mb90 on Tour #33: Met de Thalys een dag naar Parijs

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 on Tour #33: Met de Thalys een dag naar Parijs

Bericht door mb90 »

Afgelopen maandag ben ik met de Thalys weer een dag naar Parijs geweest. :) De vorige keer was door grote drukte bij de Eiffeltoren niet alles te zien, dus dat werd maandag goed gemaakt.

Het begon met een gebruikelijke metrorit naar Rotterdam Centraal om vanaf daar met Thalys t9314 van 7:26 uur naar Parijs te vertrekken. Volgens de CTA van spoor 4a ging de trein nog via Tilburg en Eindhoven (vast blijven hangen van de s1900 die ervoor zat), maar gelukkig gebeurde dit niet. :P Met een kleine plus vertrok de trein voor de iets meer dan 3 uur durende reis naar Parijs. De reis zelf was niet echt bijzonder, behalve dat het weer mooi was om 300 km/h te rijden en ik onderweg een oud-klasgenoot tegenkwam. Bij aankomst in Paris Nord met nog steeds een kleine plus (+2) zag ik dat er een Thalys met een TGV-kop (de 4532) aan mijn stel (de 4533) gekoppeld zat:
Afbeelding

Nadat ik weer verder liep kreeg ik vlak voor het einde van het perron de schrik van mijn leven. 3 gewapende douane-beambten sturen mij weer de trein in en vragen of ik 10000 €uro cash bij mij heb. :shock: Ja, dat had ik natuurlijk niet, maar toen moest ik al mijn zakken leeghalen en ook mijn tas werd overhoop gegooid. Nadat ze ook nog vroegen of ik drugs bij mij had mocht ik alles weer inpakken en kreeg ik mijn ID-kaart weer terug en mocht ik gaan. De schrik zat er goed in, maar gelukkig zag ik dat er nog iemand meegenomen werd, dus ik was niet de enige. Ik gok dus dat ze iemand zochten. In de stationshal liepen overigens ook nog 3 gewapende militairen rond.

Maar goed, het ging daarna snel de stad in, want er viel genoeg te zien. Als eerst ging het lopend richting de Sacre-Coeur. Wachtend voor een verkeerslicht kwam deze bus van MAN langs:
Afbeelding

Deze foto is overigens genomen naast dit bovengrondse metrostation aan metrolijn 2:
Afbeelding

Uiteindelijk kwam ik na leuke smalle straatjes, irritante mannetjes met armbandjes en lange trappen bij de Sacre-Coeur uit :) :
Afbeelding

Hier heb je een aardig uitzicht over de stad. Het was maandag alleen bewolkt, dus het uitzicht was niet super:
Afbeelding

Om boven bij de Sacre-Coeur hoeft men niet via de lange trappen te gaan, maar men kan ook met deze automatische kabeltrein gaan; de Funiculaire:
Afbeelding

En dit is de baan van deze Funiculaire. Die is best steil:
Afbeelding

Daarna ging het verder de stad in. Daarvoor was eerst een toch met de metro nodig richting Hotel des Invalides. De tocht ging met metrolijn 12 en begon bij station Abbesses:
Afbeelding

Station Abbesses is een mooi station met een stuk of 10 van dit soort trappen:
Afbeelding

En dit zijn de perrons:
Afbeelding

Vanaf hier ging het met lijn 12 naar station Solferino om vanaf daar een flink stuk te gaan lopen door de stad. Als eerst naar Hotel des Invalides. Onderweg kwam deze mooie bus van Air France opweg naar vliegveld Orly mij tegemoet:
Afbeelding

Toen kwam ik terecht bij Hotel des Invalides met op de achtergrond de Eiffeltoren:
Afbeelding

De andere kant is nog mooier:
Afbeelding

Daarna ging het richting de Eiffeltoren, maar eerst kwam ik langs dit:
Afbeelding

En toen kwam dus de Eiffeltoren in beeld:
Afbeelding

Dit keer ben ik er maar niet ingegaan, want dat kost te veel tijd, dus daarom ging het verder richting de Champs Elysees. Onderweg kwam ik nog deze grotere broer van de Irisbussen van Arriva tegen:
Afbeelding

Ook een gelede Renault kwam ik tegen:
Afbeelding

Opweg naar de Champs Elysees moet je ook de Seine over en dat deed ik via deze prachtige Pont Alexandre:
Afbeelding

Na de Seine liep ik langs dit paleis. Later bleek via het journaal dat hier een grote veiling was die veel geld heeft opgebracht. Vandaar dat het hier ook druk was met een hoop media:
Afbeelding

Hier is hij dan, de altijd rustige Champs-Elysees met op de achtergrond de Arc de Triomphe:
Afbeelding

Via deze Champs-Elysees kwam ik bij de Place de la Concorde uit met deze kenmerkende punt:
Afbeelding

Ook enkele Renault's zijn hier genoeg te vinden, zoals deze op het Place de la Concorde:
Afbeelding

Via dit naastgelegen park ging het toen richting het prachtige Louvre:
Afbeelding

Vanuit dit park was ook de Champs-Elysees met wat inzoomen mooi te zien met Place de la Concorde, de Arc de Triomphe en La Defense:
Afbeelding

Vlak voor het Louvre (wat overigens streng bewaakt werd door 3 gewapende militairen) staat deze mini Arc de Triomphe:
Afbeelding

Hier is dan de ingang naar het Louvre:
Afbeelding

De binnenplaats:
Afbeelding

Vanaf het Louvre ging het naar Forum les Halles waar onder andere dit mooie gebouw staat:
Afbeelding

En tot slot een vreemde eend in de stad (vind ik zelf tenminste), namelijk Centre Pompidou:
Afbeelding

Vanaf hier ging het weer naar de metro. Onderweg kwam nog deze bus langs:
Afbeelding

De metro was lijn 1 die mij vanaf station Hotel de Ville naar La Defense bracht. Station Hotel de Ville:
Afbeelding

Lijn 1 is overigens een bandenmetro. Dat is hier goed te zien:
Afbeelding

Na een rit van iets meer dan 20 minuten kwam ik bij La Defense:
Afbeelding

De Grand Arche was daarbij ook niet te missen :P :
Afbeelding

Net als deze grote duim. Best grappig om ineens te zien tussen alle kantoorpanden in:
Afbeelding

Daarna was het tijd voor mijn eerste tramrit in Parijs. Dit werd een rit met lijn 2 (en met controle :) ) door de Seinevallei naar Issy-val de Seine. Een mooie lijn over een geheel vrijliggende baan met mooie trams. Deze trams rijden erop:
Afbeelding

Na een klein ritje met RER C ging het naar de nieuwe tramlijn van Parijs, lijn 3. Ook de enige lijn binnen de Peripherique (de Ring) van Parijs. Daar rijden dit soort mooie trams op:
Afbeelding

Ook deze lijn loopt over een vrijliggende baan en wel in de middenberm van een lange drukke weg. De tram zelf was overigens ook goed gevuld. Vooral na de Expo. Uiteindelijk kwam ik bij het andere eindpunt uit; Porte d' Issy:
Afbeelding

Via een ommetje met metrolijn 7 en 6 kwam ik dan bij de automatische metrolijn 14 uit. Een lijntje wat ik al langer uit wilde proberen. Zo zien de stations eruit:
Afbeelding

En dit is zo'n automatische metro. Je kunt dus gewoon voorin zien hoe de metro rijdt 8-) :
Afbeelding

Met lijn 14 ging het naar eindstation Saint-Lazaire. Naast dit station en ondergronds verbonden ermee ligt RER-station Hausmann. Dit is een station met bijzondere verlichting, want deze is rood. Dat zorgt door een aparte gloed over de perrons:
Afbeelding

Via nog een omweg ging het nog even langs de Notre-Dame:
Afbeelding

Om vanaf daar met een gigantisch drukke RER weer terug naar Gare du Nord te gaan. Na even wachten kwam mijn trein (de t9355) op de CTA tevoorschijn. Mijn rijtuig bleek helemaal achteraan te zitten, dus dat werd nog even lopen. Onderweg kwam nog wel een lange Thalys vanuit Brussel binnen:
Afbeelding

Daarna begon weer de reis naar Nederland. Die leek zoals wel vaker sneller te gaan als de heenreis. Hoewel, dat zou ook wel te maken kunnen hebben met mijn ogen, want totaan Brussel heb ik veel stukken gemist. :lol: Ook kwam de trein zonder vertragingen weer terug op Rotterdam Centraal om 21:36 uur en na een metroritje naar het Zuidplein was ik om 22:00 uur weer thuis na een mooie dag. :)

De statistiekjes:
Reisduur: ongeveer 15 uur
Aantal treinen: 2
Aantal metro's: 9
Aantal RER: 2
Aantal trams: 2
Controle: in 2 van de 2 treinen (= 100%)
Soorten treinmaterieel: Thalys 4533 en 4302
Vertraging (meer dan +3): in 0 van de 2 treinen (= 100% op tijd)
Vertraging (meer dan +5): in 0 van de 2 treinen (= 100% op tijd)
Kosten: € 38,- (retour Rotterdam - Parijs) + 6x € 1,60 (kaartjes OV Parijs)
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: mb90 on Tour #33: Met de Thalys een dag naar Parijs

Bericht door waldo79 »

Je hebt maximaal van je dag geprofiteerd 8-)
treinbruno
Berichten: 73
Lid geworden op: za 29 mar 2008, 12:30
Locatie: Lokeren (belgie)

Re: mb90 on Tour #33: Met de Thalys een dag naar Parijs

Bericht door treinbruno »

je moet het maar meemaken, controle :shock:
Kosten: € 38,- (retour Rotterdam - Parijs) + 6x € 1,60 (kaartjes OV Parijs)
waarom niet gewoon een carte mobilis (dagkaart) gekocht xD, is toch veel goedkoper :P
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: mb90 on Tour #33: Met de Thalys een dag naar Parijs

Bericht door mb90 »

Dat wilde ik ook, maar die kaart is nergens meer te vinden. Volgens mij is hij verdwenen sinds de komst van de nieuwe stijl bij de kaartjes.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: mb90 on Tour #33: Met de Thalys een dag naar Parijs

Bericht door Ruben »

Van het bestaan van die funicular wisten wij pas af toen we vanaf een metrohalte de berg op waren geklommen naar de Sacre Coeur. Leuk, voor de afdaling ofzo. In Praag onlangs iets soortgelijks, toen konden we hem gewoon niet vinden; weer leuk voor de afdaling. Daar was ie helemaal verstopt in een binnenhofje aan de dalkant. :P
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
treinbruno
Berichten: 73
Lid geworden op: za 29 mar 2008, 12:30
Locatie: Lokeren (belgie)

Re: mb90 on Tour #33: Met de Thalys een dag naar Parijs

Bericht door treinbruno »

normaal kun je hem gewoon kopen aan het loket of aan de automaat hoor :P
Thalys 9409
Berichten: 14
Lid geworden op: za 08 nov 2008, 20:50
Locatie: FGSP

Re: mb90 on Tour #33: Met de Thalys een dag naar Parijs

Bericht door Thalys 9409 »

Die automatische Metro nomen ze daar de VAL: Vehicule Automatique Lèger
de TGV trein was een TGV Reseau of TGV-R . Op wiki vindt je een duidelijke uitleg over alles soorten TGV's

'Vous avez probablement une journée agréable à Paris'
U hebt waarschijnlijk een aangename dag gehad in Parijs
125 jaar Kusttram in 2010
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: mb90 on Tour #33: Met de Thalys een dag naar Parijs

Bericht door Bastiaan »

Euh nee, ik denk dat mb90 heel goed weet welke soorten TGV's er allemaal zijn. De 4532 zou wel degelijk een Thalys moeten zijn (het ex-Fortisstel zelfs). Het is dat het op de foto niet te zien is, maar ik denk dat oorspronkelijke motorbak tijdelijk is vervangen door een grijze. Deze kan dan volgens mij nog prima ingezet worden als versterkingsstel vanaf Brussel. Alleen zullen we dit bijzondere stel dan niet tegenkomen in Nederland, ben ik bang.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: mb90 on Tour #33: Met de Thalys een dag naar Parijs

Bericht door Fles »

Is het tussen Brussel en Parijs dan zo druk dat er ieder uur met 2 stellen gereden moet worden? :?:
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: mb90 on Tour #33: Met de Thalys een dag naar Parijs

Bericht door mb90 »

Ik denk het ja, maar op de terugweg ging het andere stel vanaf Brussel verder naar Oostende, dus daar zou het ook aan kunnen liggen.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: mb90 on Tour #33: Met de Thalys een dag naar Parijs

Bericht door Chauf21 »

Heb je trouwens nog een busritje op/van/naar La Defense gemaakt? Onder het grote plein ligt een toch wel apart busstation (een soort vliegveldterminal waar de 'gate' naar de bus pas open gaat als de bus er staat) en na vertrek gaat de route via een enorm gekronkeld stratenpatroon. De 73 heeft wel een mooie route tussen La Défense, Champs-Élysées en Place de la Concorde: Afbeelding

Verder is Parijs gewoon een onwijs gave stad :D
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: mb90 on Tour #33: Met de Thalys een dag naar Parijs

Bericht door mb90 »

Nee, maar ik heb wel de ingang naar dat busstation bij La Defense gezien. Het stratenpatroon daar ziet er ook zeker apart uit.
Reiziger Delft
Berichten: 1200
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: mb90 on Tour #33: Met de Thalys een dag naar Parijs

Bericht door Reiziger Delft »

Fles schreef:Is het tussen Brussel en Parijs dan zo druk dat er ieder uur met 2 stellen gereden moet worden? :?:
Er is op dit traject meestal zelfs een halfuurdienst. :wink: Alleen iets na de middag ontstaat er opeens een groot gat tussen 2 opeenvolgende ritten. Alle keren dat ik tot nu toe met de Thalys naar Parijs ben gegaan werd er in Brussel een stel bijgekoppeld.
Thalys 9409
Berichten: 14
Lid geworden op: za 08 nov 2008, 20:50
Locatie: FGSP

Re: mb90 on Tour #33: Met de Thalys een dag naar Parijs

Bericht door Thalys 9409 »

Bastiaan schreef:Euh nee, ik denk dat mb90 heel goed weet welke soorten TGV's er allemaal zijn. De 4532 zou wel degelijk een Thalys moeten zijn (het ex-Fortisstel zelfs). Het is dat het op de foto niet te zien is, maar ik denk dat oorspronkelijke motorbak tijdelijk is vervangen door een grijze. Deze kan dan volgens mij nog prima ingezet worden als versterkingsstel vanaf Brussel. Alleen zullen we dit bijzondere stel dan niet tegenkomen in Nederland, ben ik bang.
Een TGV-R mag inderdaad niet rijden op het NS net , en dus ook een Thalys stel met een motorbak ook niet want die motorbak beschikt niet over de veiligheidssytemen om Nederland binnen te rijden ,
Men komt dikwijls zulke combinatie omwille van een defect . Op Le Landy bevindt zich de tractiewerkplaats ( voor het binnenrijden van Paris Nord
125 jaar Kusttram in 2010
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: mb90 on Tour #33: Met de Thalys een dag naar Parijs

Bericht door Jurjen »

Fles schreef:Is het tussen Brussel en Parijs dan zo druk dat er ieder uur met 2 stellen gereden moet worden? :?:
Bedenk wel dat het hele Roergebied ook met dat andere stel via Brussel rijdt. (Goed, niet ieder uur.)
treinbruno
Berichten: 73
Lid geworden op: za 29 mar 2008, 12:30
Locatie: Lokeren (belgie)

Re: mb90 on Tour #33: Met de Thalys een dag naar Parijs

Bericht door treinbruno »

Bastiaan schreef:Euh nee, ik denk dat mb90 heel goed weet welke soorten TGV's er allemaal zijn. De 4532 zou wel degelijk een Thalys moeten zijn (het ex-Fortisstel zelfs). Het is dat het op de foto niet te zien is, maar ik denk dat oorspronkelijke motorbak tijdelijk is vervangen door een grijze. Deze kan dan volgens mij nog prima ingezet worden als versterkingsstel vanaf Brussel. Alleen zullen we dit bijzondere stel dan niet tegenkomen in Nederland, ben ik bang.
ik heb het TGV thalys stel eens gezien in brussel:

Afbeelding
Afbeelding

wel lachen :D

deze trein kun je alleen zien op parijs-oostende, parijs-antwerpen, parijs-brussel en parijs-luik
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten