Tsjechië stopt met EuroCity naar Berlijn/Hamburg

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Jay20
Berichten: 141
Lid geworden op: za 08 okt 2011, 23:11
Locatie: Station Amsterdam Lelylaan

Tsjechië stopt met EuroCity naar Berlijn/Hamburg

Bericht door Jay20 »

De Tsjechische staatsspoorwegen České dráhy stopt met de EuroCity verbindingen van Brno/Praag naar Berlijn/Hamburg. De reden zijn bezuinigingen binnen de organisatie en de toenemende concurrentie van fernbussen zoals Flixbus/Meinfernbus, Student Agency en Eurolines die spotgoedkope tickets aanbieden op deze route.

CEO Daniel Kurucz noemt het in een reactie een rampzalige dag voor de historische verbinding tussen onze buurlanden maar helaas onvermijdelijk. De laatste trein zal rijden in december wanneer traditioneel de dienstregeling wijzigen in de meeste Europese landen.

Van en naar Budapest word alleen nog maar tot Praag gereden vanaf de nieuwe dienstregeling. Wellicht dat RegioJet een private Tsjechische treinvervoerder de verbinding gaat uitbaten. Onderhandelingen met Deutsche Bahn lopen nog en Interrail zal dan niet geldig zijn op deze treinen.

http://www.idnes.cz/
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Tsjechië stopt met EuroCity naar Berlijn/Hamburg

Bericht door deadlock »

ALLE BUSSEN MOETEN KAPOT! :@
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Tsjechië stopt met EuroCity naar Berlijn/Hamburg

Bericht door Berk-24 »

Dat is erg jammer, hoop dat een andere vervoerder de verbinding kan voortzetten met desnoods een lagere frequentie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Tsjechië stopt met EuroCity naar Berlijn/Hamburg

Bericht door Ronald »

Er is door DB al eerder gepoogd de verbinding samen met RegioJet te exploiteren, maar dit is gestrand omdat RegioJet de financiering voor het materieel niet rond kreeg. Hierdoor zou de overeenkomst met CD voor gezamenlijke exploitatie tot 2020 doorgezet worden. Vreemd dat CD er dan nu toch mee stopt, maar misschien hing dat van hun kant al eerder in de lucht. Over de verbinding zelf: het is geen snelheidswonder, maar zo'n beetje de enige serieuze verbinding van Duitsland naar Tsjechië. Probleem is dat er inmiddels zeer goede verbindingen over de weg zijn naar Praag, maar fatsoenlijke spoorlijnen vanuit westelijke en noordelijke richting vrijwel ontbreken.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Tsjechië stopt met EuroCity naar Berlijn/Hamburg

Bericht door Thom91 »

Jongens, het is 1 april he _O-
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Tsjechië stopt met EuroCity naar Berlijn/Hamburg

Bericht door Vinny »

Vrijwel alle internationale treinverbindingen die in het niet-HSL segment vallen zijn ten dode opgeschreven. Voor reizigers zijn er goedkopere alternatieven (bus, auto) of snellere verbindingen (vliegtuig). Misschien is er nog een beetje markt in de nostalgie-sector, maar ik waag het te betwijfelen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Jay20
Berichten: 141
Lid geworden op: za 08 okt 2011, 23:11
Locatie: Station Amsterdam Lelylaan

Re: Tsjechië stopt met EuroCity naar Berlijn/Hamburg

Bericht door Jay20 »

Het is inderdaad een 1 april grap. :P Er word juist geherinvesteerd in deze verbinding in de toekomst samen met DB.

http://www.ceskedrahy.cz/tiskove-centru ... vy/-20657/
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Tsjechië stopt met EuroCity naar Berlijn/Hamburg

Bericht door Ronald »

Kan, maar er zijn best argumenten te vinden dat het waar had kunnen zijn.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Tsjechië stopt met EuroCity naar Berlijn/Hamburg

Bericht door BR628 »

Wel eens die EC-treinen van binnen bekeken? Walhalla zo heerlijk zijn die rijtuigen. En vaak flink volgeboekt ook. Daar gaan ze echt niet opeens mee stoppen.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Tsjechië stopt met EuroCity naar Berlijn/Hamburg

Bericht door Ronald »

Ja. Dat ze 's zomers vol zijn met interrailvolk geloof ik wel, maar verder heb ik m'n twijfels. De keren dat ik erin zat was hij op het grenstraject uitgestorven, maar dat is waarschijnlijk niet representatief. De snelheid mag wel iets aan gebeuren, de route over een Vmax 30-spoortje bij Jüterbog en de stop van 20 minuten in Dresden dragen niet echt bij aan het gevoel dat het opschiet.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Tsjechië stopt met EuroCity naar Berlijn/Hamburg

Bericht door Vinny »

BR628 schreef:Wel eens die EC-treinen van binnen bekeken? Walhalla zo heerlijk zijn die rijtuigen. En vaak flink volgeboekt ook. Daar gaan ze echt niet opeens mee stoppen.
Ik heb wel eens de EC Berlin Lichtenberg - Wroclaw - Krakow genomen. Dat was één feest der vergane glorie. :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Tsjechië stopt met EuroCity naar Berlijn/Hamburg

Bericht door Timon91 »

Die verbinding is helaas al wel historie, maar inderdaad, dat was een prachtige rit :D
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tsjechië stopt met EuroCity naar Berlijn/Hamburg

Bericht door Suus »

Ik kan mij op de een of andere manier wel voorstellen dat men bij CD voor deze verbinding de inzet van RailJet-treinen overweegt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jay20
Berichten: 141
Lid geworden op: za 08 okt 2011, 23:11
Locatie: Station Amsterdam Lelylaan

Re: Tsjechië stopt met EuroCity naar Berlijn/Hamburg

Bericht door Jay20 »

Ze zetten nu vooral in op gemoderniseerde ex ÖBB rijtuigen die ze hebben gekocht voor de EC/IC verbindingen. Railjets rijden nu alleen van en naar Oostenrijk.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten