DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer
Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer
Het blijkt nu ook maar een keer per uur te zijn, dus ik heb me vergist. I stand corrected.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer
Ik vermoed dat ze verbindingen gaan omgooien. In de presentatie hebben ze het over (Norddeich -) Magdeburg - Cottbus en Schwerin - Magdeburg (- Leipzig), die laatste is een compleet nieuwe verbinding. Magdeburg zou dan een knooppunt kunnen worden voor de "IC Neu".deadlock schreef:Dan lijkt het me heel sterk dat daar nog iets bijkomt als IC NEU.
Het is een gedeeltelijke terugkeer naar het in 2002 verloren gegaan Interregionetwerk. Een goede stap naar mijn mening, diverse grote Duitse steden (100.000+ steden) zijn al jarenlang niet meer bereikbaar met langeafstandstreinen en diverse reizigers hebben dat liever wel. Alleen de 100.000+ steden Offenbach/Main, Bremerhaven, Neuss, Bottrop, Herne, Moers, Remscheid en Bergisch Gladbach worden niet in het Fernverkehr-netwerk opgenomen en in de meeste gevallen liggen die vrij dichtbij een FV-station in een andere grote plaats.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer
Er zitten wel versterkingen tussen op sommige momenten. Tussen 9u en 11u rijden er steeds twee treinen per uur van Koblenz naar Mainz bijvoorbeeld, ongeveer een half uur van elkaar verzet en de een met stop in Bingen en de ander zonder tussenstop. Dat is een patroon dat zich over de dag heen in beide richtingen vaker laat herhalen.baladid schreef:Het blijkt nu ook maar een keer per uur te zijn, dus ik heb me vergist. I stand corrected.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer
Ooit hadden ze bij de DB het ICx plan, waarmee de nieuwe generatie IC treinen de facto ervoor zorgen dat er geen formuletechnisch verschil meer zou zitten tussen ICE en IC treinen. Ik meen dat ze dus ook de tarieven zouden willen gelijktrekken. Kennelijk zijn ze daar weer van teruggekomen?Berk-24 schreef:Op Stuttgart-Zürich na worden alle internationale verbindingen omgezet in ICE. Aangezien ICE duurder is dan IC lijkt mij dat DB niet gaan concurreren met Fernbussen maar zich juist een andere markt op zoekt. Het gaat niet alleen om de verbinding met Amsterdam, maar ook naar Aarhus, Warschau, Prag, Innsbruck en Zürich. Dat zijn nu nog IC's maar worden ICE's. Alleen naar Luxemburg komt DB Fernverkehr niet meer.deadlock schreef:Amsterdam-Berlijn eindelijk ICE dus. Nice.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer
De ICx-treinen gaan als ICE rijden, op sommige assen gaan ze de IC's vervangen, waarmee die verbindingen wel een prijsniveau omhoog gaan (van tarief B naar tarief A) en vervangen ook een gedeelte van het bestaande ICE-wagenpark. Toevallig is het vandaag precies dertig jaar geleden dat het eerste ICE1-treinstel werd afgeleverd, dus daar ontstaat ook een behoefte aan vervanging.
De IC's die niet door ICx worden vervangen en een aantal nieuwe verbindingen gaat met de 120 nieuwe IC-dosto stammen rijden. Uiteindelijk moeten dan praktisch alle verbindingen die nu nog met de ICmod-rijtuigen rijden nieuw materieel gekregen hebben. De ICmod-rijtuigen hebben een gemiddelde leeftijd van 35 jaar en hoewel recentelijk gerenoveerd zijn ze op termijn toch aan vervanging toe.
De IC's die niet door ICx worden vervangen en een aantal nieuwe verbindingen gaat met de 120 nieuwe IC-dosto stammen rijden. Uiteindelijk moeten dan praktisch alle verbindingen die nu nog met de ICmod-rijtuigen rijden nieuw materieel gekregen hebben. De ICmod-rijtuigen hebben een gemiddelde leeftijd van 35 jaar en hoewel recentelijk gerenoveerd zijn ze op termijn toch aan vervanging toe.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer
Wordt ICx ook geschikt voor bijvoorbeeld Zwitserland? De huidige verbindingen met bijvoorbeeld Interlaken Ost worden gereden met een ICE-1...
Komt wel goed schatje.
Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer
Als er ERTMS op geïnstalleerd wordt wel.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer
Alle ICx worden geschikt voor Duitsland en Oostenrijk, een deel van de treinen krijgt een Zwitserlandpakket.
In de plannen zitten ook ICE's naar Polen en Tsjechië. De vermoedens zijn dat het naar Polen gaat om de inzet van Pendolino's van PKP IC en naar Tsjechië om de inzet van Railjets van CD.
In de plannen zitten ook ICE's naar Polen en Tsjechië. De vermoedens zijn dat het naar Polen gaat om de inzet van Pendolino's van PKP IC en naar Tsjechië om de inzet van Railjets van CD.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer
zeker chill, neem aan dat er dan de nodige stops geschrapt gaan worden binnen Nederland en Duitsland.deadlock schreef:Amsterdam-Berlijn eindelijk ICE dus. Nice.
Blijven er alleen Twindexx treinen over als intercity in Duitsland of hebben ze dan onvoldoende materieel ?
@bee wat is het verschil tussen prijsklasse A en B ? Is de sparpreis van €19 ook beschikbaar in prijsklasse A ?
Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer
Prijsklasse A is ICE, TGV en Railjet, prijsklasse B is IC, EC, CNL/EN. De goedkoopste sparpreis zal alleen voor de IC beschikbaar zijn, dat is nu ook al het geval.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer
Dat klopt niet helemaal. De Sparpreis van €19 is ook beschikbaar voor ICE's alleen zo te zien niet voor reizen via Neubaustrecken.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer
De huidige IC-Berlijn is een erg goed product. Helaas willen ze daar wat aan veranderen (lees: duurder maken). Dan vind ik ook dat men de DB ook flink mag investeren in het spoor op gehele route Amsterdam-Hannover en de stop in Almelooo moet schrappen. Nu is de IC-Berlijn trager dan de s1600/s1700. Dan is het vrij belachelijk om daar ICE-prijzen voor te vragen.Mr-W schreef:zeker chill, neem aan dat er dan de nodige stops geschrapt gaan worden binnen Nederland en Duitsland.deadlock schreef:Amsterdam-Berlijn eindelijk ICE dus. Nice.
Blijven er alleen Twindexx treinen over als intercity in Duitsland of hebben ze dan onvoldoende materieel ?
@bee wat is het verschil tussen prijsklasse A en B ? Is de sparpreis van €19 ook beschikbaar in prijsklasse A ?
Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer
Het traject Amsterdam-Arnhem van de ICE is ook onderhevig aan een toeslag. Waarom zou dat voor Amsterdam-Hengelo niet kunnen? Daarbij komt dat DB niet verantwoordelijk is voor de infrastructuur op Nederlands grondgebied :N
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer
Amsterdam-Hengelo is een langer traject. En ik kan me niet echt voorstellen dat ze zo veel verdienen aan die toeslag. Abonnementhouders en internationale reizigers betalen immes geen toeslag.
Daarnaast moet NS zin hebben om eraan mee te werken.
DB wekt toch niet de indruk dat ze de reis duurder willen maken.
Ze zeggen de "Faire Preise" willen vragen, je straks korter van te voren nog voordelige kaartjes kan krijgen en reserveren gratis wordt.
Daarnaast moet NS zin hebben om eraan mee te werken.
Dat is slechts een vermoeden op basis van het huidige tariefstelsel.Berk-24 schreef:De huidige IC-Berlijn is een erg goed product. Helaas willen ze daar wat aan veranderen (lees: duurder maken).
DB wekt toch niet de indruk dat ze de reis duurder willen maken.
Ze zeggen de "Faire Preise" willen vragen, je straks korter van te voren nog voordelige kaartjes kan krijgen en reserveren gratis wordt.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer
Met de opwaardering tot ICE kun je er vanuit gaan dat er stops geschrapt gaan worden en de trein wordt versneld.Berk-24 schreef:en de stop in Almelooo moet schrappen. Nu is de IC-Berlijn trager dan de s1600/s1700. Dan is het vrij belachelijk om daar ICE-prijzen voor te vragen.
Hilversum en Apeldoorn zijn naast Almelo ook kandidaten om geschrapt te worden bij een opwaardering.
reisthijs schreef: Daarnaast moet NS zin hebben om eraan mee te werken.
Kan me ergens wel voorstellen dat NS niet zo'n behoefte heeft aan een opwaardering. NS spaart met de IC Berlijn een binnenlandse intercity uit. Met een ICE zou er een alternatieve trein moeten rijden naar het Oosten.
Bij de IC bus bestaat het systeem al. Als de bus rustig is kun je voor de dag zelf nog goedkope kaartjes krijgen.reisthijs schreef:Ze zeggen de "Faire Preise" willen vragen, je straks korter van te voren nog voordelige kaartjes kan krijgen en reserveren gratis wordt.
Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer
Zou eerder kiezen om in Amersfoort en Hengelo altijd te stoppen en de stops in Apeldoorn en Deventer te alterneren. Apeldoorn heft meer dan 150.000 inwoners, Deventer 90.000. Dat is wel een verschil, en zoveel verschil in achterland zit er ook weer niet in.Met de opwaardering tot ICE kun je er vanuit gaan dat er stops geschrapt gaan worden en de trein wordt versneld.
Hilversum en Apeldoorn zijn naast Almelo ook kandidaten om geschrapt te worden bij een opwaardering.
Maar laten we niet te veel op de zaken vooruit lopen. Een ICE heft als voordeel dat de lokwissel kan worden vervallen, maar dit kan ook door een meerspanningslok die 200 km/h aankan. Dat laatste is een investering dat zich later terugverdient. Dat eerste zou reizigers juist de trein uit jagen, door de veel hogere prijzen, zie de Fyra.
Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer
En die toeslag geldt niet als je met je persoonlijke OVC reist.waldo79 schreef:Het traject Amsterdam-Arnhem van de ICE is ook onderhevig aan een toeslag. Waarom zou dat voor Amsterdam-Hengelo niet kunnen? Daarbij komt dat DB niet verantwoordelijk is voor de infrastructuur op Nederlands grondgebied :N
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer
Toen met begin 21e eeuw stopte met de EC's tussen Amsterdam en Köln en de ICE daar introduceerde gebeurde dit ook niet. Sterker nog, de ICE's van/naar Nederland zijn volgens mij razand populair.Berk-24 schreef:Maar laten we niet te veel op de zaken vooruit lopen. Een ICE heft als voordeel dat de lokwissel kan worden vervallen, maar dit kan ook door een meerspanningslok die 200 km/h aankan. Dat laatste is een investering dat zich later terugverdient. Dat eerste zou reizigers juist de trein uit jagen, door de veel hogere prijzen, zie de Fyra.
Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer
Raar, Deventer is een belangrijk knooppunt en heeft heel veel Duitse studenten. Als je het dan toch op die manier wil doen dan routeer je het ding over de Hanzelijn, stop je in Zwolle, Deventer en Hengelo en heel misschien Almere en dan kan je mooi nog een stukje 200 rijden.Berk-24 schreef:Zou eerder kiezen om in Amersfoort en Hengelo altijd te stoppen en de stops in Apeldoorn en Deventer te alterneren.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3408
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer
Juist, dat zou ik ook graag zien :pos:
En dan het liefst nog non-stop Hengelo - Zwolle via Nijverdal, zodra dat geëlektrificeerd is, maar ik ben bang dat daar ook nog wat meer stukjes dubbelspoor voor nodig zijn.
En dan het liefst nog non-stop Hengelo - Zwolle via Nijverdal, zodra dat geëlektrificeerd is, maar ik ben bang dat daar ook nog wat meer stukjes dubbelspoor voor nodig zijn.
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3408
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer
Het is licht off-topic, maar ik vind het wel interessant en heb de afstanden even opgemeten:
IC Berlijn tussen Hengelo en Amsterdam Centraal is nu 156 km.
Via Deventer en Zwolle is 185 km en rechtstreeks via Zwolle 161 km.
Daarbij kun je op de Hanzelijn tijd winnen door sneller te rijden en win je tijd door stations over te slaan (nu 5 tussen Hengelo en Amsterdam).
De gemiddelde snelheid tussen Hengelo en Amsterdam is nu 80 km/uur, daar komt een ICE niet echt goed tot z'n recht. Ter vergelijking: de ICE Amsterdam - Arnhem rijdt gemiddeld ruim 100 km/uur, zonder sneller te rijden dan het normale materieel.
IC Berlijn tussen Hengelo en Amsterdam Centraal is nu 156 km.
Via Deventer en Zwolle is 185 km en rechtstreeks via Zwolle 161 km.
Daarbij kun je op de Hanzelijn tijd winnen door sneller te rijden en win je tijd door stations over te slaan (nu 5 tussen Hengelo en Amsterdam).
De gemiddelde snelheid tussen Hengelo en Amsterdam is nu 80 km/uur, daar komt een ICE niet echt goed tot z'n recht. Ter vergelijking: de ICE Amsterdam - Arnhem rijdt gemiddeld ruim 100 km/uur, zonder sneller te rijden dan het normale materieel.
Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer
De IC-Berlijn is ook populair, ik zie geen noodzaak om dat ding te vervangen door ICE's.BR628 schreef:Toen met begin 21e eeuw stopte met de EC's tussen Amsterdam en Köln en de ICE daar introduceerde gebeurde dit ook niet. Sterker nog, de ICE's van/naar Nederland zijn volgens mij razand populair.Berk-24 schreef:Maar laten we niet te veel op de zaken vooruit lopen. Een ICE heft als voordeel dat de lokwissel kan worden vervallen, maar dit kan ook door een meerspanningslok die 200 km/h aankan. Dat laatste is een investering dat zich later terugverdient. Dat eerste zou reizigers juist de trein uit jagen, door de veel hogere prijzen, zie de Fyra.
Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer
Een ICE is een verbijzondering binnen de IC's. Afgezien van het HST-materieel zie ik niet waarom een IC minder waard zou zijn.
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3408
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer
Ik denk dat je nog best wat tijd kan winnen als je als ICE kan gaan rijden.
Maar het punt van dit topic is toch juist dat de klassieke IC verdwijnt en vervangen wordt door de ICE (inclusief ICx) en de meer interregio-achtige IC-Neu?
Maar het punt van dit topic is toch juist dat de klassieke IC verdwijnt en vervangen wordt door de ICE (inclusief ICx) en de meer interregio-achtige IC-Neu?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten