Siemens to build RRX double-deckers
Siemens to build RRX double-deckers
The four regional authorities promoting the Rhein-Ruhr-Express project announced on February 10 that Siemens had been selected as preferred bidder to supply and maintain for 30 years the double-deck trainsets to be used by the future operating concessionaire.
Three suppliers had bid for the order, which was tendered in October 2013. The other bidders were Stadler and a joint venture of Alstom and Škoda.
Under a contract valued at up to €900m, Siemens is to supply a fleet of 82 double-deck EMUs designated Desiro HC, which are due to enter service in 2018. Designed for 160 km/h operation, the air-conditioned trainsets are required to have a capacity of 400 passengers, easy access at all doors and at least two toilets, one of which must be PRM accessible.
The six-route Rhein-Ruhr-Express network to be launched in December 2018 will connect the major cities of the region, including Köln, Leverkusen, Düsseldorf, Duisburg, Bochum, Dortmund and Bielefeld, with some services extending as far as Koblenz. A 15 min interval service is envisaged on the core route between Düsseldorf and Köln, once the necessary infrastructure improvements have been completed.
Lees meer
Siemens mag de dubbeldekstreinen leveren voor de Rhein-Ruhr-Express welke vanaf 2018 de belangrijkste steden in het Rhein-Ruhr-gebied zal verbinden.
Opvallend aan de treinen is dat de kopbakken enkeldeks zijn (met elektrische apparatuur op het dak) en de tussenbakken dubbeldeks.
Three suppliers had bid for the order, which was tendered in October 2013. The other bidders were Stadler and a joint venture of Alstom and Škoda.
Under a contract valued at up to €900m, Siemens is to supply a fleet of 82 double-deck EMUs designated Desiro HC, which are due to enter service in 2018. Designed for 160 km/h operation, the air-conditioned trainsets are required to have a capacity of 400 passengers, easy access at all doors and at least two toilets, one of which must be PRM accessible.
The six-route Rhein-Ruhr-Express network to be launched in December 2018 will connect the major cities of the region, including Köln, Leverkusen, Düsseldorf, Duisburg, Bochum, Dortmund and Bielefeld, with some services extending as far as Koblenz. A 15 min interval service is envisaged on the core route between Düsseldorf and Köln, once the necessary infrastructure improvements have been completed.
Lees meer
Siemens mag de dubbeldekstreinen leveren voor de Rhein-Ruhr-Express welke vanaf 2018 de belangrijkste steden in het Rhein-Ruhr-gebied zal verbinden.
Opvallend aan de treinen is dat de kopbakken enkeldeks zijn (met elektrische apparatuur op het dak) en de tussenbakken dubbeldeks.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Siemens to build RRX double-deckers
http://www.werkstattatlas.info/news/bes ... RQUVvyG-Sp
Een site met nog wat meer info (in het Duits) en enkele afbeeldingen en een filmpje.
Een site met nog wat meer info (in het Duits) en enkele afbeeldingen en een filmpje.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Siemens to build RRX double-deckers
Miljarden-order: Siemens bouwt Rhein-Ruhr Express
Siemens heeft vandaag een record-opdracht in de wacht gesleept van de metropoolregio Rhein-Ruhr. De gemeenten die betrokken zijn bij het nieuwe railtransportconcept Rhine-Ruhr Express (RRX) hebben Siemens opdracht gegeven voor de levering van 82 samengestelde Desiro HC-treinen met elektrische aandrijving en voor de levering van onderhoudsdiensten voor een periode van 32 jaar.
Met een totaal volume van meer dan €1,7 miljard is dit de grootste regionale railtransportorder die Siemens ooit in Duitsland heeft binnengehaald. “Dit is een enorm succes voor de railbusiness van Siemens.Onze uiterst moderne trein is goed nieuws voor miljoenen forenzen in het Rijn- en Ruhrgebied in Duitslands dichtstbevolkte regio,” reageert Siemens Mobility directeur Jochen Eickholt.
De Rhein -Rhur Express moet de verkeersproblemen in Noordrijnland-Westfalen helpen oplossen. Nu heeft de deelstaat met ongeveer 10 miljoen inwoners te kampen met grote druk op het openbaar vervoer en het autoverkeer. De belangrijkste verbinding van RRX loopt tussen Keulen en Dortmund.
Siemens heeft vandaag een record-opdracht in de wacht gesleept van de metropoolregio Rhein-Ruhr. De gemeenten die betrokken zijn bij het nieuwe railtransportconcept Rhine-Ruhr Express (RRX) hebben Siemens opdracht gegeven voor de levering van 82 samengestelde Desiro HC-treinen met elektrische aandrijving en voor de levering van onderhoudsdiensten voor een periode van 32 jaar.
Met een totaal volume van meer dan €1,7 miljard is dit de grootste regionale railtransportorder die Siemens ooit in Duitsland heeft binnengehaald. “Dit is een enorm succes voor de railbusiness van Siemens.Onze uiterst moderne trein is goed nieuws voor miljoenen forenzen in het Rijn- en Ruhrgebied in Duitslands dichtstbevolkte regio,” reageert Siemens Mobility directeur Jochen Eickholt.
De Rhein -Rhur Express moet de verkeersproblemen in Noordrijnland-Westfalen helpen oplossen. Nu heeft de deelstaat met ongeveer 10 miljoen inwoners te kampen met grote druk op het openbaar vervoer en het autoverkeer. De belangrijkste verbinding van RRX loopt tussen Keulen en Dortmund.
Bron en meer
Komt wel goed schatje.
Re: Siemens to build RRX double-deckers
Was dit niet wat voor NS geweest?
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Siemens to build RRX double-deckers
Als ze 200 km/h konden rijden en er een variant van 160 meter lang bestond. Siemens zal voor NS met iets anders moeten komen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Siemens to build RRX double-deckers
Eigenlijk zou afgelopen donderdag naast het nieuws over de nieuwe treinen ook bekend gemaakt worden wie de nieuwe treindiensten zou gaan uitbaten, maar dat is twee maanden uitgesteld wegens problemen met de offertes.
National Express heeft voor alle drie de deelnetten het goedkoopste bod geplaatst, maar er zijn bij de aanbestedende autoriteiten sterke vermoedens dat bij deze offertes sprake is van price dumping. National Express zou onder de kostprijs geboden hebben om de concessies zo binnen te kunnen slepen, een tactiek die het bedrijf eerder al heeft toegepast in Engeland met weinig succes. Deze vermoedens moeten nu eerst op waarheid onderzocht worden voordat definitief bekend gemaakt kan worden welke vervoerder(s) de concessies hebben gewonnen.
Bron o.a. http://www.zughalt.de/2015/03/rrx-vergabe-verschoben/
National Express heeft voor alle drie de deelnetten het goedkoopste bod geplaatst, maar er zijn bij de aanbestedende autoriteiten sterke vermoedens dat bij deze offertes sprake is van price dumping. National Express zou onder de kostprijs geboden hebben om de concessies zo binnen te kunnen slepen, een tactiek die het bedrijf eerder al heeft toegepast in Engeland met weinig succes. Deze vermoedens moeten nu eerst op waarheid onderzocht worden voordat definitief bekend gemaakt kan worden welke vervoerder(s) de concessies hebben gewonnen.
Bron o.a. http://www.zughalt.de/2015/03/rrx-vergabe-verschoben/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Siemens to build RRX double-deckers
Lijkt me niet al te lastig om er nog een bak tussen te plaatsen toch, dan zit je op 156 meter, prima om te voldoen aan de 160 meter lijkt me
Re: Siemens to build RRX double-deckers
Jazeker, er zijn varianten die 200 km/h kunnen. Zie oa de website van Siemens. Bevatten per m1 meer zitplaatsen dan een VIRM! *O*Bram schreef:Was dit niet wat voor NS geweest?
Komt wel goed schatje.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Siemens to build RRX double-deckers
Het wordt alleen wat veel gewicht voor een trein met maar twee aangedreven bakken. Of die extra bak moet weer gemotoriseerd worden.bobo17 schreef:Lijkt me niet al te lastig om er nog een bak tussen te plaatsen toch, dan zit je op 156 meter, prima om te voldoen aan de 160 meter lijkt me
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Siemens to build RRX double-deckers
Op 18 juni wordt dan toch eindelijk de uitslag van de aanbesteding voor de exploitatie bekend gemaakt. De geruchten gaan er nu van uit dat de RE1 en 11 naar Abellio gaan en de RE 4, 5, 6 naar National Express.
Bron: http://www.derwesten.de/wirtschaft/auch ... 74370.html
Bron: http://www.derwesten.de/wirtschaft/auch ... 74370.html
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Siemens to build RRX double-deckers
Wat is nu eigenlijk de geplande lijnvoering van RRX?
Voorlopig zijn er 5 lijnen (RE 1, 4, 5, 6 en 11), maar het moeten er in de toekomst 6 worden (RRX 1, 2, 3, 4, 5 en 6)?
Ik snapte de Duitstalige Wikipedia niet helemaal.
Voorlopig zijn er 5 lijnen (RE 1, 4, 5, 6 en 11), maar het moeten er in de toekomst 6 worden (RRX 1, 2, 3, 4, 5 en 6)?
Ik snapte de Duitstalige Wikipedia niet helemaal.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Siemens to build RRX double-deckers
De volgende lijnen zijn voorzien:
RE 1 (RRX1) Aachen - Köln - Düsseldorf - Duisburg - Essen - Dortmund - Hamm
RE 4 (deels RRX4, deels nieuw) Aachen - Mönchengladbach - Neuss - Düsseldorf - Wuppertal - Hagen - Witten - Dortmund
RE5 (RRX5) Wesel - Duisburg - Düsseldorf - Köln - Bonn - Koblenz
RE6 (RRX6) Köln-Bonn Flughafen - Köln - Neuss - Düsseldorf - Duisburg - Essen - Dortmund - Hamm - Bielefeld - Minden
RE11 (RRX2) Düsseldorf - Duisburg - Essen - Dortmund - Hamm - Paderborn - Warburg - Kassel.
De RE3 (RRX3) zit in één concessie met de RE13 tot 2025.
Vanwege deze aanpassingen wordt de RB42 de RE42, deze neemt tussen Essen - Duisburg - Krefeld - Mönchengladbach de route van de huidige RE11 over maar hoort niet bij de RRX-concessies/huisstijl
RE 1 (RRX1) Aachen - Köln - Düsseldorf - Duisburg - Essen - Dortmund - Hamm
RE 4 (deels RRX4, deels nieuw) Aachen - Mönchengladbach - Neuss - Düsseldorf - Wuppertal - Hagen - Witten - Dortmund
RE5 (RRX5) Wesel - Duisburg - Düsseldorf - Köln - Bonn - Koblenz
RE6 (RRX6) Köln-Bonn Flughafen - Köln - Neuss - Düsseldorf - Duisburg - Essen - Dortmund - Hamm - Bielefeld - Minden
RE11 (RRX2) Düsseldorf - Duisburg - Essen - Dortmund - Hamm - Paderborn - Warburg - Kassel.
De RE3 (RRX3) zit in één concessie met de RE13 tot 2025.
Vanwege deze aanpassingen wordt de RB42 de RE42, deze neemt tussen Essen - Duisburg - Krefeld - Mönchengladbach de route van de huidige RE11 over maar hoort niet bij de RRX-concessies/huisstijl
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Siemens to build RRX double-deckers
Er zijn geen bezwaren tegen de gunning ingediend, Abellio en National Express worden nu definitief de nieuwe vervoerders.
Abellio rijdt vanaf december 2018 de RE11 en van juni 2020 de RE1.
Bron: http://www.abellio.de/de/deutschland/un ... om-vrr-den
Abellio rijdt vanaf december 2018 de RE11 en van juni 2020 de RE1.
Bron: http://www.abellio.de/de/deutschland/un ... om-vrr-den
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 99 gasten