Tevredenheid OV historisch hoog

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Tevredenheid OV historisch hoog

Bericht door wouter15 »

Tevredenheid OV historisch hoog

24 maart 2015

OV-reizigers waarderen eind 2014 de kwaliteit van hun rit met bus, tram, metro, regionale trein en boot gemiddeld met het rapportcijfer 7,5. Sinds de start van de OV-Klantenbarometer in 2001 was de waardering nog niet eerder zo hoog. Destijds werd het ov beoordeeld met een 6,8. Bijna ieder jaar lijkt de tevredenheid een fractie te verbeteren. Zo ook dit jaar, in vergelijking met 2013 is de tevredenheid met 0,1 toegenomen.


Het onderzoek wordt ieder jaar uitgevoerd door het CROW. Voor 73 onderzoeksgebieden wordt de waardering van het ov in kaart gebracht. In 2014 hebben in totaal 91.868 reizigers een schriftelijke enquête tijdens hun reis ingevuld. Van alle reizigers gaf 83,2 procent het openbaar vervoer eind 2014 een 7,0 of hoger. In 2013 was dit nog 81,3 procent. Lees verder
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Tevredenheid OV historisch hoog

Bericht door starx »

Het is wel opvallend dat de waardering voor NS in de laatste jaren van de concessie enorm keldert. Dit was bij de Emmerlijn ook al zo.

Jammer dat de Maaslijn ook achteruit gaat. In het begin werd deze lijn veel beter gewaardeerd en volgens mij zijn de objectieve prestaties zoals punctualiteit en uitval ook beter dan het landelijk gemiddelde. Het heeft dan waarschijnlijk te maken met de enorm drukke spits.
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: Tevredenheid OV historisch hoog

Bericht door atbrg »

treinreiziger.nl schreef:HTM is de laagst scorende stadsvervoerder .........
Iedereen die een schorre keel had van het roepen dat HTM haags moest blijven zit dus tot 2026 goed!

Inspiratie:
http://www.omroepwest.nl/nieuws/06-09-2 ... gs-blijven
http://www.omroepwest.nl/nieuws/13-03-2 ... haaglanden
Kaart ongeldig err. 007
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Tevredenheid OV historisch hoog

Bericht door Berk-24 »

Ik zou er niet heel veel waarde aan hechten. Ik heb ook wel eens van die enquetes moeten invullen, maar sommige zaken zijn moeilijk te beoordelen en daar heeft iedereen ook zijn eigen invulling bij. Bovendien nemen reizigers niet alle tijd om die enquetes in te vullen. Ik zie ook weinig verschil tussen een 7 en een 8. Pas bij uitschieters (positief: 9, negatief: 6 of lager) geeft het een indicatie dat er iets aan de hand is. Maar niet meer dan dat.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Tevredenheid OV historisch hoog

Bericht door WSM »

starx schreef:Jammer dat de Maaslijn ook achteruit gaat. In het begin werd deze lijn veel beter gewaardeerd en volgens mij zijn de objectieve prestaties zoals punctualiteit en uitval ook beter dan het landelijk gemiddelde. Het heeft dan waarschijnlijk te maken met de enorm drukke spits.
De strakke overstappen in Roermond zullen ook helpen...
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: Tevredenheid OV historisch hoog

Bericht door atbrg »

treinreiziger.nl schreef:HTM is de laagst scorende stadsvervoerder .........
Berk-24 schreef:Ik zou er niet heel veel waarde aan hechten.
Zelfs vinden ze het ook wel goed: http://denhaagfm.nl/2015/03/24/htm-tevr ... barometer/
Kaart ongeldig err. 007
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Tevredenheid OV historisch hoog

Bericht door SLToilet »

Als ik kijk naar hoe tevreden ikzelf ben dan is er geen verschil merkbaar met 2013: de winter was vorig jaar weliswaar zodanig zacht dat ik bijna vergeten was wat een winterdienstregeling inhield en de punctualiteit was zeer hoog. Maar na het niet rijden van sprinters en de IC's hard laten doorrijden met als gevolg het missen van een hertentamen (zelfs bij een extra vroeg vertrek) is elke verbetering van daarvoor tenietgedaan. Des te meer omdat normaal het protocol is dat de 3600 stopt als de 13600 niet rijdt. Het had zo mooi een 8,5 kunnen zijn :(

Over de provincie Brabant tot december: eigenlijk niks bijzonders. Gewoon redelijk vervoer zonder hyperoverbodige poespas als Wifi maar wel gewoon goede venstertijden, een fijnmazig netwerk en een redelijke frequentie. Maar wel de drukke bussen naar Avans toe. Toch een zeventje.

Overigens heb ik niet veel negatieve ervaring opgedaan met het reizen met de Haagse tram. Wel behoorlijk oud materieel maar blijkbaar kom ik alleen op de juiste momenten met een gratis pasje :wink:
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 85 gasten