Noot vooraf: het volgende reisverslag is gemaakt met foto's van Z2N en Plan-V444, en opgetekend door Z2N
De dag begon voor de Alphense delegatie achterlijk vroeg, en na een ontbijt-in-een-pak-yoghurt en het smeren van wat bammetjes ging het op de fiets verder, met de eerste trein van de dag richting Utrecht en Eindhoven. Voordat Eindhoven bereikt werd moest er eerst langs de Zegerplas gefietst worden, alwaar de zon net opgekomen was.
In Eindhoven takte Plan-V444 aan, en met bus 171 ging het naar Valkenswaard.
In Valkenswaard werd overgestapt op de buurtbus naar Achel (België). Voor de bus was het de eerste rit van de dag, de OV-chipkaartapparatuur was 'nog niet helemaal wakker'... :X
En na een ritje door godsverlaten delen van Brabant werd uiteindelijk Achel bereikt, we waren in België! *O*
Alhier werden boodschappen gedaan bij de lokale Boomsupermarkt (ik moest nog even de 'Charlie' halen die over de Franse departementale verkiezingen van de daarop volgende zondag ging), en daarna ging het verder, met bus 18A naar Hasselt, de eerste met ons Euregio-ticket De rit van 80 minuten was niet onaardig, alhoewel Plan-V444 het comfort van de Citea niet kon waarderen... :') Onderweg kwamen we in Overpelt nog wat NMBS-gekkigheid tegen:
Eenmaal in Hasselt kon er een fotootje gemaakt worden van de bus die ons diep in Belgisch Limburg gebracht had. (Let voor de grap even op de rookpluim achter de bus, ik ga maar niet zeggen welk merk de schuldige was)
Alhier gingen in de miezerregen nog een paar busjes op de foto:
Op het station zelf stond deze MW41 klaar als boemel naar Antwerpen via Mol klaar.
Even later reed ook de directe IC naar Antwerpen binnen.
De IC naar Brugge bleek iets langer te zijn dan we dachten (vier Deense neuzen!), onmogelijk om de hele trein op de foto te krijgen... Gelukkig was de zon weer terug! *O*
Kort na het nemen van deze foto was de trein naar Luik er, en verlieten we Hasselt. De rit onderweg was typisch Waals, armoedig en inspiratieloos dus. :')
Na het binnenrijden van Luikse agglomeratie...
...kon station Luik-Guillemins natuurlijk niet lang uitblijven. Bij binnenkomst van het station reed er juist een Thalys weg naar Brussel en Parijs, het is toch wel prettig dat de ramen in de Break openkunnen :)
Voor mij en Plan-V444 was het de eerste keer dat we in Luik waren, en het is écht een prach-tig station!
In de stromende regen kwam ondertussen de IC naar Brussel en Oostende binnenrijden
Ook stond de
En de volgende trein haalden wij ook maar net, het was een (sterk vertraagde) IC naar Eupen. De rit ging naar Welkenraedt, waar we de trein naar Aken zouden pakken. De rit voerde door prachtige valleien, een heerlijk terugdenken-aan-vroeger-met-schoolkamp-in-de-Ardennen-gevoel kreeg je erbij... :D
Door de vertraging van de IC was er bijna geen overstaptijd meer over in Welkenraedt, dus was het rennen geblazen om de overstap te halen naar Aken. Bij het wegrijden uit Welkenraedt, een paar minuutjes later, konden wat foto's gemaakt worden vanuit het Klassiekje.
Door de lagere heuvellandschappen ten oosten van Welkenraedt...
...bereikten we al snel Aachen, waar de regen opnieuw met bakken uit de lucht kwam zetten. :( Voordat we de stad in gingen maakten we nog snel een paar foto's, o.a van het Klassiekje dat ons hierheen had gebracht en de RE naar Dortmund.
Ook reed er een vrachttrein door het station heen richting België.
Kort daarna ging het de stad in. De regen werd na een paar minuten wandelen richting de Marktplatz verruild voor drogere omstandigheden.
In het centrum werden wat cadeau's ingekocht bij een niet nader te benoemen koffiehuis, en werd genoten van de prachtige stad die Aken eigenlijk is. :Y
Na verloop van tijd ging het weer terug naar het Hbf, het begon weer te regenen, de maag knorde en er moest nog naar de Randstad terug gereisd worden. De afstand naar het station werd nu afgelegd per stadsbus, die ook gebruikt mag worden met een Euregio-ticket.
De foto die hier stond is, ondanks de afkeurende beschrijving die hierbij stond, weggehaald, doordat deze alsnog misgeïnterpreteerd werd
Na wat boodschappen en het naar binnen werken van een typisch Duitse maaltijd... :D
...en het bekijken van wat treintjes...
...namen we de Euregiobahn naar Heerlen. Door een vertraagde goederentrein was de trein naar Heerlen te laat, en dus moest het vlug-vlug-snel-snel in Heerlen, na het inchecken en de bordjesfoto voor de archieven was het al snel vertrektijd van de IC naar Sittard.
De IC naar Sittard, en niet verder. Door werkzaamheden mocht er hier overgestapt worden op de bus naar Weert, qua drukte viel het mee, doordat de trein uit Heerlen kwam en niet uit Maastricht. (A) De rit over de snelweg gaf uitzicht op nóg maar weer eens een regenbui, en gelukkig, na de regen weer zonneschijn.
Na een korte wandeling in Weert...
... ging het +30 weer verder naar het noorden. In Eindhoven nam ik afscheid van Plan-V444, die weer terug ging naar Helmond.
Via Utrecht ging het naar Alphen, onderweg was het zonlicht alweer uitgevallen dus eenmaal in Alphen was het donker op straat. Een korte fietstocht was alles wat er nog afgelegd moest worden om thuis te komen.
En toen was de reis af. Drie grensovergangen, en dat met een simpel kaartje en een NS-Abo dat toch al aardig goed gebruikt wordt. Het was een leuke reis, een leuke bijkomstigheid van Europees samenwerken. Op- en aanmerkingen worden, zoals altijd gewaardeerd! :Y