OVer je OV-Chipkaart #13

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door Daniel »

Je kunt 'm ook gewoon in een kaartautomaat kopen, die maandversie. Lijkt mij een stuk simpeler.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door Tochjo »

Traject Vrij maand is niet te koop bij een kaartautomaat, omdat je een machtiging moet afgeven voor de incasso van reiskosten voor reizen buiten je traject.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door Hendrik »

Daniel schreef:Je kunt 'm ook gewoon in een kaartautomaat kopen, die maandversie. Lijkt mij een stuk simpeler.
Dat kan al sinds juli niet meer...
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door ODRAIL »

webguy schreef:Even googlen hoor KM46 - de eerste hit is deze mooie NS pagina die alles haarfijn uitlegt.
VIRM schreef:
KM46 schreef:@ VIRM: Even een vraagje: Je reist met OV Chip Plus heb ik begrepen. Wat houd het product in waar jij mee reist en voor wie is dit product bedoeld?
Een paar jaar geleden kwamen NS en de belangenvereniging voor mensen met een visuele beperking erachter dat op veel stations de CiCo's erg lastig vindbaar zijn voor mensen voor een visuele beperking. Dus werd dit product gelanceerd.
Het is dus bedoeld voor mensen met een visuele beperking (je kunt het alleen aanvragen als je een begeleiderskaart B hebt). Als het op je chipkaart wordt geladen, verandert je chipkaart voor treinreizen in een toegangspas voor de poortjes. In- en uitchecken voor de trein kan niet meer (er wordt geen saldo afgeschreven of deel van de borg teruggestort). In plaats daarvan moet je telefonisch je reizen 'boeken', en wordt alles maandelijks gefactureerd.

Met OV Chip Plus zijn er nog diverse ontwikkelingen gaande: de klantenservice gaat 24/7 per dag open (voorheen waren vooral in de doordeweekse ochtenden en in het weekend de openingstijden zeer beperkt) en wordt er gewerkt aan een digitale boekingsmogelijkheid. Iets minder aanverwant, worden de CiCo's nu meer vindbaar gemaakt vanaf blindegeleidelijnen.

Op ns.nl heb je een hele pagina voor reizen met een functiebeperking.
Beide heren bedankt voor de info. Hier kunnen we wat mee :wink: .

Deze info zocht ik voor een familielid. Zij is slechtziend en reist vaak met de trein.
Hageneis
Berichten: 229
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 16:39

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door Hageneis »

Dus dat gaan ze pas bedenken nadat iedereen verplicht overmoest op de OV- chipkaart? Sorry, maar dan zijn ze bij NS nog heel erg ver van de klant op 1,2 en 3.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door BR628 »

Zo gek vind ik het niet. Voor het overgrote deel van de reizigers voldoet het huidige systeem op zich prima. Voor degene die daar niet mee om kan gaan wordt maatwerk verricht. Prima oplossing.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door Tristan »

Hageneis schreef:Sorry, maar dan zijn ze bij NS nog heel erg ver van de klant op 1,2 en 3.
Dat bleek vandaag maar weer eens. NS is aan het falen, je mag zelf je eigen geld terughalen.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door microshit »

Bah, persoonlijke kaart kwijtgeraakt. Gelukkig alleen maar met een Weekend Vrij erop en een paar euro saldo, dus als de vervanger netjes deze week binnenkomt is er geen probleem.

Nu alleen nog even puzzelen wat ik zakelijk ga doen. Oude Traject Vrij loopt nog tot de 17e, terwijl ik vanaf morgen naar de andere kant van het land moet. 2x Traject Vrij op 1 kaart doen ze niet aan :p
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door Globetrotter »

Ik vind het wel grappig dat er nu wordt nagedacht over een soort landelijke ov- chipkaart voor toeristen. Het is in al die jaren van het bestaan van het pasje niet gelukt om voor de forens een schappelijk tarief te rekenen als er van treinvervoerder wordt gewisseld, laat staan dat er binnen niet al te lange tijd een landelijk chipkaarttarief voor de toerist geregeld kan worden.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door ODRAIL »

Is / was dit geen verkiezingsretoriek?
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door Tochjo »

Ik zie dat mijn treinreis bij Arriva van 6 april ook in Mijn NS is verschenen. Is dat al lang, dat reizen met andere treinvervoerders daar getoond worden?
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door bartjemestrom »

Vreemd, want mijn Arriva reizen (Noord-Nederland) staan er niet op. En ik heb er zondag nog gereisd.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door Tochjo »

Gaat overigens om Arnhem-Doetinchem met Traject Vrij (niet voor dat traject).
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door Hendrik »

Is dat wellicht omdat Traject Vrij door NS wordt 'geregeld' (qua facturatie e.d.)?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door Daniel »

Reizen met andere vervoerders komen inderdaad alleen bij TrajectVrij in Mijn NS terecht. Wel met vertraging overigens, al heb ik het een keer gehad dat de ritprijs met Arriva er eerder in stond dan de prijs van een reis met NS op dezelfde dag.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door ODRAIL »

Het is me de laatste tijd op gevallen dat de reisgegevens van de RET trager bij de reishistorie staan op de site van translink dan voorheen het geval was.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door Tochjo »

Uit de oude doos:
Daniel schreef:
Tochjo schreef:Eigen ervaring: ik heb Traject Vrij voor Utt - Cl. Ik reisde laatst in de daluren Utt - Vtn en binnen 35 minuten weer Vtn - Utt. Bij het inchecken voor de terugreis zie ik Overstap OK op het scherm. Ik neem aan: de prijs voor mijn reis is de prijs voor 2 + 2 = 4 tariefeenheden en aangezien bij NS voor reizen tot en met 8 tariefeenheden altijd 1,30 euro in rekening brengt, verwacht ik ook maar 1,30 euro te moeten betalen. Effectief alleen de heenreis dus. In Mijn reishistorie wordt nu bij beide reizen als prijs 1,30 euro getoond.
Nog even op dit puntje terugkomend, want er schoot me vanmiddag nog wat te binnen. Je reis is hier immers een klassiek retourtje en NS heeft altijd gecommuniceerd dat de prijs van een retour met de OVC de prijs van twee enkeltjes is. Mits je volledig bij NS reist dan.
Jouw voorbeeld lijkt dus eigenlijk aan te tonen dat er een soort van herkenning in het systeem zit dat je een retourreis maakt. Da's op zich wel apart, want daarmee zou heel het argument voor het afschaffen van de korting die je vroeger kreeg op een retour t.o.v. twee enkele reizen niet meer gelden.

Als ik als voorbeeldje Amersfoort - Amersfoort Vathorst plan dan geeft NS.nl ook aan dat een retourreis € 2,60 kost met de OV-chipkaart en niet € 1,70 (de prijs voor 12 TE). Als dat laatste het geval zou zijn zou het trouwens ook het hele principe van gelijke prijzen met de OVC en losse kaartjes ondermijnen.
Deze kwestie is vandaag in mijn voordeel beslecht 8-). Duurde even, zoals daar te lezen valt, maar de aanhouder wint!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door webguy »

Mag je al op de koffie om de prijzen van 2016 te testen? :P
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door ODRAIL »

Op station Rotterdam Centraal hangen grote posters en aanplakbiljetten met de mededeling dat de poortjes op 1 mei 2015 dicht gaan.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door Michael »

Ik was 2 weken geleden op Rotterdam Centraal en toen werd het ook al omgeroepen.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door Hendrik »

Klopt. En er staan borden. En nu hangen er sinds deze week dus ook posters.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door Anne »

Hiervoor is al een topic. :wink:
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door ODRAIL »

Sorry ... even over het hoofd gezien :wink: .
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door VIRM »

Gisteren van mijn werkgever een zakelijke OV-chipkaart gekregen. Vandaag kreeg ik bij het loket in Zaandam een plastic NS-chipkaart hoesje, en kon de mevrouw achter het loket er meteen alle gereedstaande producten erop zetten. :)
Nu nog even één essentieel onderdeel regelen voordat ik het gebruik: rondje met iemand maken om even wat vaste CiCo-palen te 'adopteren'. Dan hoef ik voor woonwerkverkeer niet meer achteraf mijn reizen te gaan declareren. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door Freek »

Als het goed is, is op elke station minimaal 1 paaltje of poortje 'aangelijnd'. De geleide lijn zou er langs moeten lopen. Als dat niet het geval, zou je dat misschien aan NS kunnen doorgeven. Nu moet je geloof ik via Den Haag CS en is het daar door die verbouwing niet goed geregeld, maar dat zou geen smoes moeten en mogen zijn.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten