Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Michael 1988 »

Zugführer schreef: En alle bussen krijgen de Brabantse huisstijl, of was dat al bekend?
Mij was het al bekend. Maar viel wel op dat het hetzelfde document was als die ze voor de concessie oost en west brabant gebruikten. Tenzij er opeens een paar Brabantlinerlijnen erbij komen in SRE ;).

Daarnaast las ik dat voor versterkingsritten de bussen niet rolstoeltoegankelijk hoeven te zijn, mits de mindervalide persoon met de reguliere bus kan die versterkt wordt. Ik kaartte dat hier al eerder aan en is dus een eis die ook geldt voor de andere twee huidige concessies van de provincie Brabant. Er mogen dus ook gewone touringcars rijden als versterking. Ook viel mij op dat sommige (Volans)streeklijnen ook voor een deel als stadsdienst zullen worden gebruikt. Dus stad en streek door elkaar op die lijnen.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door huibf »

Staat haaks op het beleid wat de provincie wil. Die willen meer reizigers.
Daarbij heeft Eindhoven een mileuprobleem wat betreft het centrum en haar wijken.
Laatst gewijzigd door huibf op di 24 mar 2015, 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Yanaike »

Er zijn er al genoeg genoemd, maar een paar rare dingen die mij nog opvielen in het PvE:
- Lijn 24 rijdt alleen nog maar Geldrop - Mierlo - Helmond. Alleen in de spits rijdt die door naar Eindhoven.
- Lijn 9/11 worden weer samengevoegd, maar rijdt nog maar 1x/uur en wordt geknipt in Ekkersrijt
- Lijn 150 rijdt alleen nog maar Reusel - Eersel. Alleen in de spits moet die door naar Eindhoven.
Ik weet niet hoe die lijnen straks ingepast gaan worden, maar het lijken me op deze manier behoorlijk onrendabele lijnen.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door CamilleKreemers »

Die kernnetfrequenties zijn toch minimale frequenties? Als je als vervoerder aanbiedt om toch lijnen 24 en 150 (huidige situatie) volledig te rijden in daluren, moet dit toch kunnen?

Wat zouden jullie trouwens denken van lijn 9 niet de huidige route te laten rijden, maar via de "Arriva"-route naar Woensel te leiden? Dit scheelt aldus google maps tot 15 minuten reistijd. Hierdoor kunnen mensen die niet naar de Arriva-lijnen lopen kan ook sneller bediend.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door fogeltje »

huibf schreef:
fogeltje schreef:Gelukkig ben ik tegen die tijd automobilist. Houdoe bus.
Tuurlijk...
Ik heb ook een auto, maar ik maak ook mijn afweging en kies dan toch met enige regelmaat voor de bus.
Richting Eindhoven zal ik ook zeker wel van het OV gebruik blijven maken. Sterker nog, vanaf thuis naar de Vestdijk ben ik met de bus sneller en goedkoper uit.

Maar de wat langere afstanden ga ik dat niet meer doen als men extra overstappen gaat inbouwen en in de avond niet meer gaat rijden.

Zie ik het overigens goed dat de tienminutendienst Gemert - Eindhoven in de middagspits niet meer gevraagd wordt? Dat baart mij ook zorgen, tenzij ze alles geleed gaat rijden. Nu is die tienminutendienst echt geen overbodige luxe.
"Een touringcar is geen bus"
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door CamilleKreemers »

Wat zou het schelen als Volans standaard met 15m materieel gereden wordt?

Daarnaast zie ik dat lijnen 125 ook weer vervallen gaat? Dat is dit jaar toegevoegd in de dienstregeling om de verbinding Helmond - Gemert te verbeteren.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door huibf »

Er zijn tegenstrijdige zaken.
Lijn 20 is onlangs door de 'vraag' op zondag opgewaardeerd !
Lijn 125 is onstaan door de 'vraag' en de wensen van gemeenten en SRE !
Lijn 13 wordt binnenkort opgestart als maatwerk en gaat nog voor 2016 in. Daar wordt niets over gerept.
Lijn 26 gaat weer zondags rijden vanaf 9.00 uur. Er is pas vraag tussen 11.00 en 20.00 uur op zondag. Op zaterdag tussen 10.00 en 18.00 uur.

Men spreekt van 'vraaggericht'. De huidige frequenties zijn juist ontstaan door de vraag. Niet omdat het persee moest.

Door nu weer de blokken strak in te richt creëer je dus een aanbod gestuurd i.p.v. vraaggestuurd.
Elke lijn zou nader bekeken moeten worden en tijdsblokken per lijn vaststellen.

Op vrijdag en zaterdagavond is de vraag echt hoger als op dinsdagavond.
Laatst gewijzigd door huibf op ma 23 mar 2015, 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.
StefanR88
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 16:08

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door StefanR88 »

ik zie nergens dat op zondag opgewaardeerd is. misschien heb ik ergens gemist.

en heel veel succes met discussies voeren. Nu ik de PvE gelezen heb, het is 1 grote puinhoop. Volgens mij onderschat de provincie wel heel erg. Alhoewel Lijn 20 in overdag flink opgewaardeerd is, echter alleen in de avonduren naar Asten heb ik mijn bedenkingen. Op dit moment is het alleen maar groeiende in passagiers, mij zou niet verbazen dat er ooit 2x per uur tot 22.30 gereden worden.

en op andere buslijnen.. tsja lastig heb er weinig beeld van. maar Lijn 24 mogen ze wel tot Mierlo rijden, ik weet niet of Geldrop een functie heeft. Aangezien dat een doorgaande lijn 20 vaker zal gebruikt worden. ik zou Mierlo luchen gebruiken als begin en eindpunt.

en Lijn 10/12 is ook een deels afwaardering naar mijn gevoel.

wat me ook opvalt dat regio Eindhoven meeste reizigers heeft t.o.v. Noord-Brabant. de Provincie zal wel meer naar algemene onderdelen bekeken hebben.
Laatst gewijzigd door fogeltje op di 24 mar 2015, 18:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote van huibf op diens verzoek gewijzigd, bericht van StefanR88 is ongewijzigd.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door CamilleKreemers »

Heeft Brabant niet vaker last van onderschatting? Bij de aanbestedingen van Brabant Oost en West werd ook door vervoerders aangegeven dat enkele verbindingen zwaar onderschat werd door de Provincie en dat hogere frequenties nodig waren. Op andere plekken waren het geëiste aanbod en de aanwezige vraag ook totaal niet in overeenstemming (aanbod veel te hoog) Toen werd ook halsstarrig vastgehouden aan de frequenties in het kernnetwerk. Toen was de eis dat de frequenties 1 op 1 overgenomen werd. Gelukkig staat in PvE dat het aanbieden van een hogere frequentie is toegestaan. Op enkele avondverbindingen zie ik echter frequenties (4x/uur per Volans) staan, waarbij ik liever 2x/uur zie staan en dan bijvoorbeeld in de spits een hogere frequentie om de filedruk te verlagen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door fogeltje »

CamilleKreemers schreef:Wat zou het schelen als Volans standaard met 15m materieel gereden wordt?

Daarnaast zie ik dat lijnen 125 ook weer vervallen gaat? Dat is dit jaar toegevoegd in de dienstregeling om de verbinding Helmond - Gemert te verbeteren.
Ik weet niet of de verlengde Volans dat kan opvangen, hoeveel meer capaciteit heeft die tegenover een 12-meter bus (en hoeveel minder tegenover een 18-meter)?

Ik denk niet dat lijn 25 en 125 samen kunnen blijven en als je dan moet kiezen, dan is lijn 25 de logischere keuze. Die lijn schrappen betekent namelijk dat Beek en Donk en Aarle-Rixtel zonder te zitten en de buurtbus kan dit in de spitsuren niet opvangen. Bovendien rijdt de buurtbus (vanuit Beek en Donk gezien) een flink stuk om naar Helmond.

Wat voor een mnogelijke buurtbus heeft men eigenlijk in gedachte voor lijn 21/22? Beek en Donk Brug Donk - huidige route naar Gerwen en al dan niet via Nuenen Centrum (oude naam komt schijnbaar weer terug!) naar Stiphout en Helmond? Als je dat in Helmond koppelt aan de bestaande 461, dan kun je een ringlijnverbinding creëren.
"Een touringcar is geen bus"
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door CamilleKreemers »

Even kijken:

Een Lion City van 12m streekindeling = 36 stoelen
Een Lion City van 15m streekindeling = 49 stoelen (valt me tegen, Integro zit rond 55 à 60 stoelen)
Een Lion City van 18m streekindeling = 60 stoelen.

Op Volans mogen geen staanplaatsen zijn geboden wegens HOV-karakter.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door fogeltje »

Staan mag toch in de huidige Volans wel, alleen in de Brabantliner niet?

Als je niet mag staan, dan ga je het sowieso niet redden met de capaciteit. Vooral de bussen van 17:06 en 17:36 zullen dan problemen gaan krijgen. Deze zijn extra vol omdat ze op de treinknoop van :00/:30 aansluiten. Ze worden zelfs beide geleed gereden volgens mij (iig 1 van de 2).
"Een touringcar is geen bus"
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door CamilleKreemers »

Even citeren uit het Programma van Eisen:
Het is niet toegestaan dat een Reiziger tijdens een Rit in een Bus langer dan 15 minuten moet
staan. Het aantal Reizigers in een Bus overschrijdt in geen enkel geval het aantal Reizigers
waarvoor een typegoedkeuring is verleend.

In dit geval zou de afstand Nuenen - Eindhoven al te lang zijn via de nieuwe Route. Ik vraag me af hoe de Provincie dit wil hebben op de schoollijnen in de ochtendspits.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12820
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Hainje »

Zoiets moet je natuurlijk met een korreltje zout nemen. Stel passagier 1 stapt op in Boekel en passagier 2 stapt op in Gemert bij de Carrousel in een volle bus. Wanneer passagier 1 dan uitstapt op de Lieshoutseweg in Beek en Donk, dan zou passagier 2 daar kunnen zitten. Dan hebben ze allebei geen kwartier gestaan, maar wel langer dan een kwartier met de bus meegereden.
🍉
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door SLToilet »

Wat mij opvalt is het totale gemis van een busverbinding over grote afstanden midden in stadswijken in Woensel. Plotseling wordt het wel heel erg veel lopen als je in Mensfort of rond de Rode Kruislaan woont. Belachelijk dat de provincie te gierig is om twee lijnen hier naar Blixembosch te hanteren, iedere Blixembosch voor zichzelf, nu wordt het onnodig omrijden én ver lopen. Het wordt een voor een stad als Eindhoven wel heel erg grofmazig netwerk.

In welk document zijn die (minimale) frequenties eigenlijk terug te vinden?
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door huibf »

Ik heb een uiteraard duurder alternatief.
huidige lijn 2 en 3 rijden tussen station en wc woensel de normale route elk half uur, die gaan samen verder als 2 met het huidige eindpunt. Ook op zaterdag. In de avond en zondag exact de helft.
het verschil tussen de twee is 1 a 2 minuten.

lijn 3 vanuit blixembosch oost via de huidige route, via 1ste lieve keyweg en boschdijk naar station, altijd elk half uur. De hov halte wordt niet bediend maar wel de halte aan de genovevalaan.

lijn naar 8/best zoals voorgesteld. Ik maak alleen een extra hoekje zodat de route via Peter Eiffhuis en het stukje busbaan ook behouden blijft, in de spits rijdt deze 4x zoals het voorstel, echter dan pak je dat hoekje om en om.

Lijn 4 op zaterdag zoals nu.

De stadslijnen die in de avond geen bus meer hebben, de huidige 12 en 19 behouden minimaal met 1 uurlijks de bus.

De lijn naar Barrier zal inleveren omdat het voorstel te veel bied, idem voor 401,402,10

Ik denk overigens ook dat de scholieren lijnen de retourritten opgenomen moeten worden in de dienst.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Zugführer »

Haha, ik kwam nog een grappige tegen in het plaatje: Waalre geen rechtstreekse bus meer naar Eindhoven. Voortaan overstappen op Maarten Trompstraat :Y
Lijn 12 combineren met lijn 10 kan ik nog wel begrijpen, hoewel ik jaren aan lijn 12 heb gewoond en ik dan niet meer voor de deur uit kan stappen als ik mijn ouders bezoek. Aan de westkant van de Heezerweg zit je nooit ver van haltes op de Leenderweg af, aan de oostkant is het nooit ver naar de Petrus Donderstraat/Bonifaciuslaan. Moet je wel een frequentie blijven bieden die overeenkomt met nu; ofwel 4 keer per uur in de spits en 2 keer per uur in het dal en 's avonds in plaats van de nu voorgestelde 2x/1x per uur en na half 10 's avonds zelfs helemaal niet meer (!)
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door fogeltje »

Hainje schreef:Wanneer passagier 1 dan uitstapt op de Lieshoutseweg in Beek en Donk, dan zou passagier 2 daar kunnen zitten.
Nee, want een instappende hork is passagier 2 voor :mrgreen:
"Een touringcar is geen bus"
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door CamilleKreemers »

Het is rond Eindhoven nogal druk. In Groningen hebben ze een P+R systeem dat zeer goed loopt ontwikkeld. Zou zo'n systeem ook werken in Eindhoven?
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door SLToilet »

CamilleKreemers schreef:Het is rond Eindhoven nogal druk. In Groningen hebben ze een P+R systeem dat zeer goed loopt ontwikkeld. Zou zo'n systeem ook werken in Eindhoven?
Ik denk van wel, maar op welke schaal weet ik niet. Mijn moeder heeft de afgelopen weken in Eindhoven gewerkt en omdat daar veel te weinig parkeerplek is, die ook nog eens prijzig is, heeft ze hiervoor speciaal een chipkaart gekocht en met de trein gereisd vanuit Tbu (parkeren is daar gratis). Wel denk ik persoonlijk dat de beste optie daarvoor langs de Anthony Fokkerweg nabij het spoor ligt: deze kan dan als P+R fungeren met een frequente, rechtstreekse bus naar het centrum. Maar kan ook worden getransformeerd tot een trein-P+R (met het naar mijn idee broodnodige station Acht) of zelfs als buffer voor parkeerplaatsen van de luchthaven gebruikt worden, gezien de bereikbaarheid vanaf de snelweg en de overlast in Meerhoven. Met natuurlijk een rechtstreekse, frequente bus naar de luchthaven.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door CamilleKreemers »

Het beste lijkt me wel om de eerste plekken daar te zetten waar streeklijnen ook langsrijden.

De plaatsen die me zo snel kansrijk lijken voor een goede P+R locatie zijn: Veldhoven Ziekenhuis, rond kruispunt Leenderweg / A2, Daar waar lijn 121/122 momenteel de A270 opdraait, Kruizing Ekkerstritt / A50. Voordeel is dat bestaande streeklijnen de start van P+R kunnen dragen, waardoor losse lijnen niet nodig zijn.

Edit: Wat me trouwens wel opvalt is dat de lijn Gemert - Eindhoven nu 15 min langer wordt gemaakt door de Provincie. In de spits zou ik deze Volanslijn echter liever aanvullen met een sneldienst via de huidige route. Zou de Provincie dit plan goedkeuren?
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Mr-W »

CamilleKreemers schreef: De plaatsen die me zo snel kansrijk lijken voor een goede P+R locatie zijn: Veldhoven Ziekenhuis, rond kruispunt Leenderweg / A2, Daar waar lijn 121/122 momenteel de A270 opdraait, Kruizing Ekkerstritt / A50. Voordeel is dat bestaande streeklijnen de start van P+R kunnen dragen, waardoor losse lijnen niet nodig zijn.
Alleen Ekkersrijt lijkt me niet praktisch en goedkoop te realiseren vanwege het recent aangelegd knooppunt en lijkt me veel tijd kosten. A270 is kansloos omdat de Volanslijnen via de Sterrenlaan gaan rijden. Leenderweg/ Hotel Eindhoven zijn goede P&R locaties waarbij beide locaties ook gebruikt kunnen worden voor internationale buslijnen.
CamilleKreemers schreef:Edit: Wat me trouwens wel opvalt is dat de lijn Gemert - Eindhoven nu 15 min langer wordt gemaakt door de Provincie. In de spits zou ik deze Volanslijn echter liever aanvullen met een sneldienst via de huidige route. Zou de Provincie dit plan goedkeuren?
Waarschijnlijk niet, maar ben wel benieuwd naar jouw ideeën.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door CamilleKreemers »

Ik zet het volgende te denken:

VOLANS: Gemert - Nuenen - Sterrenlaan - Woensel - Eindhoven NS (overdag 4x/uur)
SPITS-VOLANS: Gemert - Nuenen - A270 - Eindhoven NS (alleen spitsrichting, dus ochtend naar Eindhoven en middag naar Nuenen; 4x/uur)
EXTRA VOLANSPLUS: Eindhoven NS - Woensel - Sterrenlaan (overdag 4x/uur)
Ochtendspits: 4 tot 8x/uur Eindhoven NS - Ziekenhuis - Sterrenlaan (schoolrit 185). Nodig om iedereen te vervoeren.

Dan zorg je ervoor dat de VOLANS basis rijdt zoals provincie wil, maar dat in de spitsrichting er een versnelde variant ertra ontstaat, volgens de route van de huidige lijn 122. Omdat Sterrenlaan een zware vraag creëert, zal tot daar met geledes (ongeacht lengte) mee worden versterkt tot 8x/uur. Ochtendspits is nog erger qua vraag dus zal daar extra schoolbussen met de kortste route (eventueel via Ziekenhuis) worden ingezet.

Frequenties zijn dan:
  • Gemert - Nuenen: spitsrichting 8x/uur (met mogelijk extra ritten om iedereen mee te krijgen), overig 4x/uur
  • Nuenen - Sterrenlaan: 4x/uur
  • Sterrenlaan - Woensel - Eindhoven: 8x/uur
  • Nuenen - A270 - Eindhoven: spitsrichting 4x/uur
  • ochtendspits: Eindhoven - Sterrenlaan: tot 8x/uur ter ontlasting Volans
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Ederveen »

Interessant dit plan van eisen. Een paar dingen die mij dan opvallen:

-De route Station - Woensel - Airport lijkt weer te vervallen, ondanks dat deze verbinding deel uit maakt van een geplande HOV-verbinding via het toekomstige station Acht/Ehv Airport. Heeft industrieterrein De Schakel daar ook geen verbinding meer.
-De combinatie van lijn 10 en 12, die al voor de drgl 2003 was voorzien dan echt een feit wordt (Via P. Dondersstraat/Bonifaciuslaan ipv Heerzerweg naar Tivoli/Gijzenrooi).
-De vervanging voor lijn 2 en 3 wijkt ook af van eerdere plannen (die voorzagen dat deze strakgetrokken werden over de Montgomerylaan).

Eigen ideeën: Ik begrijp dat dit geen definitieve versie is en nog enigszins vrij in te vullen wordt door de toekomstige vervoerder, maar zelfs als die zich uitsluitend aan de basiseisen houdt (gezien verplichte haltes), dan heb ik de volgende variaties:
-De vervanging van lijn 2 en 3 (en deels 8) kan wat rechtstreekser. Ik zou hem via de Barrierweg-Michelangelolaan laten rijden ipv Lieven de Keylaan (alleen Wattstraat was vereist aan de Boschdijk!), dan hoeft er ook geen 'omweg' De Keylaan-Cuyperslaan-Michelangelolaan-Montgomerylaan te worden gereden. Gezien sommige huidige busroutes moet de Barrierweg geen obstakel zijn.
Het deel Blixembosch heb ik twee mogelijkheden:
-Eenzijdige lus Tempellaan - Diamantring oost (verpl. halte Hondsruglaan kan vast wel worden opgeschoven) - Sartrelaan - Stifelio (west, halte Opera vervalt) - Vliegende Koffer. Kan ook andere richting als dat beter is.
-Grote lus: Genovevalaan - Noordzeelaan - Holterberglaan - Hondsruglaan - Diamantring (oost weer) - Sartrelaan - Stifelio - Vliegende Koffer - Antwerpenlaan - Rooseveltlaan.
Deze laatste optie, de grote lus zou eventueel linksom en rechtsom gereden kunnen worden om en om (gezien de 4x per uur frequentie moet dat geen probleem zijn), en hebben ze in de Woenselse Heide ook nog een bus op loopafstand.

- Die bus naar Best zou ik zelf t/m halte Marathonloop de huidige route van 144 laten volgen (via Pieter Eijffhuis dus).

- Verder zou ik de lijn Ekkersrijt - Son en Breugel de route van de huidige lijn 109 laten volgen, dit is 'eerlijker' voor de bewoners van Breugel. Of anders het stuk door de Gentiaan laten vervallen (buiten de spits). Buiten de spits zie ik amper mensen in bus 11 zitten op het stuk Raadhuisplein - Amerikalaan, terwijl in 9 van en naar Breugel wel altijd mensen mee gaan. Het is ook wel te verklaren gezien voor 11 voorbij Raadhuisplein een veel beter alternatief in 156/157 te vinden is. Vanuit Breugel is dit al gauw 20 minuten lopen.

Ik vind corridorvorming op zich prima, mits het vervoersaanbod op deze corridors betrouwbaar is. En dan kijk ik vooral naar de verbinding met Geldrop (niet geheel toevallig omdat ik aan die corridor ga wonen...). Ik weet niet of dit eerder regel dan uitzondering is, maar de bussen daar, zowel lijn 10 als 20/24 lijken in de middagspits altijd in de file te staan. Afgelopen vrijdag kwam mijn lijn 9 een kwartier te laat op het station omdat die als lijn 10 in de file stond. Ik ben benieuwd hoe dit opgelost gaat worden.
Dit geldt natuurlijk ook voor de verbinding met Valkenswaard, met betrekking tot de files rondom Aalst. Uiteraard moet de komst van de eeuwig uitgestelde Westtanggent dit laatste gaan oplossen, maar toch.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door huibf »

Mijn gedachte in het kort.
- naar Best via Boschdijk, hoekje via Keylaan, Oude Bosschebaan, Pieter Eiffhuis, en hoekje via Acht.
in de spits rijdt de bus gestrekt.

- 2 en 3 niet koppelen. Infra is niet ok.
Daarnaast vervallen er ontzetten veel halten op lijn 3 boven het Wc-Woensel.

- 2 gaat 50/50 zowel rechts als links via de MG laan rijden. (Dus route van 2 en 3)
Freq. op zaterdag handhaven en dus 4x per uur.
Telcijers uit 2011 en 2012 wijzen uit, dat tussen de wijk en de halten voor het WC Woensel lijn 2 het drukst is van van de lijnen 1,2,3 en 4. Zelfs 25% meer dan lijn 1.

- 3 blijft ook rijden. Echter net voor WC woensel over de keyweg naar Boschdijk. Helaas kan knooppunt dan niet worden aangedaan.

- 4 blijft ook freq. houden van 4x op zaterdag.

- HOV naar Barrier het HOV deel naar Sterrenlaan, HOV naar Geldrop Coevering, Phillips Campus gaan omlaag in de gevraagde frequentie. Te hoog gegrepen.

- Shuttle via WC. Woensel, Estafettelaan, De Schakel, (station), Flight Forum en Airport. En stopt ook aan de vermelde halten.

- het deel van 103 wat is overgebleven vervalt in Veldhoven v

- stadslijnen met 0 frequentie wordt minimaal 1.

- de 7 keert terug volgt de route zoals nu via Tongelreep, Zwemcentrum naar Aalst en wordt gekoppeld aan de lijnnaar MMC.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten