Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof

Bericht door matti93 »

Wat een eenvoudig aan te leggen tram of spoorlijn is, is wel wat onduidelijk. Voor de Uithoflijn waren diverse tracés beschikbaar, maar men wil bijvoorbeeld geen tram door de binnenstad. De plannen van die infrastuct-blog zijn ook niet onmogelijk.
Met de kennis van nu weten we dat alle ontwikkelingen rond (de nooit afgebouwde) afrit Zeist-West nauwelijks mogelijk zijn en dus de plannen van infrastruct en ook de meeste tramplannen op veel weerstand kunnen rekenen en waarschijnlijk niet gerealiseerd kunnen worden. Hoe dat soort zaken zich ontwikkelen, kan je niet jaren vooruit bedenken.
De les kan hooguit zijn dat je "een eenvoudig aan te leggen tram of spoorlijn" zo snel mogelijk realiseert, voordat het niet meer mogelijk is. Maar als je daar het geld niet voor hebt, moet je dan niet bouwen of toch alvast de eerste stappen zetten zodat er in ieder geval voldoende ruimte is? Maar niet bouwen omdat je niet zeker weet of een makkelijk aan te leggen lijn 50 jaar later nog steeds mogelijk is, lijkt me het doel voorbij te schieten.

Als je serieus kijkt naar de fietsinfrastructuur is het absoluut niet wenselijk om in Utrecht meer studenten op de fiets te krijgen. De fietspaden naar De Uithof kunnen de hoeveelheid fietsers nu al niet aan (o.a. door de afstelling van verkeerslichten). Daar zal dan toch eerst een structurele oplossing voor moeten zijn...
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof

Bericht door Ardan »

matti93 schreef:De les kan hooguit zijn dat je "een eenvoudig aan te leggen tram of spoorlijn" zo snel mogelijk realiseert, voordat het niet meer mogelijk is. Maar als je daar het geld niet voor hebt, moet je dan niet bouwen of toch alvast de eerste stappen zetten zodat er in ieder geval voldoende ruimte is?
Ja, dat is nou ook precies de hele gedachte achter de gemiddelde SNUP. Als je project A bouwt, meteen de basis leggen voor project B. Ook al is dat op dat moment niet nodig, dan heb je wel de voorbereidende werkzaamheden alvast gedaan, dat weer geld bespaart in de toekomst.
In dit geval echter maakt de ene SNUP het onmogelijk om de andere te bouwen (SNUP=Spoor van Nooit Uitgevoerd Plan). Afrit Zeist-West is inmiddels een verbindingszone tussen twee natuurgebieden geworden. Daar nog een tramlijn overheen jagen kan niet volgens de milieumenschen.
Ik doe ook maar wat
renevisscher
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 17 nov 2010, 10:53

Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof

Bericht door renevisscher »

De makkelijkste manier om de Uithof te voorzien van een station lijkt mij als aftakking van de lijn Amersfoort - Utrecht. Via Google Maps heb ik een opzetje gemaakt hoe dit eruit zou kunnen zien: Maps

Dienstregeling:
- IC treinen Utrecht - Amersfoort via de nieuwe lijn langs de uithof (zonder stop op nieuwe station)
- 2 a 4x Sprinters Utrecht Centraal - Amersfoort via de uithof (met stop op nieuwe station)
- 2x Sprinters Utrecht Centraal - Baarn via bestaande route langs Utrecht Overvecht

Voordelen:
- IC + Goederen treinen Rotterdam - Amersfoort hoeven niet meer kop te maken in Utrecht Centraal
- Goede ontsluiting van de Uithof in meerdere richtingen
- Mogelijkheid tot bundelen met verbredingswerkzaamheden en tracé van de A27

Nadelen:
- Lijn gaat dwars door de Amelisweerd
- Onduidelijk of lijn goed is in te passen binnen knooppunt Rijnsweerd (A27/A28)
- Utrecht Overvecht wordt niet meer richting Amersfoort bediend, overstappen in Bilthoven of Den Dolder.
- Onduidelijk of inpassing mogelijk is tussen Utrecht Lunetten aansluiting en Utrecht Centraal icm Sneltram plannen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof

Bericht door Suus »

Ik zou een Oost-Westtunnel dwars onder Utrecht doorboren, met stations op de Uithof, de Maliebaan en Centraal Station. Ik noem het Utrecht CU60.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof

Bericht door Alargule »

CU staat dan voor Compleet Uitgewoond neem ik aan?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof

Bericht door Hainje »

Bee schreef:Ik zou een Oost-Westtunnel dwars onder Utrecht doorboren, met stations op de Uithof, de Maliebaan en Centraal Station. Ik noem het Utrecht CU60.
Komt de kennis die opgedaan is in Amsterdam gelijk van pas! :P
🍉
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof

Bericht door Thom91 »

Bee schreef:Ik zou een Oost-Westtunnel dwars onder Utrecht doorboren, met stations op de Uithof, de Maliebaan en Centraal Station. Ik noem het Utrecht CU60.
Die citytunnel zal er ooit ook echt wel komen, de vraag is alleen hoeveel jaar we nog moeten wachten. Ik schat een jaar of 40.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof

Bericht door reisthijs »

Na eerst nog vele jaren gesteggel over de vraag of het nu een bus-, tram-, metro- of treintunnel moet worden... :mrgreen:
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Alargule

Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof

Bericht door Alargule »

Een PRT-tunnel, natuurlijk!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof

Bericht door Vinny »

CU206o in de BTMT-tunnel tussen UCS en UDU.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof

Bericht door Thom91 »

reisthijs schreef:Na eerst nog vele jaren gesteggel over de vraag of het nu een bus-, tram-, metro- of treintunnel moet worden... :mrgreen:
Trein, benefits voor verbinding Gouda - Amersfoort! *O*
Komt wel goed schatje.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 162 gasten