Spooropstelling Schipholtunnel

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Spooropstelling Schipholtunnel

Bericht door Ruben »

Ik snap niet helemaal waarom men Schiphol in mijn ogen zo vernaggeld heeft qua flexibiliteit.
We hebben straks een HSL die zeker in het begin vooral op Asd gericht zal zijn, en niet op Asdz.
Dan hebben we nu 3 kerende IC-series op Hfdo die van Asdz afkomen en er weer terug naar toe moeten, en een stopserie s4300 die dat eveneens moet.
Daartegenover hebben we 2 series die de westtak opmoeten en dus keren op Hfdo.

Tóch is er bij aanleg van de HSL besloten, dat deze aansluit in Hfd op de buitenste sporen, en dat Hfdo sindsdien alleen aangesloten is op de middensporen. Daardoor moet de HSL van en naar Asd altijd kruisen voor, in of na de tunnel (afhankelijk welke kant je op gaat met zo'n ding) en je hebt onvermijdelijk allerhande kruisende bewegingen van series uit Hfdo richting Asdz.

Ik begrijp opeens wel waarom ik in de meeste gevallen vertraagde IC's heb naar Dvd, als ik dat traject bereis. Waarom is dit zo uitgevoerd??
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Spooropstelling Schipholtunnel

Bericht door Vinny »

Simpel, omdat het de bedoeling was om vanaf de indienststelling van de HSL deze treinen alleen nog maar van/naar Amsterdam Zuid te laten rijden. Het was de bedoeling dat de verbouwing van Zuid gereed zou zijn en dat de Noord-Zuidmetro eveneens in dienst zou zijn.

We weten allemaal hoe dat gelopen is :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Spooropstelling Schipholtunnel

Bericht door Wubbo »

In de tijd van de aanleg van Hoofddorp Opstel was het beeld dat de doorgaande treindiensten gericht zouden zijn op Amsterdam Zuid, en dat de treinen vanaf Amsterdam C zouden eindigen op Hoofddorp (-Opstel). Dat beeld is door de tijd behoorlijk ingehaald, waardoor Hoofddorp, al dan niet samen met de Schipholtunnel, nu met stip bovenaan staat in de lijst met grootste knelpunten van het Nederlandse spoorwegnet.

Om dit te herstellen zijn allerlei maatregelen bedacht, waarvan keren op Hoofddorp/de middensporen van Hoofddorp Midden de bereikbaarste is. Dat zou dus ook wel eens op relatief korte termijn kunnen gaan gebeuren.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Spooropstelling Schipholtunnel

Bericht door Ruben »

Wow, er is zoiets als een te vernieuwende visie hebben, en dat in de spoorsector dus ook nog eens. ;)

Maar, e.e.a. is alweer te verzachten door het wisselcomplex tussen Hfd en Hfdo onder de loep te nemen. Er mist nu 1 wissel om vanaf het opstelterrein de buitenste sporen van Hoofddorp tóch te bereiken, waardoor je vanaf Ledn tegelijk middenin kunt blijven, zonder teveel gewissel.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spooropstelling Schipholtunnel

Bericht door Suus »

En aan de andere kant van de tunnel, is het niet iets mogelijk om met de spooraansluiting daar te doen? Dat de huidige westtak bijvoorbeeld uitmond in een driepuntige vork? Het ligt daar alleen zo lastig door de snelweg en de wegen die daar onderdoor gaan :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Spooropstelling Schipholtunnel

Bericht door Reiziger Delft »

En zo'n vorkaansluiting is precies wat ze daar gaan bouwen :) (Noordzijde Schipholtunnel dus) Volgens mij is dit deel van het project om de verbinding Schiphol --> Almere te verbeteren.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Spooropstelling Schipholtunnel

Bericht door Chauf21 »

Wat ik me ook wel eens afvraag daarzo: waarom houdt men (bij de s2100) zo klampachtig vast aan de schijnbare procedure om het treinverkeer zo dicht mogelijk bij Asra (de splitsing) op het 'juiste' spoor te hebben. De s2100 richting Asd blijft lang op het buitenste spoor en moet voor de splitsing vaak flink afremmen of zelfs stoppen om met een zwiep de boog op te kunnen rijden. De andere richting op wordt de s2100 richting Shl/Ledn voor de aansluiting vaak even stilgezet en mag de trein direct naar het buitenste spoor zwiepen. Waarom kan er niet op gewoon op het eerste het beste vrije spoor worden gereden en wordt de wisseling pas bij het station, waar alle treinen toch enkele minuten stilstaan, uitgevoerd?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Spooropstelling Schipholtunnel

Bericht door Vinny »

Klampachtig vasthouden? Het is juist nieuw beleid om zoveel mogelijk Asra te gaan gebruiken als uitwisselpunt. Dat zal de komende tijd nog verder worden doorgevoerd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Spooropstelling Schipholtunnel

Bericht door tsov »

Negen van de tien keer dat ik in de s2100 zit wordt die vlak voor Asra stilgezet en wisselt daarna door naar de buitensporen, terwijl de middensporen dan vrij zijn...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 44 gasten