Kamer voelt voor onderzoek 'rondje om de kerk' op spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15343
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Kamer voelt voor onderzoek 'rondje om de kerk' op spoor

Bericht door ODRAIL »

Klaasje schreef:
KM46 schreef:Dit plan van een 'Rondje rond de kerk' is toch een aantal jaren geleden afgeschoten door de machinisten?
Inhoudelijk niet afgeschoten, het is in 2001 weggestaakt. Na een tijdje is Bert Meerstad president-directeur geweest die persoonlijk tegenstander van het rondje was. Waarom zullen we nooit weten want we kunnen niet in zijn hoofd kijken.
Bedankt. Dit bedoelde ik ook.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kamer voelt voor onderzoek 'rondje om de kerk' op spoor

Bericht door Wubbo »

Mikos schreef:Waar we vooral tegen aanlopen momenteel is DSSU, Prorail haalt vanwege bezuinigingen wissels weg, maar daardoor gebeurt het nu dat bij een stroomstoring in Noord-Holland de treinen tussen Amsterdam en Eindhoven niet rijden, want keren in Utrecht is zo goed als onmogelijk geworden. Dat is pas besluitvorming! Als er personeel is en er zijn treinen, waarom rijdt het dan niet? Niet omdat het personeel van ver komt en allemaal naar huis moet...
Je kan nu in Utrecht vanaf de Zuidzijde net zo veel treinen keren als pak 'em beet 4 jaar geleden, dus wat DSSU (los van wat ik verder van DSSU vind) met deze verstoring te maken heeft begrijp ik echt niet.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Kamer voelt voor onderzoek 'rondje om de kerk' op spoor

Bericht door deadlock »

Mikos schreef:Aan het einde van de dienst zien we aan het einde van de dienst wel weer. Als ik een dienst heb vanuit Amsterdam en ik zit met die verstoring in Rotterdam moet ik net zoveel naar huis zien te komen als vanuit Maastricht. Dat zijn dingen waar je rekening mee kunt houden zoveel je wilt, maar als er dan tussen Sloterdijk en Centraal iets voorvalt zul je ook uit moeten wijken.

Waar we vooral tegen aanlopen momenteel is DSSU, Prorail haalt vanwege bezuinigingen wissels weg, maar daardoor gebeurt het nu dat bij een stroomstoring in Noord-Holland de treinen tussen Amsterdam en Eindhoven niet rijden, want keren in Utrecht is zo goed als onmogelijk geworden. Dat is pas besluitvorming! Als er personeel is en er zijn treinen, waarom rijdt het dan niet? Niet omdat het personeel van ver komt en allemaal naar huis moet...
Het duurde voor DSSU ook veel te lang voor alles weer op gang kwam. En ik denk oprecht dat het niet aan conducteurs en machinisten is om hier een weloverwogen beslissing over te kunnen maken, dat hoort in de handen van wiskundigen en statistici.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Kamer voelt voor onderzoek 'rondje om de kerk' op spoor

Bericht door WSM »

Wubbo schreef:Als je afspreekt dat personeel op het materieel blijft tot ander nieuws volgt heb je al een andere situatie dan nu, waarbij het altijd verdacht druk met blauwe uniformen is in de MediaMarkt als er een verstoring is.
De MediaMarkt? Dus dat 'welwillende' personeel verdwijnt onder werktijd gewoon en is dus niet direct beschikbaar om taken in het kader van het werk uit te voeren?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15343
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Kamer voelt voor onderzoek 'rondje om de kerk' op spoor

Bericht door ODRAIL »

Hmm juist ja dat heb ik een aantal jaren geleden ook al een keertje meegemaakt tijdens een verstoring op Utrecht Centraal. Dit mag dan wat mij betreft een keertje aangekaart worden.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kamer voelt voor onderzoek 'rondje om de kerk' op spoor

Bericht door Geert »

Mikos schreef:Aan het einde van de dienst zien we aan het einde van de dienst wel weer. Als ik een dienst heb vanuit Amsterdam en ik zit met die verstoring in Rotterdam moet ik net zoveel naar huis zien te komen als vanuit Maastricht. Dat zijn dingen waar je rekening mee kunt houden zoveel je wilt, maar als er dan tussen Sloterdijk en Centraal iets voorvalt zul je ook uit moeten wijken.
Maar het helpt niet echt als de bijsturing om 5 treinen bij te sturen personeel naar huis moet zien te krijgen in Vlissingen, Groningen, Amsterdam en Zutphen bij een storing tussen Maastricht en Heerlen. Dat kost onnodig veel capaciteit, als het personeel van die 5 treinen allemaal van standplaats Maastricht zou komen (bij wijze van spreken) maakt dat het herplannen een stuk eenvoudiger.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kamer voelt voor onderzoek 'rondje om de kerk' op spoor

Bericht door Suus »

deadlock schreef:
Bee schreef:Maar boven alles vind ik dat dit een discussie is die bij NS hoort en niet bij politici of een zonnenbankgebruinde Fries.
WAnt?
Als er voor een andere sector regels gemaakt worden hoe bedrijven hun logistiek moeten plannen zal de VVD moord en brand schreeuwen dat er veel te betuttelende regels zijn en dat de politiek niet zo ver moet gaan. Maar als het over NS gaat wil de VVD allemaal regels over hoe er gewerkt moet worden, terwijl geen van de politici die aan het woord komen een logistieke achtergrond hebben. In die zin is de enige zinnige reactie: misschien kan het een oplossing zijn, maar laat NS dat zelf uitzoeken en niet iets dat door de politiek opgelegd moet worden.

Dat vervolgens een zonnenbankgebruinde Fries met een rapport gaat zwaaien dat er 200 miljoen bespaard kan worden is natuurlijk helemaal raar. Het enige artikel erover wat ik van de Erasmus Universiteit heb kunnen vinden heeft het over een besparing van maximaal 7 miljoen euro per jaar en dat was in 2004 met een nieuw computersysteem dat gebruikt maakt van het huidige "Lusten&Lasten Delen" plantactiek.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Kamer voelt voor onderzoek 'rondje om de kerk' op spoor

Bericht door JWM »

WSM schreef:
Wubbo schreef:Als je afspreekt dat personeel op het materieel blijft tot ander nieuws volgt heb je al een andere situatie dan nu, waarbij het altijd verdacht druk met blauwe uniformen is in de MediaMarkt als er een verstoring is.
De MediaMarkt? Dus dat 'welwillende' personeel verdwijnt onder werktijd gewoon en is dus niet direct beschikbaar om taken in het kader van het werk uit te voeren?
Dit soort berichten zijn niet bevorderlijk voor een discussie, ik kan ook 20 redenen bedenken waarom het niet vreemd is als mensen met een NS-uniform tijdens een verstoring in een Mediamarkt zijn.

Feit is dat NS vrijdag volledig door het ijs is gezakt en dat is helaas niet de eerste keer. Dat er wat moet gebeuren lijkt mij duidelijk. Of 'het rondje om de kerk' daarvoor dé oplossing is kan ik moeilijk beoordelen maar ik sluit me aan bij Klaasje dat de huidige personeelsdiensten het wel erg lastig maken om snel en adequaat bij te sturen bij wat grotere verstoringen.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Kamer voelt voor onderzoek 'rondje om de kerk' op spoor

Bericht door deadlock »

Bee schreef:Als er voor een andere sector regels gemaakt worden hoe bedrijven hun logistiek moeten plannen zal de VVD moord en brand schreeuwen dat er veel te betuttelende regels zijn en dat de politiek niet zo ver moet gaan. Maar als het over NS gaat wil de VVD allemaal regels over hoe er gewerkt moet worden, terwijl geen van de politici die aan het woord komen een logistieke achtergrond hebben. In die zin is de enige zinnige reactie: misschien kan het een oplossing zijn, maar laat NS dat zelf uitzoeken en niet iets dat door de politiek opgelegd moet worden.
Dit is een argument om de VVD op te heffen, niet om een onderzoek niet uit te vinden wat het dagelijks vervoer van 1/15e van de populatie zou kunnen verbeteren.
Dat vervolgens een zonnenbankgebruinde Fries met een rapport gaat zwaaien dat er 200 miljoen bespaard kan worden is natuurlijk helemaal raar. Het enige artikel erover wat ik van de Erasmus Universiteit heb kunnen vinden heeft het over een besparing van maximaal 7 miljoen euro per jaar en dat was in 2004 met een nieuw computersysteem dat gebruikt maakt van het huidige "Lusten&Lasten Delen" plantactiek.
Kan zijn. Ik zie nog steeds geen enkel argument.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Kamer voelt voor onderzoek 'rondje om de kerk' op spoor

Bericht door WSM »

Een werknemer dient tijdens werktijd beschikbaar te zijn om werkzaamheden opgedragen door de werkgever uit te voeren. Klaar. En dat is die dus niet als die in de Media Markt is.
Ik begin opeens te snappen waarom dit 'welwillende personeel' geen geo-locatie op de railpocket wil waardoor de bijsturing (die nu de zwarte piet krijgt) eenvoudig kan zien waar wie uithangt.
Voor dit soort 'welwillend personeel' dat zich aan het werk onttrekt in de Media Markt is maar één oplossing: ontslag op staande voet.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Kamer voelt voor onderzoek 'rondje om de kerk' op spoor

Bericht door deadlock »

Beter idee; laten we ze vierendelen.

Jongens, wat is dat toch met dat extreme tegenwoordig. Ontslag op staande voet. Snap je wel wat voor sanctie dat is.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Kamer voelt voor onderzoek 'rondje om de kerk' op spoor

Bericht door The Greyhound »

Mikos schreef: En voor wie graag onderzoek wil zien naar de gevolgen van het 'rondje om de kerk', verwijs ik u naar de volgende link. Daarachter staat een studie naar de gevolgen die rondje om de kerk kan hebben, naar aanleiding van een 15 jaar geleden geopperd idee om het personeel een rondje om de kerk te gaan laten rijden: http://www.solidariteit.nl/Documenten/2 ... Alert.html :)
Wat een onzinverhaal. Als ik dit moet geloven zou reizen over de Merwedelingelijn of de Valleilijn levensgevaarlijk moeten zijn en het beroep van conducteur op de MLL tot de gevaarlijkste in Nederland moeten behoren. We weten allemaal dat dit grote onzin is en dat op dit soort lijnen verstoring altijd snel worden opgelost.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Kamer voelt voor onderzoek 'rondje om de kerk' op spoor

Bericht door JWM »

WSM schreef:Ik begin opeens te snappen waarom dit 'welwillende personeel' geen geo-locatie op de railpocket wil waardoor de bijsturing (die nu de zwarte piet krijgt) eenvoudig kan zien waar wie uithangt.
Als het personeel in dienst is vind ik zoiets eigenlijk niet meer dan logisch. Speelt dit serieus?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Kamer voelt voor onderzoek 'rondje om de kerk' op spoor

Bericht door deadlock »

JWM schreef:
WSM schreef:Ik begin opeens te snappen waarom dit 'welwillende personeel' geen geo-locatie op de railpocket wil waardoor de bijsturing (die nu de zwarte piet krijgt) eenvoudig kan zien waar wie uithangt.
Als het personeel in dienst is vind ik zoiets eigenlijk niet meer dan logisch. Speelt dit serieus?
Niet alleen daar speelt het, wij willen ook zoiets uitrollen maar het probleem is dat we dan leerlingen altijd kunnen tracken, ook in privétijd. Dus er moet nog even over geboomd worden. Ik heb er zelf geen probleem mee heel eerlijk gezegd.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Kamer voelt voor onderzoek 'rondje om de kerk' op spoor

Bericht door Thom91 »

Je zou het toch kunnen koppelen aan dienstroosters? Vanaf aanvang tot einde?
Komt wel goed schatje.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Kamer voelt voor onderzoek 'rondje om de kerk' op spoor

Bericht door deadlock »

Thom91 schreef:Je zou het toch kunnen koppelen aan dienstroosters? Vanaf aanvang tot einde?
Dat kan maar dat betekent niet dat er geen arbeidsrechtelijke bezwaren zijn.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12817
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Kamer voelt voor onderzoek 'rondje om de kerk' op spoor

Bericht door Hainje »

deadlock schreef:Jongens, wat is dat toch met dat extreme tegenwoordig. Ontslag op staande voet. Snap je wel wat voor sanctie dat is.
Nee dat heeft men niet. Wat dat betreft is de huidige regering wel een goede afspiegeling van het volk. Het roeptoetert van alles, maar heeft geen idee wat ze nu eigenlijk zeggen. Klok en klepel, dat werk.
🍉
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Kamer voelt voor onderzoek 'rondje om de kerk' op spoor

Bericht door Thom91 »

deadlock schreef:
Thom91 schreef:Je zou het toch kunnen koppelen aan dienstroosters? Vanaf aanvang tot einde?
Dat kan maar dat betekent niet dat er geen arbeidsrechtelijke bezwaren zijn.
Het is inmiddels naar mijn idee ook algemeen geaccepteerd dat er in auto's een black box zit, wat is er zo fout aan het controleren van je werknemers?
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12817
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Kamer voelt voor onderzoek 'rondje om de kerk' op spoor

Bericht door Hainje »

Ik denk vooral omdat je uit een auto kunt stappen en weg kunt lopen. Als je zo'n gps-ding in een rail pocket zou steken, dan zou de baas in principe nog kunnen zien wanneer het personeel stiekem op de wc een peukje zit te roken. Of te lang in de eerste klasse sudoku's aan het doen is. Wild guess.
🍉
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Kamer voelt voor onderzoek 'rondje om de kerk' op spoor

Bericht door deadlock »

Thom91 schreef:Het is inmiddels naar mijn idee ook algemeen geaccepteerd dat er in auto's een black box zit, wat is er zo fout aan het controleren van je werknemers?
Dus een auto kopen is hetzelfde als een baan hebben?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Kamer voelt voor onderzoek 'rondje om de kerk' op spoor

Bericht door Thom91 »

Een black box zit in diverse lease auto's en andere bedrijfsauto's. Of wat wil je zeggen?
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Kamer voelt voor onderzoek 'rondje om de kerk' op spoor

Bericht door Vinny »

Het probleem van de afdeling bijstuiring is heel simpel: de capaciteit in mankracht en computerrekenkracht is onvoldoende om bij grootschalige verstoringen zijn werk te doen. De oplossing kost of heel veel geld, of nog meer geld. En dat is er niet.
Een andere oplossing is een simpeler dienstregeling zodat er minder (of niet) bijgestuurd hoeft te worden. En dat wil het personeel klaarblijkelijk niet. En zo is het in de CAO vastgelegd. Kortom dat werkt dus ook niet.

Tot nog toe heb ik niemand een begin van een oplossing horen geven, behalve dat er wat statistici en wiskundigen zich mogen uitleven. Nou, die mensen bestaan en en kunnen gewoon worden ingehuurd. Kost je een paar honderd euro per uur, maar dan heb je ook wat: een menselijke rekenmachine en een hoog IQ... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Kamer voelt voor onderzoek 'rondje om de kerk' op spoor

Bericht door deadlock »

Thom91 schreef:Een black box zit in diverse lease auto's en andere bedrijfsauto's. Of wat wil je zeggen?
Dat je het 24/7 volgen van een persoon echt niet kan vergelijken met een antidiefstal iets. Op het moment dat je in functie bent is de baas nog geen eigenaar van jouw lijf en leden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Kamer voelt voor onderzoek 'rondje om de kerk' op spoor

Bericht door deadlock »

Vinny schreef:Het probleem van de afdeling bijstuiring is heel simpel: de capaciteit in mankracht en computerrekenkracht is onvoldoende om bij grootschalige verstoringen zijn werk te doen. De oplossing kost of heel veel geld, of nog meer geld. En dat is er niet.
Ik denk dat er te weinig kennis zit.
Een andere oplossing is een simpeler dienstregeling zodat er minder (of niet) bijgestuurd hoeft te worden. En dat wil het personeel klaarblijkelijk niet. En zo is het in de CAO vastgelegd. Kortom dat werkt dus ook niet.
CAO's kunnen veranderd worden.
Tot nog toe heb ik niemand een begin van een oplossing horen geven, behalve dat er wat statistici en wiskundigen zich mogen uitleven. Nou, die mensen bestaan en en kunnen gewoon worden ingehuurd. Kost je een paar honderd euro per uur, maar dan heb je ook wat: een menselijke rekenmachine en een hoog IQ... :roll:
Euh. Ja. Zoveel kost het niet en je weet zelf ook dondersgoed dat een menselijk brein iets anders is dan een willekeurige rekenmachine.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kamer voelt voor onderzoek 'rondje om de kerk' op spoor

Bericht door Wubbo »

Vinny schreef:Het probleem van de afdeling bijstuiring is heel simpel: de capaciteit in mankracht en computerrekenkracht is onvoldoende om bij grootschalige verstoringen zijn werk te doen. De oplossing kost of heel veel geld, of nog meer geld. En dat is er niet.
Ik ben voorlopig nog niet zo ver dat ik dat als probleem zie. Het probleem is volgens mij dat de randvoorwaarden om goed bij te kunnen sturen niet bekend zijn, en dus ook niet geregeld zijn. Als je op een andere manier met verstoringen om gaat kun je al wat winnen. Ik noem wat dwarsstraten met mogelijkheden (waar ongetwijfeld commentaar op komt, maar dat is niet erg):

- Afspreken dat als een trein strandt, het personeel bij de trein blijft totdat ze wat anders te horen krijgen. Dat voorkomt dat je personeel moet zoeken bij een klaarstaand treinstel;
- Machinisten en conducteurs per dag als vast koppeltje. Als je dan moet bijsturen hoef je nog maar de helft van de mensen te bellen;
- Zorgen voor een flexibele schil van bijstuurders, die normaal ander werk doen in een vroeg/laatroulering (of in ieder geval in een periode die ochtendspits en avondspits beslaat);

En zo zijn er vast nog wel wat maatregelen te bedenken, zonder dat je uitgebreid in ICT hoeft te investeren.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten