Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht

Bericht door Mr-W »

NMBS wil ten laatste tegen eind 2017 het voorstedelijk spooraanbod rond Brussel verhogen tot 90 procent van de beoogde doelstellingen. De ingebruikname van een belangrijke spoortunnel in Brussel eind 2015, de uitbreiding van de piekperiode en het aanbod tijdens het weekend vormen daarbij belangrijke scharniermomenten.
Het voorstedelijk spooraanbod maakt deel uit van het Gewestelijk Expresnet (GEN) – een samenwerkingsverband tussen NMBS, MIVB, De Lijn en de TEC – dat binnen een straal van 30 kilometer rond Brussel het gezamenlijk aanbod van trein, tram, metro en bus structureert tot een basisnet.
Het voorstedelijk spooraanbod rond Brussel maakt integraal deel uit van het globale treinaanbod van NMBS, dit om maximaal te profiteren van de schaalvoordelen die voortvloeien uit een dergelijke integratie.
Afbeelding
NMBS.be
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht

Bericht door waldo79 »

Wow, NMBS wil het aanbod in het weekend vergroten *O*

Dat ik dat nog mag meemaken.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht

Bericht door Hainje »

Nu kunnen we vredig sterven. 8-)
🍉
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht

Bericht door waldo79 »

Dat staat voorlopig nog niet in mijn agenda :lol:
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht

Bericht door Hainje »

In de mijne overigens ook niet, maar toch. :P
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht

Bericht door Suus »

Ik weet niet helemaal hoe ik het kaartje moet interpreteren. Zijn het uurdiensten? Dan gaat diverse stations er op achteruit ten opzichte van de dienstregeling van dit jaar. Is de frequentie per lijn verschillend, dan krijgen sommige stations opeens een zeer interessante bediening. Zijn dit de volledige lijnen (juiste eindpunten?) Dan worden er allemaal treindiensten doorgeknipt op plekken waar dat niet helemaal voor de hand ligt. Ik vind de bediening van lijn 26 (oostelijke spoorring Vilvoorde - Delta - Halle) bovendien erg rommelig, elke treindienst doet iets anders.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht

Bericht door Ardan »

Heuw? S-nummers?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht

Bericht door Suus »

Daar zit iets achter. Men zocht een herkenningsteken voor de treinen dat onafhankelijk van de taal gebruikt kan worden op de borden op de stations, zoals men had met CityRail (CR). GEN en RER waren dat niet, dus die konden niet gebruikt worden. CityRail kan niet gebruikt worden omdat Infrabel dan hogere rijpadkosten in rekening brengt (foutje bedankt...) dus heeft men nu de S gevonden voor de treinaanduidingen, zonder verdere betekenis.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht

Bericht door Ardan »

Bee schreef:CityRail kan niet gebruikt worden omdat Infrabel dan hogere rijpadkosten in rekening brengt (foutje bedankt...) dus heeft men nu de S gevonden voor de treinaanduidingen, zonder verdere betekenis.
Wacht wat? :') :') :')
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht

Bericht door Suus »

Infrabel berekent de prijs van een treinpad onder andere aan de hand van een treincategorie. Hoe duurder een treincategorie, hoe hoger de prioriteit van een trein die deze gebruikt bij de verkeersleiding.

Een goederentrein betaalt de normale prijs, een L-trein betaalt 1,5x de normale prijs en een IC 2x de normale prijs. Infrabel heeft CityRail in dezelfde prijscategorie als de IC geplaatst. De NMBS vond dat te duur worden en heeft daarom een paar jaar geleden alle treinen in de CR-categorie teruggeplaatst naar de L-categorie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht

Bericht door Suus »

Station Thurn & Taxis lijkt trouwens het na de opening in 1983 slechts één jaar lang gebruikte treinstation Pannenhuis te zijn. De perrons liggen er al sinds juni 1984 ongebruikt te zijn terwijl er alweer een paar jaar geplande treinen het station passeren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht

Bericht door Karl »

Het prijst de Belgen een keer een kaartje en een visie te hebben. Wow. Ben benieuwd wanneer er stakingen komen vanwege een tekort aan werk (is mensen weg) of een te hoge werkdruk (is meer mensen, is concurrentie).
Bee schreef:Infrabel berekent de prijs van een treinpad onder andere aan de hand van een treincategorie. Hoe duurder een treincategorie, hoe hoger de prioriteit van een trein die deze gebruikt bij de verkeersleiding.

Een goederentrein betaalt de normale prijs, een L-trein betaalt 1,5x de normale prijs en een IC 2x de normale prijs. Infrabel heeft CityRail in dezelfde prijscategorie als de IC geplaatst. De NMBS vond dat te duur worden en heeft daarom een paar jaar geleden alle treinen in de CR-categorie teruggeplaatst naar de L-categorie.
1 april valt pas volgende week Bee. :idea:
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht

Bericht door Suus »

Ik had graag gewild dat ik een grapje had gemaakt, Karl...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht

Bericht door Vinny »

Ardan schreef:Heuw? S-nummers?
In Zwitserland doen ze dat volgens mij ook zo.
http://de.wikipedia.org/wiki/S-Bahn_Tessin

Dus ja, iets met: never change a winning team. In die Schweiz ist einfach alles besser. Pourquoi changer le grand example? Heb ik nu alle Belgische talen gehad?:twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht

Bericht door Aking »

Je mist het Nederlands :wink: en volgens mij mag Engels pas na de officiële landstalen (A)
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht

Bericht door Mr-W »

waldo79 schreef:Wow, NMBS wil het aanbod in het weekend vergroten *O*

Dat ik dat nog mag meemaken.
Hopelijk zorgt het voor voldoende extra reizigers zodat ze misschien de frequentie op andere lijnen ook gaan verhogen in het weekend.
Bee schreef: dus heeft men nu de S gevonden voor de treinaanduidingen, zonder verdere betekenis.
Die S kan nog voor problemen zorgen als ze hem niet geheel onterecht met een Stadtschnellbahn gaan associëren.
Bee schreef:Infrabel berekent de prijs van een treinpad onder andere aan de hand van een treincategorie. Hoe duurder een treincategorie, hoe hoger de prioriteit van een trein die deze gebruikt bij de verkeersleiding.

Een goederentrein betaalt de normale prijs, een L-trein betaalt 1,5x de normale prijs en een IC 2x de normale prijs. Infrabel heeft CityRail in dezelfde prijscategorie als de IC geplaatst. De NMBS vond dat te duur worden en heeft daarom een paar jaar geleden alle treinen in de CR-categorie teruggeplaatst naar de L-categorie.
Hoe duur was een IR rijpad?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht

Bericht door Ardan »

Vinny schreef:
Ardan schreef:Heuw? S-nummers?
In Zwitserland doen ze dat volgens mij ook zo.
http://de.wikipedia.org/wiki/S-Bahn_Tessin

Dus ja, iets met: never change a winning team. In die Schweiz ist einfach alles besser. Pourquoi changer le grand example? Heb ik nu alle Belgische talen gehad?:twisted:
Ja dat snap ik, maar een S heeft in het Nederlands of Frans volgens mij geen betekenis, zoals Bee al zei is het maar gewoon zomaar verzonnen :P
Ik doe ook maar wat
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht

Bericht door Stéphane »

:!: In het Nederlands is het de eerste letter van stad.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht

Bericht door Suus »

Maar in het Frans niet. Daar is het Ville :P

Misschien Suburb, dus weer een Engelse naam. Maar ik heb er niet echt een merknaam achter gevonden waar CityRail dat wel was.

@Mr-W: IR was als ik mij niet vergis even duur als IC.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht

Bericht door waldo79 »

In mijn beleving is een CityRail een net van voorstadstreinen en als zodanig meer te vergelijken met een lokaaltrein. Of zit ik nu mis :?:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht

Bericht door Meltrain »

Maar de code CR gebruiken in plaats van S zou er dus al voor zorgen dat er een hogere gebruiksvergoeding betaald moest worden? :?
De lijn CR7 zou misschien nog veel toeristen trekken (met name uit Madrid en Portugal). :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht

Bericht door reisthijs »

Ja, in België kan dat zomaar zo zijn.
waldo79 schreef:In mijn beleving is een CityRail een net van voorstadstreinen en als zodanig meer te vergelijken met een lokaaltrein. Of zit ik nu mis :?:
Jouw beleving klopt helemaal, verschil was dus alleen de hogere prioriteit van een CR-trein ten opzichte van een gewone L-trein.

En in theorie ook verschillend materieel. Alleen het uit elkaar van de CityRail-stellen (gepimpte klassiekjes met moderne snufjes) en gewone stellen lukte in de praktijk niet zo goed.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht

Bericht door SuperGhost »

Ardan schreef:Ja dat snap ik, maar een S heeft in het Nederlands of Frans volgens mij geen betekenis, zoals Bee al zei is het maar gewoon zomaar verzonnen :P
S betekende hier altijd Sneltrein :wink:
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht

Bericht door waldo79 »

Goh, jij in een buitenlands topic? De S past prima bij Sprinter of S-Bahn en een sneltrein heette IR in België.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Voorstedelijk treinaanbod Brussel: mijlpalen in zicht

Bericht door Suus »

Vandaag is het nieuwe logo onthuld, evenals de definitieve "snelvervoer"-kaart voor december 2015. De stations Mouterij en Thurn & Taxis worden nieuw geopend, van station Brussel-Schuman openen twee nieuwe perrons aan de nieuwe spoortunnel. De nieuwe lijnnummers en het nieuwe logo gaan overal en uitgebreid naar de klant gecommuniceerd worden. :)

http://www.brusselnieuws.be/nl/nieuws/v ... hurn-taxis
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten