg en de trage Boschdijk!
Op werkdagen is lijn 2 in de middag al stervensdruk en dan een combi met lijn 3 en dan een kwartierdienst?

Lijn 4 in het weekend terug naar halfuurlijks?

Infoavond is op 1 april. Datum is goed gekozen. Denk dat dan het echte realistische PvE wordt voorgesteld.
Haha humor.
Infoavond in het provinciehuis zeker? Dan wordt het niet zo druk...
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door huibf »

Nee Evoluon is het te doen.

Lijn 2 en 3 combineren is op zich niet vreemd.
Wel de route via Boschdijk. Dat had strak gemoeten via HOV2. En dan tot 19.00 uur elk kwartier.

En wat te denken van de halten die gaan vervallen en zijn opgehoogd!
Denk aan het stuk bij kloosterdreef. (Marktdag) en dr. cuyperslaan.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Raymond »

Wat opvallende dingen (deels al genoemd):
- Eindhovense stadsdienst moet verplicht materieel met drie deuren krijgen. *bus*
- Verplicht geleed materieel op alle ritten van VolansPlus lijnen. In de daluren een grote verspilling, vooral omdat in het dal ook frequentieverhogingen worden doorgevoerd.
- De inronie: frequentieverlagingen op de HOV-assen. De Huizingalaan gaat in de spits van 12 naar 8 bussen per uur, de Montgommerylaan van 20 bussen op de rijbaan naar 14 bussen op de busbaan per uur. Vervoerscapaciteit neemt desondanks met 80 personen toe dankzij de gelede bussen, maar dat is niet genoeg: de bussen zitten op de Montgommerylaan nu vol, terwijl er extra vraag gaat komen: voor reizigers van de huidige lijnen 2, 3, 8 en 144 is het qua tijd en geld interessanter om over te stappen op het nieuwe busstation bij WoenselXL. Die lijnen gaan wel hele grote omwegen maken.
- Ritkaarten worden verchipt, dat zie ik voor het dalurenkaartje overigens niet terug.
- VolansPlus lijnennet ziet er prima uit, misschien voor Eindhoven Airport nog wel te weinig maar dat is met versterking nog op te lossen.
- Kaalslag in Eindhoven Stad, daar ligt echt een opgave voor de inschrijvers om dat nog acceptabel te houden, er verdwijnen wel erg veel verbindingen die ik niet had zien aankomen.

1 april hou ik even in de gaten, ben wel benieuwd naar een toelichting op een aantal zaken.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door CamilleKreemers »

ik denk dat die eisen in de avond (altijd 4x/uur) ook te hoog is bij Volans, wat is er mis met 2x/uur in de avonduren?

Valt me ook op dat schoollijnen 195 en 196 zwaar opgewaardeerd worden. Die lijnen rijden momenteel alleen in de winterperiode, omdat dan alleen vraag is ernaar.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Suus »

@Mr-W: vast een afdeling van Zeemeeuw Managementconcepten BV.

PvE is veel te gedetailleerd. Alles is vastgelegd: haltes, routes, frequenties, dat is gewoon vragen om problemen. Natuurlijk zijn er zwaktes in een concessiegebied, maar door alles maar vast te leggen op basis van (soms te veel) wensdenken gaat de kwaliteit achteruit waar dat niet nodig zou hoeven zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door SLToilet »

CamilleKreemers schreef:ik denk dat die eisen in de avond (altijd 4x/uur) ook te hoog is bij Volans, wat is er mis met 2x/uur in de avonduren?
Mee eens, bedenk ook nog eens dat veel Eindhovense stadslijnen in de avond maar 1x per uur rijden terwijl in in Tilburg en Breda deze allemaal 2x per uur rijden, zoals gebruikelijk in steden van die grootte.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door SLToilet »

CamilleKreemers schreef:Ik zou persoonlijk kiezen om lijnen 2 en 3 dan te combineren en te kijken wat de beste afstemming is (bijvoorbeeld beide lijnen 3x/uur in spits).
3x per uur is wel mager gezien het aantal reizigers. Dan liever 6x per uur per lijn in de spits, maar mijn voorkeur blijft de huidige 4x per uur in spits en dal met 2x per uur in de avond en op zondag. Was prima zo.

Het is wel weer een typische Brabantse: enorm snijden in het netwerk, met meer bezuinigingen dan investeringen en weinig ruimte voor vernieuwingen.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
StefanR88
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 16:08

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door StefanR88 »

Volgens mij valt het snijden in Kernnetwerk wel mee, ik mis namelijk nog de pluspakket... Daar kan er zelfs veel meer uit kunnen halen. Maar het is wel minimale eisen dat een vervoerder moeten voldoen, wat ook mogelijk is dat de (nieuwe) vervoerder zelf wel weinig verandering doorvoert. Dus ik maak me nu nog niet zozeer druk om, we zijn de bezuinigingenperiode bijna voorbij (was vlgs. mij tot 2018-2020). Ze kunnen dus bewust gekozen hebben.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Zugführer »

Bee schreef:PvE is veel te gedetailleerd. Alles is vastgelegd: haltes, routes, frequenties, dat is gewoon vragen om problemen. Natuurlijk zijn er zwaktes in een concessiegebied, maar door alles maar vast te leggen op basis van (soms te veel) wensdenken gaat de kwaliteit achteruit waar dat niet nodig zou hoeven zijn.
Als ik de documenten die ik snel heb door gebladerd goed interpreteer zijn alleen de haltes en frequenties van de Volanslijnen vastgelegd, de huidige 400 lijnen dus. De stadslijnen lijken meer voorstellen, hoewel ik de uitwerkingen in de kaartjes ook wel erg ver vind gaan.

En alle bussen krijgen de Brabantse huisstijl, of was dat al bekend?
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door huibf »

StefanR88 schreef:Volgens mij valt het snijden in Kernnetwerk wel mee, ik mis namelijk nog de pluspakket... Daar kan er zelfs veel meer uit kunnen halen.
Valt wel mee?
Veel lijnen rijden in de avond 1/2 uurlijks. Lijn 19 gaat zelfs naar 0 ritten !
18 is ook al een verschrikking, evenals lijn 12. En de eerder genoemde 2 en lijn 3.

Je krijgt met wat je nu aanbied aan DRU's gewoon problemen met de capaciteit. Zowel in de spits, overdag, s avonds en op zaterdag.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Ronald »

Misschien valt dat best mee. Als het aanbod slechter wordt zal ook het aantal passagiers dalen. Het lijkt me namelijk ook niet de bedoeling dat het aantal passagiers stijgt terwijl er bezuinigd moet worden. Of een lijn moet winstgevend zijn, die zul je slim moeten uitbouwen. Maar het aanbod op de ene lijn heeft natuurlijk ook invloed op de andere.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 28 gasten