Westelijk centrum Utrecht krijgt een monorail
Westelijk centrum Utrecht krijgt een monorail
Utrecht wordt een Europees duurzaamheidsicoon. Dat werd vanochtend bekend gemaakt tijdens de perspresentatie van de plannen voor het westelijk deel van Utrecht Centraal. Het Jaarbeursgebied wordt een gezondheidszone: klimaatneutraal, autoluw met misschien een monorail, disco en watertaxi’s. “De verduurzaming van dit gebied moet een exportproduct worden zoals onze waterkennis dat nu al is.”
Van de veel besproken milieuzone naar een nieuwe gezondheidszone. Aan ambitie geen gebrek voor het nieuwe Utrecht centrum, zo bleek vanochtend. Wethouders Lot van Hooijdonk en Victor Everhardt, Jacqueline Cramer (Utrecht Sustainability Institute), Henk Broeders (Jaarbeurs) en Tom van Mil (Utrecht Economic Board, EBU) gaven vanochtend een presentatie van de uitgewerkte plannen voor de westkant van het Centraal Station. Utrecht moet een Europees duurzaamheidsicoon worden. Dat wil zeggen dat het energieneutraal en een fijne en gezonde plek moet zijn om te werken en te verblijven. “We laten de bouwput achter ons en gaan de open ruimte een boost geven,” zei Everhardt bij zijn presentatie.
http://www.duic.nl/nieuws/westelijk-cen ... -monorail/
Rick jongen, kom er maar in! :Y
Van de veel besproken milieuzone naar een nieuwe gezondheidszone. Aan ambitie geen gebrek voor het nieuwe Utrecht centrum, zo bleek vanochtend. Wethouders Lot van Hooijdonk en Victor Everhardt, Jacqueline Cramer (Utrecht Sustainability Institute), Henk Broeders (Jaarbeurs) en Tom van Mil (Utrecht Economic Board, EBU) gaven vanochtend een presentatie van de uitgewerkte plannen voor de westkant van het Centraal Station. Utrecht moet een Europees duurzaamheidsicoon worden. Dat wil zeggen dat het energieneutraal en een fijne en gezonde plek moet zijn om te werken en te verblijven. “We laten de bouwput achter ons en gaan de open ruimte een boost geven,” zei Everhardt bij zijn presentatie.
http://www.duic.nl/nieuws/westelijk-cen ... -monorail/
Rick jongen, kom er maar in! :Y
Re: Westelijk centrum Utrecht krijgt een monorail
Het hele voorstel heeft een hoog 1 april-gehalte
Re: Westelijk centrum Utrecht krijgt een monorail
...of Lyle Lanley is langsgeweest op het nieuwe Utrechtse gemeentehuis.
Re: Westelijk centrum Utrecht krijgt een monorail
Nou zeg, was ik er toch bijna met open ogen ingetrapt. Bijna. :')
Re: Westelijk centrum Utrecht krijgt een monorail
Het lijkt mij een 1 april grap, toch heb ik er wel een mening over.
Een monorail lijkt mij een goede oplossing voor relatief korte verbindingen met een zeer hoge vervoersvraag, waar er nu nog een inefficiënt vervoerssysteem (bussen) de verbinding verzorgt. Denk bijvoorbeeld aan verbindingen tussen het centrum en grote onderwijsterreinen als De Uithof (Utrecht), Zernike (Groningen) of Heijendaal (Nijmegen). Een voordeel van een monorail is dat automatische exploitatie mogelijk is en er dus weinig personeelskosten zijn, zoals die wel zijn bij bussen. Ook zijn monorails milieuvriendelijker dan bussen. Daarnaast zorgt een monorail ervoor dat de stad een eigen karakter krijgt, zoals we dat bij het Duitse Wuppertal zien, dat de monorail kenmerkent is voor de stad. Een nadeel zijn de hoge investeringen. Daarnaast rijden er al monorail-systemen in Düsseldorf, Wuppertal en Dortmund dus futuristisch is het ook niet.
Een monorail lijkt mij een goede oplossing voor relatief korte verbindingen met een zeer hoge vervoersvraag, waar er nu nog een inefficiënt vervoerssysteem (bussen) de verbinding verzorgt. Denk bijvoorbeeld aan verbindingen tussen het centrum en grote onderwijsterreinen als De Uithof (Utrecht), Zernike (Groningen) of Heijendaal (Nijmegen). Een voordeel van een monorail is dat automatische exploitatie mogelijk is en er dus weinig personeelskosten zijn, zoals die wel zijn bij bussen. Ook zijn monorails milieuvriendelijker dan bussen. Daarnaast zorgt een monorail ervoor dat de stad een eigen karakter krijgt, zoals we dat bij het Duitse Wuppertal zien, dat de monorail kenmerkent is voor de stad. Een nadeel zijn de hoge investeringen. Daarnaast rijden er al monorail-systemen in Düsseldorf, Wuppertal en Dortmund dus futuristisch is het ook niet.
Re: Westelijk centrum Utrecht krijgt een monorail
Hoi Rick VisserBerk-24 schreef:Het lijkt mij een 1 april grap, toch heb ik er wel een mening over.
bla bla
Ik doe ook maar wat
Re: Westelijk centrum Utrecht krijgt een monorail
Ik moet zeggen dat iemand wel echt de tijd heeft genomen om deze grap uit te werken. Dat plaatje is niet op een tijd van een uur getekend.
- AppleMoose
- Berichten: 6035
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Westelijk centrum Utrecht krijgt een monorail
Ja, want steden als Utrecht, Groningen en Nijmegen hebben totaal geen eigen karakter natuurlijk :')Berk-24 schreef:Daarnaast zorgt een monorail ervoor dat de stad een eigen karakter krijgt.
Als een stad geen karakter heeft, moet je wel wat meer (en beters) verzinnen dan enkel een monorail. Of wil je zeggen dat steden als Almere of Lelystad opeens woest aantrekkelijk worden wanneer er een monorail rijdt? :')
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: Westelijk centrum Utrecht krijgt een monorail
Berk-24 verstaat de subtiele kunst van het éénaprilgrappen zo te zien ook erg goed.
Re: Westelijk centrum Utrecht krijgt een monorail
Die steden zijn al woest aantrekkelijk.Ronaldussen schreef:Of wil je zeggen dat steden als Almere of Lelystad opeens woest aantrekkelijk worden wanneer er een monorail rijdt? :')
Het is nog even 1 april.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Westelijk centrum Utrecht krijgt een monorail
Het bijbehorend rapport van zo'n dertig pagina's geeft mij het idee dat dit echt is...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Westelijk centrum Utrecht krijgt een monorail
Hoewel het bevorderen van milieuvriendelijk vervoer mij aan het hart gaat heb ik het idee dat men daar in Utrecht aan het doorslaan is :X
Re: Westelijk centrum Utrecht krijgt een monorail
Er komt natuurlijk wel een nieuw kanaal in Utrecht: De Catherijnesingel wordt vanaf 2017 een bevaarbaare vaarweg. Watertaxi's zouden best kunnen passen bij een nieuw innovatief vervoersconcept. Ze schijnen iets dergelijks in Rotterdam al te kennen..en watertaxi’s
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Westelijk centrum Utrecht krijgt een monorail
In Almere weten we het over een paar jaar! :YRonaldussen schreef:Als een stad geen karakter heeft, moet je wel wat meer (en beters) verzinnen dan enkel een monorail. Of wil je zeggen dat steden als Almere of Lelystad opeens woest aantrekkelijk worden wanneer er een monorail rijdt? :')Berk-24 schreef:Daarnaast zorgt een monorail ervoor dat de stad een eigen karakter krijgt.
Komt wel goed schatje.
- AppleMoose
- Berichten: 6035
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Westelijk centrum Utrecht krijgt een monorail
Daar hoef ik geen paar jaar op te wachten. Almere was niks, is niks en het zal nooit wat worden ook. :')
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Westelijk centrum Utrecht krijgt een monorail
Dijk doorsteken en je bent er vanaf :XRonaldussen schreef:Daar hoef ik geen paar jaar op te wachten. Almere was niks, is niks en het zal nooit wat worden ook. :')
Re: Westelijk centrum Utrecht krijgt een monorail
Hmmm...gegeven het feit dat er 200.000 inwoners zijn in Almere zal het op de een of andere manier aantrekkelijk zijn. Maar we gaan reuze ooff-topic.
Re: Westelijk centrum Utrecht krijgt een monorail
Het probleem met al dat soort vormen van vervoer is dat de kosten hoger zijn dan van conventionele openbaar vervoersverbindingen terwijl de meerwaarde in termen van een lagere reistijd van deur tot deur, meer comfort voor de reiziger door bijvoorbeeld hogere frequenties, en/of minder overstappen niet wordt bereikt. Investeer gewoon in een paar ongelijkvloerse kruisingen en je kunt de reizigers ook prima vervoeren met stads- of streekbus :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Westelijk centrum Utrecht krijgt een monorail
Verkeersdrukte, ruimte en frequentie bepalen de keuze, een vrije busbaan gaat vaak ten kosten van ruimte voor overige verkeer een monorail rijd boven het verkeer uit.
Ik woon zelf in de buurt van Sao Paulo en werk in deze miljoenenstad op korte termijn worden hier twee monorail verbindingen opgeleverd, één maakt al testritten met passagiers en er staan nog meer verbindingen in de planning.
Trajecten waarvoor men heeft gekozen zijn bestaande drukke busverbindingen waar de doorloopsnelheid door het verkeer laag is monorails gaan in een frequentie van tussen de 75 en 90 seconden rijden, daar waar de gemiddelde snelheid op de grond zo'n 8 Km per uur is zal dit bij de monorail op 35 km per uur liggen. Een complete trein kan iets meer dan 1000 passagiers vervoeren, wil je deze mensen met een bus vervoeren dan heb je meer dan 25 bussen nodig. Inversteringskosten zijn wat hoger maar later zal er worden bespaard op de operationele kosten een monorail rijd net als eén van de Metro's in Sao Paulo vol automatisch zonder personeel.
Ik woon zelf in de buurt van Sao Paulo en werk in deze miljoenenstad op korte termijn worden hier twee monorail verbindingen opgeleverd, één maakt al testritten met passagiers en er staan nog meer verbindingen in de planning.
Trajecten waarvoor men heeft gekozen zijn bestaande drukke busverbindingen waar de doorloopsnelheid door het verkeer laag is monorails gaan in een frequentie van tussen de 75 en 90 seconden rijden, daar waar de gemiddelde snelheid op de grond zo'n 8 Km per uur is zal dit bij de monorail op 35 km per uur liggen. Een complete trein kan iets meer dan 1000 passagiers vervoeren, wil je deze mensen met een bus vervoeren dan heb je meer dan 25 bussen nodig. Inversteringskosten zijn wat hoger maar later zal er worden bespaard op de operationele kosten een monorail rijd net als eén van de Metro's in Sao Paulo vol automatisch zonder personeel.
Re: Westelijk centrum Utrecht krijgt een monorail
São Paulo valt niet te vergelijken met Utrecht. Monorail in de Domstad lijkt me meer een prestigeproject dan absolute noodzaak. Meer in het kader van 'Kijk ons eens als eerste in Nederland een echte monorail hebben!'
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten