Treindienst Arnhem-Nijmegen

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Plaats reactie
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Treindienst Arnhem-Nijmegen

Bericht door Berk-24 »

Er is over de treindienst tussen Arnhem en Nijmegen veel gediscucieerd. Er moeten in de toekomst meer treinen rijden tussen beide plaatsen, terwijl de huidige treinen absoluut niet vol zitten (op enkele ochtendspitsritten na). Ook rijden alle treinen uit Zutphen als stoptrein tussen Arnhem en Nijmegen.

Uitgangspunten:
-De directe verbinding tussen Zwolle en Roosendaal moet weer worden gesplitst conform dienstregeling 2007/2008. Het aantal doorgaande reizigers tussen Zutphen en 's Hertogenbosch en verder is zeer beperkt. Een splitsing maakt vanuit Zutphen een snellere treindienst naar Nijmegen en aansluiting op de Maaslijn mogelijk, waardoor de snelste verbinding tussen Overijssel en Limburg over Arnhem-Nijmegen gaat in plaats van over Utrecht. Tussen Twente en Brabant blijft de snelste verbinding over Arnhem-Nijmegen en daar veranderd er niks aan de reistijd.
-De s3100 moet worden ingekort tot Arnhem en vanuit Arnhem doorgekoppeld worden aan de IC3600 tussen Arnhem en Roosendaal. Zo behoud Nijmegen haar verbinding met Schiphol en worden er twee langkerende treinseries in Arnhem vermeden.
-De s7600 blijft rijden tussen Zutphen en Nijmegen. Arnhem Zuid en Elst bieden genoeg reizigers voor een kwartiersdienst en vanuit Velp, Rheden en Brummen wordt een directe treindienst met Nijmegen zeer gewaardeerd.

De plannen:
IC3000 Den Helder-Amsterdam C-Utrecht C-Veenendaal De Klomp-Ede Wageningen-Arnhem-Nijmegen (VIRM)
IC3100 Schiphol-Amsterdam Zuid-Amsterdam Bijlmer ArenA-Utrecht C-Driebergen Zeist-Ede Wageningen-Arnhem (mix van VIRM, ICR en ICM, in Arnhem gekoppeld aan de IC3600)
IC3600 Roosendaal-Etten Leur-Breda-Tilburg-'s Hertogenbosch-Oss-Nijmegen-Nijmegen Lent-Elst-Arnhem Zuid-Arnhem (mix van VIRM, ICR en ICM, in Arnhem gekoppeld aan de IC3100)
IC3700 Zwolle-Wijhe-Olst-Deventer-Zutphen-Dieren-Arnhem-Nijmegen (DDZ)
SPR7600 Zutphen-Brummen-Dieren-Rheden-Velp-Presikhaaf-Velperpoort-Arnhem-Arnhem Zuid-Elst-Nijmegen Lent-Nijmegen (mix van DDAR en SGM)
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Treindienst Arnhem-Nijmegen

Bericht door Z2N »

Is het niet handiger om een dienstregeling-schets te maken in plaats van een willekeurig lijstje van stations?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treindienst Arnhem-Nijmegen

Bericht door Suus »

Voorstel afgekeurd wegens gebrek aan onderbouwing.

Groetjes van Bee :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Treindienst Arnhem-Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

En het is ook niet mogelijk, want als je de 3100 en 3600 wil gaan koppelen in Arnhem, dan kost dat te veel tijd, waardoor in Nijmegen niet meer aangesloten kan worden op de Maaslijn (de huidige Maaslijn dan). De 3600 zou daarvoor namelijk in 1 minuut door moeten en dat is te weinig tijd voor koppelen/splitsen.

Op korte termijn ben ik voor het volgende:
- Een non-stop 3600 op Arnhem-Nijmegen
- Een 3100 die in Arnhem keert (afwisselend op spoor 9 en 10, de sprinter naar Ede moet dan ook afwisselend van 9 en 10 vertrekken)
- De huidige sprinterplannen (Zutphen-Wijchen + Arnhem-Deurne).

Dan kom je ongeveer op:
Afbeelding
(Overigens: als men NID blijft inzetten in de 4400, kan de 3100 natuurlijk ook prima in Arnhem keren op de 4400, zodat Arnhem Zuid, Elst en Lent en Nm Goffert, Dukenburg en Wijchen rechtstreeks met Utrecht verbonden worden en je 2 langere keringen in Arnhem bespaart)

Alleen is dit maar op korte termijn houdbaar, want na 2020 moet er ETMET komen op Arnhem-Utrecht, dus dan zullen er sowieso ook 6 IC's op Arnhem-Nijmegen moeten komen (eis vanuit Den Haag. Bovendien: Gelderland zal natuurlijk ook niet van NS accepteren dat Nijmegen terug gaat naar 2 goede verbindingen met Utrecht).

Als dat er komt, hoop ik in ieder geval dat men de Tiel-express slim inzet, zodat die samen met de 4 sprinters naar Nijmegen (die dan in een 10/20-dienst moeten rijden om het passend te krijgen) een 10-minutendienst kan verzorgen op Arnhem-Elst.


Legenda nummertjes:
3000 = Intercity Den Helder - Nijmegen
3100 = Intercity Schiphol - Nijmegen (in mijn opzet Schiphol - Arnhem)
3600 = Intercity Zwolle - Roosendaal
4400 = Sprinter Nijmegen - 's-Hertogenbosch, gekoppeld aan 9600 naar Deurne (in mijn opzet Arnhem - Deurne)
7600 = Sprinter Zutphen - Nijmegen (vanaf 2017 Zutphen - Wijchen)
30900 = Stoptrein Winterswijk - Arnhem (in mijn opzet Winterswijk - Tiel)
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Treindienst Arnhem-Nijmegen

Bericht door Berk-24 »

En het is ook niet mogelijk, want als je de 3100 en 3600 wil gaan koppelen in Arnhem, dan kost dat te veel tijd, waardoor in Nijmegen niet meer aangesloten kan worden op de Maaslijn (de huidige Maaslijn dan). De 3600 zou daarvoor namelijk in 1 minuut door moeten en dat is te weinig tijd voor koppelen/splitsen.
Ik bedoel de IC3700 tussen Nijmegen en Zwolle aansluiten op de Maaslijn. De IC3700 vertrekt vanuit Arnhem om .21/.51 en komt in Nijmegen om .03/.33 aan. Vanuit Nijmegen wordt er om .26/.56 vertrokken richting Zwolle.

Een koppeling tussen de IC3100 tussen Schiphol en Arnhem en de IC3600 tussen Arnhem en Roosendaal is wel mogelijk. De IC3100 komt om .13/.43 in Arnhem aan en de IC3600 vertrekt om .24/.54 en die komt in Nijmegen om .14/.44 aan.

na 2020 moet er ETMET komen op Arnhem-Utrecht, dus dan zullen er sowieso ook 6 IC's op Arnhem-Nijmegen moeten komen (eis vanuit Den Haag. Bovendien: Gelderland zal natuurlijk ook niet van NS accepteren dat Nijmegen terug gaat naar 2 goede verbindingen met Utrecht).
Die ETMET plannen moeten ook per direct de prullenbak in, aangezien de aansluitingen in Utrecht op de treinen naar Den Haag en Rotterdam en in Arnhem op de treinen naar Doetinchem en Zutphen naar de knoppen gaan.

Ik weet ook niet goed waarom de Intercity tussen Zwolle en Roosendaal per se weer een geheel moest worden in 2009. Er zijn heel weinig reizigers die van Zutphen naar 's Hertogenbosch en verder reizen. Het één geheel worden van de Intercity tussen Zwolle en Roosendaal heeft de verbinding tussen Nijmegen en Zutphen een stukje vertraagd. Daarom pleit ik voor splitsing van die trein, conform dienstregeling 2007/2008.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Treindienst Arnhem-Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Berk-24 schreef:Ik weet ook niet goed waarom de Intercity tussen Zwolle en Roosendaal per se weer een geheel moest worden in 2009. Er zijn heel weinig reizigers die van Zutphen naar 's Hertogenbosch en verder reizen. Het één geheel worden van de Intercity tussen Zwolle en Roosendaal heeft de verbinding tussen Nijmegen en Zutphen een stukje vertraagd. Daarom pleit ik voor splitsing van die trein, conform dienstregeling 2007/2008.
Perrontekort in Arnhem tijdens de verbouwing. De voormalige 3600 kon daardoor niet meer in Arnhem keren (daarvoor moest destijds een perron volledig voor gereserveerd worden, terwijl er door de verbouwing juist minder perrons beschikbaar waren). Ook was de dienstregeling ook zeer krap met de voormalige 3600, 2000 en 3700 die elkaar direct opvolgden op Nijmegen-Arnhem v.v.

Verder vraag ik me af wat je onder weinig verstaat. Met name op maandagochtend en vrijdagmiddag is er toch wel een behoorlijke groep reizigers te vinden die over Nijmegen heen reist (en niet in Arnhem in stapt uiteraard), vanwege de universiteiten en hogescholen in Eindhoven, Tilburg en Breda.

De lijst met voormalige treinnummers:
2000 = Intercity Nijmegen / Arnhem - Den Haag Centraal (alleen in de spits op Arnhem-Nijmegen, stopte daarbij op Elst)
3600 = Intercity Arnhem - Roosendaal (stoptrein op Arnhem-Nijmegen)
3700 = Intercity Zwolle - Nijmegen (non-stop op Arnhem-Nijmegen)
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Treindienst Arnhem-Nijmegen

Bericht door waldo79 »

Ik krijg stilaan buikpijn van dit soort initiatieven. Jullie blijven maar in herhaling vallen. ..
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Treindienst Arnhem-Nijmegen

Bericht door regenmaker »

waldo79 schreef:Ik krijg stilaan buikpijn van dit soort initiatieven. Jullie blijven maar in herhaling vallen. ..
Ik zie het probleem niet? Vind het altijd interessant om te lezen en overigens is het dit keer ontopic. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Treindienst Arnhem-Nijmegen

Bericht door AppleMoose »

Ik snap Waldo79 wel. Dit is al het zoveelste topic over hetzelfde traject/gebied waar steeds weer dezelfde mensen dezelfde ideeën naar voren brengen die ook al minstens even vaak door anderen afgeschoten zijn met zeer plausibele argumenten.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Treindienst Arnhem-Nijmegen

Bericht door SLToilet »

Het blijven handhaven van de stops tussen Arnhem en Nijmegen is in mijn ogen hoe dan ook onwenselijk. De 3600 moet daar gewoon worden versneld, zeker ook vanwege de mogelijkheden in de dienstregeling verder zuidwaarts in Brabant. Daarnaast is het hebben van 8x per uur een intercity op het traject totaal doorgeslagen, 6x is al veel, evenals 4 sprinters per uur. De opties in mijn ogen zijn:

-3600 versnellen
-Huidige sprinter Zutphen-Nijmegen
-Sprinter uit Wijchen doortrekken naar Arnhem
-4 IC's per uur rijden door naar Nijmegen, de twee die de 3600 het meest in de weg zouden kunnen zitten eindigen bij Arnhem.

Of als alternatief:
-Sprinter uit Wijchen blijft het huidige traject rijden en wordt niet uitgebreid.
-Twee van de zes IC's rijdt als sprinter door naar Nijmegen vanaf Arnhem. Liever dat omdat er al vier snelle IC's zijn naar de Randstad terwijl naar Brabant het momenteel deels boemelen is. Bovendien krijgen de tussengelegen stations als extra voordeel rechtstreekse verbindingen met Utrecht en Amsterdam. En zoals al eerder genoemd blijven er vier snelle IC's.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Treindienst Arnhem-Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Hoe kom je bij 8 intercity's? Daar heb ik namelijk nog geen enkel plan ooit voor gehoord.

De meest vergaande plannen gaan namelijk maar uit van 6. Bij ETMET gaan er maar 4 van de 6 IC's op Utrecht-Arnhem door naar Nijmegen en bieden de resterende 2 intercity's overstap op de IJssellijn-IC.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten