Concessie Limburg (2017-2031)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Springer
Berichten: 61
Lid geworden op: do 18 sep 2014, 21:45

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Springer »

Plutona schreef:Dus even op een rij:
- Veolia en Arriva stappen naar de rechter om de gunning aan Abellio tegen te houden. Is dit om het bericht van ACM geweest of zou dit sowieso al gebeuren?
- NS stapt naar de rechter om de conclusie van de ACM aan te vechten.

Als de NS in het gelijk wordt gesteld, vervalt dan voor Veolia/Arriva de reden om de rechtszaak door te zetten?
Goeie vraag, al heeft de NS natuurlijk wel een punt. Ook bij derden kan je terecht voor chipkaart apparatuur en voorzieningen voor het personeel. Desondanks blijf ik het raar vinden dat de NS eigenaar is van alle stations en niet Prorail. Want hoe je het went of keert, de NS kan nu zoveel huur, gebruikers geld, of hoe je het ook wilt noemen vragen aan concurrenten als ze willen want zonder stations kan de concurrent geen treindienst onderhouden.
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Abracadabram »

Springer schreef:Want hoe je het went of keert, de NS kan nu zoveel huur, gebruikers geld, of hoe je het ook wilt noemen vragen aan concurrenten als ze willen want zonder stations kan de concurrent geen treindienst onderhouden.
En daar kunnen de concurrenten voor naar de ACM toe stappen. Wat ze nu schijnbaar ook gedaan hebben.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door huibf »

waar ik meer benieuwd naar ben is wat abellio nu echt gaat bieden.
Is er ergens wat te downloaden wat abellio nu echt wil gaan doen. Zijn er ergens 'plussen' op het PVE wat betreft dienstregelingen, of komt er echt niets meer dan wat er is voorgeschreven.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door CamilleKreemers »

We komen pas achter het geboden van Abellio als alle rechtszaken zijn geweest. En mijn gevoel zegt dat dit heel lang gaat duren, omdat in de tenderfase al rechtszaken zijn gevoerd tegen deelname van Abellio, de belangenverstrengeling van NS en weet ik wat nog meer.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door CamilleKreemers »

Hoe vaak kun je bezwaar maken als bedrijf op een gunning?
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Michael 1988 »

Ik denk dat jij iets door elkaar haalt. Er is 1x bezwaar ingediend door veolia tegen het meedingen van abellio en nu 1x door veolia tegen de gunning van de concessie aan abellio. Dat zijn 2 verschillende dingen.
Springer
Berichten: 61
Lid geworden op: do 18 sep 2014, 21:45

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Springer »

Michael 1988 schreef:Ik denk dat jij iets door elkaar haalt. Er is 1x bezwaar ingediend door veolia tegen het meedingen van abellio en nu 1x door veolia tegen de gunning van de concessie aan abellio. Dat zijn 2 verschillende dingen.
2 verschillende dingen ja maar toch 2 rechtszaken. Krijg toch het idee dat die roddel klopt dat Veolia alles uit de kast trekt om zo lang mogelijk door te kunnen rijden in Limburg...
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door fogeltje »

Springer schreef:
Michael 1988 schreef:Ik denk dat jij iets door elkaar haalt. Er is 1x bezwaar ingediend door veolia tegen het meedingen van abellio en nu 1x door veolia tegen de gunning van de concessie aan abellio. Dat zijn 2 verschillende dingen.
2 verschillende dingen ja maar toch 2 rechtszaken. Krijg toch het idee dat die roddel klopt dat Veolia alles uit de kast trekt om zo lang mogelijk door te kunnen rijden in Limburg...
Natuurlijk, uitmelken zolang het kan. Als de aanbesteding opnieuw moet en Veolia daardoor langer moet rijden, dan kunnen ze de hoofdprijs voor dat overgangsjaar vragen. De provincie kan slecht OV afschaffen.
"Een touringcar is geen bus"
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door midnet »

Abellio is voornemens de naam DOOR! als publieksnaam te gaan hanteren. (bron: NRC-2/4/15, algemeen artikel over Abellio, m.n. over start concessie Scotland). En ze hopen/verwachten nog veel te kunnen leren van de ervaringen aldaar in het hoge noorden van GB, zoals gewoon doorrijden met sneeuw.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door BrengMe »

midnet schreef:Abellio is voornemens de naam DOOR! als publieksnaam te gaan hanteren.
Helaas is dit geen nieuws meer. Dit was al bekend toen Albelio de concessie gegund kreeg.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Michael 1988 »

midnet schreef:En ze hopen/verwachten nog veel te kunnen leren van de ervaringen aldaar in het hoge noorden van GB, zoals gewoon doorrijden met sneeuw.
Hopelijk houden ze zich aan het woord en blijven zij in Nederland ook gewoon rijden volgens dienstregeling. Dat zie ik veel liever dan alleen blijven rijden met sneeuw. Hopelijk volgt hun moederbedrijf ook eindelijk dan hun voorbeeld als Abellio blijft rijden volgens dienstregeling met sneeuw.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door CamilleKreemers »

Ik hoop dat de eenvoudigere dienstregelingsaanpak van Abellio grote voordelen zou hebben op Hoofdrailnet, CAO daargelaten. Wel is het gedeelde rijden van NS en Abellio een mogelijk risico.

Wanneer worden de zaken bij de rechter uitgevochten?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Meltrain »

Michael 1988 schreef:
midnet schreef:En ze hopen/verwachten nog veel te kunnen leren van de ervaringen aldaar in het hoge noorden van GB, zoals gewoon doorrijden met sneeuw.
Hopelijk houden ze zich aan het woord en blijven zij in Nederland ook gewoon rijden volgens dienstregeling. Dat zie ik veel liever dan alleen blijven rijden met sneeuw. Hopelijk volgt hun moederbedrijf ook eindelijk dan hun voorbeeld als Abellio blijft rijden volgens dienstregeling met sneeuw.
Nu is rijden volgens dienstregeling ook wel iets makkelijker met vier treinen per dag dan met vier treinen per uur....
(Geen grapje: naar Wick en Thurso rijden echt vier treinen per dag.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door sirvinniei »

en op zondag maar 1 :lol:
Ik heb geen onderschrift
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door SuperGhost »

Hoeveel treinen rijden er van Schotland naar Limburg, zodat we weer op de trein terug ontopic kunnen stappen? :mrgreen:
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door CamilleKreemers »

Een goederentrein waarschijnlijk, gevuld met alle documenten van NS Financial Services, om ze uit Ierland naar Nederland te brengen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door fogeltje »

Meltrain schreef:
Michael 1988 schreef:
midnet schreef:En ze hopen/verwachten nog veel te kunnen leren van de ervaringen aldaar in het hoge noorden van GB, zoals gewoon doorrijden met sneeuw.
Hopelijk houden ze zich aan het woord en blijven zij in Nederland ook gewoon rijden volgens dienstregeling. Dat zie ik veel liever dan alleen blijven rijden met sneeuw. Hopelijk volgt hun moederbedrijf ook eindelijk dan hun voorbeeld als Abellio blijft rijden volgens dienstregeling met sneeuw.
Nu is rijden volgens dienstregeling ook wel iets makkelijker met vier treinen per dag dan met vier treinen per uur....
(Geen grapje: naar Wick en Thurso rijden echt vier treinen per dag.)
Als die dienst betrouwbaar is, dan is het zo slecht nog niet, dan weet je iig waar je aan toe bent.

Ik heb bijvoorbeeld liever een betrouwbare 30-minutendienst (betrouwbaar qua stiptheid EN capaciteit, dat laatste niet vergeten, desnoods maar met drie bussen tegelijk) dan een onbetrouwbare 10-minutendienst waar om de haverklap een rit tussenuit valt of 10 minuten vertraging oploopt.
"Een touringcar is geen bus"
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door mijack1985 »

Ministerie gaf toestemming voor oprichting van Abellio Limburg BV.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door CamilleKreemers »

Wanneer is de rechtzaak?
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Hendrik »

Tegen de gunning loopt toch zeker nog een bezwaarprocedure?
Keio
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 16:11

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Keio »

mijack1985 schreef:Ministerie gaf toestemming voor oprichting van Abellio Limburg BV.
Dat maakt hun positie alleen maar sterker.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Michael »

Dit heeft met deze concessie te maken dus plaats ik het hier:

NS grijpt in bij dochteronderneming Qbuzz


Bestuurders op non-actief na onregelmatigheden met vertrouwelijke informatie voor Abellio Limburg
•Qbuzz biedingsteam kreeg vertrouwelijke informatie van ex-medewerker Veolia
•Concurrentiebeding via constructie omzeild
•Provincie Limburg ingelicht; NS aanvaardt gevolgen voor Limburgse aanbesteding
•Maatregelen om compliance, procedures en interne controle te versterken
•Onderzoeksrapport gepubliceerd

NS maakt bekend dat het bij een intern compliance onderzoek is gestuit op ernstige onregelmatigheden waarbij medewerkers van dochtermaatschappij Qbuzz ongeoorloofd vertrouwelijke informatie ontvingen van een ex-medewerker van Veolia Transport Limburg.

Lees verder op: http://www.ns.nl/over-ns/nieuwscentrum/ ... ming-qbuzz
EtienneM
Berichten: 39
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 22:55

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door EtienneM »

Oh oh...
NS schreef: NS grijpt in bij dochteronderneming Qbuzz
Bestuurders op non-actief na onregelmatigheden met vertrouwelijke informatie voor Abellio Limburg

• Qbuzz biedingsteam kreeg vertrouwelijke informatie van ex-medewerker Veolia
• Concurrentiebeding via constructie omzeild
• Provincie Limburg ingelicht; NS aanvaardt gevolgen voor Limburgse aanbesteding
• Maatregelen om compliance, procedures en interne controle te versterken
• Onderzoeksrapport gepubliceerd

NS maakt bekend dat het bij een intern compliance onderzoek is gestuit op ernstige onregelmatigheden waarbij medewerkers van dochtermaatschappij Qbuzz ongeoorloofd vertrouwelijke informatie ontvingen van een ex-medewerker van Veolia Transport Limburg.

Lees het artikel verder op ns.nl
Vooral dit zinnetje baart me zorgen...
NS heeft de Provincie Limburg op de hoogte gesteld van de onregelmatigheden en daarbij aangegeven de gevolgen te zullen aanvaarden. Een eventueel besluit van de Provincie Limburg om Abellio Limburg uit te sluiten van de aanbesteding zal door NS volledig worden gerespecteerd.
http://www.ns.nl/over-ns/nieuwscentrum/ ... ming-qbuzz

Edit: Michael was me net voor...
sneltram
Berichten: 404
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door sneltram »

Edit: jullie waren me ook net voor.

Tja, als de provincie nu echt gemeen is, sluiten ze Veolia en NS uit en gaat Arriva er met de buit vandoor. :6
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 377
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Bartjk »

Een bericht die ik niet uit deze hoek had verwacht. Bestuurlijk gezien is dit inderdaad een goede reden om de concessie aan arriva te gunnen of de aanbesteding over te doen. Maar vanuit het perspectief van de reizigers is het denk ik beter om de gunning zo te houden omdat het bod van de ns voor hun erg mooi is.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten