Concessie Busvervoer Almere (2018-2027)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door CamilleKreemers »

doe dan een combinatie van Dubbelgelede en enkel gelede trolleybussen. Hoef je niet alle trambanen aan te leggen, maar kun je wel de voordelen van de tram gebruiken. De vrije busbanen zijn er al.

Het geeft ook veel minder uitstoot.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Suus »

Op het moment dat er bezuinigd moet worden zie ik geen reden om een achterhaald concept als trolleybussen te introduceren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Hainje »

De tram vond men vroeger ook een achterhaald concept, maar daar komt men nu aardig van terug.
🍉
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door CamilleKreemers »

Bee schreef:Op het moment dat er bezuinigd moet worden zie ik geen reden om een achterhaald concept als trolleybussen te introduceren.
Het aanleggen van alle tramrails lijkt me anders een zeer dure oplossing. Het aanleggen van de bovenleiding voor de trolleybus lijkt me dan goedkoper.

Hoeveel goedkoper zal exploitatie van trolleybussen zijn vergeleken met dieselbussen? Ik kan dit namelijk niet vinden.

Edit: "Voor 1 kilometer metrolijn of 4 kilometer tramlijn koop je 20 kilometer trolleylijn"
bron: http://www.lowtechmagazine.be/2009/07/t ... rucks.html
Misschien toch trolleybussen gaan gebruiken?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Suus »

Een trolleybus is een bus die op elektriciteit rijdt maar dezelfde beperkingen heeft als een gewone bus. Na 25 meter is het uit met de pret. De ontwikkelingen met elektrische bussen gaat erg snel de laatste jaren, waardoor het concept trolley over een paar jaar mij eigenlijk overbodig lijkt.

Een tram kan véél langer zijn (45 meter solo, 75 meter gekoppeld) en dus met dezelfde frequentie meer reizigers per uur vervoeren.

Is een tram nodig in Almere? Ik weet het zo net nog niet. Maar in trolleybussen investeren is door de technologische vooruitgang zeker weten zonde van her geld.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door CamilleKreemers »

Ik denk niet dat het aantal reizigers in Almere voor de stadslijnen een tram rechtvaardigt (nou oke, misschien lijn 1 dan. Die rijdt 12x/uur met een 18m bus, wat toch gauw 2000 reizigers per uur is, in de spits). De rest komt niet boven de 6x/uur uit.

Om maar even een vergelijkbare situatie te pakken: De regiotram van Groningen. Lijn 1 zou van Zernike naar Station NS gaan rijden. Hierbij zijn de volgende aannames gedaan:
Met de buslijnen 11 en 15 reizen nu dagelijks 18.000 mensen. We gaan uit van zo'n 25.000 reizigers per dag tussen Hoofdstation en Zernike in 2020 (met 1 tramlijn), onder andere gebaseerd op de te verwachten reizigersaantallen op buslijn 11 en wat een tram extra genereert.
bron: http://www.regiotram.nl/extra/feiten-en-cijfers/
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door CamilleKreemers »

Eens kijken, het CROW heeft hier onderzoek naar gedaan. Bron: http://www.crow.nl/documents/kpvv-kenni ... rvoer.aspx

Aanleg tram is ongeveer 11 miljoen euro per kilometer, waar de trolleybus ongeveer 0,7 miljoen kost. Je zou dus 15 km trolleybusdraad kunnen aanleggen voor 1 kilometer tram. Hierbij is de rang bij de tram - 70% tot + 160%, waar dit bij de trolleybus - 35% tot + 35% is.

Onderhoud tramrails per kilometer is ongeveer 450.000 tot 550.000 euro per kilometer dubbelspoor, waar dit bij de trolleybus in twee richtingen ongeveer 22.0000 euro is. Om het even eerlijk te houden, die busbaan die Almere genoeg heeft schijnt volgens CROW ongeveer 70.000 euro te kosten.

De aanschaf: Een 12-metertrolleybus kost tussen de € 300.000 en 500.000, een gelede trolleybus tussen de € 400.000 en € 750.000. Praktisch kun je 25 jaar met een trolleybus rijden. Een tram ligt aan alle eisen, maar gemiddeld ben je twee miljoen per tram kwijt, wat je in gemiddeld 30 jaar kan terugbetalen. RET had trouwens 1,4 miljoen per Citaris betaald.

Als we het dan over bezuinigingen hebben, vraag ik me af of je een compleet nieuw tramnetwerk moet betalen. Dubbelgeleed is ook nog een optie (of de Capacity van MB)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Suus »

Dus? Mijn punt blijft staan dat de trolleybustechnologie zeer binnenkort overbodig wordt door elektrische bussen met snellaadaccu's.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door CamilleKreemers »

we wachten wel af. een tram is denk ik niet haalbaar in Almere, maar misschien dat de reizigersaantallen hoger zijn dan ik verwacht.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door SuperGhost »

Bee schreef:Een trolleybus is een bus die op elektriciteit rijdt maar dezelfde beperkingen heeft als een gewone bus. Na 25 meter is het uit met de pret. De ontwikkelingen met elektrische bussen gaat erg snel de laatste jaren, waardoor het concept trolley over een paar jaar mij eigenlijk overbodig lijkt.
Ik denk dat een trolley daar juist voordeel van heeft, want je hoeft dan niet meer het hele traject van bovenleiding te voorzien. Een trolley die ook delen draadloos kan rijden heeft daarbij het voordeel ten opzichte van de 'normale' elektrische bus dat die niet aan de kant hoeft om zijn accu op te laden (of te vervangen), maar al rijdend kan opladen op de stukken waar wel een bovenleiding hangt.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Klaasje »

We krijgen allemaal discussies over vormen maar ik denk dat dat slechts randverschijnselen zijn van wat er echt aan de hand is. We gaan terug naar het jaar 2008. Het jaar waarin de aanbesteding van de huidige concessie is gestart. Een aanbesteding waar best wel wat lastige eisen in zaten: Superpunctueel rijden, iets met een totaal omgegooid streeknetwerk (R-NET) welke wel heel star is omschreven, onzekerheid over op welke wijze de stad zou groeien, gedoe met aggressie en verder iets wat er bijna niet in Nederland is: Een open instapbeleid. Kortom: soms ambitieus, soms risicovol, soms veel onzekerheid met ogenschijnlijk weinig ruimte voor veel eigen creativiteit om problemen op te lossen. Bij die aanbesteding heeft maar één vervoerder ingeschreven: Connexxion. Ze hebben nog wat hoger ingeschreven dan de minimumeisen en hier en daar was dat echt ook wel nodig, op sommige plekken totaal overbodig maar goedkoop extra aanbieden omdat dat met hetzelfde materieelpark gedaan kon worden. Connexxion was de zittende vervoerder en kon dat dus vrij eenvoudig goed inschatten.

Stadsdienst
Gedurende de jaren is de stad langzaam gegroeid, zijn er meer bussen gaan rijden naar nieuwe stadsdelen, zijn er soms zelfs te weinig bussen geweest in bijvoorbeeld Almere Poort maar tegelijkertijd is er op de totale stadsdienst nauwelijks vervoersgroei opgetreden, het zijn dus voornamelijk verschuivingen geweest van het vervoer terwijl het aanbod maar lastig mee te schuiven viel. Tussentijds zijn er nog twee bezuinigingsrondes geweest om de stijgende kosten en het nauwelijks stijgende reizigersaanbod meer te matchen maar dat is kennelijk niet voldoende geweest om het recht te breien.

Frappant detail is dat in Almere hele gebieden van de stad ongeveer gelijktijdig zijn opgeleverd en grotendeels een gelijke leeftijdssamenstelling hebben: Ongeveer 10 tot 15 jaar na oplevering zijn er heel veel reizigers, daarna neemt het weer af. Dat gebeurt bijvoorbeeld op lijn 6 (Centrum-Parkwijk), de wijken die deze lijn bediend zijn allemaal tussen 1995 en 1998 opgeleverd: Daar neemt de drukte nu af. Je zou zeggen dat je dan minder gaat rijden maar dat is lastig omdat in de spits de vervoersvraag nog altijd hoog is, er een middelbare school staat waar veel busreizigers heen komen en de bediening 's avonds en 's ochtendsvroeg al niet al te best is, zonder pijn kan je dus niet bezuinigen.

Streekdienst
De streekdienst wordt gekenmerkt door twee zaken: Een sterke dienst van/naar Amsterdam die ook in het dal voldoende druk is om een aardige dienstregeling overeind te houden en daarnaast veel spitsvraag naar Hilversum en Utrecht. Hilversum vooral vanwege een MBO-instelling, Utrecht vanwege de werkgelegenheid aan de oostkant van de stad. De frequenties van alle streeklijnen matchen behoorlijk goed met de vervoersvraag op de drukste punten van een lijn. Het zielige eendje (lijn 151) vergeet ik voor het gemak.

Tegelijkertijd hebben veel van deze lijnen lange aan- en afvoertrajecten door Almere en zijn de lijnen daar vaak maar matig gevuld en worden over de loop van een traject meer gevuld of gefeederd door stadslijnen. De meeste van deze streeklijnen voegen van begin- tot eindpunt niets toe omdat ze eigenlijk te traag zijn maar zijn op deeltrajecten supersnel in vergelijking met de trein. De streekbussen van/naar Amsterdam halen in de spitsen dus ook frequenties van 4 -6 bussen per uur verspreid over niet minder dan 5 lijnen. Dit levert vreemde situaties op als 12 streekbussen in het uur die een rondje door Almere Haven rijden (15 minuten) om vervolgens met 10 tot 15 reizigers op 't oor aan te komen en met 40 tot 50 reizigers daar weer te vertrekken. Waar op de relatie Oor-Amsterdam misschien nog wel veel groei kan worden gerealiseerd met hogere frequenties en betere aansluitingen vanuit de richting Almere Buiten (lijn 10) is het natuurlijk zinloos om vaker dan 6 tot 8 keer per uur een streekbus door Almere Haven te hebben rijden als er weinig mensen instappen.

Ook zo'n leuk voorbeeld is lijn 322: De bus die in een deel van Almere Stad een rondje rijdt om reizigers op te pikken om ongeveer parallel aan het spoor en de A6 door de stad heen te meanderen via Almere Poort om dan nog eens richting het Amstelstation te gaan rijden. Deze lijn is vanuit het rondje in Almere Stad zeker 10 minuten trager dan lijn 152/261 uit 2009, die destijds meer last had van files op de A6 en A1. Qua reistijd is hij niet meer concurrerend met zowel de trein als de auto waar hij dat vroeger wel was. Deze bussen rijden dus op een groot deel van het traject in Almere stukken leger dan in het verleden. De tot Muiden grotendeels parallel-lopende (maar wel snellere) lijn 155 is op dat deel veel drukker geworden. Zo rijden dus veel bussen leger rond dan je eigenlijk wilt hebben terwijl op de drukste stukken veel voller dan prettig wordt rondgereden. Dat betekent echter wel dat er veel verbeterpotentieel in de streek is.

Conclusie
Almere is een lastig gebied. De dynamiek is aan de ene kant veel groter dan in andere gebieden, aan de andere kant zitten daar juist ook wel erg voorspelbare elementen in. De stad mist hier en daar net een beetje de stedelijke massa om een goed stedelijk busnetwerk ook goed in de lucht te houden. Dat is jammer want het busbanenstelsel biedt echt kansen om geweldig ov neer te zetten. Wat dat betreft zou het verdichten van bestaande wijken wel eens een goed idee kunnen zijn maar dat gaat natuurlijk niet gebeuren voor de nieuwe concessie. In de streek zitten veel mogelijkheden om te optimaliseren in met name de spits. Het loslaten van dezelfde lijnvoering als in de daluren kan tot een enorme kwaliteitsverbetering én efficientieslag leiden. Aangezien het materieelpark afhangt van de spits is het verstandig om deze handschoen op te pakken, zeker als de IC-treinen niet meer op station Duivendrecht gaan stoppen wat echt enorme kansen voor meer omzet en groei in het streeknet zorgt.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door CamilleKreemers »

Zijn er binnen de stadsdienst dan besparingen te halen? Zo zou lijn 1 (12x/uur 18m bus) mogelijk met een 24m bus gereden kunnen worden (mag overigens niet in de huidige eisen van de concessie, maar 24m bussen waren net nieuw in 2008) en dan bijvoorbeeld 12*(130/195) = 8x/uur rijden. Dan krijg je iets meer lucht in de dienstregeling.

Ik weet ook niet of sommige frequenties goed aansluiten op de vraag, danwel of de routes nog kloppen met de vraag. De lijnen werden in '08 al voorgeschreven.

R-net blijf ik eigenlijk een lastig verhaal vinden. Aan de ene kant wil ik geen parallelliteit net de trein, terwijl op deze verbinding de vraag zo beroerd wordt bediend door NS (net als Enkhuizen - Amsterdam) dat ik een hoogfrequentie dienst wel zie zitten. De routes moeten dan alleen wel asap naar de snelweg.

(Voorbeeldidee waar ik mee speel:
Rnet 322 rijdt van Almere Buiten via de lijn 10 route naar t Oor en dan net als lijn 327/328 over de snelweg naar Amsterdam.
Rnet 323 rijdt van Almere Buiten via route lijn 1 naar t Oor en dan net als lijn 327 en 328 over de snelweg naar Amsterdam.
Rnet 327 en 328 wijzigt niet.
Eventueel wordt er nog een spits-Rnet lijn gemaakt vanuit Almere Poort naar Amsterdam en vanuit de wijken waar lijn 7 rijdt.


Mijn idee moet nog concreet worden gemaakt, maar misschien dat hiermee veel meer reizigers worden aangetrokken.
Idee was 6x/uur spitsrichting en alle andere richtingen en types datum 2x/uur.

Wat is het idee achter het open instapbeleid? Dit lijkt me juist zwart reizen in de hand werken.
ricardo
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 22:53

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door ricardo »

CamilleKreemers schreef:Wat is het idee achter het open instapbeleid? Dit lijkt me juist zwart reizen in de hand werken.
CXX zou zwart reizen bij een open instapbeleid tegen kunnen gaan op de manier waarop Arriva dat nu doet.

Zie link:
Arriva wil vervoersverbod na agressie of zwartrijden: https://youtu.be/QBEoE0NSZ_c
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Zonnig »

Als ik zo de voorgaande verhalen lees dan maakt Almere het zichzelf wel erg lastig.

Misschien wel een erg rigoureuze oplossing maar dan zal er in parallelle verbindingen e.d. gesneden moeten worden.

- Hooguit nog een lijn vanuit Haven naar Amsterdam Holendrecht met alleen een tussenstop bij Muiden Carpool & Gaasperplas (niet meer naar Amstel en niet via 't Oor).
- Niet meer naar Hilversum maar (ook in de spits) slechts tot Blaricum Carpool.
- Niet meer naar Utrecht de Uithof.
- Geen verbindingen meer van Stad / Buiten / Poort naar Amsterdam er rijdt nl een trein (misschien moet het GVB Amsterdam wel een extra buslijn gaan inleggen vanaf Diemen / Science-Park om verbindingen mogelijk te maken).

Evt toevoegen: een bus van Haven via de Gooimeerdijk naar Poort om verlies aan verbindingen vanuit Haven naar A'dam te compenseren.

Nb ik zie op de Amsterdamse lijnen buiten de spits vaak bussen rijden met minder dan 8 reizigers.
Daarnaast moet je gaan ijken waar je de minste reizigers echt in de kou laat staan (als er een reis mogelijk is met de trein is dat nog altijd beter dan geen bus). Er is zelfs een periode geweest dat men er op aanstuurde om alle parallelle verbindingen te schrappen.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door CamilleKreemers »

Juist door de kwaliteit van de NS op deze verbinding is er een grote kans voor het bus-OV. Deze kunnen de trein concurreren op kwaliteit. De snelheid zal het niet op hoeven, aangezien de trein sneller is, maar doordat er meer ruimte gezet kan worden voor ontlasting van de drukke trein.

Met de bus van Amsterdam Amstel naar Almere Poort ben je 29 minuten kwijt, waar je met de trein (en een overstap) 31 minuten kwijt ben. Gelijke route, maar dan naar Holendrecht ben je met de bus 32 minuten kwijt, waar je met de trein ongeveer 43 minuten kwijt ben. Ironie, de bus is sneller op deze relatie.

Wat me wel opvalt is dat de bus redelijk langzaam lijkt in Almere zelf. Almere Buiten - Almere Poort kost 28 minuten op vrije busbanen. Misschien dat daar nog winst te behalen is.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Klaasje »

Verkijk je niet op de afstanden. Over de spoorlijn gemeten is Almere Buiten-Almere Poort al dik 11 kilometer. Maar we kunnen ons ook rustig afvragen waarom lijn 153 helemaal vanuit Almere Buiten rijdt. Deze lijn kent tot aan de Kruidenwijk heel weinig instappers. Logisch ook, want als je vanuit de Waterwijk komt ben je veel sneller als je met lijn 1 naar 't Oor reist en daar een bus richting Amsterdam neemt. De winst kan oplopen tot meer dan 10 minuten. In principe is Amstelstation - 't oor ook best wel in 25 minuten te rijden. Met een overstaptijd van 5 minuten kan je Waterwijk-Amstel in 40 minuten doen. Sneller dan met bus+trein+metro. Dat het kan rechtvaardigd ook wel bussen naar bestemmingen waar geen snelle treinverbindingen heen gaan maar dan moet het busnetwerk wel een beetje doelmatig zijn ingericht en het liefste ook zo dat als je wijzigingen doorvoert je zo min mogelijk reizigers treft.

Op de streek zou je in de spits misschien wel zo'n lijnvoering moeten rijden:
4x Parkwijk-Filmwijk-Flevoziekenhs-Oor-Amstel (322A)
4x Parkwijk-Filmwijk-Flevoziekenhs-Oor-Zuidoost (155)
4x Haven-Oor-Amstel (327)
4x Haven-Oor-Zuidoost (328)
6x Almere Buiten-Oor-Gooisekant-Poort-Amstel (10+322B)
6x Almere centrum-Kruidenwijk-Almere Poort-Amsterdam Zuidoost (153)

Je slaat zo bijna geen haltes over. De frequenties op 't Oor-Amsterdam worden hoger, de reistijden van de wat verder weg gelegen wijken nemen af naar waarden van rond 2008. Op een aantal relaties worden de frequenties iets lager maar dan weer wel zo dat daar een kortere reistijd tegenover staat. Ga je over de route van lijn 10 rijden, dan nemen de reistijden meer af maar wordt een fors kleiner gebied bediend wat ook niet per se een goed idee is. Ik heb het niet doorgerekend maar ik denk wel dat hiermee niet meer bussen en chauffeurs nodig zijn. Binnen Almere wordt het een en ander bespaard en buiten Almere wordt meer gereden.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door CamilleKreemers »

Ik heb even gekeken:

327 en 328 rijden met elkaar een kwartiersdienst in de daluren.
Bij Muiden en 't Oor kun je dan de 328 en 322 (Buiten - route lijn 10 - t Oor - route 327 naar Amsterdam) verknopen.
Bij Muiden kun je dan de 327 en de 153 (dagdekkend?) een knoop geven.

Hierdoor komt de 322 aan in Buiten en rijdt ongeveer 5 minuut later door als lijn 153 (bij dagdekkende bediening). De vraag die ik me dan nog afvraag is of je ook Station Poort wil bedienen met lijn 153.

Ik denk eraan om eerst in de spits dan een verbinding Centrum - Gooise Kant - Muiden - Diemen - Amsterdam Amstel/Holendrecht erbij te voeren als spitsdienst.

Nadeel: Waarschijnlijk zijn we nu ver boven het OV-budget van Almere.
Misschien is de frequentie van lijn 327/328 in Haven nog te verlagen naar 4x ipv 6x/uur ochtend (dus 8 ipv 12 bussen per uur).
Alle R-netlijnen rijden dan maximaal 4x/uur in de spits.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Klaasje »

Uitbreiding in het dal is out of the question. Beperken van de capaciteit in de spits op het moment dat de bussen Almere uitrijden ook. Alles wat je zegt voldoet niet aan deze twee eisen => terug naar de tekentafel of door in het ideeëndeel van het forum.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door CamilleKreemers »

Heeft de ronde van Haven met een frequentie van 12x/uur in de ochtendspits zin, als je lijnen 322 en 155 vanaf Buiten via de route van lijn 10 naar t Oor laat rijden en dan via de routes van de 327/328 naar Amsterdam? Helemaal als jij zegt dat de instappers gemiddeld gezien pas bij t Oor komen? Een deel van de Havenritten in de spits wil ik dus gebruiken om de route van lijn 322 en 155 te versnellen en dan vanaf Centrum een nieuwe Spits-Rnet lijn te creëren via de huidige Gooise kant route van lijn 322. Ik denk namelijk niet dat je extra bussen kunt verwachten in Almere, omdat ze nu al steeds tekorten hebben.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Milco »

Ik zat te denken: er moet straks (nog meer) bezuinigd worden, maar wat zal er gebeuren? Zal de frequentie buiten (of misschien ook zelfs in) de spitsuren daadwerkelijk omlaag gaan, ook op de stadsdienst? Ik vraag het me af en heb ook de vraag of dat wel zo’n goed idee is.

Wel zou ik het lijnnet hier en daar omgooien, al zit ik te twijfelen hoe.
Lijn 151 is, zeker in de daluren, een slechte lijn met magere bezetting. Ik neem dan ook aan dat sowieso de dalritten zullen verdwijnen. In de spitsuren weet ik het niet, maar ik zit met het volgende idee: lijn 151 als spitslijn, inkorten tot Bussum – Poort. Vanaf daar verder als lijn 10 (die wel in de daluren rijdt en de huidige frequenties handhaaft) die na ’t Oor naar Haven rijdt, daar de ronde tegengesteld aan lijn 1 en dan terug naar ’t Oor en Poort. De route van lijn 151 wijzigt dan in principe niet. Het traject ’t Oor – Buiten van lijn 10 zal overgenomen kunnen worden door Randstadnet, maar hoe?
- Lijn 322 huidige route, lijn 327/328 naar Almere Buiten zoals lijn 10 dat nu doet.
- Lijn 322 inkorten tot Almere Centrum, lijn 2 zou dan kunnen vervallen, zeker gezien deze in het dal vrij rustig in en de 322 in de spitsuren een hoge frequentie biedt. (wellicht zou je lijn 4 en 10 kunnen omwisselen in Poort) en lijnen 327/328 vanaf ’t Oor naar Danswijk, Parkwijk en evt. door naar Buiten.
- Lijn 322 vanaf Passage via Parkwijk (station evt. niet), dan via Danswijk en Tussen de Vaarten naar Buiten (of eindigen bij Tussen de Vaarten Noord) en lijn 327/328 na ’t Oor via Danswijk naar Station Parkwijk. Huidige 155 kan dan de Filmwijk bedienen.
- Wellicht lijn 327 eruit, spitsritten in spitsrichting wel laten rijden als lijn 157; route in Almere als een van de bovenstaande opties (zoals beschreven bij 327) of de 157 als enige streeklijn wel van/naar Haven.
- De Vaart zal bediend moeten worden door een nieuwe lijn, of lijn 9 als vroeger of misschien een verlengde lijn 11 of iets dergelijks.
Verder verwacht ik dat de parallelliteit tussen 5 en 7 in de rustige uren zal vervallen. Lijn 5 inkorten tot Parkwijk en daar koppelen aan lijn 6 zie ik wel gebeuren eerlijk gezegd. Daarnaast verwacht ik ook niet dat lijn 14 het nog lang volhoudt als de nieuwe concessie begint.
Ik verwacht ook dat lijn 156 eens zal vervallen, sowieso in het dal en wellicht ook in de spits (parallelliteit met 150). Wellicht kan 150 in het dal rijden?

Klaasje: wat zou jij hiervan zeggen, ook gekeken naar bovenstaande opties? En heb jij (of iemand anders) nog verwachtingen over hoe er bezuinigd kan worden straks? Ik vind het een erg lastige situatie.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Suus »

Een uur eerder stoppen met de R-NET-lijnen 's avonds (bijvoorbeeld laatste bus van Bijlmer ArenA om 23:52 ipv 00:52) en niet meer rijden tussen Bijlmer ArenA en Holendrecht (abonnement is ook geldig in de metro, bespaard één omloop).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Suus »

Er is ook nog een curieuze laatste rit op lijn 322 om 1:07 vanaf het Amstelstation naar Almere, terwijl om 0:54 ook al een bus naar Almere vertrekt. Sowieso al erg laat, de laatste rit om 23:54 of desnoods 0:24 lijkt mij ook wel laat genoeg eerlijk gezegd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door CamilleKreemers »

Ik had hier even een poging gedaan om eventueel het R-net te verbeteren. Ik ga niet nog een keer die tekst uittypen.

Basis is 2x/uur lijn 322 Almere Buiten - Oor - Amstel en lijn 328 Almere Haven - Oor - Holendrecht in spits 4 tot 6x/uur. De overige lijnen via Kruidenwijk, of de andere tak (327 en de verbinding Buiten - Oor - Holendrecht) rijden dan in de spits extra. Hebben we de eis van Klaasje ook gehad (niet minder ritten in de spits en 4x ritten per uur naar Amsterdam in de daluren).

Hier staan trouwens de eisen van R-net weergegeven
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door SuperGhost »

Wellicht ligt het aan mij: maar waarom staat dit topic in de map van Oost-Nederland? Ik vind Almere niet echt in het oosten liggen (sterker nog: het ligt zelfs westelijk van het midden) en daardoor krijg je nu de vreemde gewaarwording dat we het over (hoog)frequente buslijnen naar Amsterdam hebben in een map over Oost-Nederland.

Kan dit topic niet beter verplaats worden naar West-Nederland, daar hoort het meer thuis als je het mij vraagt, al helemaal omdat de grote vervoersvraag vanuit deze concessie naar Amsterdam is (niet vreemd aangezien Almere eigenlijk meer een voorstad van Amsterdam is).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Daniel »

SuperGhost schreef:Wellicht ligt het aan mij: maar waarom staat dit topic in de map van Oost-Nederland?
Omdat dit een van de lastige gebieden was bij de regio-indeling. Maar in principe hanteren we Almere in West en de rest van Flevoland in Oost gezien de concessies en de daaruit geboden verbindingen e.d.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten