Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door deadlock »

SuperGhost schreef:maar slechts ontslagen.
Slechts? Honestly? :mrgreen:
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door SuperGhost »

zone2000 schreef:
Maar ze zijn al meerdere keren gewaarschuwd dat het niet getolereerd zou worden door CXX en onlangs is er al die discussie ontstaan over een collega van hun. Als ze dan direct daarna alsnog koppig die regels gaan overtreden door te gaan bellen met een telefoon aan de hand, hoe duidelijk moet het dan nog worden?
en laat een rechter maar bepalen of dat ontslag dan ook terecht is.
Precies, dat stok achter de deur hebben de werknemers gelukkig.
deadlock schreef:
SuperGhost schreef:maar slechts ontslagen.
Slechts? Honestly? :mrgreen:
Vergeleken met een celstraf is ontslag natuurlijk veel minder erg :wink:
Maar ik neem aan dat je zelf ook wel snapt dat dat slechts relatief bedoeld was :wink:
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door AppleMoose »

Voor niet-handsfree gebruikmaken van je telefoon krijg je een boete, geen celstraf. In dat licht gezien is ontslag buitenproportioneel zwaar. Geen inkomen meer, geen recht op ww en bij een nieuwe werkgever kom je ook niet snel aan de slag. Ontslag op staande voet is geen lekkere binnenkomer namelijk...

Het woordje "slechts" is dan ook ietwat misplaatst.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door waldo79 »

In dit soort situaties is het raadzaam je boerenverstand te blijven gebruiken, kortom: logisch en vooral redelijk blijven handelen :lol:
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door deadlock »

waldo79 schreef:In dit soort situaties is het raadzaam je boerenverstand te blijven gebruiken, kortom: logisch en vooral redelijk blijven handelen :lol:
Ik dacht eigenlijk dat hooivorken en een angry mob meer de manier was om er mee om te gaan.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door Suus »

En wat vinden we van deze?

Politie vindt heroïne in de auto van een buschauffeur: CBR trekt het rijbewijs in en man raakt zijn baan kwijt: http://www.at5.nl/artikelen/142016/busc ... negebruik-
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door Hainje »

Slaat ook nergens op. Wat hij in zijn eigen tijd gebruikt gaat niemand wat aan, het word een ander verhaal als hij aantoonbaar onder invloed was tijdens werktijd.
🍉
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door Jef400 »

Ik ben het in deze er wel mee eens. Heroïne is een drug die op Lijst I van de opiumwet staat. Bezit is gewoon ten strengste verboden, ik vind het dan ook terecht dat als je met lijst 1 drugs wordt gepakt in je auto. Dat je je rijbewijs kwijt bent. En zoals Daniël hieronder ook terecht aangeeft, dat het intrekken van het rijbewijs ook de uiteindelijke reden voor ontslag is.
Laatst gewijzigd door Jef400 op za 11 apr 2015, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door Daniel »

Je moet je in deze ook afvragen waardoor deze chauffeur z'n baan kwijt raakte: eerder doordat hij geen rijbewijs meer had (dan kan 'ie z'n werk immers niet meer uitvoeren) dan door de oorzaak van het kwijtraken van het rijbewijs.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door Hendrik »

Bee schreef:En wat vinden we van deze?

Politie vindt heroïne in de auto van een buschauffeur: CBR trekt het rijbewijs in en man raakt zijn baan kwijt: http://www.at5.nl/artikelen/142016/busc ... negebruik-
Dat gaat niet over ontslag, maar over het 'intrekken' van zijn rijbewijs. Al heeft dat wel tot gevolg dat hij zijn werk als buschauffeur niet kan verrichten...

Edit: wat Daniël zegt dus! :wink:
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door AppleMoose »

Nu wordt hij wel dubbel gestraft...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door Hendrik »

Nee. Al voelt dat voor hem waarschijnlijk wel zo...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door Vinny »

JeffreyMeijer schreef:Ik ben het in deze er wel mee eens. Heroïne is een drug die op Lijst I van de opiumwet staat. Bezit is gewoon ten strengste verboden, ik vind het dan ook terecht dat als je met lijst 1 drugs wordt gepakt in je auto. Dat je je rijbewijs kwijt bent. En zoals Daniël hieronder ook terecht aangeeft, dat het intrekken van het rijbewijs ook de uiteindelijke reden voor ontslag is.
Het bezit en verhandelen van zowel soft- als harddrugs is verboden in Nederland. (c) website Rijksoverheid.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door Jef400 »

Ik doel op de categoriën. Ik denk dat je beter Wiet in je flikker kan hebben dan harddrugs zoals Heroïne wat hier het geval is. Dat het beide verboden is, dat is gewoon een feit.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door deadlock »

Bee schreef:En wat vinden we van deze?

Politie vindt heroïne in de auto van een buschauffeur: CBR trekt het rijbewijs in en man raakt zijn baan kwijt: http://www.at5.nl/artikelen/142016/busc ... negebruik-
Ik vind daar heel veel van. Wat iemand in zijn privéleven doet moet hij zelf weten.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door deadlock »

JeffreyMeijer schreef:Ik ben het in deze er wel mee eens. Heroïne is een drug die op Lijst I van de opiumwet staat. Bezit is gewoon ten strengste verboden, ik vind het dan ook terecht dat als je met lijst 1 drugs wordt gepakt in je auto. Dat je je rijbewijs kwijt bent. En zoals Daniël hieronder ook terecht aangeeft, dat het intrekken van het rijbewijs ook de uiteindelijke reden voor ontslag is.
Te makkelijk, alcohol en heroïne verschillen niet bijzonder veel van elkaar qua schadelijkheid en verslavingspotentieel. Dat iets op een lijst van de overheid staat betekent niet dat het dan ook maar gelijk illegaal zou moeten zijn.

Als deze chauffeur aantoonbaar onder invloed een bus bestuurd heeft vind ik ontslag op staande voet het minste wat er gedaan moet worden en poging tot moord met voorbedachte rade gaat eigenlijk mijn voorkeur naar uit, maar dat vind ik ook van mensen die met een borrel teveel op achter het stuur stappen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door deadlock »

Ronaldussen schreef:Nu wordt hij wel dubbel gestraft...
Juridisch gezien niet maar ik snap wat je bedoelt ;)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door deadlock »

JeffreyMeijer schreef:Ik doel op de categoriën. Ik denk dat je beter Wiet in je flikker kan hebben dan harddrugs zoals Heroïne wat hier het geval is. Dat het beide verboden is, dat is gewoon een feit.
Je bent niet de enige die dat denkt, recent gepubliceerd wetenschappelijk onderzoek ondersteunt jouw vermoeden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door SuperGhost »

deadlock schreef:
Bee schreef:En wat vinden we van deze?

Politie vindt heroïne in de auto van een buschauffeur: CBR trekt het rijbewijs in en man raakt zijn baan kwijt: http://www.at5.nl/artikelen/142016/busc ... negebruik-
Ik vind daar heel veel van. Wat iemand in zijn privéleven doet moet hij zelf weten.
Maar zodra je daardoor door eigen schuld niet je werk kan doen, is dat dan ook wel je eigen verantwoordelijkheid. Daar moet je baas natuurlijk niet voor opdraaien.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door deadlock »

Ja, en dat zou ik op dezelfde manier bestraffen als niet komen opdagen. Ik heb de uitspraak en motivatie van de rechter niet gelezen maar ik vermoed dat het op dezelfde manier gemotiveerd wordt als bij mensen die dronken achter het stuur gaan zitten zonder dat ze gaan rijden; Het is best toegestaan om een uiltje te knappen in je auto vanwege moeheid, maar als je zeg maar 10 bier drinkt en je valt achter het stuur op de parkeerplaats langs de snelweg in slaap, dan heb je de intentie om te gaan rijden volgens de wet, probleem is opgelost door op de bijrijdersstoel of achterin te gaan zitten.

Vooralsnog is het enige geconstateerde strafbare feit dat de man drugs in bezit heeft (het gebruik van drugs is volgens het OM expliciet niet strafbaar!!) en als hij een meter naar rechts was opgeschoven hadden ze, op het afpakken van de verdovende middelen na, bijzonder weinig kunnen maken.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door nvdw »

Dat valt toch tegen. De man is zijn rijbewijs kwijt omdat het CBR een onderzoek heeft gedaan naar afhankelijkheid van drugs van deze chauffeur en dat is begonnen omdat de politie een melding naar het CBR heeft gedaan. Een vermoeden is daarbij al voldoende. Zie ook artikel 130 Wegenverkeerswet.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door deadlock »

Het zou niet de eerste wet zijn die tegen de grondwet ingaat.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door Hendrik »

Huh?! :?:
Bericht van nvdw is juist trouwens.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door deadlock »

Hendrik schreef:Huh?! :?:
Bericht van nvdw is juist trouwens.
Er zijn wetsartikelen die dicteren dat een vermoeden niet voldoende is. En genoeg jurisprudentie om dat te ondersteunen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door Hendrik »

Vermoedelijk doel je op strafrechtelijke bepalingen en jurisprudentie. Het gaat hier echter om een bestuursrechtelijke bevoegdheid.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten