Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Er staat een DRIS stadsinwaarts, die ook alle Qliners aangeven. Gevoel zegt dat die regel is aangepast.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

Denk dat ik het probleem met lijn 2 gewoon beter gelijk bij het OV-Bureau kan melden, als ik al zie hoe er soms gereageerd wordt op meldingen op Twitter van andere reizigers..
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Kevster schreef:
gebruiker77 schreef:Scheelt tijd (tot zo 2 minuten). De ritten die tot Haren reden zaten sowieso wat krap in de tijd.
Vanuit Haren denk ik dat er weinig mensen daar ook uitstapten. Alleen mensen uit Corpus den Hoorn / De Wijert zullen dan vaker met een Q liner moeten. Er rijden er genoeg op dat traject tot Groningen.
Dat vind ik echt een hele slechte keuze: het aantal instappers ligt daar hoger dan je denkt. En je mag daar niet in de Qliners stappen.
Ik doelde alleen op de mensen vanuit P+R Haren. Overigens zou je zelfs bij die groep kunnen aantekenen dat je je auto bij het transferium zet om vervolgens met lijn 5 te reizen naar de VK Verschuurbrug, en dan met lijn 2 of 8 naar het Martini ZKHS. Die zijn ook gebaat bij een frequente dienstregeling van lijn 5, in de spits én het dal.
Voor de mensen die rondom de V.K. Verschuurbrug wonen; helemaal eens dat daar veel mensen instappen. Je ziet daar altijd mensen staan. Snelle verbinding naar de Grote Markt en het UMCG.
Ik vrees alleen dat ze voor deze oplossing hebben gekozen, omdat de tak naar P+R Haren te krap in de tijd zit, terwijl die naar Zuidlaren iets ruimer zit. Maar helemaal eens, bij Q-link hoort een frequente verbinding, en daar hoort de Van Ketwich Verschuurbrug gewoon bij.

@Nicketick; ik zou dat zeker bij het OVbureau aanleveren. Ze moeten de dienstregeling maar eens goed doorspitten en kijken naar verschil tussen dal en spits. Nu heeft lijn 2 exact dezelfde tijden in de spits, in het dal en op zaterdag.
Het ruimer maken tussen Station Noord en het Hoofdstation is inderdaad noodzakelijk in de spits, maar niet voor het dal (gevolg dat hij dus eerder bij het Station is, naja prima, beter binnen wachten op vertrek).
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Die ritten tot Haren zijn vooral bedoeld voor de UMCG'ers die de auto daar hebben staan. Dat zijn nu dienstritten die eerder versterking waren. Als je pech hebt sta je gewoon 4 minuten bij Groningen zuid te wachten en er gaat bijna nooit iemand in of uit. Doorgaande ritten naar Annen wel, en die rijden alsnog elke 10 minuten.
Qbuzz had geklaagd over de Vetag bij dat kruispunt, en de gemeente heeft besloten de vk Verschuurlaan voorrang te geven. Ik las ergens dat ze met de Qliners op termijn hetzelfde willen doen.
Busreiziger
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 11 jun 2014, 19:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Busreiziger »

En jij bent zelf buschauffeur? Zullen je collega's blij mee zijn!

JeroenSpock schreef:Ja, gewoon elke keer dat hij met meer dan -2 voorbij knalt de klantenservice bellen/mailen/postduiven. Ze gaan dan uitzoeken hoeveel seconden te vroeg de bus was en zoeken de chauffeur er bij. Blijven doen, ik weet het dat is irritant, maar dan worden ze er zo zat van dat er vanzelf een keer iemand goed op zijn sodemieter moet krijgen.
bartjemestrom
Berichten: 1024
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door bartjemestrom »

gebruiker77 schreef:Scheelt tijd (tot zo 2 minuten).
Maak daar in de spitsen maar gerust 4-5 minuten van. De verkeerslichten zijn niet echt gezellig als je daar aan het begin van een cyclus komt.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Busreiziger schreef:En jij bent zelf buschauffeur? Zullen je collega's blij mee zijn!
Ik ga zelf ook met de bus, gewoon zo irritant als ze te vroeg zijn. Er zijn honderden chauffeurs, je kan niet met iedereen vrienden zijn.
Ik maak ook geen vrienden als ik weer door geef dat er een camera omhoog gedraaid is als iemand achter het stuur heeft zitten roken. Je zou maar een keer klappen krijgen en de camera filmt het dakluik, maar sommigen interesseert dat gewoon niets.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

een gevalletje "eigen schuld dikke bult" dan toch?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door SuperGhost »

Nee, want een ander zet de camera omhoog en als de volgende chauffeur dat dan niet door heeft, loopt hij zich dus te branden en niet degene die de camera wegdraait.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Meltrain »

Bij alle ritten van lijn 5 richting Groningen staat vanaf 29 maart dat hij alleen via de halte Van Ketwich Verschuurbrug rijdt indien er uitstappende reizigers zijn. Na 9:00 geldt dat alleen voor de ritten vanuit Annen.
Dat lijkt me op P+R Haren nog best lastig uit te leggen aan reizigers. Ik zou de daar beginnende ritten ook gewoon altijd langs de halte Van Ketwich Verschuurbrug laten rijden mits er uitstappende reizigers zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Kennelijk is de rijtijd van het stuk Haren - Groningen Europapark te lang om de afrit mee te nemen. Dit schijnt bij Qliners (het wel afrijden of niet afrijden van een afrit) gemiddeld 2 minuten te kosten en deze afrit kent ook nog beroerd afgestelde stoplichten. Ik denk dus dat je anders opbouwende vertraging krijgt, waarbij uiteindelijk ritten vervallen op een dag door de vertraging.

Het staat wel genoteerd op de vertrekstaten, dus je kan de chauffeur op tijd inlichten erover.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

De Ketwich verschuurbrug is gewoon traag. Dat geldt niet alleen voor de Qliners, maar juist ook voor de lijnen 2, 8 en 650. Deze lijnen staan soms wel 10 minuten daar te wachten (in combinatie met stoplicht Vestdijklaan / Van Lenneplaan). Als je de snelwegstoplichten van de Qliners vaker op groen zet, dan staat zo de hele Laan Corpus den Hoorn vol met auto's. Dan verschuif je dus het probleem.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door waldo79 »

Het zijn met recht stoplichten of toch verkeerslichten?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door SuperGhost »

Het zijn (vaak rode) verkeerslichten, stoplichten zitten op een politieauto :wink:
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Kevster »

Vergeet ook niet wat er gebeurt als de brug omhoog staat, dan krijgen de bussen van Haren naar Groningen ook geen groen licht meer omdat die strook gecombineerd is met links afslaand verkeer. Maar ik ben het wel eens met de eerdere mening over VK Verschuurbrug als halte; dat zou echt een prachtig overstappunt zijn (ook ter ontlasting van het Hoofdstation en verkeer op de Ring tijdens het ombouwen van de zuidelijke ringweg straks) en zo willen ze het volgens mij ook in de markt gaan zetten. Als je daar iets met een cross-platform met lijn 2 of 8 maakt heb je directe verbindingen met het Martini Ziekenhuis en Groningen Europapark. Daar liggen de bushaltes (zeker richting Martini Ziekenhuis) nu wel wat te ver voor uit elkaar, als je bij die halte bent kun je bijna net zo goed doorlopen tot het Martini Ziekenhuis, want dan ben je al haast halverwege.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Gisterochtend in de baas zijn tijd tv gekeken, beetje ouwehoeren en met het pendelbusje heen en weer uit verveling.
Eergistermiddag zaten er ook al 5 chauffeurs te klaverjassen. Probleem? bussen waren op, dan maar geen versterking.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Hainje »

Oude tijden herleefden. :P
🍉
Karimbu
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 14 jun 2013, 17:37

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Karimbu »

Ik weet niet waar ik dit moet zetten dus doé ik het maar hier omdat het in mijn ogen eigenaardig is.

Qlink is in mijn ogen een prima concept. Duidelijk en strak. dit moet je ten alle tijden zo houden. Daarom snap ik het niet dat ze om de haverklap die dingen vol jassen met stickers van bijvoorbeeld Noorderslag en nu bij lijn 5 allemaal bloemen etc. Ik vind dat je als je wil uitstralen hoogwaardig te zijn bussen van reclame etc moet ontzien. Bij lijn 5 is de oranje reclame op de achterkant nog contractueeel. Maar de rest?

Vinden jullie dit ook of zeur ik gewoon?
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door isadora »

Eerlijk? Dat laatste.
Ik voorzie weer een oneindig vervelende discussie. :X
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door waldo79 »

Exact, ik zie niet dat het plakken van reclame afbreuk doet aan het HOV-imago.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Kevster »

De gemeente en provincie betalen goed geld voor het busvervoer, dan mogen ze ook best bloemetjes stickeren op de achterkant van mij. Die dingen rijden tenslotte ook tijdens de Bloemenjaarmarkt, de beste dag van het jaar. Ik vind het erger dat ze kleuren weghalen, bussen verwisselen en de kleuren in de stad niet consequent voeren. En als we terugkomen op de V.K. Verschuurbrug, die bushalte is richting Stad ook niet het toppunt van HOV.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Waar zit die reclame? Alleen achterkant of ook á la Keukenhof op de zijkanten van de bus?
Karimbu
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 14 jun 2013, 17:37

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Karimbu »

Ik persoonlijk vind het wel af doen aan de hov principe. Ik vind in de bus zitten en niet naar buiten kunnen kijken door een sticker behoorlijkt vervelend. Daarbij vind ik lijn 5 alles behalve fijn paarse ogen
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Over kleuren gesproken: lijn 9 heeft die nieuwe paarse kleur nu op meerdere bussen zitten. Al zou ik eerlijk gezegd niet weten waarom je die kleur is veranderd. Lijn 16 rijdt een enkele keer met rood. En er rijdt nog steeds een lijn 2 geleed met groene kleur.
Overigens zou het consequent zijn om ook lijn 17 een kleur te geven. Deze behoort immers ook tot het stadsnet. Het lijkt mij toch niet zo ingewikkeld om eenduidig kleuren door te voeren. Je maakt het er alleen maar onduidelijker op door het op deze manier te doen.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Maar 17 wordt gereden door streek, met streekbussen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten