Kamer: onderzoek bewapening NS'ers

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kamer: onderzoek bewapening NS'ers

Bericht door Suus »

Ik ben een groot voorstander op het ultieme geweldsmonopolie van de overheid, voorstellen om privébeveiligers te voorzien van wapens druisen in tegen die praktijk en ik ben er dan ook niet voor. De maatschappij is dan misschien veranderd, dat betekend niet dat de normen ook maar lukraak verschoven moeten worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kamer: onderzoek bewapening NS'ers

Bericht door waldo79 »

Heb daar niet zoveel aan toe te voegen al had je decennia geleden ook al raddraaiers. Maar men bleef vroeger wel met zijn handen af van het personeel.

En atbrg draait het om; de stelling dat het personeel alle agressie zelf uitlokt is in mijn ogen belachelijk.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Kamer: onderzoek bewapening NS'ers

Bericht door isadora »

En de messen worden intussen geslepen:
http://www.nu.nl/binnenland/4025656/con ... lburg.html
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Kamer: onderzoek bewapening NS'ers

Bericht door matti93 »

Abracadabram schreef:
Zonnig schreef:Als een conducteur zijn werk correct doet zal de reiziger eerder genegen zijn om hem in een penibele situatie te sterken ipv dat ze omkijken en niets doen.
Volgens mij heb je weinig verstand van hoe mensen denken. Beeld het voor je zelf eens in. Een conducteur word door vier man in elkaar geslagen, zou jij omdat hij net je kaartje gecontroleerd heeft/ of voorbij gelopen is jezelf ineens midden in het gevecht werpen? Nee, want zo werkt het brein van de meeste mensen niet, mensen blijven omkijken omdat mensen niet zelf de klappen willen ontvangen.
Het zou voor mij wel meespelen in de keuze om 112 te bellen. Misschien kan je onopvallend bellen, maar of je dat risico bereidt bent te nemen, zou voor mij wel afhangen van de sympathie die ik voor de conducteur voel.
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: Kamer: onderzoek bewapening NS'ers

Bericht door Abracadabram »

Dus of je wel of niet 112 belt hangt af van het feit of iemand jou kaartje controleert? Want als ze hun werk niet doen verdienen ze ook geen hulp? -o-
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Kamer: onderzoek bewapening NS'ers

Bericht door matti93 »

Als ik de dag ervoor heb gezien hoe een conducteur, zittend in de eerste klas, achter de rug van een mindervalide klaagt over hoeveel extra werk die mindervalide wel niet oplevert, zal ik wel een keer extra nadenken voordat ik enig risico neem.
Als ik me realiseer dat ik bij alle vertragingen de afgelopen weken nooit een conducteur heb zien lopen om aan te vragen of mijn overstap gaat lukken, terwijl die conducteur er wel is als de trein op tijd rijdt, denk ik hetzelfde. En als ik door het lompe parkeren van NS-bussen mijn streekbus niet normaal in kan stappen, idem.
Ik denk dat de bereidheid om in te grijpen wel degelijk afhangt van de perceptie die iemand heeft van de conducteur of de NS-medewerker in het algemeen.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Kamer: onderzoek bewapening NS'ers

Bericht door deadlock »

Bee schreef:Ik ben een groot voorstander op het ultieme geweldsmonopolie van de overheid, voorstellen om privébeveiligers te voorzien van wapens druisen in tegen die praktijk en ik ben er dan ook niet voor. De maatschappij is dan misschien veranderd, dat betekend niet dat de normen ook maar lukraak verschoven moeten worden.
Dit is tot nu toe de enige juridisch en moreel correcte post in de hele topic.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Kamer: onderzoek bewapening NS'ers

Bericht door Jef400 »

matti93 schreef:Als ik de dag ervoor heb gezien hoe een conducteur, zittend in de eerste klas, achter de rug van een mindervalide klaagt over hoeveel extra werk die mindervalide wel niet oplevert, zal ik wel een keer extra nadenken voordat ik enig risico neem.
Als ik me realiseer dat ik bij alle vertragingen de afgelopen weken nooit een conducteur heb zien lopen om aan te vragen of mijn overstap gaat lukken, terwijl die conducteur er wel is als de trein op tijd rijdt, denk ik hetzelfde. En als ik door het lompe parkeren van NS-bussen mijn streekbus niet normaal in kan stappen, idem.
Ik denk dat de bereidheid om in te grijpen wel degelijk afhangt van de perceptie die iemand heeft van de conducteur of de NS-medewerker in het algemeen.
Dus dan weiger je maar enig hulpbetoon?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Kamer: onderzoek bewapening NS'ers

Bericht door deadlock »

Ja duh, het is toch ook zo dat als de buurman vermoord wordt en jij weet wie het gedaan heeft je niets zegt tegen de politie omdat hij twintig jaar geleden scheef naar je keek? Jeetje zeg, JeffreyMeijer, woon jij wel in Nederland ofzo? Ies Koeltoer!
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Kamer: onderzoek bewapening NS'ers

Bericht door matti93 »

JeffreyMeijer schreef:Dus dan weiger je maar enig hulpbetoon?
Dat zeg ik niet. Het punt dat ik wil maken is dat de mate waarin je een risico voor iemand neemt, afhangt van jouw perceptie van het slachtoffer.
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: Kamer: onderzoek bewapening NS'ers

Bericht door Abracadabram »

En je perceptie hangt af of iemand wel of niet werkt voor een bedrijf dat een busbedrijf heeft ingehuurd dat op een weekend je weg richting jou streekbus heeft geblokkeerd, door een bus verkeerd te parkeren?
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Kamer: onderzoek bewapening NS'ers

Bericht door matti93 »

Ja. Hoe kom je er trouwens bij dat het om een weekend gaat?
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Kamer: onderzoek bewapening NS'ers

Bericht door AppleMoose »

Wat een egoïsme in dit topic... :roll:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Kamer: onderzoek bewapening NS'ers

Bericht door isadora »

Mansveld vindt het lastig:
http://www.nu.nl/politiek/4026092/bewap ... sveld.html

Iets over zielige daders en schuldige slachtoffers, of zulk soort PvdA-gewouwel.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: Kamer: onderzoek bewapening NS'ers

Bericht door atbrg »

nvdw schreef:
atbrg schreef:Dat ongeldige kaartje is immers vaak genoeg geen geldig argument gebleken, de voorbeelden zijn al genoemd. Val de mensen niet onnodig lastig met PV, dat voorkomt 'discussies'.
Precies. Als de conducteur zwartrijders niet bekeurt of zelfs aanspreekt is de kans inderdaad kleiner dat hij of zij klappen krijgt. Toch?
Jij begrijpt het helemaal en de voorbeelden zijn bekend: bekeuren bij een geleende/gekregen kaart of volledig afgekocht reisrecht.
Wat een verstand.
Leid ons niet in verzoeking.
Kaart ongeldig err. 007
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Kamer: onderzoek bewapening NS'ers

Bericht door deadlock »

isadora schreef:Mansveld vindt het lastig:
http://www.nu.nl/politiek/4026092/bewap ... sveld.html

Iets over zielige daders en schuldige slachtoffers, of zulk soort PvdA-gewouwel.
Dat is echt niet waar ze over loopt te roepen. Deze problematiek wordt al jaren besproken maar dan in een andere context (geldtransporten, beveiligers, portiers). Het is gewoon niet zo eenvoudig om een paar busjes pepperspray uit te gaan delen.

De spoorwegpolitie terug lijkt me al een goed begin, het afschaffen van structurele niet bestaande controles en omwisselen voor controles met grotere teams, al dan niet met een agent in burger erbij lijkt me veel meer zoden aan de dijk zetten. Zoals Bee het samenvatte; de staat heeft het monopolie op geweld en tenzij we allerlei Amerikaanse toestanden willen waarin iedere halve gare beveiliger met wapens mag zwaaien moeten we dat gewoon zo houden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Kamer: onderzoek bewapening NS'ers

Bericht door Ennes »

Er lopen sowieso een aantal onderwerpen dwars door elkaar heen.
Aan de ene kant gaat het over het bewapenen van de BOA-GB van V&S (die overigens het gebruik van geweldsmiddelen zoals een wapenstok al in hun akte hebben staan, alleen zou in het geval van toekennen van het gebruik van de wapenstok deze in de RTGB training meegenomen moeten worden, net als nu al het gebruik van handboeien)

En aan de andere kant het probleem over agressie tegen conducteurs op de trein.

Dit zijn 2 hele verschillende discussies die nu in de media volledig door elkaar gehaald worden, alsof men wil dat een conducteur als een Rambo door de trein zou moeten gaan wandelen.

En voor wat de conducteur betreft, ook al is het een chagrijnige klootzak die het grootste deel van de dag in de eerste klas zijn sudoku zit op te lossen, en voor de vorm een keer komt controleren met kop als een onweerswolk, als je gewoon een geldig vervoersbewijs hebt, dan heb je verder helemaal geen last van hem. Je laat je kaartje zien en klaar.

Als ik dan enkele reacties hier lees, dan is wel duidelijk hoe diep we gezonken zijn als maatschappij.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Kamer: onderzoek bewapening NS'ers

Bericht door deadlock »

In de VS zouden ze korte metten maken met die chagrijnige kop. En terecht. Opbokken.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Kamer: onderzoek bewapening NS'ers

Bericht door Klaasje »

Ennes schreef:En voor wat de conducteur betreft, ook al is het een chagrijnige klootzak die het grootste deel van de dag in de eerste klas zijn sudoku zit op te lossen, en voor de vorm een keer komt controleren met kop als een onweerswolk, als je gewoon een geldig vervoersbewijs hebt, dan heb je verder helemaal geen last van hem. Je laat je kaartje zien en klaar.

Als ik dan enkele reacties hier lees, dan is wel duidelijk hoe diep we gezonken zijn als maatschappij.
Dat iemand met zijn of haar chagerijnige kop niet in elkaar geslagen hoeft te worden dat lijkt mij nogal duidelijk maar tegelijkertijd mag van beide kanten, zowel de reiziger als de conducteur op z'n minst normale omgang te worden verwacht als blij om wat voor reden dan ook niet lukt. Dat lijkt mij normaal fatsoen. Maar waar dat voor de reiziger om die reden geldt geldt dat voor het rijdende personeel om twee aanvullende redenen. In de eerste plaats omdat je wel het gezicht van het bedrijf bent en je klanten om die reden welkom dient te laten voelen. Dat is in iedere sector normaal. Kan je dat niet dan mag je op zoek naar een andere baan. In de tweede plaats simpelweg omdat je veel meer gedaan krijgt mocht er iets aan de hand zijn. Mensen zijn nu eenmaal meer geneigd om te luisteren als ze met redelijkheid en fatsoen worden behandeld. Je kan wel stellen dat dat laatste een uiting is van hoe diep de maatschappij gezonken is is.. Maar misschien zegt het uitgangspunt dat je best wel met een chagerijnige kop op je werk kunt rondlopen ook wel genoeg over de houding van het personeel. Wat kennelijk niet diep gezonken is. Dat is best wel het paard achter de wagen spannen aangezien het personeel er nog altijd voor de treindienst en uiteindelijk de gebruiker is en de gebruiker er niet is voor de treindienst en het personeel.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Kamer: onderzoek bewapening NS'ers

Bericht door Klaasje »

deadlock schreef:
isadora schreef:Mansveld vindt het lastig:
http://www.nu.nl/politiek/4026092/bewap ... sveld.html

Iets over zielige daders en schuldige slachtoffers, of zulk soort PvdA-gewouwel.
Dat is echt niet waar ze over loopt te roepen. Deze problematiek wordt al jaren besproken maar dan in een andere context (geldtransporten, beveiligers, portiers). Het is gewoon niet zo eenvoudig om een paar busjes pepperspray uit te gaan delen.

De spoorwegpolitie terug lijkt me al een goed begin, het afschaffen van structurele niet bestaande controles en omwisselen voor controles met grotere teams, al dan niet met een agent in burger erbij lijkt me veel meer zoden aan de dijk zetten. Zoals Bee het samenvatte; de staat heeft het monopolie op geweld en tenzij we allerlei Amerikaanse toestanden willen waarin iedere halve gare beveiliger met wapens mag zwaaien moeten we dat gewoon zo houden.
Eens.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Kamer: onderzoek bewapening NS'ers

Bericht door isadora »

I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Kamer: onderzoek bewapening NS'ers

Bericht door Vinny »

Gewoon heel simpel: de BOA's die in domein IV fungeren qua bevoegdheden, functies en bezoldiging en gelijktrekken met die in domein VI.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Kamer: onderzoek bewapening NS'ers

Bericht door deadlock »

Vinny schreef:Gewoon heel simpel: de BOA's die in domein IV fungeren qua bevoegdheden, functies en bezoldiging en gelijktrekken met die in domein VI.
Wat is daar simpel aan en welk probleem lost het precies op?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Kamer: onderzoek bewapening NS'ers

Bericht door Vinny »

Het is simpel omdat je slechts de wikipediapagina hoeft aan te passen. En het lost probleem op, omdat BOA's dan wél gepaste bewapening mogen gebruiken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Kamer: onderzoek bewapening NS'ers

Bericht door Jef400 »

Laten we nog meer mensen gewapend rond laten lopen, top idee (Y). Nog grotere escalaties, straks krijgen we doden in het ov!
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten