Schiphol: Trein botst op achtergelaten ladder Prorail

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Schiphol: Trein botst op achtergelaten ladder Prorail

Bericht door Suus »

Een aantal keer is het gewoon domme pech. Die brandmelding van vorige week kwam door een brandende auto in de buurt van de tunneluitgang waarvan de rook de tunnel ingeblazen werd door de wind waarna het brandalarm afging. Vorig jaar lag er een vrachtwagen op het spoor door een ongeluk op de naastgelegen snelweg.

Er zijn ook een aantal keer treinen op de stroomloze brug over de Schinkel gestrand. Heb je op Schiphol ook veel last van, maar dat ligt niet aan de tunnel. De wissels van de Utrechtboog zijn ook gemiddeld één keer per maand kapot. Heb je op Schiphol ook last van, maar ook daar worden geen schuimende blafbrieven van Arrivamaatje Spithorst over gestuurd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Schiphol: Trein botst op achtergelaten ladder Prorail

Bericht door n-evo »

Je wordt wel vaker 'narrig', what else is new? :wink: Zelf zie ik liever een andere oplossing dan de N/Z-lijn naar Schiphol, maar begrijp best dat gezien de vele problemen rondom de Schipholtunnel een alternatieve railverbinding z.s.m. willen. Dan is de N/Z-lijn het makkelijkste. Zijn er niet al tig onderzoekjes geweest en blijft ProRail beterschap beloven? Op een gegeven moment is het ook wel klaar.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Schiphol: Trein botst op achtergelaten ladder Prorail

Bericht door Berk-24 »

Alargule schreef:Sorry, maar ik word altijd een beetje narrig als mensen de problemen in de Schipholtunnel aangrijpen om hun eigen agendaatje voor een metro naar de luchthaven erdoorheen te drukken. Dat is voor de problemen die de treintunnel nu plagen ongeveer net zo'n adequate oplossing als een compleet nieuwe provinciale weg naast een bestaande snelweg bouwen waar bovengemiddeld veel ongelukken gebeuren. Niet alleen trek je er een heel andere doelgroep mee aan, je behoudt (dus) ook de problemen met de bestaande infrastructuur.

We hebben in Nederland wel meer spoortunnels, en daar hoor je eigenlijk nauwelijks tot nooit over problemen. Ook de meest recente geopende tunnel - die onder Delft - heeft na wat aanloopproblemen geen last van storingen met de frequentie waarmee dat wel in de Schipholtunnel gebeurt.

Dus zou ik eerst eens willen weten: waarom gaat het daar zo vaak mis? En vervolgens: hoe kan dat het beste opgelost worden? Pas als als beste antwoord op die vraag 'leg een parallelle metroverbinding aan' naar voren komt, ben ik bereid daar serieus op in te gaan.
Allereerst krijgt Schiphol veel treinverkeer uit alle uithoeken van het land te verwerken: Groningen, Friesland, Nijmegen, Zuid-Limburg, Antwerpen en Zeeland en zelfs uit het buitenland (Brussel en Parijs). 2x/uur moet er een trein afkomstig uit de Brusselse Noord-Zuidtunnel door de Schipholtunnel, wat dus een grote kans op een dominoeffect geeft (veel vertragingen ontstaan in de Brusselse Noord-Zuidtunnel en die kunnen door de Benelux en Thalys doorgegeven worden aan de Schipholtunnel).

Verder zijn er absurd hoge veiligheidseisen aan de Schipholtunnel. In andere tunnels rijden er planmatig goederentreinen (Rijswijk, Delft, Rotterdam, Best) die op diesel rijden en weer andere tunnels reizigerstreinen (Nijverdal, Arnhemse dive-under) die op diesel rijden. Dit is in de Schipholtunnel ten strengste verboden. Verder gaat er door de hoge veiligheidseisen bij het minste of geringste het brandalarm af of vind er een ontruiming plaats.

Verder liggen de meeste tunnelstations aan de vrije baan, terwijl dat niet voor Schiphol geldt. Daardoor treden er ook meer storingen op.

Dit zijn de verklaringen die ik je kan geven.
Alargule

Re: Schiphol: Trein botst op achtergelaten ladder Prorail

Bericht door Alargule »

Dank!

(dit forum mist een bedanksysteem...)
Alargule

Re: Schiphol: Trein botst op achtergelaten ladder Prorail

Bericht door Alargule »

n-evo schreef:[...] maar begrijp best dat gezien de vele problemen rondom de Schipholtunnel een alternatieve railverbinding z.s.m. willen. Dan is de N/Z-lijn het makkelijkste. Zijn er niet al tig onderzoekjes geweest en blijft ProRail beterschap beloven? Op een gegeven moment is het ook wel klaar.
Uit de Duitse spoorwegwereld komt het gezegde "Organisation vor Elektronik vor Beton", ofwel: eerst je organisatie op orde, dan investeren in elektronica (signalering, ICT-systemen) en pas daarna bouwen. Een metrolijn naar Schiphol doortrekken om de bestaande (organisatorische!) problemen met de Schipholspoortunnel (en omringende infrastructuur) op te lossen doet precies het tegenovergestelde: je bouwt je een weg uit een bestaand probleem. Daarbij valt nog te bezien of het nieuwe stuk infrastructuur het dan wel zo fantastisch doet. Het is in ieder geval een stuk duurder dan van ProRail en de overige betrokken instanties verwachten dat ze hun organisatie op orde hebben. En de bestaande problemen met de Schipholspoortunnel houden aan.

Bovendien: zou je ProRail feitelijk niet vrijkopen als je een metrotunnel aan gaat leggen om hun problemen te omzeilen?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Schiphol: Trein botst op achtergelaten ladder Prorail

Bericht door Wubbo »

n-evo schreef:Dit jaar alleen al 40 storingen rondom Schiphol las ik op nu.nl. Vind je het gek dat mensen een metro parallel willen hebben.
Ik ben heel benieuwd hoe nu.nl aan die 40 komt. Volgens hunzelf is de bron rijdendetreinen, maar als ik daar in de statistieken duik zie ik voor heel 2015 70 storingen rond Schiphol. Als dat de bron is tellen ook wisselstoringen op Utrecht Centraal, een boom op het spoor bij Baarn en herten op het spoor bij Almere Oostvaarders mee. Of je dat ook aan de Schipholtunnel kan wijten lijkt me uiterst dubieus ;-).
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Schiphol: Trein botst op achtergelaten ladder Prorail

Bericht door n-evo »

Geef je nu niet zelf het antwoord? 70 storingen, minus die bomen die blijven omvallen bij Baarn, storingen rondom Utrecht CS en irritante Flevoherten. Blijven er 40 over die echt met de Schipholtunnel te maken hebben. :P
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Schiphol: Trein botst op achtergelaten ladder Prorail

Bericht door Vinny »

Berk-24 schreef:
Alargule schreef:Sorry, maar ik word altijd een beetje narrig als mensen de problemen in de Schipholtunnel aangrijpen om hun eigen agendaatje voor een metro naar de luchthaven erdoorheen te drukken. Dat is voor de problemen die de treintunnel nu plagen ongeveer net zo'n adequate oplossing als een compleet nieuwe provinciale weg naast een bestaande snelweg bouwen waar bovengemiddeld veel ongelukken gebeuren. Niet alleen trek je er een heel andere doelgroep mee aan, je behoudt (dus) ook de problemen met de bestaande infrastructuur.

We hebben in Nederland wel meer spoortunnels, en daar hoor je eigenlijk nauwelijks tot nooit over problemen. Ook de meest recente geopende tunnel - die onder Delft - heeft na wat aanloopproblemen geen last van storingen met de frequentie waarmee dat wel in de Schipholtunnel gebeurt.

Dus zou ik eerst eens willen weten: waarom gaat het daar zo vaak mis? En vervolgens: hoe kan dat het beste opgelost worden? Pas als als beste antwoord op die vraag 'leg een parallelle metroverbinding aan' naar voren komt, ben ik bereid daar serieus op in te gaan.
Allereerst krijgt Schiphol veel treinverkeer uit alle uithoeken van het land te verwerken: Groningen, Friesland, Nijmegen, Zuid-Limburg, Antwerpen en Zeeland en zelfs uit het buitenland (Brussel en Parijs). 2x/uur moet er een trein afkomstig uit de Brusselse Noord-Zuidtunnel door de Schipholtunnel, wat dus een grote kans op een dominoeffect geeft (veel vertragingen ontstaan in de Brusselse Noord-Zuidtunnel en die kunnen door de Benelux en Thalys doorgegeven worden aan de Schipholtunnel).

Verder zijn er absurd hoge veiligheidseisen aan de Schipholtunnel. In andere tunnels rijden er planmatig goederentreinen (Rijswijk, Delft, Rotterdam, Best) die op diesel rijden en weer andere tunnels reizigerstreinen (Nijverdal, Arnhemse dive-under) die op diesel rijden. Dit is in de Schipholtunnel ten strengste verboden. Verder gaat er door de hoge veiligheidseisen bij het minste of geringste het brandalarm af of vind er een ontruiming plaats.

Verder liggen de meeste tunnelstations aan de vrije baan, terwijl dat niet voor Schiphol geldt. Daardoor treden er ook meer storingen op.

Dit zijn de verklaringen die ik je kan geven.
Goede analyse, ik denk dat je er nog twee punten aan moet toevoegen: De tunnel wordt brandtechnisch gezien als één geheel beschouwd, waardoor een brandende krant langs één spoor ten noorden van het station vaak al betekent dat de hele tunnel ontruimd moet worden.

Een ander punt is het probleem dat op Schiphol er geen echte mogelijkheid bestaat om treinen te keren. Als vanuit Amsterdam Hoofddorp Opstel niet bereikt kan worden, dan heb je gewoon een levensgroot bijsturingsprobleem.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Schiphol: Trein botst op achtergelaten ladder Prorail

Bericht door Thom91 »

Het enige bezwaar voor je laatste punt is dat het geen personeelsstandplaats is, verder zijn alle infrastructurele voorwaarden aanwezig.
Komt wel goed schatje.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Schiphol: Trein botst op achtergelaten ladder Prorail

Bericht door Wubbo »

Dat is een probleem, het tweede probleem is dat je de treinaantallen op Schiphol niet gekeerd krijgt omdat dat veel te veel perroncapaciteit zou kosten. Keren kost altijd meer tijd dan doorrijden, je zal dus altijd moeten snijden in de treindienst.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Schiphol: Trein botst op achtergelaten ladder Prorail

Bericht door Geert »

n-evo schreef:Je wordt wel vaker 'narrig', what else is new? :wink: Zelf zie ik liever een andere oplossing dan de N/Z-lijn naar Schiphol, maar begrijp best dat gezien de vele problemen rondom de Schipholtunnel een alternatieve railverbinding z.s.m. willen. Dan is de N/Z-lijn het makkelijkste. Zijn er niet al tig onderzoekjes geweest en blijft ProRail beterschap beloven? Op een gegeven moment is het ook wel klaar.
Spoorproblemen met Schiphol worden om een paar redenen extra uitvergroot:
- De kans dat mensen hun vliegtuig missen is groot (dat is tenslotte de belangrijkste functie van het station, overstappen van trein op vliegtuig). Altijd goed voor chocoladeletters in de krant;
- Er rijden heel veel treinen via Schiphol, waardoor een storing bij Schiphol al snel andere series in de Randstad en daarbuiten raakt;
- De tunnel wordt flink belast, evenals Hoofddorp Opstel, waardoor NS de dienst meestal ook niet snel weer naar 100% kan herstellen. Dus elke storing duurt (onnodig?) lang.

Vorig jaar waren de meeste treinstoringen tussen Rotterdam en Utrecht, niet op een Schipholtraject (fair enough, Schiphol-Utrecht werd tweede in de top 10). Maar over Rotterdam-Utrecht heb ik nauwelijks wat gelezen in de media, over Schiphol komt maandelijks een bericht.

Niet dat ik de problemen bij Schiphol wil bagatelliseren, maar om nou een metro aan te leggen? Storingen in tunnel en inefficiënte bijsturing moet op te lossen zijn.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Schiphol: Trein botst op achtergelaten ladder Prorail

Bericht door Karl »

Maar Rotterdam-Utrecht bevat dan toch ook storingen in/nabij Utrecht Centraal voor treinen van/naar Rotterdam? Volgens mij is Utrecht vaak genoeg in de media gekomen.
Het is een spectrum.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Schiphol: Trein botst op achtergelaten ladder Prorail

Bericht door Thom91 »

Datzelfde geldt voor Utrecht - Schiphol natuurlijk ook, en dan heb je Leiden - Schiphol, Schiphol - Duivendrecht, Schiphol - Zaandam en Schiphol - Amsterdam C. Dat zijn vijf keer zoveel trajecten waarbij Schiphol geraakt kan worden door een storing.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Schiphol: Trein botst op achtergelaten ladder Prorail

Bericht door Suus »

Je vergeet de HSL nog ;-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Schiphol: Trein botst op achtergelaten ladder Prorail

Bericht door Thom91 »

:@ :pos:
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Schiphol: Trein botst op achtergelaten ladder Prorail

Bericht door Ardan »

Een metro naar Schiphol juich ik toe, maar niet parallel aan de spoorlijn. Het moet geen vervanger zijn van de trein maar nieuwe verbindingen creëeren, bijvoorbeeld als OWL naar Badhoevedorp, Lelylaan, Leidseplein en verder.
Ik doe ook maar wat
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Schiphol: Trein botst op achtergelaten ladder Prorail

Bericht door Berk-24 »

Karl schreef:Maar Rotterdam-Utrecht bevat dan toch ook storingen in/nabij Utrecht Centraal voor treinen van/naar Rotterdam? Volgens mij is Utrecht vaak genoeg in de media gekomen.
Verbaasd me een beetje dat Utrecht-Rotterdam de meeste storingen heeft. Misschien komt dat door het vele goederenverkeer tussen Rotterdam en Woerden en het drukke samenloopbaanvak met het verkeer uit Den Haag en Leiden tussen Gouda en Utrecht.

Kijk, ik krijg op mijn mobiel altijd melding als er storing is rondom Arnhem en dan valt het echt op hoe vaak de s3100 wordt opgeheven onwille een storing tussen Utrecht en Schiphol. Dus heb misschien ook een vertekent beeld van de werkelijkheid.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Schiphol: Trein botst op achtergelaten ladder Prorail

Bericht door Reiziger Delft »

Berk-24 schreef:Verbaasd me een beetje dat Utrecht-Rotterdam de meeste storingen heeft.
Dat komt doordat de sprinter s9700 er bij het minste of geringste uit wordt geknikkerd, bijvoorbeeld als de Thalys wordt omgeleid via Gouda, er een tekort aan SGM is of als er op de oude lijn een stremming is waardoor het materieel Rotterdam niet kan bereiken.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Schiphol: Trein botst op achtergelaten ladder Prorail

Bericht door Thom91 »

Drie keer raden wanneer de Thalys wordt omgeleid via Gouda? Als Schiphol er uit ligt..
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Schiphol: Trein botst op achtergelaten ladder Prorail

Bericht door Daniel »

Inmiddels ligt Amsterdam Zuid - Schiphol weer plat, nu door een defecte spoorbrug. De teller van nu.nl is inmiddels al naar 45 storingen opgelopen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Schiphol: Trein botst op achtergelaten ladder Prorail

Bericht door Suus »

Daniel schreef:Inmiddels ligt Amsterdam Zuid - Schiphol weer plat, nu door een defecte spoorbrug. De teller van nu.nl is inmiddels al naar 45 storingen opgelopen.
Derde keer in een week volgens mij. Donderdag en vrijdag was er met die Schenkelbrug ook iets aan de hand...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Schiphol: Trein botst op achtergelaten ladder Prorail

Bericht door Thom91 »

Om precies te zijn vier, na de storing van maandag met de uitgelopen werkzaamheden kwam de Schinkelbrug in de storing.
Komt wel goed schatje.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Schiphol: Trein botst op achtergelaten ladder Prorail

Bericht door n-evo »

Slapstick wordt het inmiddels.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Schiphol: Trein botst op achtergelaten ladder Prorail

Bericht door Wubbo »

Dit soort problemen (bij een brug) tellen natuurlijk wel mee voor de storingen op trajecten rond Schiphol, maar hebben niets met de Schipholtunnel zelf te maken. Dat maakt vergelijken lastig.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Schiphol: Trein botst op achtergelaten ladder Prorail

Bericht door Suus »

Wat mij wel opvalt is dat zodra er een storing is tussen Schiphol en Amsterdam Zuid voor de stations tussen Hoofddorp en Leiden meteen een busdienst wordt opgezet. Is het echt niet mogelijk om daar sprinters te laten rijden dan?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 41 gasten