Kamer: onderzoek bewapening NS'ers

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Kamer: onderzoek bewapening NS'ers

Bericht door Thom91 »

Kamer: onderzoek bewapening NS'ers

Een meerderheid in de Tweede Kamer wil een onderzoek naar de mogelijkheid om NS-beveiligers uit te rusten met pepperspray en een wapenstok, blijkt uit een rondgang van RTL Nieuws.

Tweede Kamerlid Ockje Tellegen van regeringspartij VVD vindt het geweld tegen conducteurs 'onacceptabel'. Zij wil daarom kijken of de uitrusting van de 700 NS-beveiligers uitgebreid moet worden met een wapenstok en pepperspray. Vakbond FNV Spoor pleit daarvoor, vanwege de vele geweldsincidenten tegen spoorpersoneel.

Ook coalitiegenoot PvdA wil een onderzoek, zegt Kamerlid Duco Hoogland. "Wij snappen de gevoelens, het gaat van kwaad tot erger. Daarom nemen we alle vragen serieus." Hij benadrukt dat er eerst goed onderzoek gedaan moet worden naar de effecten van het gebruik van pepperspray en of dat niet juist extra conflicten veroorzaakt. "Dan moeten we kijken of invoering gewenst is en als dat zo is, dan moeten we het doen", Hoogland.

De PVV gaat een stap verder, zij steunen het voorstel van FNV Spoor: "Geef goed opgeleide NS'ers die er mee om kunnen gaan pepperspray", zegt Barry Madlener.

D66 is tegen het voorstel: "D66 is niet voor een wapenwedloop. De politie heeft wapens, niet allerlei andere beveiligers”, zegt Stientje van Veldhoven. En ook het CDA is terughoudend: "Het moet binnen de wet passen en medewerkers moeten zich er zelf prettig bij voelen", zegt Martij van Helvert, maar als dat zo is "en het de veiligheid vergroot, dan moet je het gewoon doen."

Bron en meer
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Kamer: onderzoek bewapening NS'ers

Bericht door AppleMoose »

Ik heb liever dat er voldoende geïnvesteerd wordt in politieagenten, dan dat jan en alleman met wapenstokken en pepperspray rondloopt... :roll:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Kamer: onderzoek bewapening NS'ers

Bericht door Vinny »

Dat ben ik eigenlijk wel met je eens. Maar tegen dit soort criminaliteit mag ook wel veel harder worden opgetreden. Structureel zwartrijden en een grote mond tegen de conducteur moet gewoon niet worden afgedaan met een half weekje papier prikken...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Kamer: onderzoek bewapening NS'ers

Bericht door deadlock »

Vinny schreef:Dat ben ik eigenlijk wel met je eens. Maar tegen dit soort criminaliteit mag ook wel veel harder worden opgetreden. Structureel zwartrijden en een grote mond tegen de conducteur moet gewoon niet worden afgedaan met een half weekje papier prikken...
Ja want van harder optreden daalt het recidivecijfer natuurlijk gigantisch. Zoek eens op YouTube op PVV Miep Snapt Statistiek Niet. Serieus man, waar haal je het vandaan.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Kamer: onderzoek bewapening NS'ers

Bericht door Vinny »

Nee, mensen overal mee laten wegkomen is wel een goed idee... :s
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Kamer: onderzoek bewapening NS'ers

Bericht door matti93 »

Als men in plaats van dit slappe geneuzel die 700 beveiligers vervangt door politieagenten heb je toch hetzelfde effect.
Bovendien lost dit maar weinig op aan de agressie: de afgelopen tijd lees ik dat conducteurs mishandeld worden - geen beveiligers. In de tijd dat een beveiliger kan ingrijpen, had net zo goed de politie kunnen komen.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Kamer: onderzoek bewapening NS'ers

Bericht door deadlock »

Vinny schreef:Nee, mensen overal mee laten wegkomen is wel een goed idee... :s
Wat is dit nou weer voor opmerking, alsof ik mensen er wel mee weg wil laten komen :mrgreen: :neg: Ik zeg alleen dat het in de praktijk beter werkt om mensen een week te laten schoffelen omdat er dan minder kans is dat ze het nog een keer doen dan wanneer je ze opsluit en de statistieken zijn het met me eens. Je kan wel wel een Fred Teeven doen en zeggen dat we iedereen maar moeten vierendelen die een sigaret op straat gooit maar zo werkt het niet. Het is populisme waarmee geen enkel probleem wordt opgelost.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Kamer: onderzoek bewapening NS'ers

Bericht door AppleMoose »

Harder straffen is typisch rechtse retoriek maar dat helpt (helaas?) niet.
Taakstraffen kunnen wel helpen, mits het goed wordt toegepast. Vergeet niet dat taakstraffen behoorlijke impact kunnen hebben op je (sociale) leven. Vaak moet je er vrij voor nemen van je werk en/of je hebt nauwelijks tijd voor een sociaal leven in die periode.

Ook een gevangenisstraf kan (ik herhaal, kan!) een positief effect hebben, mits de reclassering e.d. goed functioneert.
Helaas fungeert de gevangenis vooral als broedplaats voor (ergere) criminaliteit.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Jay20
Berichten: 141
Lid geworden op: za 08 okt 2011, 23:11
Locatie: Station Amsterdam Lelylaan

Re: Kamer: onderzoek bewapening NS'ers

Bericht door Jay20 »

Spoorwegpolitie laten terugkeren. Conducteurs op risiscolijnen nooit alleen laten lopen eventueel met meer S&V in de treinen. En vooral consequent controleren niet na een controleronde in eerste klas gaan uitrusten.
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: Kamer: onderzoek bewapening NS'ers

Bericht door atbrg »

Ik denk dat een wijziging in de perceptie die NS kennelijk heeft van haar reizigers ook kan bijdragen aan het voorkomen van discussies bij controle. Een goede stap is al gezet bij het niet meer bekeuren van reizigers die gebruikmaken van een gekregen of geleende kaart. Ook het niet meer bekeuren van reizigers met volledig afgekocht reisrecht kan veel onbegrip voorkomen. Hopelijk kunnen we binnenkort meer voorbeelden verwachten van deze mentaliteitswijziging bij NS.
Kaart ongeldig err. 007
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Kamer: onderzoek bewapening NS'ers

Bericht door nvdw »

Die vier jongens in Abcoude hadden natuurlijk allemaal een afgekocht reisrecht, ja als je dan niet ingecheckt hebt en de conducteur zegt daar wat van dan trap je hem met z'n allen in elkaar.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Kamer: onderzoek bewapening NS'ers

Bericht door AppleMoose »

Of NS wel of niet bekeurt terwijl je met een geldig vervoersbewijs reist, of een conducteur wel of niet in de 1e klas zit te puzzelen (Die stigmatisering ben ik ook wel zat overigens), of je wel gelijk hebt maar dat niet krijgt van de conducteur, niets rechtvaardigt het geweld tegen NS-personeel of tegen wie dan ook. Geweld lost bovendien ook helemaal niets op.

En als je zo "stoer" bent dat je bewust durft zwart te rijden, wees dan ook zo flink om de eventuele boete te accepteren.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: Kamer: onderzoek bewapening NS'ers

Bericht door atbrg »

nvdw schreef:Die vier jongens in Abcoude hadden natuurlijk allemaal een afgekocht reisrecht, ja als je dan niet ingecheckt hebt en de conducteur zegt daar wat van dan trap je hem met z'n allen in elkaar.
Dat is wel erg speculatief allemaal, net als RTL-nieuws:
rtlnieuws.nl schreef:Gisteren werd een conducteur geschopt en geslagen door vier jongens, vermoedelijk nadat hij hen aansprak op het reizen zonder geldig kaartje.

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek ... ning-nsers
Maar dat is helemaal nog geen uitgemaakte zaak:
nu.nl schreef:Wat de aanleiding was voor de mishandeling en hoe beide slachtoffers eraan toe zijn, kan de politie niet zeggen. Ook de NS wil niets zeggen over hun toestand.

http://www.nu.nl/algemeen/4024668/opnie ... coude.html
Deze keer wordt er dus wat minder stellig geroeptoeterd dan andere keren. Dat ongeldige kaartje is immers vaak genoeg geen geldig argument gebleken, de voorbeelden zijn al genoemd. Val de mensen niet onnodig lastig met PV, dat voorkomt 'discussies'.
Kaart ongeldig err. 007
Jay20
Berichten: 141
Lid geworden op: za 08 okt 2011, 23:11
Locatie: Station Amsterdam Lelylaan

Re: Kamer: onderzoek bewapening NS'ers

Bericht door Jay20 »

Zwartrijden komt hier vaker voor doordat er bijna geen controle is en de conducteur zich bijna niet laat zien. In Tsjechië zou zoiets ondenkbaar zijn omdat de conducteurs hier altijd rondlopen na ieder station. In de omringende landen word ook meer actief gecontroleerd zelfs in België en in Duitsland.
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: Kamer: onderzoek bewapening NS'ers

Bericht door atbrg »

De perceptie die NS heeft van haar reizigers en de gehanteerde definitie van 'zwartrijden' spelen hier een rol. Het opvoeren van het aantal 'klantcontacten' gaat dat niet oplossen, zelfs niet als dat bewapend gebeurt.
Kaart ongeldig err. 007
Jay20
Berichten: 141
Lid geworden op: za 08 okt 2011, 23:11
Locatie: Station Amsterdam Lelylaan

Re: Kamer: onderzoek bewapening NS'ers

Bericht door Jay20 »

Ik ben zeker niet voor bewapening voor conducteurs. Dat is meer iets voor de politie en beveiligers. Maar de perceptie dat zwartrijden makkelijk is in de trein moet voorkomen worden.

Daarvoor moeten conducteurs meer controlerondes lopen met ondersteuning van S&V, en desnoods de spoorwegpolitie als het echt uit de hand loopt.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Kamer: onderzoek bewapening NS'ers

Bericht door AppleMoose »

Heb je weer een topic gevonden waarbij je weer "lekker" op NS kunt bashen atbrg? :roll:
Je verwijt anderen dat ze speculeren maar zelf ben je er ook absoluut niet vies van :wink: Maar dat is natuurlijk allemaal speculatief. (A)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Kamer: onderzoek bewapening NS'ers

Bericht door matti93 »

Voor zover ik het begrijp gaat dit voorstel alleen over de beveiligers. Volgens een andere bron wil de vakbond zelfs conducteurs juist niet bewapenen.
De conducteurs hebben dus weinig aan het voorstel omdat zij niet voortdurend een van die 700 beveiligers bij zich hebben. Welk probleem zou het bewapenen van beveiligers nou werkelijk op gaan lossen?
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Kamer: onderzoek bewapening NS'ers

Bericht door AppleMoose »

Het lost niets op.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: Kamer: onderzoek bewapening NS'ers

Bericht door atbrg »

Ronaldussen schreef:Heb je weer een topic gevonden waarbij je weer "lekker" op NS kunt bashen atbrg? :roll:
Hoezo bashen? Ik geef juist aan dat de lente :lol: op het spoor lijkt door te breken. Hopelijk kunnen we binnenkort meer voorbeelden daarvan verwachten (lees maar na).
Je verwijt anderen dat ze speculeren maar zelf ben je er ook absoluut niet vies van :wink:
Ik geef wel degelijk verwijzingen (tekst en hyperlinks) bij mijn 'verwijt' , reageer daar liever inhoudelijk op.
Maar dat is natuurlijk allemaal speculatief. (A)
Logische conclusie :pos:
Kaart ongeldig err. 007
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Kamer: onderzoek bewapening NS'ers

Bericht door AppleMoose »

Ironisch dat jij aan anderen vraagt inhoudelijk te reageren. :')

Ik laat het hier maar verder bij, voordat we te veel offtopic gaan (A)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: Kamer: onderzoek bewapening NS'ers

Bericht door atbrg »

Ik ga nog even door met off-topic speculeren: zowel politie als NS huilen niet meer onvoorwaardelijk mee met de wolven in het bos. En dat is heus wel eens anders geweest. Over lente gesproken!
Kaart ongeldig err. 007
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Kamer: onderzoek bewapening NS'ers

Bericht door Zonnig »

Ik denk dat er 2 concrete problemen zijn m.b.t. De conducteurs.
- je ziet ze veel te weinig controleren (zitten liever 1e klas)
- ze hebben weinig gevoel voor waarden en normen (een enkeling daar gelaten)

Oplossing: mystery-guests die de conducteur controleren, en waar ze op hun gedrag worden aangesproken.

Als een conducteur zijn werk correct doet zal de reiziger eerder genegen zijn om hem in een penibele situatie te sterken ipv dat ze omkijken en niets doen. Bovendien heeft dat effect op zwartrijders die dan ook eerder met de nek worden aangekeken dan nu.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Kamer: onderzoek bewapening NS'ers

Bericht door nvdw »

atbrg schreef:Dat ongeldige kaartje is immers vaak genoeg geen geldig argument gebleken, de voorbeelden zijn al genoemd. Val de mensen niet onnodig lastig met PV, dat voorkomt 'discussies'.
Precies. Als de conducteur zwartrijders niet bekeurt of zelfs aanspreekt is de kans inderdaad kleiner dat hij of zij klappen krijgt. Toch?

Wat een verstand.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: Kamer: onderzoek bewapening NS'ers

Bericht door Abracadabram »

Zonnig schreef:
Als een conducteur zijn werk correct doet zal de reiziger eerder genegen zijn om hem in een penibele situatie te sterken ipv dat ze omkijken en niets doen.
Volgens mij heb je weinig verstand van hoe mensen denken. Beeld het voor je zelf eens in. Een conducteur word door vier man in elkaar geslagen, zou jij omdat hij net je kaartje gecontroleerd heeft/ of voorbij gelopen is jezelf ineens midden in het gevecht werpen? Nee, want zo werkt het brein van de meeste mensen niet, mensen blijven omkijken omdat mensen niet zelf de klappen willen ontvangen.

Ik snap trouwens niet waarom de discussie over het in elkaar slaan van NSpersoneel altijd terug moet komen op de observatie dat ze schijnbaar altijd in de eerste klas zitten. Los van dat ik dat argument nergens op vind slaan (ik zie bijvoorbeeld bijna nooit een conducteur in de eerste klas zitten), kunnen die mensen die dit als argument aandragen zweren dat ze voor de volledige werktijd waarvoor ze betaald worden non stop productief werk doen? Ik kan dat niet, mijn baas betaald ook voor een behoorlijke tijd die ik met collegas verklets.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten