De CO2-calculator van 9292 geeft een te rooskleurig beeld voor de auto.
Dit concludeert het magazine "One World", dat zich richt op duurzaamheid.
http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... iet-146858
9292 te lief voor de auto
9292 te lief voor de auto
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: 9292 te lief voor de auto
Bekijk dat ding van NS dan ook eens: die stoot zowel op Enschede-Zwolle (67km) als op Enschede-Twello (66km) 2kg CO2 uit. Terwijl dat eerste traject met diesels gereden wordt, en dus vrijwel zeker een hogere uitstoot zal hebben.
En op zondagmorgen om 6u is de uitstoot hetzelfde als op maandagmorgen om 7.30u, terwijl de trein op dat moment toch een stuk voller zit en de uitstoot per reiziger dus lager is.
En op zondagmorgen om 6u is de uitstoot hetzelfde als op maandagmorgen om 7.30u, terwijl de trein op dat moment toch een stuk voller zit en de uitstoot per reiziger dus lager is.
Re: 9292 te lief voor de auto
Heb me vaker verbaasd over die CO2 meters op 9292. Zelfs paar keer gehad dat de tram en metro milieuonvriendelijker (of gelijk) waren t.o.v. de auto, terwijl die eerste twee op groene stroom rijden (volgens GVB tenminste).
Re: 9292 te lief voor de auto
Ik vind dat hele CO2 gedoe op 9292 geleuter. Ik heb het idee dat 9/10 keer niets van klopt en dat er een random getal staat.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: 9292 te lief voor de auto
In die van 9292 zit mijns inziens nog iets meer realiteitszin. Die van NS geeft voor alle reizen aan dat het met de trein vier keer zuiniger is dan met de auto. Hoorn - Alkmaar, Hoorn - Harlingen... Voor die laatste moet je dan met de auto blijkbaar ook om de Zuiderzee heen rijden volgens NS.
Re: 9292 te lief voor de auto
De CO2-planner van de NS is statische informatie, dat is wel een probleem.
De CO2-planner van 9292 gaat uit van de fabrieksopgave van de fabrikanten die, zoals waarschijnlijk algemeen bekend, weinig met de realiteit van doen hebben. De testresultaten van onafhankelijke testinstituten zoals de ANWB en de ADAC zijn veel waardevoller en zullen dan ook een een positiever en eerlijker resultaat voor het OV geven.
De CO2-planner van 9292 gaat uit van de fabrieksopgave van de fabrikanten die, zoals waarschijnlijk algemeen bekend, weinig met de realiteit van doen hebben. De testresultaten van onafhankelijke testinstituten zoals de ANWB en de ADAC zijn veel waardevoller en zullen dan ook een een positiever en eerlijker resultaat voor het OV geven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: 9292 te lief voor de auto
Uhm je hebt twee stukken in die NS Co2 meter he, je hebt het standaard riedeltje dat de trein altijd 75% zuiniger is de auto, als je dan op "Toon Co2 vergelijking" klikt dan krijg je de daadwerkelijke vergelijking..0318 schreef:In die van 9292 zit mijns inziens nog iets meer realiteitszin. Die van NS geeft voor alle reizen aan dat het met de trein vier keer zuiniger is dan met de auto. Hoorn - Alkmaar, Hoorn - Harlingen... Voor die laatste moet je dan met de auto blijkbaar ook om de Zuiderzee heen rijden volgens NS.
Verder neemt NS altijd de assumptie dat je met de auto even ver is als met de trein qua kilometers en ik kom er net achter dat 9292 voor de Co2 berekening de hemelsbreede afstand neemt :") :') Dat faalt eigenlijk nog harder :')
Re: 9292 te lief voor de auto
Tram 24 van Museumplein naar CS heeft een footprint van 0,3 kg CO2.0318 schreef:In die van 9292 zit mijns inziens nog iets meer realiteitszin
Auto van Museumplein naar CS heeft een footprint van 0,4 kg CO2.
Maar de tram rijdt op groene stroom. Hoe is dat realistisch?
http://9292.nl/reisadvies/amsterdam_bus ... 03-27T0915#
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 121 gasten