Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Yanaike »

CamilleKreemers schreef:De verbinding Gemert - Nuenen - Eindhoven wordt ook iets van 15min verlengd, wat ik toch aanzienlijk vind.
Volgens mij klopt dat niet helemaal? De bussen van/naar Gemert gaan weliswaar via Woensel, maar gaan in Nuenen/Gerwen etc. niet door de kernen heen. Volgens mij blijft de reistijd van 121/122 ongeveer gelijk?
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door fogeltje »

Yanaike schreef:Volgens mij klopt dat niet helemaal? De bussen van/naar Gemert gaan weliswaar via Woensel, maar gaan in Nuenen/Gerwen etc. niet door de kernen heen. Volgens mij blijft de reistijd van 121/122 ongeveer gelijk?
Dat doen ze nu ook niet. Dus de rijtijd loopt wel degelijk op. En dan jaag je bepaalde mensen wel de auto in. Nu is de bus voor mij sneller (omdat hij op het laatste stuk voor een deel langs de file rijdt terwijl ik er met een blikmobiel in zou staan) en goedkoper (naja, goedkoper voor mijn baas). Als de bus moet omrijden is dat sneller al een vraagteken. De grote hamvraag zal zijn hoeveel langer de bus er uiteindelijk over zal doen. Ik verwacht extra reizigers tussen Nuenen en Woensel voor het ROC, dat zal de doorstroming in de spits niet ten goede komen voor de doorgaande reiziger. Drukke bussen is nog een reden om niet de bus te pakken.

Maar goed, deze week verloopt voor mij qua OV voorspoedig, verzacht de ergernissen die Hermes (inclusief Breng) mij vorige week heeft opgezadeld. Ik moet van het weekend eens goed in het PvE duiken.
"Een touringcar is geen bus"
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Yanaike »

fogeltje schreef:
Yanaike schreef:Volgens mij klopt dat niet helemaal? De bussen van/naar Gemert gaan weliswaar via Woensel, maar gaan in Nuenen/Gerwen etc. niet door de kernen heen. Volgens mij blijft de reistijd van 121/122 ongeveer gelijk?
Dat doen ze nu ook niet. Dus de rijtijd loopt wel degelijk op. En dan jaag je bepaalde mensen wel de auto in. Nu is de bus voor mij sneller (omdat hij op het laatste stuk voor een deel langs de file rijdt terwijl ik er met een blikmobiel in zou staan) en goedkoper (naja, goedkoper voor mijn baas). Als de bus moet omrijden is dat sneller al een vraagteken. De grote hamvraag zal zijn hoeveel langer de bus er uiteindelijk over zal doen. Ik verwacht extra reizigers tussen Nuenen en Woensel voor het ROC, dat zal de doorstroming in de spits niet ten goede komen voor de doorgaande reiziger. Drukke bussen is nog een reden om niet de bus te pakken.

Maar goed, deze week verloopt voor mij qua OV voorspoedig, verzacht de ergernissen die Hermes (inclusief Breng) mij vorige week heeft opgezadeld. Ik moet van het weekend eens goed in het PvE duiken.
Maar het scheelt geen kwartier! Nu is het tussen Nuenen Busstation en Eindhoven Station 10 minuten langer over WC Woensel, en daar gaan vast nog een paar minuten vanaf als HOV2 klaar is.
En ik ben niet heel erg bekend met de situatie daar, maar volgens mij sta je vanaf Nuenen -> Eindhoven zo'n beetje altijd in de file terwijl de bus wel lekker doorkachelt. Met de bus ben je dan dus in ieder geval sneller dan met de auto?
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Ederveen »

huibf schreef:De verbinding Gemert - Nuenen - Eindhoven wordt ook iets van 15min verlengd, wat ik toch aanzienlijk vind.
Vanaf busstation Nuenen doen lijn 21/22 via Woensel er maar 5 minuten langer over dan 121/122 , en dat is de huidige route zonder busbaan langs de Montgomerylaan. Ik weet niet hoe jij bij een kwartier komt.
huibf schreef: 5 en 55 en 10 en 12 bundelen is WEL een goed idee. Maar dat is al vaker ooit bekeken.
Die 5 en 55 zijn al ooit eens 'gebundeld' geweest. 'Vroeger' had je zowel lijn 5 als lijn 6 tussen het Station en Geestenberg rijden, beide een kwartierdienst. Lijn 6 reed via 't Hofke en 5 door de Doornakkers. In 2002/2003 werd deze doorkoppeling verbroken, en vanaf 2004 werden ze gecombineerd tot één lijn, en ging zelfs de dalfrequentie omlaag (van tweemaal 4x per uur naar eenmaal om het half uur). De lijn was vergelijkbaar met de huidige lijn 5, alleen reed in plaats van langs het Rembrandtplein, langs halte Kievitlaan en door de Poeiersstraat. Deze situatie hield niet lang stand, gezien er blijkbaar veel bewoners aan de Poeiersstraat erop tegen waren.
Toch nog een vraag/kanttekening: het is duidelijk dat de huidige lijn 5 vrij rendabel is, zeker in de spits, maar de keren dat ik 55 moet hebben heb ik nooit het idee dat het een lege bus is? Of zie ik het verkeerd? Het blijft toch wat sneller naar het station vanuit 't Hofke dan met 5.

Wat betreft 10/12: Het was inderdaad al eerder de bedoeling geweest deze te combineren (of in de praktijk lijn 10 strak te trekken over de Geldropseweg en lijn 12 via de P. Dondersstraat/Bonifaciuslaan laten rijden). Dit was toen niet doorgegaan, maar kwam er wel een avond/zondaglijn 112, die via de Heezerweg naar Geldrop reed.
Dit lijkt me wel weer een vrij logisch gevolg: zeker binnen de rondweg is het een kippeneindje van de Heezer- naar de Leenderweg. En een eventuele halte aan de Tivolilaan zou het vervallen van halte Lavendelstraat makkelijk kunnen opvangen. Alleen vanaf halte Jan van Eijckgracht is het iets verder lopen naar Otto Veniusweg of DAF 2.

Wat betreft lijn 3: Ik denk niet dat er geen toekomst is voor de route over de Noordzeelaan (of desnoods een vervangende route over de Rode Kruislaan). Ik denk dat een lusroute door de twee Blixemboschen, De Tempel, en Woenselse Heide aannemelijker is.
huibf schreef:Over de Doctor Cuyperslaan is onzinnig wellicht, maar over de Kloosterdreef niet. Ook daar een groot ouderencentrum en vergeet de zaterdagmarkt niet.
De zaterdagmarkt is het probleem niet. Gildelaan en Looierstraat kunnen dat makkelijk opvangen. Ik vraag me toch af wat er van het vroegere HOV-plan is terechtgekomen om 2 en 3 strak te trekken over de Montgomerylaan, en lijn 8 de route Boschdijk-Kronehoefstraat-Kloosterdreef-Dr. Berlagelaan-Oude Bosschebaan te laten rijden. Aan de andere kant kan de huidige lijn 8 tussen het station en Philips Nederland aardig vol zitten...
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door CamilleKreemers »

Ik blijf bij mijn standpunt, laat de vervoerder dit bedenken.

Ik had de avonddienstregeling van lijn 122 gepakt (10 minuut slomer dan overdag), en die rijdt wel door de dorpen heen. Daar komt mijn kwartier dus vandaan.
phileas
Berichten: 91
Lid geworden op: za 11 apr 2015, 11:54

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door phileas »

Eindhovens Valkenswaarde Pve gezien maar als je dat gaat door lezen word je echt niet tevreden van. Vooral ik die vaker naar Eindhoven kom met de bus gaat niet meer gemakkelijk worden als nu. Is dat alleen voor de HOV lijnen dat de Provincie veel stadslijnen gaat schrappen? Echt belachelijk dit.

Wat me echt niet tevreden maakt is lijn 144. Lijn 144 gaat later een lange reisduur hebben. Waarom gaat een streekbus zoals 144 allemaal door de wijken van Woensel rijden.

Lijn 2

Lijn 2 hadden ze beter een lus van kunnen in Woensel Noord. Misschien begrijpen jullie mij waar ik daar mee bedoel.

Als lijn 1 een VolansPlus wordt. Waarom is lijn 4 dan geen VolansPlus. Lijn 1 is even zo druk als lijn 4.

Eindhoven-Valkenswaard -Dommelen/Luyksgestel

Dat lijkt mee geen goed plan om lijn 171/172 te laten knippen tot Valkenswaard Markt. Dan zou de overstapplaats Valkenswaard Markt elke dag stampvol zijn bij de bushokken. Maar ja
Grappige wat ik tegenkwam is dat lijn 172 over de A67 naar naar Bergeijk rijdt.

Wat wel ook echt niet kan is dat ze lijn 17 gaan schrappen. Er is zo'n bejaarde te huis in Aalst Voldijn en normaal rijdt lijn 17 daar. Maar op de kernetkaart zag ik dat ze lijn 17 gaan schrappen. Dus de ouderen moeten 15minuten lopen naar Eindhovenseweg om de Volans te nemen naar Eindhoven.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Yanaike »

Daar hebben we jo171 weer! *O*

Lijn 144 loopt parallel aan de bus. Als je snel naar Best wil, moet je de trein maar nemen. Wat mij betreft is het dus prima dat lijn 144 in Eindhoven als stadsbus rijdt.

Lijn 2 zou ook een best een lus kunnen worden in Woensel Noord, er staat niks over in het PvE dat dit niet zou mogen?

Dat lijn 4 geen VolansPlus wordt, hebben al meer mensen het over. Kijk eerst eens even naar wat er in een topic al allemaal gezegd is/wordt en haak daar op aan met nieuwe argumenten/eigen mening etc. Daar hebben we meer aan dan dat er 10x precies hetzelfde wordt geroepen.

Er wordt niks geknipt in Valkenswaard Markt. Er staat duidelijk in het PvE dat de bussen naar Dommelen en Luyksgestel door gekoppeld moeten worden aan bussen naar Eindhoven. En dus ook geen lijn 172 over de A67 of zo...
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Zugführer »

Er is overigens wel sprake van dat lijn 149 over de A67 gaat rijden, maar daarvoor moet eerst de oprit bij Koningshof klaar zijn
phileas
Berichten: 91
Lid geworden op: za 11 apr 2015, 11:54

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door phileas »

Yanaike schreef:Daar hebben we jo171er! *O
Lijn 144 loopt parallel aan de bus. Als je snel naar Best wil, moet je de trein maar nemen. Wat mij betreft is het dus prima dat lijn 144 in Eindhoven als stadsbus rijdt.

Lijn 2 zou ook een best een lus kunnen worden in Woensel Noord, er staat niks over in het PvE dat dit niet zou mogen?

Dat lijn 4 geen VolansPlus wordt, hebben al meer mensen het over. Kijk eerst eens even naar wat er in een topic al allemaal gezegd is/wordt en haak daar op aan met nieuwe argumenten/eigen mening etc. Daar hebben we meer aan dan dat er 10x precies hetzelfde wordt geroepen.

Er wordt niks geknipt in Valkenswaard Markt. Er staat duidelijk in het PvE dat de bussen naar Dommelen en Luyksgestel door gekoppeld moeten worden aan bussen naar Eindhoven. En dus ook geen lijn 172 over de A67 of zo...

Ik heb het verkeerd gezien. Het is lijn 174 die een stuk over de A67 gaat rijden.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Yanaike »

Ja, de 149 gaat mogelijk wél over de A67 rijden. De 172 blijft gewoon over Valkenswaard gaan en ook de 174 kan niet over de A67, want het is verplicht dat die via Steensel rijdt.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Mr-W »

phileas schreef: Als lijn 1 een VolansPlus wordt. Waarom is lijn 4 dan geen VolansPlus. Lijn 1 is even zo druk als lijn 4.
Ik verwacht eigenlijk alleen maar groei op Lijn 4,Aangezien Lijn 3 en Lijn 404 gaan wegvallen bij Fontys Fliednerstraat. Verder is lijn 4 geen Volans Plus omdat de infrastructuur ontbreekt.
phileas schreef:Eindhoven-Valkenswaard -Dommelen/Luyksgestel
Dat lijkt mee geen goed plan om lijn 171/172 te laten knippen tot Valkenswaard Markt. Dan zou de overstapplaats Valkenswaard Markt elke dag stampvol zijn bij de bushokken. Maar ja
Alle Volansen uit Eindhoven rijden door naar Luyksgestel,Dommelen en zelfs naar Maarheeze/Heeze-Sterksel?
Yanaike schreef:Ja, de 149 gaat mogelijk wél over de A67 rijden. De 172 blijft gewoon over Valkenswaard gaan en ook de 174 kan niet over de A67, want het is verplicht dat die via Steensel rijdt.
Vind het wel een interessant idee om een lijn in die hoek via de A67 en de A24(Westparallel) te rijden.
Vraag me af wat voor soort bussen geschikt zijn voor de Volansen in de nieuwe concessie.
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door waldo79 »

Noem de Westparallel geen A24, maar N69...
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door huibf »

phileas schreef: Als lijn 1 een VolansPlus wordt. Waarom is lijn 4 dan geen VolansPlus. Lijn 1 is even zo druk als lijn 4.


Sterker nog lijn 4 is evenals lijn 2 gemiddeld drukker dan lijn 1. Op zaterdagen en zondagen is het verschil beter zichtbaar omdat de scholen dan geen invloed hebben op de extra drukte.
Als je dan het detail bekijkt uit de verre uithoeken (de wijken) weet je genoeg.

Afbeelding
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door CamilleKreemers »

Kan de busbaan hiermee te maken hebben?
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door huibf »

CamilleKreemers schreef:Kan de busbaan hiermee te maken hebben?
Hoe bedoel je? D'r is geen busbaan?
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door CamilleKreemers »

de weg waar lijn 1 en 11 rijdt heeft toch een busbaan?
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Yanaike »

Getalletjes! *O*

Maar als ik zo naar die cijfers kijk, dan blijkt daaruit toch dat lijn 1 drukker is dan lijn 4?
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door huibf »

CamilleKreemers schreef:de weg waar lijn 1 en 11 rijdt heeft toch een busbaan?
nee hoor. Op dit moment zijn ze bezig met de eerste 500 meter van in totaal 5 kilometer.
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Ederveen »

huibf schreef:
phileas schreef: Als lijn 1 een VolansPlus wordt. Waarom is lijn 4 dan geen VolansPlus. Lijn 1 is even zo druk als lijn 4.


Sterker nog lijn 4 is evenals lijn 2 gemiddeld drukker dan lijn 1. Op zaterdagen en zondagen is het verschil beter zichtbaar omdat de scholen dan geen invloed hebben op de extra drukte.
Als je dan het detail bekijkt uit de verre uithoeken (de wijken) weet je genoeg.

Afbeelding
Interessant schema, maar de conclusie dat 2 en 4 drukker zijn dan 1 hangt er een beetje vanaf hoe je de grafiek leest.
Het lijkt me zelf dan lijn 1 gemiddeld drukker is dan lijn 2 tussen Gerretsonlaan en Station vergeleken met Rooseveltlaan en station (vergelijkbare afstand), en dat terwijl die route met meerdere lijnen wordt gedeeld (9,11,103,109,145). Maar het klopt dan weer dat het 'eigen' deel in de Achtse Barrier zelf iets minder druk is dan het 'eigen' deel door 't Hool/Vlokhoven (hoeveel mensen er vanuit De Tempel en Blixembosch meereizen is helaas niet duidelijk).
Afgezien van de scholieren lijkt het erop dat lijn 4 vanaf halverwege de route vergelijkbaar is met lijn 1. Maar inderdaad meer reizigers in het 'unieke deel'. In mijn boek zou lijn 4 wel degelijk in aanmerking gekomen zijn als HOV-kandidaat. Maar werkzaamheden in de praktijk zoals het 'afwaarderen' van zowel de Mercuriuslaan als de Muzenlaan maken dit wat lastiger.
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Ederveen »

Mr-W schreef:de A24(Westparallel) te rijden.
Ik ben benieuwd hoe je bij A24 komt, aangezien dat een nog niet aangelegd stuk snelweg tussen Vlaardingen en Rozenburg is. Dus niet echt in de buurt:

http://www.wegenwiki.nl/A24_(Nederland)
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Yanaike »

Hoe ik het schema interpreteer is dat ik de drukste plekken met elkaar vergelijk en dat is overal de halte voor het station en dan pak je het weekend (je wil immers de schooldrukte niet meerekenen) en dan het totale aantal passagiers. Dan blijkt dat lijn 2 het drukst is, ook al heeft die een omweg gemaakt. Daarna komt lijn 1, dan lijn 4 en dan lijn 3.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Yanaike »

Weet iemand trouwens meer over die NWS-tellingen? Kan ik die cijfertjes ergens op internet terugvinden?
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Ederveen »

Yanaike schreef:Hoe ik het schema interpreteer is dat ik de drukste plekken met elkaar vergelijk en dat is overal de halte voor het station en dan pak je het weekend (je wil immers de schooldrukte niet meerekenen) en dan het totale aantal passagiers. Dan blijkt dat lijn 2 het drukst is, ook al heeft die een omweg gemaakt. Daarna komt lijn 1, dan lijn 4 en dan lijn 3.
In het geval van lijn 2 zijn er aardig wat extra reizigers tussen Station en Petruskerk op zaterdag, vervolgens stroomt de helft van de bus leeg. Op zondag heb je dan gemiddeld 2 mensen meer per rit die dan ergens op de Cuyperslaan uitstappen.
Ik denk dat het 'drukste' gedeelte van lijn 2 juist die 'omweg' tussen Gildelaan en Catharinaziekenhuis is. Voorbij WC Woensel is het redelijk te vergelijken met overige drukkere stadslijnen.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de bezettingsgraad van lijn 5/55 en lijn 8 eerlijk gezegd.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Hainje »

Ederveen schreef:
Mr-W schreef:de A24(Westparallel) te rijden.
Ik ben benieuwd hoe je bij A24 komt, aangezien dat een nog niet aangelegd stuk snelweg tussen Vlaardingen en Rozenburg is. Dus niet echt in de buurt:

http://www.wegenwiki.nl/A24_(Nederland)
Deze A24 ligt in België is het verlengde van de N69 in Nederland. :P
🍉
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door huibf »

https://www.tenderned.nl/tenderned-web/ ... 2/cvp/join

Voor de telcijfers van alle lijnen, ex buurtbus, in 2011 en 2012 van SRE.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten