Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Pim-AllianceB95 »

JeroenSpock schreef:Foto gemaakt in een bus met rode stip op de voorruit, maar blijkbaar toch nog Vodafone want ik had de storing ook. Na een reset kreeg ik dit smsje

Afbeelding
Oja, da's handig, 'Als u dit bericht niet ziet moet u even rebooten'
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

Vanochtend had ik rond vliegveld 7 minuten voorloop op lijn 2 richting De Punt. Chauffeur zette de bus aan de kant op het vliegveld voor een plaspauze, nam keurig zijn lade, stempel en kaartjes mee, maar liet mij (als enige passagier in de bus, logisch ook met zoveel voorloop) achter in de bus met draaiende motor. Had zo weg kunnen rijden als ik had gewild. Niet heel tactisch.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Hainje »

Mja, ik kan je wel volgen hoor. Maar aan de andere kant, als iemand echt zo'n ding mee wil nemen dan weet deze vast ook wel hoe je de motor aan moet zetten. Tenzij er bij die bussen met een contactsleutel word gewerkt, dan gaat het al moeilijker worden.
🍉
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

Motor aanzetten heb je vrij snel door als je vaak rechtsvoor zit in de bus. Al vraag ik me af of het überhaupt mogelijk is om een bus hier helemaal af te sluiten. Volgens mij zit er een knop voor de voordeur achter de ruitenwisser..
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Nicketick schreef:Vanochtend had ik rond vliegveld 7 minuten voorloop op lijn 2 richting De Punt. Chauffeur zette de bus aan de kant op het vliegveld voor een plaspauze, nam keurig zijn lade, stempel en kaartjes mee, maar liet mij (als enige passagier in de bus, logisch ook met zoveel voorloop) achter in de bus met draaiende motor. Had zo weg kunnen rijden als ik had gewild. Niet heel tactisch.
Dat die de bus laat draaien, dat vind ik nog niet zo'n ramp. Maar 7 minuten voorloop is wel een beetje te veel :evil: . Zeker omdat die bus ergens naar toe gaat, en wel een aansluiting biedt.

Alleen aan een kaartje heb je trouwens toch niks?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Hainje »

Nicketick schreef:Motor aanzetten heb je vrij snel door als je vaak rechtsvoor zit in de bus. Al vraag ik me af of het überhaupt mogelijk is om een bus hier helemaal af te sluiten. Volgens mij zit er een knop voor de voordeur achter de ruitenwisser..
Dat is inderdaad bij VDL, geen idee welk merk de betreffende bus was, maar anders zit ie bij de voordeur achter een klepje. Maar helemaal afsluiten is niet mogelijk bij OV bussen in NL inderdaad, bij touringcars kan dit meestal wel.
gebruiker77 schreef:Dat die de bus laat draaien, dat vind ik nog niet zo'n ramp. Maar 7 minuten voorloop is wel een beetje te veel :evil: . Zeker omdat die bus ergens naar toe gaat, en wel een aansluiting biedt.
De bus ging richting De Punt en het vliegveld, ik kan mij voorstellen dat er op een bepaald moment geen tot nauwelijks betekenisvolle haltes meer staan (denk dan aan de bushalte bij de hoeve van boer Bietstra) waardoor je die voorloop krijgt.
gebruiker77 schreef:Alleen aan een kaartje heb je trouwens toch niks?
Nou ja, zijn verzameling kaartjes en geld (consignatie) moet altijd minimaal een x bedrag bedragen (hoogte van x is afhankelijk van de regio waarin deze chauffeur rijdt). Is het bedrag aan kaartjes en geld lager dan het minimumbedrag, dan moet de chauffeur dit uit eigen portemonnee bijbetalen. Er zijn chauffeurs die serieuze geldproblemen hebben en hun schulden afbetalen door boekjes van een collega te stelen en in eigen zak te steken. Op een halte als het vliegveld zal het risico misschien niet zo hoog zijn, maar voorkomen is beter dan genezen. En ja, het kan best dat de diefstal op camera wordt vastgelegd, maar stel dat de chauffeur de diefstal pas na twee weken ontdekt, dan zijn de beelden allang weer overgeschreven en heeft het slachtoffer dus geen poot om op te staan.
🍉
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door TheRoy-t »

Hainje schreef:
Nicketick schreef:Motor aanzetten heb je vrij snel door als je vaak rechtsvoor zit in de bus. Al vraag ik me af of het überhaupt mogelijk is om een bus hier helemaal af te sluiten. Volgens mij zit er een knop voor de voordeur achter de ruitenwisser..
Dat is inderdaad bij VDL, geen idee welk merk de betreffende bus was, maar anders zit ie bij de voordeur achter een klepje. Maar helemaal afsluiten is niet mogelijk bij OV bussen in NL inderdaad, bij touringcars kan dit meestal wel.
Op drie bussen na rijden hier alleen maar MB Citaro's rond.
Hainje schreef:
gebruiker77 schreef:Dat die de bus laat draaien, dat vind ik nog niet zo'n ramp. Maar 7 minuten voorloop is wel een beetje te veel :evil: . Zeker omdat die bus ergens naar toe gaat, en wel een aansluiting biedt.
De bus ging richting De Punt en het vliegveld, ik kan mij voorstellen dat er op een bepaald moment geen tot nauwelijks betekenisvolle haltes meer staan (denk dan aan de bushalte bij de hoeve van boer Bietstra) waardoor je die voorloop krijgt.
Als je van het vliegveld naar De Punt wil (overstap op lijn 50) dan is het wel prettig als de chauffeur even wacht als hij 7 minuten te vroeg is aangezien de meeste reizigers niet 7 minuten van te voren al bij de halte staan.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Op 3 + 40 bussen na rijden er alleen maar Citaro's. Maar ook bij de Integro's geen contactsleutel. In de HESS trouwens wel toen we ze kregen, maar die zijn vervangen voor een schakelaar. Volgens mij heeft dat iets te maken met de brandweer. Die wil in geval van nood de bussen aan de kant kunnen zetten en met sleutel gaat dat niet zomaar.

Voorloop van 7 minuten is inderdaad belachelijk, zelfs op lijn 2.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Kunnen ze van het vliegveld niet een tijd halte maken? Dan heeft het sowieso geen voordeel om hard door te rijden naar De Punt voor pauze.
Vandaag zelfs -10. Het OV-bureau zei juist dat dit prioriteit had, maar daar merk ik nog vrij weinig van.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Haha, en de chauffeurs hun rookpauze missen zeker? Jaren geleden zat ik in 301 naar Veendam. Chauffeur stond op CS te roken, stapte in de bus om in Hoogezand snel een paffie te doen, en in Veendam op het station weer.
Er kan zoveel tijd bespaart worden met die pauzes op de eindpunten. En ja, ik weet dat het soms niet anders kan.
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Soortvanhenk »

Vanmiddag werd de 3638 door Poort weggesleept bij de afrit Marum (ri. Groningen) nadat er een brandje heeft gewoed: http://www.112groningen.nl/Groningen/ni ... marum.html
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Paar weken geleden ook al een Citaro in Assen, ook geblust door de chauffeur. Bekend probleem die remmen
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Hainje »

TheRoy-t schreef:Als je van het vliegveld naar De Punt wil (overstap op lijn 50) dan is het wel prettig als de chauffeur even wacht als hij 7 minuten te vroeg is aangezien de meeste reizigers niet 7 minuten van te voren al bij de halte staan.
Uiteraard, op de belangrijkste haltes moet er inderdaad gewoon even gewacht worden. Maar goed, chauffeurs die de kantjes er vanaf lopen hou je altijd wel. Helaas....
JeroenSpock schreef:Volgens mij heeft dat iets te maken met de brandweer. Die wil in geval van nood de bussen aan de kant kunnen zetten en met sleutel gaat dat niet zomaar.
Hmm, dat is wel apart, want ik weet dat in de Scania's van EBS (i.i.g. in het begin) wel contactsleutels zaten.
🍉
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Die lijn zit gewoon op sommige momenten in het dal, en zeer zeker op zaterdag te ruim in de tijd. Terwijl het OVbureau voor al die minuten wel betaalt...
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

Als vaste reiziger op het traject voelt het ondertussen niet meer als iets wat op incidenteel voorkomt maar als een structureel probleem. Zelfs met apps is het soms moeilijk te voorspellen nog, sta dan ook meestal wel 10 minuten bij de halte te wachten..
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Ja, dat vind ik nou dus ook het probleem. Lijn 2 bedient in 2 richtingen reizigers, waardoor je tot op het laatste deel van de lijn nog kan instappen. (Bij aanzienlijk wat lijnen, is het volgens mij niet zo dat je 6-7 haltes voor het eindpunt nog veel instappers hebt, terwijl dat bij lijn 2 in Eelde wel het geval is) Voor reizigers die naar Assen of Haren willen wordt de reis zo onnodig langer, en is het gevolg dat je soms een kwartier op De Punt kan wachten op lijn 50.
De oplossing is eigenlijk heel eenvoudig:
in het dal en op zaterdag kan je de bustijden van de zondagdienstregeling aanhouden die dan alsnog ruim kunnen zijn. Dat doet men wel bij de eerste ritten vanaf Station Noord.

Overigens zou ik als ik jou was dit gewoon wel bij de Qbuzz klantenservice aanleveren, als je er veel gebruik van maakt. Wie weet doet men er nog wat mee. Maar ik vrees dat het probleem eventueel pas opgelost wordt als lijn 2 eventueel via de Paterswoldseweg zou gaan rijden, dan zullen de tijden veel betrouwbaarder worden dan als via Laan Corpus den Hoorn en De Wijert wordt gereden (in feite lost het probleem zich dan vanzelf op).
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Ja, gewoon elke keer dat hij met meer dan -2 voorbij knalt de klantenservice bellen/mailen/postduiven. Ze gaan dan uitzoeken hoeveel seconden te vroeg de bus was en zoeken de chauffeur er bij. Blijven doen, ik weet het dat is irritant, maar dan worden ze er zo zat van dat er vanzelf een keer iemand goed op zijn sodemieter moet krijgen.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

De vertrektijden van lijn 2, 5, 7, 9, 12 en 15 wijzigen per 29 maart aanstaande, zie Qbuzz-site.
Voor lijn 2 is dit alleen op het trajectdeel Station Noord - Hoofdstation; (dus je hebt er vrij weinig aan Nicketick). Een dergelijke wijziging had het beste meteen meegekund nu. Ietsje eerder weg bij Station Noord. Overigens had Qbuzz dit een jaar geleden juist verkort met 3 minuten. Nu komen er dus weer 2 minuten bij.

Overigens stoppen de ritten van lijn 5 die tot P+R Haren rijden na 09:00 niet meer bij de Ketwich Verschuurbrug. Dit is niet het geval voor de ritten die doorrijden naar Zuidlaren - Annen.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Sowieso heb ik soms de indruk dat de chauffeurs op de stadsdienst de indruk hebben dat ze te vroeg móeten rijden; onlangs zag ik lijn 8 richting 't Martini zelfs op het CS een minuut voor tijd voor mijn neus wegrijden (waardoor de overstap van de IC waar ik uitkwam dus de mist in ging), en dat was tijdens de avonduren. Nog later op de avond werd ik met -3 weer opgepikt voor de terugreis, om met -6 aan te komen op het CS. Dat was de laatste rit van de dag, dus tja, dat geeft ook niks als een reiziger die mist.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Toen ik in bij GVB Amsterdam reed werden we gewezen op een zinnetje onderaan de vertrekstaten voor de laatste bus: deze rit wordt altijd gereden!
Als die bus te vroeg kwam, kon je op hun kosten een taxi bellen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Meltrain »

gebruiker77 schreef: Overigens stoppen de ritten van lijn 5 die tot P+R Haren rijden na 09:00 niet meer bij de Ketwich Verschuurbrug. Dit is niet het geval voor de ritten die doorrijden naar Zuidlaren - Annen.
Wat is daar het nut van?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Scheelt tijd (tot zo 2 minuten). De ritten die tot Haren reden zaten sowieso wat krap in de tijd.
Vanuit Haren denk ik dat er weinig mensen daar ook uitstapten. Alleen mensen uit Corpus den Hoorn / De Wijert zullen dan vaker met een Q liner moeten. Er rijden er genoeg op dat traject tot Groningen.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Pim-AllianceB95 »

JeroenSpock schreef:Toen ik in bij GVB Amsterdam reed werden we gewezen op een zinnetje onderaan de vertrekstaten voor de laatste bus: deze rit wordt altijd gereden!
Als die bus te vroeg kwam, kon je op hun kosten een taxi bellen.
Da's inderdaad service, maar eigenlijk zou het niet nodig moeten zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Suus »

Op de laatste rit moet je kunnen bouwen, de dienstregeling daarvan moet je kunnen vertrouwen. Daarom dat de stadsregio die verplichting in de concessie in heeft laten bouwen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Kevster »

gebruiker77 schreef:Scheelt tijd (tot zo 2 minuten). De ritten die tot Haren reden zaten sowieso wat krap in de tijd.
Vanuit Haren denk ik dat er weinig mensen daar ook uitstapten. Alleen mensen uit Corpus den Hoorn / De Wijert zullen dan vaker met een Q liner moeten. Er rijden er genoeg op dat traject tot Groningen.
Dat vind ik echt een hele slechte keuze: het aantal instappers ligt daar hoger dan je denkt. En je mag daar niet in de Qliners stappen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten