mb90 on Tour #34: Ein Tag nach Hamburg

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 on Tour #34: Ein Tag nach Hamburg

Bericht door mb90 »

Afgelopen zaterdag (7 maart) ben ik een dag naar Hamburg geweest. Vooral voor de Hamburger Hochbahn, maar uiteraard ook voor de stad zelf. :wink:

Het begon erg vroeg met om 6 uur al een metrorit vanaf het Zuidplein naar Rotterdam Centraal. Een dienst die dus direct vanuit de remise kwam en ondanks dat had de metro al +5. De metro was ook nog erg koud en de ramen zaten nog dichtgevroren, dus hij was net op gang. Na een lekkere snelle rit was ik zo op Rotterdam Centraal om daar te wachten op IC t20521 naar Amersfoort. De eerste IC die kant op. Dat zorgde voor een overstap van 8 minuten op de IC t141 richting Duitsland, maar uiteindelijk kwam deze niet in gevaar.

Integendeel, want de 141 kwam zelfs met +5 binnen. Om 7:45 uur vertrok ik dus eigenlijk pas echt richting Duitsland. :) Ik had een plekje gereserveerd en dat bleek achteraf maar goed ook, want de trein was goed gevuld. De reis verliep verder erg rustig met geen echte bijzonderheden. Onderweg werd de +5 alleen +10 door langzaam rijden bij Barneveld Noord, maar uiteindelijk was het bij aankomst in Osnabruck weer +5 en zo kwam de overstap daar op IC 2320 naar Hamburg niet in gevaar. Dat was nu nog een overstap van 13 minuten en ook nog eens een makkelijke, want ik moest alleen maar een trap op. Rondom deze trap en andere trappen stonden overigens erg veel politieagenten. Ik heb geen idee waarvoor. Punktlich kwam de IC naar Hamburg aan. Een zelfde serie rijtuigen als de 140 alleen nu met een stuurstandrijtuig voorop. Ook deze reis verliep voorspoedig, waarbij het wel nog leuk was om bij Bremen een 10-tal herten in de weilanden te zien.
Zo kwam ik iets over twaalven aan in het Hauptbahnhof van Hamburg:
Afbeelding

Daarna ging het gelijk de stad in. Het aantal bussen wat ik toen zag was behoorlijk wat en er zat leuke variatie tussen. Deze O405 (voorop niet te zien, maar achterop stond echt een Mercedes-logo) sprong eruit 8-) :
Afbeelding

Bekend uit Utrecht was deze dubbelgelede Van Hool:
Afbeelding

Maar, ook enkel gelede Citaro's waren genoeg te zien:
Afbeelding

Tot slot vanuit deze straat deze nieuwe Citaro met op de achtergrond het Rathaus:
Afbeelding

Daarna ging het richting het Alstermeer. Daar heb je een leuk uitzicht op de stad:
Afbeelding

Maar, ook het infocentrum van de nieuwe metrolijn van Hamburg, U4, is hier te vinden. Volgens mij verloopt hier alles gelukkig voorspoedig:
Afbeelding

Via o.a. de Gansemarkt en het Stadthaus kwam ik bij station Rodingsmarkt aan U3 uit:
Afbeelding

Hiernaast ligt de Monkedamm en hier stonden wat bussen opgesteld, zoals deze Citaro:
Afbeelding

En hier nog meer met erachter de Handelskammer:
Afbeelding

Maar, naast deze plek is er ook een leuke fotoplek voor U3 te vinden. Hier gaat bijvoorbeeld een metro de tunnel onder het centrum in:
Afbeelding

Hierna ging het verder naar de St. Nikolaiturm:
Afbeelding

Dit is een mooie kerktoren met een monument ter nagedachtenis aan slachtoffers uit de 2e wereldoorlog. In de kerktoren zit een lift van 75 meter hoog en dat leek me wel interessant om dat boven eens te bekijken. Een kaartje naar boven kost normaal 3,50 euro dus niet duur. Normaal, want de man achter de balie zag mij aan als een Duitse student, dus voor mij was het maar 2,50. Scheelt weer een euro. :P Met de lift ging ik daarna snel naar boven. Het uitzicht daar was mooi, zoals hier richting het Rathaus:
Afbeelding

Of hier richting de Elbe in westelijke richting:
Afbeelding

En het havengebied in zuidelijke richting:
Afbeelding

Het was niet echt warm boven, dus daarom ging het weer met de lift naar beneden. Beneden ging het richting Hafencity. Hier is deze mooie brug te zien bij het douanemuseum:
Afbeelding

Volgens mij werd het hier vroeger goed bewaakt, want dit ziet er uit als een grenspost:
Afbeelding

En dit is het douanemuseum:
Afbeelding

Maar goed, nu was het de hoogste tijd voor de Hamburger Hochbahn. :) Als eerste ging ik met U1 naar de halte Klosterstern. Een halte die me doet denken aan de halte Klosterstrasse in Berlijn aan U2. Toevallig ook beginnend ook met Kloster. Toeval of niet:
Afbeelding

Vanaf hier liep ik naar de brug bij station Eppendorfer Baum aan U3. Dit station ligt voor een deel op een mooie brug wat hier te zien is met een binnenkomende metro op U3 richting Berliner Tor:
Afbeelding

Het station zelf ziet er best wel ouderwets uit:
Afbeelding

De sporenloop hierachter is echter wel interessant met deze fly-over voor U3 richting Barmbek en met links een metro op U3 en rechts op U1:
Afbeelding

Hierna ging het verder naar nog een ouderwets station, namelijk station Sierichstrasse aan U3. Hier liggen nog leuke tegeltjes op de grond:
Afbeelding

Via Barmbek (waar U3 nu door werkzaamheden tijdelijk over gaat op de ingekorte U2 tot Berliner Tor) ging het naar nog een fraai station, namelijk Mundsburg aan U2:
Afbeelding

Aan de buitenkant ziet het er ook fraai uit:
Afbeelding

Met deze metro ging ik weer verder:
Afbeelding

En wel via Berliner Tor met U3 naar station Baumwall. Ook een fraai station aan de oever van de Nordelbe. Hier komt een metro richting Berliner Tor dat station binnen. Jammergenoeg voor de foto probeerde toen net de zon voor het eerst deze dag (althans hier in Hamburg dan) door te komen:
Afbeelding

Zijn collega de andere kant op stond toen al op het station te wachten:
Afbeelding

Langs de oever van de Elbe ging het daarna lopend verder richting Landungsbrucken. Onderweg kwam er nog een metro langs over het mooie viaduct:
Afbeelding

Een andere reden waarom ik naar Hamburg wilde was de haven:
Afbeelding

Een kenmerkend gebouw hier is dit gebouw, wat jammergenoeg voor een deel in de steigers stond. Hier is normaal namelijk een mooie klok te zien...:
Afbeelding

Wel was deze mooie driemaster present:
Afbeelding

Boven station Landungsbrucken heb je een mooi uitzichtpunt waarvandaan de laatste 2 foto's gemaakt zijn. Ook was de metrobaan van U3 er goed te zien, zoals hier richting Baumwall:
Afbeelding

En aan de andere kant komende vanuit de tunnel richting het station:
Afbeelding

Onder het U-Bahnstation ligt het S-Bahnstation en vanaf daar ging ik naar het stadion van voetbalclub HSV. Ik heb namelijk een zelfverzonnen traditie dat ik in elke Duitse stad die ik bezoek het stadion van de lokale voetbalclub bezoek. Dat is nu dus de Nordbank Arena van HSV. Voordat ik daarheen ging kwam er eerst nog een S-Bahn aan de andere kant langs:
Afbeelding

Met S3 ging het daarna naar station Stellingen om vanaf daar nog 1,5 km te lopen via een leuke weg in de HSV-kleuren (blauw-wit) naar de Nordbank Arena. Na 1,5 km kwam ik er dus:
Afbeelding

Jammergenoeg kwam ik er toen achter dat het stadion niet toegankelijk was, zoals wel zo was in Berlijn en Keulen. Maar goed aan de buitenkant kon ik al een aardige indruk krijgen van dit grote stadion:
Afbeelding

Ondanks HSV uit speelde waren er genoeg fans rondom het stadion te vinden. In de kantine werd namelijk de wedstrijd uitgezonden. Hiervoor reden zelfs een pendelbus naar S-Bahnstation Stellingen:
Afbeelding

Het duurde echter nog een uurtje totdat de bus weer terug ging, dus daarom ging ik weer lopend terug naar station Stellingen. Daar kwam tijdens het wachten nog een metro op S2 (die door werkzaamheden tijdelijk S21 hier verving) binnen:
Afbeelding

Door die werkzaamheden ging het weer met S3 via Landungsbrucken naar station Sternschanze. Hier staat ook de mooie Heinrich-Hertz Turm. Dat zorgde voor leuke fotocombinaties waarbij alleen de zon niet helemaal super stond. Hier de toren met een ICE-2:
Afbeelding

En daarna met de enige S-Bahn die door de genoemde werkzaamheden hier nu reed, de S31:
Afbeelding

Terug bij het perron, wachtend op de S-Bahn naar het Hauptbahnhof, kwam er ook nog een combi ICE-TD's langs:
Afbeelding

Met S31 ging het daarna terug naar het Hauptbahnhof. Na het halen van wat pommes frites werd het even wachten op de IC 2321 naar Osnabruck. Keurig op tijd kwam deze binnen en nadat ik mijn gereserveerde plek gevonden had begon de lange terugreis en zat deze mooie middag in Hamburg erop. De terugreis verliep half slapend en was ook zo voorbij. De overstap in een erg rustig Osnabruck verliep volgens planning en ook die in Amersfoort ging zelfs goed. Met olympische ICM 4240 ging het tot slot naar Rotterdam en na een overstap op de metro kwam ik iets voor twaalven weer thuis na een lange en mooie dag. :)

De statistiekjes:
Reisduur: ongeveer 18 uur
Aantal treinen: 6
Aantal metro's: 11 (incl. U-en S-Bahn)
Controle: in 6 van de 6 treinen (= 100%)
Soorten treinmaterieel: ICM-IV (2x), Duitse IC-rijtuigen (4x)
Vertraging (meer dan +3): in 1 van de 6 treinen (= 83,3% op tijd)
Vertraging (meer dan +5): in 0 van de 6 treinen (= 100% op tijd)
Kosten: € 58,- (retour Rotterdam - Hamburg) + 2x € 3,00 (reserveringen IC Duitsland) + € 5,30 (dagkaart Hamburg)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: mb90 on Tour #34: Ein Tag nach Hamburg

Bericht door Meltrain »

Mooi verslagje. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: mb90 on Tour #34: Ein Tag nach Hamburg

Bericht door Fles »

Netjes hoor! :pos:
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: mb90 on Tour #34: Ein Tag nach Hamburg

Bericht door Chauf21 »

Leuke OV-stad, nooit geweten :) :pos:
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #34: Ein Tag nach Hamburg

Bericht door JeePee »

Leuk verslagje. Top hoor :pos:
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: mb90 on Tour #34: Ein Tag nach Hamburg

Bericht door Stefan »

Mooie foto's van een prachtige stad. ;) Ben er regelmatig met plezier geweest! :mrgreen:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: mb90 on Tour #34: Ein Tag nach Hamburg

Bericht door Vinny »

Het leuke is dat in het weekend de S-bahn ook 's nachts rijdt. Dat is een stuk sneller dan de nachtbus :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: mb90 on Tour #34: Ein Tag nach Hamburg

Bericht door waldo79 »

Mooie reportage van een voor mij onbekende stad 8-)
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: mb90 on Tour #34: Ein Tag nach Hamburg

Bericht door htm_tram »

Leuke stad, leuke foto's, ik wil er ook wel een keertje heen. :pos:
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
treinbruno
Berichten: 73
Lid geworden op: za 29 mar 2008, 12:30
Locatie: Lokeren (belgie)

Re: mb90 on Tour #34: Ein Tag nach Hamburg

Bericht door treinbruno »

een S bahn op diesel :shock:
trekt dat wel snel op?

mooi verslag 8-)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #34: Ein Tag nach Hamburg

Bericht door Suus »

De S-Bahn van Hamburg maakt net zoals de S-Bahn van Berlijn gebruik van een derde rail voor de stroomvoorziening. Al is er ook een stuk wat van een bovenleiding gebruikt maakt. Die schakelen tijdens de rit om, net zoals in Rotterdam en Amsterdam bij metro naar sneltram gebeurd. In de toekomst komen er nog meer stukken met bovenleiding bij.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten