Denk mee!

Hier zijn alle ideeën voor OVNL welkom
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Denk mee!

Bericht door Obus »

Maar soms raken er wel zaken bekend of kun je zaken achterhalen. Misschien zijn bezettingsgraden een slecht voorbeeld, vul dan gewoon bijv. zoiets als gemiddelde snelheden, halteringstijden, etc. in. Het gaat om het idee en niet de minor details.
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Denk mee!

Bericht door Daantje »

Dan kan je in je bericht toch verwijzen naar een externe bron?
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Denk mee!

Bericht door waldo79 »

Sluit me aan bij Daantje. Voldoende externe bronnen beschikbaar :idea:
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Denk mee!

Bericht door Obus »

a) Zijn er wel voldoende bronnen beschikbaar? Je kunt inderdaad aan redelijk veel informatie komen, maar de verwerking en bewerking ervan is een heel ander punt. Ik denk dat er inderdaad voldoende 'rauwe' statistieken zijn, maar echt direct bruikbare bronnen ben ik nog nauwelijks tegengekomen.
b) Het tweede punt is dat er een grote verscheidenheid aan externe bronnen is, die allemaal op verschillende plekken een deeltje (vaak rauwe) informatie geven. Via de NS kom je aan reistijden, via blijbol aan treinkilometers, enz. , maar het grote pluspunt van één centrale statistiekendatabase/topic is juist dat je heel veel kennis kunt vergaren op één centrale plek. Dat is ook zo fijn van de ovnl-wiki.
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Denk mee!

Bericht door AppleMoose »

Ik denk dat het meer zin heeft om een lijst te maken waar je die statistieken kunt vinden, dan al die statistieken zelf weer te verzamelen en bij te houden op 1 plek.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Denk mee!

Bericht door Obus »

Dat zou zeker ook een goede oplossing kunnen zijn. Blijft wel dat je misschien nog wat kunt doen voor de 'bewerkte' statistieken. Links naar blijbol en de NS site zijn handig als je de gemiddelde snelheid op een baanvak wil berekenen, maar nog handiger is een post waarin dat al vermeld staat. Scheelt aardig wat tijd :idea:
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Denk mee!

Bericht door Daantje »

Een probleem is ook het actueel houden als je het ergens anders neer gaat zetten. En als er geen externe bron is, is het ook nog maar de vraag of het geen vertrouwelijke informatie is of wandelgangenverhalen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Denk mee!

Bericht door Wubbo »

Ik vind het lastig te begrijpen wat je precies bedoelt. Ik snap dat je zoekt naar meer cijfertjes, maar hoe je dat precies voor je ziet is me onduidelijk. Daardoor kan ik ook lastig inschatten wat de juiste manier is om het weer te geven. Ik zou willen voorstellen dat je begint met een topic (in OV in Geheel Nederland) waarin je de statistieken en cijfertjes verzamelt. Dan kunnen anderen daarin ook posten. Als blijkt dat het niet in een topic past (omdat we meerdere topics nodig hebben) kunnen we altijd nog splitsen, en eventueel een forumdeel maken. Door het langzaam te laten groeien kunnen we ook zien of het forum de juiste plek is, of dat we een plek op de wiki geschikter vinden - of nog iets anders wat we nog niet hebben, dat kan ook.

Snap je wat ik bedoel en wat mijn redenering is?
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Denk mee!

Bericht door Obus »

Dank je voor je heldere antwoord, Wubbo. In eerste instantie gaat het mij om statistieken. Statistieken over - inderdaad - van alles en nog wat, zolang er maar een connectie is met het OV. Ik zal mijn idee duidelijker proberen te maken:

Punt één is natuurlijk het bemachtigen van cijfertjes en informatie. Dat kan op een aantal manieren:

1. Op het internet staat vrij veel informatie op allerlei verschillende sites. Via deze weg kun je reeds veel verkrijgen, maar natuurlijk zonder copyrightschendingen te plegen.
2. Een andere tak is documentatie. Ik heb het idee dat best wel een aantal leden hier (soms in beperkte mate) documentatie bezitten. Dat hoeft niet per se iets bijzonders te zijn, zoals een spoorboekje uit 1970 of een oude spoorkaart, zolang je er maar wat aan hebt.
3. Tot slot kun je informatie opvragen bij instanties en overheden per vriendelijke communicatie of desnoods per WOB-verzoek.

En natuurlijk zijn er nog andere manieren om aan cijfertjes te komen. Cijfertjes zijn echter nog geen statistieken en in dat opzicht ook minder interessant om te publiceren. Je zou bijvoorbeeld in een apart topic (links naar) documentatie kunnen zetten. Maar dit hoeft natuurlijk allemaal niet.

Het tweede punt is de verwerking van de cijfertjes in bruikbare statistieken. Dit bestaat vooral uit de omzetting en combinatie van de pas verkregen informatie. Bijvoorbeeld: Lengte baanvak in km / (Reistijd in minuten / 60) = Gemiddelde snelheid in km/u Enzovoort. De statistieken worden gegoten in bijvoorbeeld kaartjes, infographics en dergelijke. Een goede legenda, bronvermelding en datum mogen natuurlijk niet ontbreken.

Het resultaat: een goede statistieken- en informatiedatabase waar iedereen met een passie voor het OV baat bij heeft. Handig voor discussies, maar bijvoorbeeld ook voor middelbare scholieren die een werkstuk schrijven, enz.

Ik zal mijn steentje in ieder geval bijdragen en binnenkort een topic openen.
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Denk mee!

Bericht door Z2N »

Is het geen optie om alle berichten over (Duitse) touringcarbedrijven samen te voegen in één groot Touringcartopic? Ik zag namelijk net dat er voor één berichtje een los topic aangemaakt is, en als alle berichten centraal in één topic staan is het makkelijker terugbladeren en dus ook beter begrijpbaar. :Y
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Denk mee!

Bericht door Thom91 »

De treinnummering via de t functie naar Somda verwijst nog naar dienstregeling 2014.. Zo deed t1569 dat althans net zag ik toen ik daar op klikte..
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Denk mee!

Bericht door Daniel »

Ik zal er zo eens naar kijken, moet ergens een getalletje aangepast worden in de code dan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Denk mee!

Bericht door Daniel »

Is nu gefixt. Even als testje: t559

Werkt zoals gebruikelijk alleen voor nieuwe linkjes die gemaakt worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Denk mee!

Bericht door Suus »

Hallo beheerders, de definities van de s4300 en s5700 kloppen niet meer :(

De s5700 rijdt nu de gehele dag Utrecht Centraal - Den Haag Centraal via de welbekende route Hilversum - Weesp - Schiphol - Leiden, de s4300 rijdt alleen in de spits tussen Hoofddorp en Leiden Centraal en komt op één startende trein na (t4317) helemaal niet in Den Haag Centraal. Naar Lelystad wordt alleen de uiterste dagranden gereden (t4308, t4310, t4387, t4389, t4391).

Groetjes van Bee :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Denk mee!

Bericht door Daniel »

Zal ik vanavond, als ik het niet vergeet, wat aan doen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Denk mee!

Bericht door Thom91 »

Hoeveel ekkies moet er gecrowdfund worden om ervoor te zorgen dat de site wat minder vaak zo traag is?
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Denk mee!

Bericht door Daniel »

We lijken op dit moment een geheugenprobleem te hebben (server staat nogal fors te swappen) en dat is zo ongeveer het duurste van de dingen die aan de server uit te breiden zijn.
Donaties zijn uiteraard altijd welkom, PB maar voor het rekeningnummer.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Denk mee!

Bericht door Hendrik »

Hoe duur is 'ongeveer het duurste'? Niet op de euro natuurlijk, maar enige indicatie?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Denk mee!

Bericht door Thom91 »

Misschien een idee om een banner te plaatsen op de wiki als die zoveel bezocht wordt?
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Denk mee!

Bericht door Daniel »

@Hendrik: Liefst 27 euro/GB per maand (ter referentie: schijfruimte, dataverkeer e.d. gaat in centen per GB).

Voorlopig is het de bedoeling het geheugen uit te breiden, waarmee de bereikbaarheidsissues hopelijk wat minder worden. De vervolgstap is een discussie over de toekomst binnen het beheer waarbij we toch wel nadrukkelijk de kant op denken te gaan waarbij OVNL meer op eigen benen komt te staan in financiële zin.
Hoe, dat is nog de vraag. Nu wordt bv. nog de server gedeeld met enkele sites die ikzelf beheer, wat de kosten drukt omdat die nu verdeeld worden, maar OVNL is ook een steeds zwaardere last voor de server waarmee de boel een beetje scheef aan het groeien is.

@Thom91: Met banners op de wiki zijn we tot nu toe uiterst terughoudend geweest gezien de indruk die het kan wekken (en we juist niet willen wekken). Maar alles wordt overwogen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Denk mee!

Bericht door Thom91 »

Het lijkt mij inmiddels wel het juiste moment om die banners er op te zetten. Het trekt het forum mee naar beneden en is blijkbaar het zwaarste voor de server.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Denk mee!

Bericht door Suus »

Ik was hier al een beetje bang voor eerlijk gezegd. De geautomatiseerde tabellen die we nu op de wiki hebben zijn een zwaardere last voor de server dan de vroegere statische teksten, dat stond ook in de gebruikershandleiding.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Denk mee!

Bericht door Daniel »

Toch lijkt het effect op het geheugenverbruik wel mee te vallen. Je ziet als ik naar de grafiek op jaarbasis kijk een lichte stijging, maar eigenlijk zorgt dat er vooral voor dat we nipt over het randje gaan terwijl we er eerst net onder zaten.
De stijging (maarliefst 0,1 GB) is overigens pas sinds februari te zien, we waren toch eerder al met de automatische tabellen bezig?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Denk mee!

Bericht door Meltrain »

Volgens mij sinds half januari (als ik even naar mijn "eigen" pagina's kijk).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Denk mee!

Bericht door deadlock »

Daniel schreef:We lijken op dit moment een geheugenprobleem te hebben (server staat nogal fors te swappen) en dat is zo ongeveer het duurste van de dingen die aan de server uit te breiden zijn.
Donaties zijn uiteraard altijd welkom, PB maar voor het rekeningnummer.
Wat voor geheugen heb je nodig en hoeveel. Ik trek hier zo een paar servers los.
Oh wacht jullie hebben VPS'en :P
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten