Filmen in de bus is verboden: "juridisch domein chauffeur"

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: Filmen in de bus is verboden: "juridisch domein chauffeu

Bericht door atbrg »

deadlock schreef:... poging tot mishandeling is niet voor niets niet strafbaar in landen met een Napoleontische wetgeving.
Maar wel minder gewenst gedrag tijdens de rit. Nalatig, plichtsverzuim en onzorgvuldig.
Kaart ongeldig err. 007
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Filmen in de bus is verboden: "juridisch domein chauffeu

Bericht door deadlock »

Zeker, vandaar ook dat ik geen moeite heb met een sanctie. Alhoewel ik denk dat in eerste instantie een hartig woordje meer dan voldoende is.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Hageneis
Berichten: 229
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 16:39

Re: Filmen in de bus is verboden: "juridisch domein chauffeu

Bericht door Hageneis »

Ik vind het gevaarlijk, om niet te zeggen volstrekt onverantwoord. Daarom lijkt mij een berisping niet voldoende. Maar de chauffeur in kwestie zou zomaar eens wat meer op zijn kerfstok kunnen hebben gehad. Zolang we dat niet weten,kunnen wij er hier moeilijk over oordelen.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Filmen in de bus is verboden: "juridisch domein chauffeu

Bericht door deadlock »

Hageneis schreef:Ik vind het gevaarlijk, om niet te zeggen volstrekt onverantwoord. Daarom lijkt mij een berisping niet voldoende. Maar de chauffeur in kwestie zou zomaar eens wat meer op zijn kerfstok kunnen hebben gehad. Zolang we dat niet weten,kunnen wij er hier moeilijk over oordelen.
In dat geval is communicatie via de bak net zo gevaarlijk. En nu impliceer je dus dat het prima is dat hij ontslagen is terwijl je eerder nog zei dat je je zou onthouden van commentaar op dat front.

Wat wil je nou precies dan?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Filmen in de bus is verboden: "juridisch domein chauffeu

Bericht door Klaasje »

Weten we wat over de context? Appen in voetgangersgebied is wat anders dan op een lege brede busbaan. Daar zou je de gewenste sanctie ook aan af moeten meten.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Filmen in de bus is verboden: "juridisch domein chauffeu

Bericht door zone5324bericht... »

atbrg schreef:
of wat je mag doen en wat niet.
[/quote]

klopt, maar als we alles volledig volgens de regels zouden doen, zouden bijna alle ritten met vertraging rijden of de helft van de bussen niet eens uitrukken.
en dan heb ik het nog niet eens over de fouten die de vervoerders zelf allemaal maken en die door het personeel allemaal geslikt worden, omdat het belang van de reizigers door de chauffeurs voorop gesteld wordt...

als die chauffeur af en toe even naar beneden keek (op z'n telefoon) en daarbij de veiligheid niet in gevaar bracht, zou ik een officiele waarschuwing eventueel met inhouden dagloon meer op z'n plaatsvinden.
nogmaals de overheid bekeurt dit met een geldboete en niet met ontslag, dus Cxx gaat in mijn ogen te ver (als dit inderdaad devenige reden voor ontslag is).
Hageneis
Berichten: 229
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 16:39

Re: Filmen in de bus is verboden: "juridisch domein chauffeu

Bericht door Hageneis »

Ik probeer uit te leggen waarom ik mij liever had onthouden van commentaar op dat vlak. We kennen het dossier niet van de betreffende chauffeur.

En nu wordt er eindelijk gescoord :-)
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Filmen in de bus is verboden: "juridisch domein chauffeu

Bericht door Jef400 »

Heeft er nog niets mee te maken. Alles maar dan ook alles behalve het telefoongebruik spreken in het voordeel van de chauffeur.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: Filmen in de bus is verboden: "juridisch domein chauffeu

Bericht door atbrg »

zone5324bericht... schreef:...omdat het belang van de reizigers door de chauffeurs voorop gesteld wordt...
Niet willens en wetens de reizigers in gevaar brengen middels illegale handelingen tijdens de rit dus.
zone5324bericht... schreef:nogmaals de overheid bekeurt dit met een geldboete en niet met ontslag, ...
Ja hè hè, er is immers geen sprake van een dienstverband tussen de betreffende chauffeur en de overheid. Hier moet Cxx dus verantwoordelijkheid tonen. Mocht er een ernstig ongeluk van gekomen zijn dan sluit ik ontzegging van de rijbevoegdheid door de rechter trouwens niet uit (speculatie).
Kaart ongeldig err. 007
Hageneis
Berichten: 229
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 16:39

Re: Filmen in de bus is verboden: "juridisch domein chauffeu

Bericht door Hageneis »

Het telefoongebruik is juist het issue, hoor. Deze draad ging trouwens over de rechtmatigheid van het filmen van dat telefoongebruik. We zijn nu wel erg ver van dat onderwerp af.
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: Filmen in de bus is verboden: "juridisch domein chauffeu

Bericht door atbrg »

Hageneis schreef: Deze draad ging trouwens over de rechtmatigheid van het filmen van dat telefoongebruik.
Hier is weldegelijk sprake van 'zorgvuldig handelen' door de filmer, volledig in de geest van de participatie samenleving; eigen verantwoordelijkheid nemen dus.
Kaart ongeldig err. 007
Hageneis
Berichten: 229
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 16:39

Re: Filmen in de bus is verboden: "juridisch domein chauffeu

Bericht door Hageneis »

Dat zou ik ook vinden bij een normale burger. Voor een journalist (in opleiding) vind ik het bijna een plicht om zoiets vast te leggen.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Filmen in de bus is verboden: "juridisch domein chauffeu

Bericht door Jef400 »

Leuk dat jij het plicht acht de wet te overtreden als journalist zijnde...
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Filmen in de bus is verboden: "juridisch domein chauffeu

Bericht door zone5324bericht... »

maar wat zouden jullie ervan gevonden hebben, als de filmer eerst Cxx op de hoogte gebracht zou hebben, i.p.v. het meteen aan de grote klok te hangen?
je kunt misstanden toch ook eerst aan de veroorzaker voorleggen en dan eventueel aan de werkgever?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Filmen in de bus is verboden: "juridisch domein chauffeu

Bericht door deadlock »

zone5324bericht... schreef:maar wat zouden jullie ervan gevonden hebben, als de filmer eerst Cxx op de hoogte gebracht zou hebben, i.p.v. het meteen aan de grote klok te hangen?
je kunt misstanden toch ook eerst aan de veroorzaker voorleggen en dan eventueel aan de werkgever?
Juist, en dát is het principe van hoor en wederhoor. Maar nog even afgezien daarvan had de filmer natuurlijk ook op de chauffeur kunnen afstappen en kunnen zeggen; goh joh, is het wel zo'n goed idee om te whatsappen als je aan het rijden bent?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Filmen in de bus is verboden: "juridisch domein chauffeu

Bericht door Jef400 »

zone5324bericht... schreef:maar wat zouden jullie ervan gevonden hebben, als de filmer eerst Cxx op de hoogte gebracht zou hebben, i.p.v. het meteen aan de grote klok te hangen?
je kunt misstanden toch ook eerst aan de veroorzaker voorleggen en dan eventueel aan de werkgever?
Dan blijft het niet wettig. Je mag namelijk de chauffeur niet filmen. Dat het niet wenselijk is kan ik beamen, maar het blijft niet wettig om een chauffeur op camera vast te leggen. Cxx had die chauffeur ook nooit mogen ontslaan, ik geloof ook niet dat die ontslag stand houd bij de rechter.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: Filmen in de bus is verboden: "juridisch domein chauffeu

Bericht door atbrg »

JeffreyMeijer schreef:Leuk dat jij het plicht acht de wet te overtreden als journalist zijnde...
Hier komt de aap uit de mouw. De chauffeur voelde zich onaantastbaar onder de onterechte veronderstelling dat tegen zijn wangedrag niet opgetreden kon worden omdat hij beschermd werd door de wet. Geen sterk argument om het ontslag aan te vechten, vermoed ik.
Laatst gewijzigd door atbrg op zo 29 mar 2015, 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Kaart ongeldig err. 007
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Filmen in de bus is verboden: "juridisch domein chauffeu

Bericht door deadlock »

atbrg schreef:Hier komt de aap uit de mouw. De chauffeur voelde zich onaantastbaar onder de veronderstelling dat tegen zijn wangedrag niet opgetreden kon worden omdat hij beschermd werd door de wet. Geen sterk argument om het ontslag aan te vechten, vermoed ik.
Dat weet je niet want dat heb je de chauffeur niet gevraagd noch heeft hij er een opmerking over gemaakt, het is jouw veronderstelling en die is totaal nergens op gebaseerd.
Ten tweede is het begaan van een overtreding over het algemeen geen sterk argument vóór ontslag, helemaal niet als het de eerste keer is.

Het begaan van een overtreding wordt door de arbeidsrechter ook niet als wangedrag gezien trouwens.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: Filmen in de bus is verboden: "juridisch domein chauffeu

Bericht door atbrg »

deadlock schreef:Dat weet je niet want dat heb je de chauffeur niet gevraagd noch heeft hij er een opmerking over gemaakt, het is jouw veronderstelling en die is totaal nergens op gebaseerd.
Inderdaad, dat vermoed ik en dat is gebaseerd op het hier aangevoerde verweer: "ik mocht helemaal niet gefilmd worden dus ze kunnen me niks maken".
deadlock schreef:Ten tweede is het begaan van een overtreding over het algemeen geen sterk argument vóór ontslag, helemaal niet als het de eerste keer is. Het begaan van een overtreding wordt door de arbeidsrechter ook niet als wangedrag gezien trouwens.
Over het algemeen misschien niet maar ik ben benieuwd hoe dat in dit specifieke geval zal zijn. Het betreft een beroepschauffeur met een speciale verantwoordelijkheid. Hij lapt wel heel nonchalant de regels t.b.v. de (verkeers)veiligheid aan de laars. Hier is niet alleen sprake van onzorgvuldig handelen t.o.v. werkgever maar ook t.o.v. de reiziger. Een brevet van onvermogen door zichzelf uitgereikt, wat mij betreft.
Kaart ongeldig err. 007
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Filmen in de bus is verboden: "juridisch domein chauffeu

Bericht door Jef400 »

Volgens mij zijn de regels hetzelfde voor beroepschauffeurs en normale automobilisten??! Dat hij zijn telefoon gebruikt valt niet goed te praten. Maar om hem zwaarder te straffen dan een automobilist vind ik te ver gaan. Een appende automobilist kan ook een buscrash veroorzaken. Dat hebben we in 2013 nog in Alkmaar gezien.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Filmen in de bus is verboden: "juridisch domein chauffeu

Bericht door deadlock »

atbrg schreef:Inderdaad, dat vermoed ik en dat is gebaseerd op het hier aangevoerde verweer: "ik mocht helemaal niet gefilmd worden dus ze kunnen me niks maken".
Dat verweer heeft de chauffeur helemaal niet aangevoerd. Assumption is the mother of all fuck ups.
Over het algemeen misschien niet maar ik ben benieuwd hoe dat in dit specifieke geval zal zijn. Het betreft een beroepschauffeur met een speciale verantwoordelijkheid. Hij lapt wel heel nonchalant de regels t.b.v. de (verkeers)veiligheid aan de laars. Hier is niet alleen sprake van onzorgvuldig handelen t.o.v. werkgever maar ook t.o.v. de reiziger. Een brevet van onvermogen door zichzelf uitgereikt, wat mij betreft.
Hoezo over het algemeen misschien niet. Je weet ook niet of het nonchalant is, voor hetzelfde geld ligt zijn moeder slecht en kreeg hij een appje met nieuwe informatie. Je moet heel voorzichtig zijn met dit soort dingen. Zoals ik al eerder heb gezegd; we wonen in een rechtsstaat. Je mag wel een mening hebben, zeker, maar waarom moet je gelijk conclusies trekken en er ook nog eens een waardeoordeel aan vastknopen.

En wat de 'wetgever heb bepaald' veeg ik m'n reet mee af. Rechtsstaat, eerst dat, dan de rest.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: Filmen in de bus is verboden: "juridisch domein chauffeu

Bericht door atbrg »

JeffreyMeijer schreef:Maar om hem zwaarder te straffen dan een automobilist vind ik te ver gaan.
Tja, ik verwacht toch echt professioneel handelen van de buschauffeur. We hebben het niet over zomaar een 'verkeersdeelnemer' maar over iemand met een speciale verantwoordelijkheid. Vreemd dat zoiets juist op dit forum niet begrepen wordt.
JeffreyMeijer schreef:Een appende automobilist kan ook een buscrash veroorzaken. Dat hebben we in 2013 nog in Alkmaar gezien.
Reden om in dat geval ook strenger te zijn? Maar dat is off topic.
Kaart ongeldig err. 007
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Filmen in de bus is verboden: "juridisch domein chauffeu

Bericht door Jef400 »

Ik vind het vreemd dat jij het goedkeurt dat de wet overtreden wordt om iemand pootje te lichten op een illegale manier!
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Filmen in de bus is verboden: "juridisch domein chauffeu

Bericht door deadlock »

JeffreyMeijer schreef:Ik vind het vreemd dat jij het goedkeurt dat de wet overtreden wordt om iemand pootje te lichten op een illegale manier!
En ondertussen wel tegen de OV-chipkaart zijn. Dat is namelijk ook simpelweg vastgelegd in de wet. Cherry picking heet dat.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: Filmen in de bus is verboden: "juridisch domein chauffeu

Bericht door atbrg »

JeffreyMeijer schreef:Ik vind het vreemd dat jij het goedkeurt dat de wet overtreden wordt om iemand pootje te lichten op een illegale manier!
Een reiziger heeft mogelijk de algemene voorwaarden van Cxx overtreden waarop Cxx een in hun ogen aantoonbaar ongeschikte chauffeur buiten functie heeft gesteld.
Kaart ongeldig err. 007
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten