Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door CamilleKreemers »

nee, stel dat een concurrent voor beter netwerk wil samenwerken met U-OV om sommige geknipte lijnen gezamenlijk uit te voeren, Zou dat bonuspunten leveren?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door regenmaker »

CamilleKreemers schreef:nee, stel dat een concurrent voor beter netwerk wil samenwerken met U-OV om sommige geknipte lijnen gezamenlijk uit te voeren, Zou dat bonuspunten leveren?
Lijkt me niet, hoe zou het dan moeten met qbuzz? Die kan gewoon lijnen in elkaar integreren, lijkt me ook niet mag dat mag. Oneerlijk voordeel.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door CamilleKreemers »

Arriva heeft dat voordeel met lijn 195/295.
Connexxion heeft dat voordeel met meer uitwisselingsmogelijkheden in Uithoorn, dus mogelijk personeelsefficiëntie.

Dat zou dus geen reden mogen zijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

Ik meen te herinneren dat het PvE dat niet toestaat. Wat dat voordeel van Arriva op lijn 195/295 betreft: die lijn was voorgeschreven als doorgaande verbinding en dan is samenwerken eigenlijk de enige optie.
In het geval van de combi provincie en regio Utrecht heb je eigenlijk ook zoiets met 50/51/71: deeltrajecten die 4x/uur voorgeschreven werden en lijn 50 te gedogen in de regio Utrecht. Daar is dus de afstemming wel verplicht maar wordt integratie van twee concessies nogsteeds niet toegestaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door CamilleKreemers »

Arriva heeft dan toch ook een voordeel? Ze kunnen de afstemming frustreren.
Persoonlijk zou je ook zo'n situatie kunnen maken bij de bundel 81/50/51.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door regenmaker »

Ja Syntus zou ook lijn 102/103 vanuit de Veluwe kunnen integreren/doortrekken. Zo kan je nog wel even doorgaan. :wink:
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Suus »

En GVB zou lijn 45 kunnen doortrekken naar Utrecht Centraal. Zo kan het wel weer toch (A)

Toch kan ik mij voorstellen dat het met garages e.d. wel voordelen kan oplevert als je een buurconcessie hebt, dat zie je in Brabant ook met een stalling in Zuid-Holland.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door regenmaker »

Bee schreef:En GVB zou lijn 45 kunnen doortrekken naar Utrecht Centraal.
Alleen GVB schrijft zich niet in. :')
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door CamilleKreemers »

Ik zal nog een keer een opmerking plaatsen over het eventuele nut van combineren. Het realisme ging op den duur eraf.

Qbuzz heeft inderdaad met lijn 51 op de bundel 50 een voordeel, net als met de bundel van lijnen 52/252.
Connexxion heeft dit voordeel met doorkoppelen van lijnen in Breukelen
Arriva kan de lijnen richting Woerden, Gouda en Rotterdam eenvoudiger koppelen.

Ben benieuwd of alle partijen hier ook mee inschrijven, net als onderzoekende Syntus.
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Statler Rail »

Het integreren van lijnen uit deze concessie met lijnen uit een andere concessie mag sowieso niet. Dan maak je namelijk gebruik van je exclusieve positie als monopolist in die buurconcessie, en dat is in strijd met het level playing field.

Je mag als vervoerder niet iets aanbieden wat alleen jij kan aanbieden omdat je toevallig ook de concessiehouder van een aangrenzend concessiegebied bent.

Lijn 195/295 is een apart geval, omdat twee vervoerders deze samen exploiteren. Maar ook hier zal gelden: als Arriva iets aanbiedt wat zij alleen maar kan aanbieden omdat zij de buurconcessie bezit, dan is dat verstoring van het level playing field. Ik ga er vanuit dat de huidige dienstregeling en de verdeling van de ritten over de vervoerders in principe gelijk zal blijven. Hooguit kunnen wat ritten tussen Utrecht en Schoonhoven worden geschrapt of toegevoegd.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door CamilleKreemers »

En deze situatie:

Vervoerder "V" werkt met U-OV (niet gelijke bedrijven) een samenwerkingsverband uit, waarbij de ritten 81 die tussen Veenendaal en Driebergen zitten doorrijden als lijn 51 tussen Utrecht en Driebergen. We hebben het dus over twee verschillende bedrijven (waar een wil is.....). Je krijgt dan dus een 195/295 constructie.
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Statler Rail »

Vanuit "level playing field" zou dat op zich geen probleem zijn, mits vervoerder "V" niet onderdeel is van dezelfde holding, want dan praat je in feite wél over hetzelfde bedrijf. Maar juridisch ligt dit ingewikkeld.

In de praktijk zal je zo'n overeenkomst niet snel zien, aangezien Qbuzz waarschijnlijk zélf wil inschrijven op de concessie Utrecht. Dan ga je natuurlijk niet een concurrent helpen, terwijl je zelf die verbinding niet mag aanbieden. Maar ik denk dat zo'n overeenkomst sowieso gedoe zou geven.

Sowieso ben ik geen voorstander van het doorkoppelen van busverbindingen over concessiegrenzen, want dat geeft echt enorm veel complicaties. Denk aan verschillende materieelnormen, verrekenen van kaartverkoopinkomsten, uitsplitsen van DRU's, verschillende verkeersleidingen, enzovoort. Vanuit vervoerdersoogpunt heb ik liever dat de hele lijn óf bij concessie A, óf bij concessie B hoort en als concessiegrensoverschrijdende lijn moet worden gedoogd.
waldo79
Berichten: 7627
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door waldo79 »

En hoe kijk je aan naar lijn 85/42 van Nijmegen naar Tiel? Dat zijn 2 aan elkaar geknoopte lijnen; diensten worden om beurten door Breng en Arriva uitgevoerd. Ik ben er wel content mee (A)
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Berk-24 »

Probleem is dat veel steden als Enschede, Nijmegen, Leiden en wellicht wat andere vlak dichtbij de concessiegrens liggen, maar niet er pal naast zoals Zwolle, waardoor er een sterke behoefte is aan doorgaande verbindingen is en autoriteiten willen liever ook niet een "vreemde" vervoeder die de meeste ritten uitvoert op een druk traject in eigen gebied, terwijl dat in de praktijk wel noodzakelijk is. Dan is samenwerking wel een vereiste.

Maar bij lijn 50 ligt er anders, die kun je prima knippen in Driebergen, want reizigers zijn sneller in Utrecht als ze overstappen op de trein. Zelfde geldt voor meer lijnen, maar lang niet alle.

Off-topic. In het geval van lijn 42 in Rivierenland is als sneldienst 89 rijdt handiger om 42 aan 89 te koppelen, aangezien de meesten uit Tiel en Beneden Leeuwen in Nijmegen willen zijn en niet in Beuningen. Sneldienst 89 is een kwartier sneller dan lijn 85.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door CamilleKreemers »

Het nadeel hierbij blijft het hokjesdenken die jij noemt. In Fryslan hebben ze het zo opgelost dat de buur-Rocov's indien nodig (dus GD krijgt ook de wijzigingen van Q315 voorgesteld en Drenthe de wijzigingen van de lijnen 18,14, 15 en 19). Als er niks wijzigt, is er natuurlijk ook geen brief.

Provincies willen in veel gevallen niet hebben dat een lijn rijdt die niet door hun wordt betaald. Ze gaan zelfs zo ver dat in sommige PvE's gesproken wordt aan Binnenprovinciale kilometers, waarbij alle kilometers buiten het grondgebied van de provincie voor rekening zijn van de concessiehouder. Hiermee krijg je dus dat alle lijnen geknipt worden op de provinciegrens, wat ook de ervaring is van veel reizigers. Er moeten toch goede klantvriendelijke oplossingen zijn?

Om deze reden vind ik het schrappen van een landelijk abbonement ook vreselijk. Iedere reiziger wordt opgezadeld met een regionaal tarief, die maar bij een vervoerder geldig is.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Ach ja, in deze concessie zijn toch alle bussen op Utrecht of Amersfoort gericht of op treinen die richting Utrecht gaan. Ik zie weinig mogelijkheden voor nieuwe grensoverscheidende lijnen
Ik heb geen onderschrift
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Globetrotter »

Berk-24 schreef: Maar bij lijn 50 ligt er anders, die kun je prima knippen in Driebergen, want reizigers zijn sneller in Utrecht als ze overstappen op de trein.
Een knip maakt voor de reizigers die overstappen op Drieberegn- Zeist inderdaad weinig uit, maar met een knip op station Driebergen- Zeist verliezen de reizigers die bijvoorbeeld in Doorn en Amerongen wonen wel hun rechtstreekse verbinding met bijvoorbeeld het centrum van Zeist (met toch winkels als een V&D), De Bilt en de rand van Utrecht (de Biltstraat, Oorsprongpark, Stadsschouwburg).
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Wat ik veel liever zou zien is dat lijn 50 zijn eindpunt bij de Uithof heeft. Vanuit de Utrechtse heuvelrug is het nu omreizen om daar te komen.
Ik heb geen onderschrift
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Wubbo »

Dan kun je toch gewoon overstappen op Driebergen-Zeist op lijn 71?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Hainje »

Ezra schreef:(met toch winkels als een V&D)
Wie gaat er nu naar de V&D? :') :lol:
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef:Dan kun je toch gewoon overstappen op Driebergen-Zeist op lijn 71?
Dat overstappen is nieteens nodig, 71 komt immers al een aanzienlijk deel van de dag met een deel van de ritten vanuit Doorn. En in de ochtendspits zelfs vanuit Amerongen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

71 rijdt maar 2 ritten alleen van Amerongen, dan moet je weer overstappen om terug te komen.
Ik zie totaal de meerwaarde niet van lijn 50 die helemaal tot Utrecht Centraal rijdt als er toch al aansluiting is op de sprinter naar Utrecht op driebergen-zeist
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Geert »

Dat de bus Utrecht Centraal als eindpunt heeft wil niet zeggen dat iedereen die instapt ook naar het eindpunt wil reizen...

Lijn 50 bedient nog een stuk van Oost-Utrecht en het centrum. En als een bus in het centrum komt is het wel zo handig om ook naar Utrecht Centraal te rijden.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Maar er zijn genoeg lijnen die over de route van lijn 50 rijden. Ik denk dat meer reizigers voordeel hebben van een overstap vrije bus van de Utrechtse heuvelrug naar de uithof dan van de Utrechtse heuvelrug naar Utrecht Oost.
Ik heb geen onderschrift
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Globetrotter »

Geert schreef:Dat de bus Utrecht Centraal als eindpunt heeft wil niet zeggen dat iedereen die instapt ook naar het eindpunt wil reizen...

Lijn 50 bedient nog een stuk van Oost-Utrecht en het centrum.
Dat schreef ik vrij recent ook al.
Ezra schreef: Een knip maakt voor de reizigers die overstappen op Drieberegn- Zeist inderdaad weinig uit, maar met een knip op station Driebergen- Zeist verliezen de reizigers die bijvoorbeeld in Doorn en Amerongen wonen wel hun rechtstreekse verbinding met bijvoorbeeld het centrum van Zeist (met toch winkels als een V&D), De Bilt en de rand van Utrecht (de Biltstraat, Oorsprongpark, Stadsschouwburg).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten