BördeExpress dit jaar op za & zo, vanaf 2017 dagelijks
BördeExpress dit jaar op za & zo, vanaf 2017 dagelijks
De BördeExpress, de naam voor de treinen tussen Düren en Euskirchen, rijdt dit jaar niet alleen op zondag maar ook op zaterdagen en feestdagen en dat tot eind december. Er wordt elke drie uur gereden tussen Düren en Euskirchen en nu vier in plaats van drie keer per dag. Bron: http://www.boerdeexpress.de
De bedoeling is dat in december 2016 de spoorlijn definitief heropend wordt en dat er voortaan dagelijks treinen gaan rijden tussen Düren en Euskirchen. De voorlopige werknaam hiervoor is RB98.
De bedoeling is dat in december 2016 de spoorlijn definitief heropend wordt en dat er voortaan dagelijks treinen gaan rijden tussen Düren en Euskirchen. De voorlopige werknaam hiervoor is RB98.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9169
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: BördeExpress dit jaar op za & zo, vanaf 2017 dagelijks
Weer wat nieuw spoor in Duitsland. :pos: Zo te zien gaat de Rurtalbahn dit lijntje ook exploiteren. Laatste tijd zijn ze wel van het heropenen van oude lijnen. Kunnen ze in Nederland een voorbeeld aan nemen. Gewoon de RE10 doortrekken naar Nijmegen.
Laatst gewijzigd door regenmaker op di 07 apr 2015, 23:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: BördeExpress dit jaar op za & zo, vanaf 2017 dagelijks
En ze zijn andere lijnen aan het sluiten. Tja. Zo werkt dat.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9169
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: BördeExpress dit jaar op za & zo, vanaf 2017 dagelijks
Zouden ze overigens [wiki]Lijn SB98 Düren Bahnhof/ZOB - Euskirchen Bahnhof[/wiki] gaan opheffen als deze trein gaat rijden?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: BördeExpress dit jaar op za & zo, vanaf 2017 dagelijks
Welke lijnen dan als ik vragen mag?deadlock schreef:En ze zijn andere lijnen aan het sluiten. Tja. Zo werkt dat.
Naar mijn gevoel zijn er in NRW geen lijnen gesloten, alleen maar bijgekomen. Wellicht in Oost-Duitsland zijn er spoorlijnen gesloten, maar ik denk dat Bee daar meer over weet dan ik.
Re: BördeExpress dit jaar op za & zo, vanaf 2017 dagelijks
NRW en RP zijn sinds 2000 geen lijnen meer gesloten geloof ik, maar in Saksen, Brandenburg en Thüringen nog genoeg.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: BördeExpress dit jaar op za & zo, vanaf 2017 dagelijks
Ik kan inderdaad geen sluitingen in NRW vinden in de periode na 1995, maar in de oostelijke deelstaten is het bijna elk jaar wel raak eigenlijk.
Op 1 januari dit jaar is in Sachsen-Anhalt de spoorlijn Lutherstadt Wittenberg – Bad Schmiedeberg (23,3 km) gesloten. Aankomend weekend wordt in die deelstaat ook de spoorlijn Klostermannsfeld – Biesenrode – Wippra (19,9 km) gesloten. Eind dit jaar wordt in de deelstaat Sachsen het traject Döbeln – Nossen – Meißen (39,0 km) gesloten. Alleen als daar een zeer gunstige aanbesteding komt in 2016/2017 is er nog kans op heropening, dus ga er maar niet van uit.
Vorig jaar december is in Sachsen/Tsjechië de spoorlijn Cranzahl – Vejprty (10,6 km) en in Sachsen-Anhalt de spoorlijn Merseburg – Bad Lauchstädt – Schafstädt (17,8 km) gesloten. In Mecklenburg-Vorpommern is de sluiting van 47,4 kilometer spoorlijn op het allerlaatste moment tegengehouden door de HANSeatische Eisenbahn.
Het laatste jaar dat er geen spoorlijnen werden gesloten in Duitsland was in 2009.
Op 1 januari dit jaar is in Sachsen-Anhalt de spoorlijn Lutherstadt Wittenberg – Bad Schmiedeberg (23,3 km) gesloten. Aankomend weekend wordt in die deelstaat ook de spoorlijn Klostermannsfeld – Biesenrode – Wippra (19,9 km) gesloten. Eind dit jaar wordt in de deelstaat Sachsen het traject Döbeln – Nossen – Meißen (39,0 km) gesloten. Alleen als daar een zeer gunstige aanbesteding komt in 2016/2017 is er nog kans op heropening, dus ga er maar niet van uit.
Vorig jaar december is in Sachsen/Tsjechië de spoorlijn Cranzahl – Vejprty (10,6 km) en in Sachsen-Anhalt de spoorlijn Merseburg – Bad Lauchstädt – Schafstädt (17,8 km) gesloten. In Mecklenburg-Vorpommern is de sluiting van 47,4 kilometer spoorlijn op het allerlaatste moment tegengehouden door de HANSeatische Eisenbahn.
Het laatste jaar dat er geen spoorlijnen werden gesloten in Duitsland was in 2009.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9169
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: BördeExpress dit jaar op za & zo, vanaf 2017 dagelijks
Als de lijnen onrendabel zijn, dan kan ik me voorstellen waarom ze gesloten worden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: BördeExpress dit jaar op za & zo, vanaf 2017 dagelijks
Het verhaal is politiek complex. Sinds de spoorweghervorming die is ingegaan op 1 januari 1996 zijn de deelstaten verantwoordelijk voor het regionale spoorvervoer en moet dit onderhands/openbaar aanbesteed worden. De deelstaten krijgen van de bondsregering via een ingewikkelde verdeelsleutel een bijdrage om het spoorvervoer te financieren en daarnaast wordt het gefinancierd via de inkomsten van ticketverkoop. De verdeelsleutel was in het begin positiever voor de Oost-Duitse deelstaten dan de West-Duitse, wat er in sommige armere West-Duitse deelstaten zoals Nordrhein-Westfalen ertoe heeft geleid dat de geldsituatie voor het regionale spoor steeds penibeler werd. Daarnaast is er gedurende langere periode bezuinigd op de financiële uitkering. De komende jaren wordt de verdeelsleutel aangepast waardoor er in Oost-Duitsland weer harder gesaneerd moet worden in de nog bestaande spoorverbindingen, zeker met het oog op het steeds verder leeglopende platteland.
Door de huidige verdeelsleutel is er relatief meer geld voor luxe in het Oost-Duitse regionale spoorvervoer, wat te zien valt aan het gemiddeld hogere comfortniveau van de treinen (stoelen, tafels, stopcontacten etc) en de aanwezigheid van meer personeel in de treinen. De meeste Oost-Duitse spoorconcessies hebben ook een verplichte conducteur op de trein, in West-Duitsland is dat vrij zeldzaam of alleen gedurende beperkte delen van de dag.
Edit: Maar uiteraard is er in West-Duitsland ook al veel eerder begonnen met het snoeien in het aantal spoorlijnen dan in Oost-Duitsland. Maar aangezien de DDR amper de beschikking hadden over auto's of vrachtwagens waren de spoorwegen daar het belangrijkste vervoermiddel. Na de val van de muur en de snelle welvaartstijging hebben veel mensen de tot op het bot versleten spoorwegen zo snel al mogelijk de rug toegekeerd.
Door de huidige verdeelsleutel is er relatief meer geld voor luxe in het Oost-Duitse regionale spoorvervoer, wat te zien valt aan het gemiddeld hogere comfortniveau van de treinen (stoelen, tafels, stopcontacten etc) en de aanwezigheid van meer personeel in de treinen. De meeste Oost-Duitse spoorconcessies hebben ook een verplichte conducteur op de trein, in West-Duitsland is dat vrij zeldzaam of alleen gedurende beperkte delen van de dag.
Edit: Maar uiteraard is er in West-Duitsland ook al veel eerder begonnen met het snoeien in het aantal spoorlijnen dan in Oost-Duitsland. Maar aangezien de DDR amper de beschikking hadden over auto's of vrachtwagens waren de spoorwegen daar het belangrijkste vervoermiddel. Na de val van de muur en de snelle welvaartstijging hebben veel mensen de tot op het bot versleten spoorwegen zo snel al mogelijk de rug toegekeerd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9169
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: BördeExpress dit jaar op za & zo, vanaf 2017 dagelijks
Die verdeelsleutel bepaalt dus hoeveel geld er gaat naar een bepaald onderdeel van het regionale treinvervoer?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: BördeExpress dit jaar op za & zo, vanaf 2017 dagelijks
De verdeelsleutel bepaalt welk deel van de jaarlijkse beschikbare uitkering naar welke deelstaat gaat. De deelstaten zijn daarna verantwoordelijk in het verder verdelen van het geld. Sommige deelstaten beheren het spoorvervoer in de deelstaat zelf, andere deelstaten hebben er weer regionale organen voor verantwoordelijk gemaakt die weer bepalen waar het geld aan wordt uitgegeven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: BördeExpress dit jaar op za & zo, vanaf 2017 dagelijks
Mensen die van Aachen naar Trier en v.v. moeten hebben er wel baat bij. Anders moeten ze over Keulen reizen.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: BördeExpress dit jaar op za & zo, vanaf 2017 dagelijks
Van Aachen naar Trier schiet je er wat reistijd betreft niets mee op, met de huidige rijtijden is via Köln reizen net zo snel.Je komt in Euskirchen namelijk in dezelfde trein terecht die je anders vanaf Köln zou hebben.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: BördeExpress dit jaar op za & zo, vanaf 2017 dagelijks
Eerst zien dan geloven. Snelste route via Keulen is 70 minuten. Rechtstreeks Dueren - Euskirchen schat ik op 30 minuten reistijd.
Re: BördeExpress dit jaar op za & zo, vanaf 2017 dagelijks
Via "Bördebahn":
Aachen v. 11:18
Düren a. 11:44
Düren v. 11:49
Euskirchen a. 12:50
Euskirchen v. 13:00
Trier a.15:27
Via Köln:
Aachen v. 11:18
Köln Hbf a. 12:12
Köln Hbf v. 12:21
Trier a. 15:27
Aachen v. 11:18
Düren a. 11:44
Düren v. 11:49
Euskirchen a. 12:50
Euskirchen v. 13:00
Trier a.15:27
Via Köln:
Aachen v. 11:18
Köln Hbf a. 12:12
Köln Hbf v. 12:21
Trier a. 15:27
Re: BördeExpress dit jaar op za & zo, vanaf 2017 dagelijks
De snelheid tussen Düren en Euskirchen zou in het meest ideale geval nog wel wat omhoog kunnen lijkt mij, want een uur voor een traject van 30 kilometer is natuurlijk wel wat aan de trage kant voor een treindienst :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: BördeExpress dit jaar op za & zo, vanaf 2017 dagelijks
1 uur voor 30 kilometer; laat het dan maar gewoon een bus blijven.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten