Grote stroomstoring treft Noord-Holland
Re: Grote stroomstoring treft Noord-Holland
Ik kan me absoluut goed indenken dat het een zeer lastige puzzel is om het treinverkeer weer op gang te krijgen nadat het zo'n drie uur rondom de hoofdstad plus in die heke provincie stilgelegen heeft - ik denk dat de meesten hier ook begrip voor kunnen opbrengen.
Wat ik echter helemaal niet begrijp is hoe het kan dat bijvoorbeeld op Leiden - Haarlem er de rest van de dag niet een trein gereden heeft. Dat er een uitgedunde dienst gereden wordt, okee, maar helemaal niets? Van de zotte.
Wat ik echter helemaal niet begrijp is hoe het kan dat bijvoorbeeld op Leiden - Haarlem er de rest van de dag niet een trein gereden heeft. Dat er een uitgedunde dienst gereden wordt, okee, maar helemaal niets? Van de zotte.
Re: Grote stroomstoring treft Noord-Holland
Ik heb een vermoeden wat er is gebeurd: men heeft het getroffen gebied helemaal losgelegd van de rest van het land toen de stroomstoring begon. Dat was voor de bijsturing al een enorme klus.
Nadat de storing voorbij was is men vanuit Noord-Holland pas gaan opstarten zodra alle sporen veilig waren, er waren immers veel treinen ontruimd op vrij willekeurige plaatsen. Vervolgens is men de grote knooppunten langzaam gaan opstarten, daar stond het helemaal vol met materieel, dat moest eerst weg voordat men kon gaan ontvangen.
Tijdens dat opstartproces waren er nog geen verbindingen met de buitenwereld. De drukte bij de bijsturing en een tekort aan personeel dat ontstond omdat er geen personeel van buiten het gebied toestroomde zorgde ervoor dat de treindienst bleef kwakkelen.
Mijn speculaasinzet is dus dat een door de storing noodzakelijk rondje-om-de-kerk voor een acuut personeelstekort heeft geleid waardoor men de treindienst niet geheel kon opstarten. Men heeft dat van hogerhand waarschijnlijk tijdens de avondspits ook ingezien, heeft de treindienst niet verder opgestart en is daarna direct gestart met het op orde krijgen van het materieel e.d. voor de volgende dag
Nadat de storing voorbij was is men vanuit Noord-Holland pas gaan opstarten zodra alle sporen veilig waren, er waren immers veel treinen ontruimd op vrij willekeurige plaatsen. Vervolgens is men de grote knooppunten langzaam gaan opstarten, daar stond het helemaal vol met materieel, dat moest eerst weg voordat men kon gaan ontvangen.
Tijdens dat opstartproces waren er nog geen verbindingen met de buitenwereld. De drukte bij de bijsturing en een tekort aan personeel dat ontstond omdat er geen personeel van buiten het gebied toestroomde zorgde ervoor dat de treindienst bleef kwakkelen.
Mijn speculaasinzet is dus dat een door de storing noodzakelijk rondje-om-de-kerk voor een acuut personeelstekort heeft geleid waardoor men de treindienst niet geheel kon opstarten. Men heeft dat van hogerhand waarschijnlijk tijdens de avondspits ook ingezien, heeft de treindienst niet verder opgestart en is daarna direct gestart met het op orde krijgen van het materieel e.d. voor de volgende dag
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Grote stroomstoring treft Noord-Holland
Het gebeurt helaas gewoon te vaak dat de uitstraling en de gevolgen van een grote verstoring na lange tijd gewoon veel te groot zijn. Reden genoeg om wat extra poppetjes aan te trekken zou ik zeggen zodat er op zn minst meer reservepersoneel is of je wat makkelijker kunt zeggen dat het land qua personeeldiensten voortaan in vier groepen wordt opgedeeld zodat je makkelijker kunt bijsturen én de uitstraling minder is.
Re: Grote stroomstoring treft Noord-Holland
Kan niet want zo staat het niet in de cao. Of zoiets.
-
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40
Re: Grote stroomstoring treft Noord-Holland
Vond het ook opvallend dat de NS gistermorgen zei dat ze geen bussen in gingen zetten, omdat de storing daar te groot voor was. Waarom pak je niet de belangrijkste/ drukste trajecten eruit en organiseer je daar busvervoer?
Re: Grote stroomstoring treft Noord-Holland
Ze hadden sowieso eerst al bussen nodig voor het vervoeren van de gestrande reizigers uit de trein. Verder komt het schoolreisjesseizoen ook weer op gang dus daar zullen ook veel bussen gezeten hebben..
Komt wel goed schatje.
Re: Grote stroomstoring treft Noord-Holland
Precies wat ik bedoelde met het (gechargeerde) voorbeeld van de machinist uit Maastricht.Vinny schreef:Eén woord: bijsturing.Hendrik schreef:Iemand die wél begrijpt waarom het uren en uren na de stroomstoring nog steeds zo'n gigantische puinhoop is op het spoor? Ik begrijp dat ded stroomstoring heel veel in de war heeft geschopt, maar waarom is het zó geëscaleerd? :')
In zulke gevallen: rode knop indrukken. Eilandbedrijfjes invoeren. Treinseries alleen nog op elkaar laten keren zonder enige dienstregeling. Personeel dat er is in het materieel duiken dat toevallig voor handen is en rijden in het gebied waar het nog wel kan.
Re: Grote stroomstoring treft Noord-Holland
Het feit dat de bijsturing in Nederland niet in staat is om bij grootschalige verstoringen adequaat in te grijpen staat in een rapport uit 2001
We leven meer dan een decennium later en er is nog steeds geen begin van een oplossing... :')
We leven meer dan een decennium later en er is nog steeds geen begin van een oplossing... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Grote stroomstoring treft Noord-Holland
De NS-CAO verbiedt het om trajectdenken bij het personeel (de Arriva-stijl dus) in te voeren. NS wou dit enkele jaren terug invoeren dat alle standplaatsen alle treinseries uit die plaats wordt gereden (Voorbeeld: Machinisten van Groningen rijden dan voortaan alleen de IC's Groningen - Zwolle - Rotterdam via Utrecht / Den Haag via Amsterdam, en de sprinter Groningen - Zwolle en eventuele series waarom gekeerd wordt door de materieelomloop. Geloof de tak richting Leeuwarden boven Zwolle). De NS-vakbond wil dit echter niet hebben omdat hierdoor sommige standplaatsen saaiere diensten krijgt (denk maar eens aan mogelijkheden voor treinseriekoppelen voor Standplaats Den Helder of Vlissingen). Het personeel zou om dat op te lossen ook meer in de regio blijven, dus niet meer uitstapjes van Groningen naar Maastricht en terug (wat niet snel voorkomt, maar je weet nooit wat de NS-dienstplanner kan maken.Alargule schreef:Kan niet want zo staat het niet in de cao. Of zoiets.
De nadelen zijn dat de bijsturing met het huidige systeem een DRAMA is als er ergens zoveel treindiensten vervallen, want alle diensten moeten asap worden herpland en ook nog binnen CAO. Bij het opstarten moet je ook nog zorgen dat al het al werkzame personeel nog op de plek van begin komt, want dat eist de CAO. Hierom zou ik niet snel bij NS bijsturing willen werken. De diensten moeten eenvoudiger worden gemaakt bij NS, maar dan moet de vakbond er ook mee goedkeuren. Het zou ideaal zijn als ze het doen als hierdoor de reguliere dienst sneller is opgestart.
Re: Grote stroomstoring treft Noord-Holland
Dat krijg je nooit weg. Er worden duizenden reizigers per uur vervoerd op Utrecht - Amsterdam alleen al, per volle intercitytrein heb je al snel 20 bussen nodig. Dat zou betekenen dat je in Utrecht al ruim 160 bussen in een uur naar Amsterdam moet sturen, dat gaat gewoon niet. Je trekt niet zomaar een voordeelblik bussen open.Ezra schreef:Vond het ook opvallend dat de NS gistermorgen zei dat ze geen bussen in gingen zetten, omdat de storing daar te groot voor was. Waarom pak je niet de belangrijkste/ drukste trajecten eruit en organiseer je daar busvervoer?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Grote stroomstoring treft Noord-Holland
Eind dit jaar komt de nieuwe bijsturing in dienst.. Ben benieuwd of dat wat oplevert.Vinny schreef:Het feit dat de bijsturing in Nederland niet in staat is om bij grootschalige verstoringen adequaat in te grijpen staat in een rapport uit 2001
We leven meer dan een decennium later en er is nog steeds geen begin van een oplossing... :')
Komt wel goed schatje.
Re: Grote stroomstoring treft Noord-Holland
Gisteren in Rijswijk:
Alleen jammer dat Den Haag de noordelijkste direct te bereiken bestemming is daarvandaan. Maar dromen van een trein verder noordwaarts mag altijd natuurlijk :Y
Vanaf dit station rijdt er beperkt treinverkeer van en naar Amsterdam wegens een stroomstoring
Alleen jammer dat Den Haag de noordelijkste direct te bereiken bestemming is daarvandaan. Maar dromen van een trein verder noordwaarts mag altijd natuurlijk :Y
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
-
- Berichten: 573
- Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22
Re: Grote stroomstoring treft Noord-Holland
Ikzelf stond bij Amstel, moest naar Den Bosch.
Tussen Haarlem en Leiden/Schiphol reden dus bussen.
Dit stond eerst wel in de planner, daarna niet meer.
Uiteindelijk met GVB 65 naar Zuid gegaan en daar de 346 naar Haarlem. Daar stonden ongeveer 50 mensen te wachten op de NS bus, niet echt bijzonder veel. In Leiden waren het er daarentegen erg veel. Ook stonden wat HC's en machinisten te wachten op de bus naar Leiden.
De metro's gingen op een gegeven moment rijden, maar de borden deden het dus ook niet.
3,5 uur over Amstel-Utrecht, daarna nog wat drama in de IC.
Stond eerst een goederentrein vast ri Utrecht op Amstel, maar deze reed wel weer rond half 12, met een IC erachteraan.
Veel leermomenten, hopelijk gebeurt het niet meer..
Tussen Haarlem en Leiden/Schiphol reden dus bussen.
Dit stond eerst wel in de planner, daarna niet meer.
Uiteindelijk met GVB 65 naar Zuid gegaan en daar de 346 naar Haarlem. Daar stonden ongeveer 50 mensen te wachten op de NS bus, niet echt bijzonder veel. In Leiden waren het er daarentegen erg veel. Ook stonden wat HC's en machinisten te wachten op de bus naar Leiden.
De metro's gingen op een gegeven moment rijden, maar de borden deden het dus ook niet.
3,5 uur over Amstel-Utrecht, daarna nog wat drama in de IC.
Stond eerst een goederentrein vast ri Utrecht op Amstel, maar deze reed wel weer rond half 12, met een IC erachteraan.
Veel leermomenten, hopelijk gebeurt het niet meer..
Re: Grote stroomstoring treft Noord-Holland
Ja, ik weet dat het streekvervoer tamelijk vervelend geherstructureerd is, maar volgens mij kun je het best gewoon via Holendrecht, Abcoude en Breukelen richting Utrecht reizen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Grote stroomstoring treft Noord-Holland
Ik zou Amstel - Hilversum per r-net doen :)
Komt wel goed schatje.
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 14:32
Re: Grote stroomstoring treft Noord-Holland
Ik moest om 12:49 van Delft naar Santpoort-Noord. In Leiden was het een complete chaos. Vernomen dat er toen geen NS bussen waren naar Haarlem. En plekje bemachtigen in een van de volgende Arriva bussen 50 was ook kansloos, bovendien doet die er anderhalf uur over naar Haarlem. Ik heb toen besloten om een OV-fiets te pakken. Na 2 uur (inclusief stop bij een snackbar in Hillegom) kwam ik doorweekt van zweet aan in Santpoort. Kosten: €3.15 huur+ €10 toeslag omdat ik de niet in op dezelfde locatie heb teruggebrachtfiets.
Mijn complimenten gaan naar het twitterteam van NS. Zij hebben gezegd het volledige bedrag terug te storten. Ik ben niet altijd even te spreken over de NS, maar die afdeling doet hun werk altijd fantastisch.
Mijn complimenten gaan naar het twitterteam van NS. Zij hebben gezegd het volledige bedrag terug te storten. Ik ben niet altijd even te spreken over de NS, maar die afdeling doet hun werk altijd fantastisch.
Re: Grote stroomstoring treft Noord-Holland
Helaas heb ik andere ervaringen, ook met webcare van NS. Maar dat betrof andere storingen dan deze.
Re: Grote stroomstoring treft Noord-Holland
Ik zou met 126 naar Wilnis gaan en van daar met lijn 123 naar Woerden. Die route kennen niet veel mensen en ik verwacht dat het dan iets minder overvol is.Thom91 schreef:Ik zou Amstel - Hilversum per r-net doen :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Grote stroomstoring treft Noord-Holland
Zit je wel wat verder in de rimboe als je naar Den Bosch moet ;)
Komt wel goed schatje.
-
- Berichten: 573
- Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22
Re: Grote stroomstoring treft Noord-Holland
Ik had idd de 320 kunnen pakken, maar ik zou dan altijd via Utrecht moeten. (of Zwolle etc)
Via Leiden had ik nog de optie om via Rotterdam te gaan, aangezien er daarvoor nog een sein of wissstoring tussen Ht en Ut was.
Ik heb gewoon 9292 gebruikt, het met korting gekochte frietje krijg ik toch weer terug met de GTBV.
Via Leiden had ik nog de optie om via Rotterdam te gaan, aangezien er daarvoor nog een sein of wissstoring tussen Ht en Ut was.
Ik heb gewoon 9292 gebruikt, het met korting gekochte frietje krijg ik toch weer terug met de GTBV.
-
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40
Re: Grote stroomstoring treft Noord-Holland
Nee, dat krijg je inderdaad nooit weg, maar om de reizgers urenlang op een station te laten wachten en helemaal niets te doen, is ook weer zoiets.Bee schreef:Dat krijg je nooit weg. Er worden duizenden reizigers per uur vervoerd op Utrecht - Amsterdam alleen al, per volle intercitytrein heb je al snel 20 bussen nodig. Dat zou betekenen dat je in Utrecht al ruim 160 bussen in een uur naar Amsterdam moet sturen, dat gaat gewoon niet. Je trekt niet zomaar een voordeelblik bussen open.Ezra schreef:Vond het ook opvallend dat de NS gistermorgen zei dat ze geen bussen in gingen zetten, omdat de storing daar te groot voor was. Waarom pak je niet de belangrijkste/ drukste trajecten eruit en organiseer je daar busvervoer?
-
- Berichten: 241
- Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56
Re: Grote stroomstoring treft Noord-Holland
Volgens mij heb ik in sommige reisverslagen gelezen in een ander topic dat er wel bussen gereden hebben.
Re: Grote stroomstoring treft Noord-Holland
Op Schiphol werd 's avonds in ieder geval omgeroepen dat er bussen reden naar Amsterdam Zuid.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 145 gasten