Nieuwe trolleylijn door zuidelijk deel binnenstad Arnhem
Nieuwe trolleylijn door zuidelijk deel binnenstad Arnhem
Project 'OV-route zuidelijke binnenstad'.
"Het zuidelijke deel van de binnenstad zal de komende jaren een ingrijpende metamorfose ondergaan. Deze is al in gang gezet met de opening van Rozet en Holiday Inn. Stap voor stap wordt het gebied opgeknapt en verder ingericht. Er
verrijzen binnenstedelijke woonbuurten zoals Paradijs en Bartok. De openbare ruimte in dit naoorlogse
wederopbouwgebied wordt verbeterd. Bus, voetganger en fietser krijgen meer ruimte. Het gebied gaat
zo meer deel uitmaken van de binnenstad. Deze ontwikkelingen in de zuidelijke binnenstad leiden tot
meer vraag naar openbaar vervoer. Momenteel wordt het gebied slechts gedeeltelijk ontsloten door
een tweetal streekbuslijnen en stadsbuslijn 8 (Holthuizen-Presikhaaf). Dit aanbod sluit in kwaliteit en
routering niet aan op de vraag.
De nieuwe OV-route binnen de zuidelijke binnenstad moet ook de bereikbaarheid van het
Bestuurskwartier verbeteren (Openbaar Ministerie, Paleis van Justitie,
provinciehuis en gemeentehuis). Wij kiezen voor een groeiscenario, waarbij de mogelijkheden van de
aanleg van een trolleylijn en daardoor opname in het netwerk van hoogwaardige stadslijnen nog
worden onderzocht."
Aanvraag subsidie verkeersprojecten MUM / BDU 2015 (17 maart 2015)
https://arnhem.notudoc.nl/cgi-bin/colle ... w/id=92208
Subsidieaanvraag (2015) "OV Route zuidelijke binnenstad (€1,345 miljoen + PM)
Brief aan Gedeputeerde Staten van 29 januari 2015 'Subsidieaanvraag MUM / BDU 2015'
https://arnhem.notudoc.nl/cgi-bin/showd ... 67048/.pdf
MEMO Stand van zaken Trolley 2.0
1. Trolley 2.0 (bovenleidingloos rijden)
Project: E-bus 2020 (inzetten van verschillende voertuigtechnieken in een dienstregeling)
Project: Prototype EL-KW en Kenniscentrum Elektrisch Vervoer (elektrische aandrijflijn)
Project: Verkenning Tramtrolley in de regio Arnhem/Nijmegen
2. Versterking Stedelijk Hoogwaardig Openbaar Vervoernetwerk
https://arnhem.notudoc.nl/cgi-bin/showd ... 67047/.pdf
"Het zuidelijke deel van de binnenstad zal de komende jaren een ingrijpende metamorfose ondergaan. Deze is al in gang gezet met de opening van Rozet en Holiday Inn. Stap voor stap wordt het gebied opgeknapt en verder ingericht. Er
verrijzen binnenstedelijke woonbuurten zoals Paradijs en Bartok. De openbare ruimte in dit naoorlogse
wederopbouwgebied wordt verbeterd. Bus, voetganger en fietser krijgen meer ruimte. Het gebied gaat
zo meer deel uitmaken van de binnenstad. Deze ontwikkelingen in de zuidelijke binnenstad leiden tot
meer vraag naar openbaar vervoer. Momenteel wordt het gebied slechts gedeeltelijk ontsloten door
een tweetal streekbuslijnen en stadsbuslijn 8 (Holthuizen-Presikhaaf). Dit aanbod sluit in kwaliteit en
routering niet aan op de vraag.
De nieuwe OV-route binnen de zuidelijke binnenstad moet ook de bereikbaarheid van het
Bestuurskwartier verbeteren (Openbaar Ministerie, Paleis van Justitie,
provinciehuis en gemeentehuis). Wij kiezen voor een groeiscenario, waarbij de mogelijkheden van de
aanleg van een trolleylijn en daardoor opname in het netwerk van hoogwaardige stadslijnen nog
worden onderzocht."
Aanvraag subsidie verkeersprojecten MUM / BDU 2015 (17 maart 2015)
https://arnhem.notudoc.nl/cgi-bin/colle ... w/id=92208
Subsidieaanvraag (2015) "OV Route zuidelijke binnenstad (€1,345 miljoen + PM)
Brief aan Gedeputeerde Staten van 29 januari 2015 'Subsidieaanvraag MUM / BDU 2015'
https://arnhem.notudoc.nl/cgi-bin/showd ... 67048/.pdf
MEMO Stand van zaken Trolley 2.0
1. Trolley 2.0 (bovenleidingloos rijden)
Project: E-bus 2020 (inzetten van verschillende voertuigtechnieken in een dienstregeling)
Project: Prototype EL-KW en Kenniscentrum Elektrisch Vervoer (elektrische aandrijflijn)
Project: Verkenning Tramtrolley in de regio Arnhem/Nijmegen
2. Versterking Stedelijk Hoogwaardig Openbaar Vervoernetwerk
https://arnhem.notudoc.nl/cgi-bin/showd ... 67047/.pdf
Re: Nieuwe trolleylijn door zuidelijk deel binnenstad Arnhem
Ik kan hier geen chocolade van maken. Wat wil je precies zeggen?
Re: Nieuwe trolleylijn door zuidelijk deel binnenstad Arnhem
Hij post informatie over plannen voor een nieuwe trolleybus lijn in het zuidelijke gedeelte van de Arnhemse binnenstad. Verder staat er nog informatie in de documenten over Trolley 2.0. Zo lastig is het niet toch?
Re: Nieuwe trolleylijn door zuidelijk deel binnenstad Arnhem
Wellicht ben ik teveel verwend, maar ik reken op wat meer inhoudelijke reacties dan alleen een persbericht te citeren of wat flarden uit beleidsstukken
Re: Nieuwe trolleylijn door zuidelijk deel binnenstad Arnhem
Een nieuw stukje trolleybuslijn *O*
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Re: Nieuwe trolleylijn door zuidelijk deel binnenstad Arnhem
Er ligt al een dicht netwerk van buslijnen langs het centrum. Je bent al letterlijk overal binnen 300-500 meter van een halte.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Nieuwe trolleylijn door zuidelijk deel binnenstad Arnhem
Alleen het zuidelijke deel is nog wat minder, omdat vrijwel alle buslijnen noordoostelijk langs het centrum gaan (via Velperplein) of westelijk (via de Mandelabrug).
Ik zou het toejuichen als ze de Turfstraat/Walburgstraat toegankelijk maken voor bussen, zodat je vanaf de Johan de Wittstraat en de Nijmeegseweg ook eenvoudig(er) de Centrum-Zuid route kan nemen en voor de deur van zowel het stadhuis als het Paleis van Justitie kan stoppen.
Ik zou het toejuichen als ze de Turfstraat/Walburgstraat toegankelijk maken voor bussen, zodat je vanaf de Johan de Wittstraat en de Nijmeegseweg ook eenvoudig(er) de Centrum-Zuid route kan nemen en voor de deur van zowel het stadhuis als het Paleis van Justitie kan stoppen.
Re: Nieuwe trolleylijn door zuidelijk deel binnenstad Arnhem
Maar op zich zijn die locaties prima bereikbaar vanaf de halte Airborneplein. Je zou wat buslijnen kunnen verleggen naar de zuidkant. Een centrumbus is ook een optie, maar om nu een trolleybus toe te voegen in het centrum.
Re: Nieuwe trolleylijn door zuidelijk deel binnenstad Arnhem
Is het niet o dat Centrumbussen weinig gebruikt van gemaakt worden en dan hoofdzakelijk door de minder mobiele mens? Voor de rest is het vaak sneller om vanuit een centrale halte (in arnhem het Velperplein, Willemsplein, Station) te lopen dan met z'n centrumbus vanwege de lage frequentie van z'n bus.SuperGhost schreef:Alleen het zuidelijke deel is nog wat minder, omdat vrijwel alle buslijnen noordoostelijk langs het centrum gaaia Velperplein) of westelijk (via de Mandelabrug).
Ik zou het toejuichen als ze de Turfstraat/Walburgstraat toegankelijk maken voor bussen, zodat je vanaf de Johan de Wittstraat en de Nijmeegseweg ook eenvoudig(er) de Centrum-Zuid route kan nemen en voor de deur van zowel het stadhuis als het Paleis van Justitie kan stoppen.
Re: Nieuwe trolleylijn door zuidelijk deel binnenstad Arnhem
Dat is wat ik ook betoog, Berk-24. Bij SuperGhost is het soms alsof je tegen een muur praat (A)
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Nieuwe trolleylijn door zuidelijk deel binnenstad Arnhem
De muur zegt dat het ook logisch is dat de Centrum-Zuid route nu rustig is, aangezien er vrijwel geen buslijnen vanuit de woonwijken hierlangs lopen, aangezien 2 van de 3 lijnen via die route naar de haven gaan en daar woont niet veel. Als er geen (goede) route over loopt, dan zijn er natuurlijk ook nauwelijks reizigers.
Berk zegt dus niet zo heel veel anders dan mij, namelijk dat er nu weinig reizigers voor die zuidelijke route omdat er bijna geen bussen rijden. Daar wil Arnhem dus juist wat aan veranderen, door meer bussen via die route te laten rijden in plaats van via de noordelijke route.
Berk zegt dus niet zo heel veel anders dan mij, namelijk dat er nu weinig reizigers voor die zuidelijke route omdat er bijna geen bussen rijden. Daar wil Arnhem dus juist wat aan veranderen, door meer bussen via die route te laten rijden in plaats van via de noordelijke route.
Re: Nieuwe trolleylijn door zuidelijk deel binnenstad Arnhem
In Deventer is de centrumbus ook verdwenen en in 's Hertogenbosch waren ze ook jaren aan het prutsen met zo'n centrumbus, zonder resultaat. Ook in Enschede rijdt de centrumbus met slechts een Optare (wel een kwartiersdienst). Dit alles duidt gewoon erop dat daar weinig behoefte voor is.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Nieuwe trolleylijn door zuidelijk deel binnenstad Arnhem
Een kleine bus zegt niet persé iets over de behoefte: de Citybus in Dordrecht rijdt bv. ook met een kleine bus maar dat is het geval omdat zelfs die kleine bus al zodanig lang is dat die een ontheffing van de gemeente nodig had. Daar maakt ook wel een diverser publiek gebruik van omdat delen van het centrum minder goed vanaf de centrale haltes bereikbaar zijn. Precies dat is naar mijn idee in Arnhem het geval en zeker als die bus dan nog doorrijdt naar een woonwijk is het zeker kansrijk te noemen.
In Deventer reed dat busje een wel erg klein stukje het centrum in en in Den Bosch is het centrum goed te bereiken met reguliere lijnen omdat die er aan alle kanten langs komen, dus dat het daar flopte is niet zo gek.
Arnhem is wat dat betreft meer te vergelijken met Dordrecht: de centrumbus voegt iets toe in een nu relatief weinig bediend deel van het centrum. Waarbij het in Arnhem zelfs nog een betere situatie is omdat je nog een logische verbinding tussen het station en een wijk via die zuidelijke route kunt leiden.
In Deventer reed dat busje een wel erg klein stukje het centrum in en in Den Bosch is het centrum goed te bereiken met reguliere lijnen omdat die er aan alle kanten langs komen, dus dat het daar flopte is niet zo gek.
Arnhem is wat dat betreft meer te vergelijken met Dordrecht: de centrumbus voegt iets toe in een nu relatief weinig bediend deel van het centrum. Waarbij het in Arnhem zelfs nog een betere situatie is omdat je nog een logische verbinding tussen het station en een wijk via die zuidelijke route kunt leiden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Nieuwe trolleylijn door zuidelijk deel binnenstad Arnhem
Maar daar was het echt een losstaande buslijn, volgens mij wil Arnhem gewoon een normale buslijn via een andere route laten rijden. Dus een bestaande trolleylijn niet meer via de noord-route laten rijden, maar via de zuid-route.
Althans, zo had ik het begrepen.
Als het echt een losstaande lijn is, is het inderdaad vrij zinloos, omdat niemand eerst vanuit de woonwijk via de noordzijde van het centrum gaat om bij CS op een pendelbus naar de zuidzijde te rijden. Reizigers die vanuit CS komen (vanuit Oosterbeek of de trein) hebben zo'n pendelbus niet nodig, want die kunnen ook gewoon de bussen naar de haven gebruiken die al via die route rijden.
De bus in Enschede rijdt alleen maar omdat de reguliere bussen vanwege een verbouwing daar niet kunnen rijden en die halte wel bediend moest blijven. Als straks de verbouwingen voorbij zijn, zullen de stadsbussen en de streekbussen vanuit Haaksbergen gewoon weer via die halte gaan rijden en is dat pendelbusje niet meer nodig.
Althans, zo had ik het begrepen.
Als het echt een losstaande lijn is, is het inderdaad vrij zinloos, omdat niemand eerst vanuit de woonwijk via de noordzijde van het centrum gaat om bij CS op een pendelbus naar de zuidzijde te rijden. Reizigers die vanuit CS komen (vanuit Oosterbeek of de trein) hebben zo'n pendelbus niet nodig, want die kunnen ook gewoon de bussen naar de haven gebruiken die al via die route rijden.
De bus in Enschede rijdt alleen maar omdat de reguliere bussen vanwege een verbouwing daar niet kunnen rijden en die halte wel bediend moest blijven. Als straks de verbouwingen voorbij zijn, zullen de stadsbussen en de streekbussen vanuit Haaksbergen gewoon weer via die halte gaan rijden en is dat pendelbusje niet meer nodig.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Nieuwe trolleylijn door zuidelijk deel binnenstad Arnhem
In Dordrecht is het inderdaad een losstaande lijn omdat het voor een doorgaande verbinding een flinke omweg zou zijn. Vergelijkbaar is het meer in de zin van het bedienen van een weinig bediend stuk waar wel reizigersvraag naartoe is. In beide gevallen is het ook zo dat er vooral geen normale lijnen rijden omdat er naast het centrum weinig is: zowel het Arnhemse als het Dordtse centrum grenzen aan één kant aan een rivier immers.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Nieuwe trolleylijn door zuidelijk deel binnenstad Arnhem
Voor Arnhem kan er prima een doorgaande buslijn via de zuidroute rijden. Tussen het Centraal Station en het Airbornplein zou de zuidroute niets langzamer zijn dan de noordroute (wellicht zelfs iets sneller, al helemaal als je de Turfstraat-Walburgstraat een 2-richtingsweg maakt voor de bussen). Dus daar heb je geen speciale pendelbus voor nodig.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten