Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof
Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof
Wat een eenvoudig aan te leggen tram of spoorlijn is, is wel wat onduidelijk. Voor de Uithoflijn waren diverse tracés beschikbaar, maar men wil bijvoorbeeld geen tram door de binnenstad. De plannen van die infrastuct-blog zijn ook niet onmogelijk.
Met de kennis van nu weten we dat alle ontwikkelingen rond (de nooit afgebouwde) afrit Zeist-West nauwelijks mogelijk zijn en dus de plannen van infrastruct en ook de meeste tramplannen op veel weerstand kunnen rekenen en waarschijnlijk niet gerealiseerd kunnen worden. Hoe dat soort zaken zich ontwikkelen, kan je niet jaren vooruit bedenken.
De les kan hooguit zijn dat je "een eenvoudig aan te leggen tram of spoorlijn" zo snel mogelijk realiseert, voordat het niet meer mogelijk is. Maar als je daar het geld niet voor hebt, moet je dan niet bouwen of toch alvast de eerste stappen zetten zodat er in ieder geval voldoende ruimte is? Maar niet bouwen omdat je niet zeker weet of een makkelijk aan te leggen lijn 50 jaar later nog steeds mogelijk is, lijkt me het doel voorbij te schieten.
Als je serieus kijkt naar de fietsinfrastructuur is het absoluut niet wenselijk om in Utrecht meer studenten op de fiets te krijgen. De fietspaden naar De Uithof kunnen de hoeveelheid fietsers nu al niet aan (o.a. door de afstelling van verkeerslichten). Daar zal dan toch eerst een structurele oplossing voor moeten zijn...
Met de kennis van nu weten we dat alle ontwikkelingen rond (de nooit afgebouwde) afrit Zeist-West nauwelijks mogelijk zijn en dus de plannen van infrastruct en ook de meeste tramplannen op veel weerstand kunnen rekenen en waarschijnlijk niet gerealiseerd kunnen worden. Hoe dat soort zaken zich ontwikkelen, kan je niet jaren vooruit bedenken.
De les kan hooguit zijn dat je "een eenvoudig aan te leggen tram of spoorlijn" zo snel mogelijk realiseert, voordat het niet meer mogelijk is. Maar als je daar het geld niet voor hebt, moet je dan niet bouwen of toch alvast de eerste stappen zetten zodat er in ieder geval voldoende ruimte is? Maar niet bouwen omdat je niet zeker weet of een makkelijk aan te leggen lijn 50 jaar later nog steeds mogelijk is, lijkt me het doel voorbij te schieten.
Als je serieus kijkt naar de fietsinfrastructuur is het absoluut niet wenselijk om in Utrecht meer studenten op de fiets te krijgen. De fietspaden naar De Uithof kunnen de hoeveelheid fietsers nu al niet aan (o.a. door de afstelling van verkeerslichten). Daar zal dan toch eerst een structurele oplossing voor moeten zijn...
Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof
Ja, dat is nou ook precies de hele gedachte achter de gemiddelde SNUP. Als je project A bouwt, meteen de basis leggen voor project B. Ook al is dat op dat moment niet nodig, dan heb je wel de voorbereidende werkzaamheden alvast gedaan, dat weer geld bespaart in de toekomst.matti93 schreef:De les kan hooguit zijn dat je "een eenvoudig aan te leggen tram of spoorlijn" zo snel mogelijk realiseert, voordat het niet meer mogelijk is. Maar als je daar het geld niet voor hebt, moet je dan niet bouwen of toch alvast de eerste stappen zetten zodat er in ieder geval voldoende ruimte is?
In dit geval echter maakt de ene SNUP het onmogelijk om de andere te bouwen (SNUP=Spoor van Nooit Uitgevoerd Plan). Afrit Zeist-West is inmiddels een verbindingszone tussen twee natuurgebieden geworden. Daar nog een tramlijn overheen jagen kan niet volgens de milieumenschen.
Ik doe ook maar wat
-
- Berichten: 48
- Lid geworden op: wo 17 nov 2010, 10:53
Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof
De makkelijkste manier om de Uithof te voorzien van een station lijkt mij als aftakking van de lijn Amersfoort - Utrecht. Via Google Maps heb ik een opzetje gemaakt hoe dit eruit zou kunnen zien: Maps
Dienstregeling:
- IC treinen Utrecht - Amersfoort via de nieuwe lijn langs de uithof (zonder stop op nieuwe station)
- 2 a 4x Sprinters Utrecht Centraal - Amersfoort via de uithof (met stop op nieuwe station)
- 2x Sprinters Utrecht Centraal - Baarn via bestaande route langs Utrecht Overvecht
Voordelen:
- IC + Goederen treinen Rotterdam - Amersfoort hoeven niet meer kop te maken in Utrecht Centraal
- Goede ontsluiting van de Uithof in meerdere richtingen
- Mogelijkheid tot bundelen met verbredingswerkzaamheden en tracé van de A27
Nadelen:
- Lijn gaat dwars door de Amelisweerd
- Onduidelijk of lijn goed is in te passen binnen knooppunt Rijnsweerd (A27/A28)
- Utrecht Overvecht wordt niet meer richting Amersfoort bediend, overstappen in Bilthoven of Den Dolder.
- Onduidelijk of inpassing mogelijk is tussen Utrecht Lunetten aansluiting en Utrecht Centraal icm Sneltram plannen.
Dienstregeling:
- IC treinen Utrecht - Amersfoort via de nieuwe lijn langs de uithof (zonder stop op nieuwe station)
- 2 a 4x Sprinters Utrecht Centraal - Amersfoort via de uithof (met stop op nieuwe station)
- 2x Sprinters Utrecht Centraal - Baarn via bestaande route langs Utrecht Overvecht
Voordelen:
- IC + Goederen treinen Rotterdam - Amersfoort hoeven niet meer kop te maken in Utrecht Centraal
- Goede ontsluiting van de Uithof in meerdere richtingen
- Mogelijkheid tot bundelen met verbredingswerkzaamheden en tracé van de A27
Nadelen:
- Lijn gaat dwars door de Amelisweerd
- Onduidelijk of lijn goed is in te passen binnen knooppunt Rijnsweerd (A27/A28)
- Utrecht Overvecht wordt niet meer richting Amersfoort bediend, overstappen in Bilthoven of Den Dolder.
- Onduidelijk of inpassing mogelijk is tussen Utrecht Lunetten aansluiting en Utrecht Centraal icm Sneltram plannen.
Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof
Ik zou een Oost-Westtunnel dwars onder Utrecht doorboren, met stations op de Uithof, de Maliebaan en Centraal Station. Ik noem het Utrecht CU60.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof
CU staat dan voor Compleet Uitgewoond neem ik aan?
Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof
Komt de kennis die opgedaan is in Amsterdam gelijk van pas!Bee schreef:Ik zou een Oost-Westtunnel dwars onder Utrecht doorboren, met stations op de Uithof, de Maliebaan en Centraal Station. Ik noem het Utrecht CU60.
🍉
Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof
Die citytunnel zal er ooit ook echt wel komen, de vraag is alleen hoeveel jaar we nog moeten wachten. Ik schat een jaar of 40.Bee schreef:Ik zou een Oost-Westtunnel dwars onder Utrecht doorboren, met stations op de Uithof, de Maliebaan en Centraal Station. Ik noem het Utrecht CU60.
Komt wel goed schatje.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof
Na eerst nog vele jaren gesteggel over de vraag of het nu een bus-, tram-, metro- of treintunnel moet worden...
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof
CU206o in de BTMT-tunnel tussen UCS en UDU.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof
Trein, benefits voor verbinding Gouda - Amersfoort! *O*reisthijs schreef:Na eerst nog vele jaren gesteggel over de vraag of het nu een bus-, tram-, metro- of treintunnel moet worden...
Komt wel goed schatje.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 191 gasten