Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Raymond »

huibf schreef:Vanavond was de bijeenkomst bij Evoluon.
Toch wel wat wijzer geworden en nog wat ideeen aangehoord.
Ik hoorde vooral dat het op met name in de stad toch aanbod gericht is ingericht. Terwijl de bedoeling toch anders was.
Wat is daar het achterliggende idee achter dat aanbodgericht inrichten?
En is toevallig duidelijk hoeveel DRU's (%) nou uiteindelijk bespaart moeten worden in deze concessie?
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door huibf »

Dat bedoel ik niet.
De Provincie zegt vraaggestuurd te willen werken.
De mening van menig toeschouwer was toch anders.

HOV is op bestuurlijk niveau vastgelegd. Dat dat aanbod gericht is doet er niet toe.
De restlijnen moet vraaggestuurd zijn. Maar wel met pittige loopafstanden en vastgelegde routen. Dat is ook aanbodgericht..
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door huibf »

Raymond schreef:
huibf schreef:Vanavond was de bijeenkomst bij Evoluon.
Toch wel wat wijzer geworden en nog wat ideeen aangehoord.
Ik hoorde vooral dat het op met name in de stad toch aanbod gericht is ingericht. Terwijl de bedoeling toch anders was.
Wat is daar het achterliggende idee achter dat aanbodgericht inrichten?
En is toevallig duidelijk hoeveel DRU's (%) nou uiteindelijk bespaart moeten worden in deze concessie?
binnenkort komt er meer info op de website...
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door fogeltje »

Mr-W schreef:Als potentiële versterkers lijken me ze kansrijker, of zelfs Diamond Executive Travel Services want er gelden geen millieu of leeftijdseisen voor versterkingsritten :neg:
*bus*

Hoewel ik vrees dat ze die B88's niet meer hebben, of dusdanig afgeragd door Time-Out vervoer dat ze nu echt niet meer voor OV te gebruiken zijn.
"Een touringcar is geen bus"
Hendrik
Berichten: 2546
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Hendrik »

Mr-W schreef: Als potentiële versterkers lijken me ze kansrijker, of zelfs Diamond Executive Travel Services want er gelden geen millieu of leeftijdseisen voor versterkingsritten :neg:
Ik lees anders in het concept-PvE:
C.5.1 Alle bij de uitvoering van de Concessie in te zetten Bussen voldoen gedurende de gehele Concessie
aan ten minste de EEV-uitstootnorm (dat wil zeggen: EEV of Euro VI, dan wel een latere/strengere
Euro-norm). Dit geldt ook voor Versterkingsritten en Scholierenlijnen.
C.5.2 Een Bus is gedurende de Concessie niet ouder dan 12 jaar (gerekend vanaf datum eerste toelating /
oorspronkelijk bouwjaar op deel 1 van het kentekenbewijs).
Mr-W
Berichten: 3065
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Mr-W »

Ik heb het van de eisen van versterkingmaterieel gehaald bij C.6.60. Raar dat ze daar de milieu en leeftijdseisen niet vermelden.
Eisen aan het Materieel voor Versterkingsritten en Scholierenlijnen
Mogelijk wordt voor Versterkingsritten en/of Scholierenlijnen Materieel ingezet dat alleen deze
Ritten/Lijnen rijdt. Dergelijk Materieel hoeft niet aan alle materieeleisen te voldoen.
Nr Omschrijving
C.6.60 Materieel dat uitsluitend wordt ingezet bij de uitvoering van Versterkingsritten en/of
Scholierenlijnen, voldoet aan de volgende kwaliteitseisen:
• Uitstraling en comfort: C.6.10, C.6.11, C.6.16;
• Comfort voor chauffeurs: C.6.19, C.6.21;
• Huisstijl: C.6.23 - C.6.26; dit geldt uitsluitend voor Scholierenlijnen, niet voor
Versterkingsritten;
• Reclame: geen specifieke eisen;
• Toegankelijkheid: C.6.31, waarbij voor Versterkingsritten geldt dat deze niet
rolstoeltoegankelijk hoeven te zijn mits rolstoelgebruikers de mogelijkheid geboden moet
worden om mee te reizen met de reguliere Rit die versterkt wordt;
• Aanvullende eisen: C.6.40, C.6.44, C.6.45.
*)Van deze eis kan worden afgeweken indien geen KAR en/of Vetag/Vecom noodzakelijk is op de
route waar de betreffende bus wordt ingezet;
• (Mobiele) in- en uitcheckapparatuur ten behoeve van OV-chipkaart.
• Lijnnummer en bestemming dienen aan de voorzijde duidelijk zichtbaar te zijn. Dit mag ook met
een (los) bord.
fogeltje schreef: *bus*
Hoewel ik vrees dat ze die B88's niet meer hebben, of dusdanig afgeragd door Time-Out vervoer dat ze nu echt niet meer voor OV te gebruiken zijn.
Als hobbyist vind ik het Diamond Tours en het TCR O405 materieel ook geweldig, maar vind het niet passen bij het streven naar zero emissie of toegankelijkheid.
Verder als er geen/nauwelijks eisen worden gesteld zal een vervoerder gewoon de goedkoopste bussen gebruiken.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Hainje »

fogeltje schreef:Hoewel ik vrees dat ze die B88's niet meer hebben, of dusdanig afgeragd door Time-Out vervoer dat ze nu echt niet meer voor OV te gebruiken zijn.
Die waren al voor het Time-Out vervoer flink afgeragd. :P
🍉
Mr-W
Berichten: 3065
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Go! wil busvervoer in Eindhoven op zijn kop zetten

Bericht door Mr-W »

Het bedrijf heeft geen bussen en de kas is nog leeg. Toch wil Go! dit jaar een gooi doen naar de tender voor het busvervoer in de regio Eindhoven. En wel met elektrische bussen, allemaal voorzien van wifi, stopcontacten en comfortabele stoelen. Kleinigheidje wel: er is ruim een half miljoen euro nodig om überhaupt een offerte te kunnen uitbrengen. En uiteindelijk vele tientallen miljoenen per jaar om het busnetwerk te exploiteren.

Maar kansen zijn er ook: Go!-oprichter Arjen Jaarsma ziet een potentiële omzet van 50 miljoen per jaar voor de regio Eindhoven. Go! is pas net begonnen, maar de ambitie spat er nu al van af. Eindhoven is weliswaar het eerste doel, maar zeker niet het enige. Ook de tenders voor Den Haag, Amsterdam en Almere kunnen een bod van Go! verwachten. Voormalig ov-consultant Jaarsma kondigde deze week zijn plannen aan. Op BNR.nl (vanaf +-53:00)legde hij alvast uit dat Go! innovatiever en klantgerichter wil zijn dan de concurrentie.
Afbeelding

Vaste routes

De nu vrijkomende concessie gaat nog uit van verplichte vaste routes, die door de provincie zijn vastgesteld. Dat betekent dat Go! niet alle doelen direct zal kunnen verwezenlijken. Jaarsma: “Uiteindelijk zullen we volledig vraaggestuurd openbaar vervoer moeten kunnen aanbieden, maar ik verwacht dat dat nog wel ruim tien jaar zal duren. Wat wij nu wel al kunnen doen is flexibiliteit in aanbod bieden: als er veel vraag is rijden er meer bussen en andersom. En in de buitengebieden kunnen we wellicht een klein omweggetje maken als daar vraag naar is.”

Maar uiteindelijk is dat niet genoeg. “Wij willen het OV op zijn kop zetten.”
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=90crek8V ... e=youtu.be[/youtube]
E52.nl
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door flipje »

Interessant, vooral een compleet elektrisch wagenpark spreekt me erg aan.
Go! wil de bussen leasen, in een partnership met een touringcarbedrijf.

Noot? :wink:
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door huibf »

Mooi allemaal. Als al die ongein maar geen invloed heeft over het beschikbare ov budget.
Dadelijk zero emessie bussen met zero ritten.

Zero ritten is sowiso ook zero emissie
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door sirvinniei »

Qua exploitatie (afschrijving inbegrepen) zijn elektrische bussen goedkoper.
Ik heb geen onderschrift
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Michael 1988 »

fogeltje schreef:
Mr-W schreef:Als potentiële versterkers lijken me ze kansrijker, of zelfs Diamond Executive Travel Services want er gelden geen millieu of leeftijdseisen voor versterkingsritten :neg:
*bus*

Hoewel ik vrees dat ze die B88's niet meer hebben, of dusdanig afgeragd door Time-Out vervoer dat ze nu echt niet meer voor OV te gebruiken zijn.
Ze hebben die B88's nog steeds. Toevallig reed ik vorige week nog langs hun "stalling". Ze hadden overigens ook een derde voor reserve onderdelen een eindje verderop staan. Die zag ik niet meer staan (of ik keek verkeerd).
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door midnet »

Er is nog een nieuwe gegadigde voor deze concessie; OV-GROEN. (interview op BNR_radio op 1 of 2/4 afgelopen week). Zij willen met elektrische bussen gaan rijden (er zou ook een leverancier nabij zijn) en met bussen met stewardess en aparte indeling (rond tafels, geschikt voor je laptop+WIFI), ala LEAP die in Silicon Valley rijdt. Ze verwachten dan de meerkosten goed te kunnen maken door veel nieuwe reizgers aan te trekken. Dit sluit perfect aan op de eisen van de regio. Frequentie zou afhankelijk moeten worden van aanvragen met smartfone (vb: minimum elke 10 min, bij drukte elke 5 of 3 minuten..), maar variaties in de route zouden erg moeilijk in de praktijk te realiseren zijn.
Naast Hermes/Eindhoven willen ze ook intekenen op Veolia/Haaglanden en Connexxion voor MAXX/Almere en Amstellanden met dito concept.
Google over dit bedrijf levert erg weinig op- meest uitgebreid nog een artiekel in ovmagazine.nl. De direkteur leidde tot voor kort een adviesburo (onduidelijk waarvoor).
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Yanaike »

OV-Groen is hetzelfde bedrijf als Go! De volledige naam is Go! OV-Groen of iets dergelijks. Voor de geïntresseerden is hier het radio-fragment terug te horen: http://www.bnr.nl/?service=player&type= ... Id=2504620
En dan van 53:24-65:04
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door CamilleKreemers »

Ik vind het nogal luchtfietserij-ig overkomen. Ik denk namelijk niet dat dit plan compleet realistisch is.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Yanaike »

Ik denk ook niet dat het compleet realistisch is. De plannen zijn daarvoor iets té ambitieus.

Ze zijn van plan om op 5 stedelijke concessies in te schrijven komende 2,5-3 jaar en daarvan verwachten ze op zijn minst 1 à 2 concessies te winnen. Het zal mij benieuwen... Maar het rare is dat ze wel ervaring hebben in het OV, dus ze moeten toch zelf ook wel doorhebben dat hun plannen misschien iets over-ambitieus zijn? Als ze winnen denk ik wel dat ze een hele sprong maken op het gebied van innovatie in OV?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Hainje »

Er is op zich niets mis met ambitie, heel de OV sector is eigenlijk maar een saai ingekakt zooitje. Kan zeker wel wat pit gebruiken. Zolang Go! maar voldoende eigen reserves hebben om tegenslagen op te vangen vind ik het allang prima en hebben ze mijn zegen.
🍉
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door CamilleKreemers »

Ambitie is niets mis mee, maar laten we het wel ergens realistisch houden.
Ik denk dat dit concept in het platteland (middels app bestellen) grandioos werken zal.
Ik denk daarnaast dat je niet iedere reizigers moet laten reserveren voor een bus.

Ik denk daarnaast ook dat volledig elektrisch rijden in deze tijd nog niet goed genoeg ontwikkeld is.
Momenteel kunnen de bussen (BYD meldt dat ten minste) maximaal 250 km rijden en we weten niet hoe dat bepaald is.
Als test kun je eventueel een deel van de spitsritten ermee laten rijden als test.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Raymond »

In zoverre toont het wel aan dat het ontzettend jammer is dat de provincie al heel veel heeft willen vastleggen. De vervoerder heeft weliswaar nog wel wat ruimte om wat te wijzigen, maar dat zal in deze concessie vooral noodzakelijk kwaad zijn om capaciteitsproblemen te voorkomen (waar vervolgens de vervoerder op wordt aangesproken).
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Anne »

huibf schreef:Mooi allemaal. Als al die ongein maar geen invloed heeft over het beschikbare ov budget.
Dadelijk zero emessie bussen met zero ritten.

Zero ritten is sowiso ook zero emissie
En bij een concessie met zero busritten hoef je maar zero euro's bij te leggen. :mrgreen:
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door huibf »

Raymond schreef:In zoverre toont het wel aan dat het ontzettend jammer is dat de provincie al heel veel heeft willen vastleggen. De vervoerder heeft weliswaar nog wel wat ruimte om wat te wijzigen, maar dat zal in deze concessie vooral noodzakelijk kwaad zijn om capaciteitsproblemen te voorkomen (waar vervolgens de vervoerder op wordt aangesproken).
Lees jij mijn gedachten...
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door sirvinniei »

Het valt wel mee met die bussen van BYD, zonder airco rijden ze 300 km en ze zijn half opgeladen binnen een half uur.
Ik heb geen onderschrift
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door CamilleKreemers »

Airco is verplicht in de concessie als ik het goed las.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door fogeltje »

Geen airco is ook niet meer van deze tijd, we leven inmiddels in 2015 en niet 2005.

Laat dat bedrijf maar eens beginnen in Almere of iets dergelijks. Dat lijkt me een kleinere concessie en dat lijkt mij geschikter om zo een concept uit te proberen. Als het blijkt te werken dan kunnen ze het over tien jaar nog eens proberen om het in een grotere concessie zoals SRE in te voeren.

Gelukkig komt mijn rijbewijs eraan *bus* (hoewel ik thuis - Eindhoven graag met de bus blijf doen)
"Een touringcar is geen bus"
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door CamilleKreemers »

Ik stel voor dat dit bedrijf eens in Texel gaat beginnen. Dit idee moeten ze maar eens daar uitproberen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten