Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ben je misschien in de war met het Damrak waar een stadsdeelbestuurder alle gevelreclame weg wilde hebben? (en het liefst ook nog alle zesderangs toeristenwinkeltje).
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Leuk dat boekje maar als je hoogwaardig wilt leveren houdt niet in dat je geen reclame mag maken. Ik denk dat het alleen maar in het voordeel is van de reiziger als de bus vaker kan reizen en er stuk of wat bussen beplakt zijn met reclame, dat zal hun een zorg zijn.bartjemestrom schreef:Ik heb even het R-net handboek erbij genomen, en daar staat in:
Reclame op bussen
Op R-net voertuigen wordt in het algemeen zo min mogelijk reclame gemaakt, om de uitstraling van hoogwaardig openbaar vervoer geen geweld aan te doen. Reclameuitingen zijn altijd ondergeschikt aan de R-net branding; ze mogen dus niet de R-net bestickering afdekken of overstemmen.
Als er al sprake is van reclame dan beperkt die zich bij voorkeur tot een transparante bestickering op de achterruit. Door te kiezen voor deze vorm blijft in ieder geval de complete R-net branding en belettering op de achterzijde intact, en is er geen sprake van opvallend grote lege vlakken in die situaties waar geen reclameruimte verkocht is. Er zijn dus ook geen ‘stoppers’ nodig.
Het door EBS bij de invoering van R-net in 2011 gebruikte losse posterframe op de achterzijde van de bus is een ongewenste vorm van reclame: het posterframe steekt uit en past niet bij het beeld van R-net als hoogwaardig. Het wordt gedoogd voor de duur van de concessie omdat EBS dit al had.
Zie je het voor je bij de halte? "Oh deze bus rijdt 8 keer per uur maar ik stap er niet want er zit reclame in." Hou toch op, in het buitenland is het niet meer dan normaal. Frankfurt & München hebben mega billboards en een van de grootste trekpleisters in New York is nota bene bekend om zijn reclame-uitingen..
Komt wel goed schatje.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Als ik die voorwaarden van RNet lees dan bekruipt me het gevoel dat het hen om zichtbaarheid van hun eigen logo's gaat. Wat de reiziger ervan vindt lijkt daaraan ondergeschikt. ..
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dat geldt voor heel R-net....
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Het stond toch echt in de documenten over de inrichting van het stationseiland... Zelfs dat er apart gekochte abri's komen voor de tramhaltes zonder reclameborden.Bee schreef:We zijn hier niet in Noord-Korea, dus dat lijkt mij sterk.
-
- Berichten: 573
- Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Als er maar een lijnnummer en bestemming voorop en/of aan de zijkant staat, mag mijn OV zelfs roze of geel oid zijn.
Ik als reiziger heb er geen last van, of er nu een speciale sticker op zit of reclame. Als ie maar rijdt *O*
Ik als reiziger heb er geen last van, of er nu een speciale sticker op zit of reclame. Als ie maar rijdt *O*
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Op het Rembrantplein zag ik vanavond een tram 14 die per ongeluk naar rechts ging (route lijn 4) in plaats van rechtdoor. De bestuurster had het snel in de gaten en liep direct naar de achteren om het bedieningspaneel aldaar te bedienen. De achteroplopende lijn 9 had het gelukkig ook door en hield voldoende afstand om de tram, meende de 2114, achteruit te laten rijden. Zal bij elkaar niet meer dan twee minuten hebben gekost.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Nja, ik vind bij totaalreclame altijd wel 'hee, daar komt een reclamebord voorbij! ...oh wacht het is de tram!'
Ik ben tegen totaalreclame zodat je zeker in een druk stadsbeeld sneller/beter herkent dat er een vervoersmiddel aankomt (en ik vind het spuuglelijk ook. Dat weegt voor mij meer eigenlijk). Maar áls je het doet, doe het dan alsjeblieft niet te schreeuwerig zodat je aandacht niet wordt afgeleid. Je moet wel direct het lijnnummer en de bestemming kunnen zien en waar de deuren zijn.
Ik ben tegen totaalreclame zodat je zeker in een druk stadsbeeld sneller/beter herkent dat er een vervoersmiddel aankomt (en ik vind het spuuglelijk ook. Dat weegt voor mij meer eigenlijk). Maar áls je het doet, doe het dan alsjeblieft niet te schreeuwerig zodat je aandacht niet wordt afgeleid. Je moet wel direct het lijnnummer en de bestemming kunnen zien en waar de deuren zijn.
Ik doe ook maar wat
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Want je kan de deuren niet een afwijkende kleur geven? En verder lijkt het me evident dat je lijnnummer en bestemming niet overplakt, ik snap niet dat je daar een issue van maakt. Daarbij lijkt het me ook een kwestie van gewenning. In het buitenland vinden we het doodnormaal maar hier is het blijkbaar 'Eng, raar en ik herken mijn vervoersmiddel niet meer'
Komt wel goed schatje.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dat is blijkbaar zo geworden (of concessieverleners zijn het gaan voorschrijven) want vroeger waren totaalreclames veel gebruikelijker dan vandaag de dag.
Persoonlijk vind ik een totaalreclame er trouwens ook beter uit zien dan zo'n lullig stickertje aan de zijkant waar de halve normale bestickering van de bus dan nog onderuit steekt.
Persoonlijk vind ik een totaalreclame er trouwens ook beter uit zien dan zo'n lullig stickertje aan de zijkant waar de halve normale bestickering van de bus dan nog onderuit steekt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
http://www.volkskrant.nl/binnenland/pri ... ~a3955500/
Het busvervoer van GVB wordt volledig elektrisch, zodra de huidige bussen zijn afgeschreven worden ze vervangen door elektrische bussen. Een order voor de eerste veertig elektrische bussen zou al aan VDL gegund zijn en die moeten over twee jaar geleverd worden.
Om meer stroom op te wekken worden metrostations en het GVB Hoofdkantoor voorzien van zonnepanelen.
Het busvervoer van GVB wordt volledig elektrisch, zodra de huidige bussen zijn afgeschreven worden ze vervangen door elektrische bussen. Een order voor de eerste veertig elektrische bussen zou al aan VDL gegund zijn en die moeten over twee jaar geleverd worden.
Om meer stroom op te wekken worden metrostations en het GVB Hoofdkantoor voorzien van zonnepanelen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik las het net in de NOS app. Erg positieve ontwikkeling. De IJ ferries worden ook elektrisch binnen 10 jaar. Stond laatst nog naar z'n ding te kijken en vroeg me al af hoe veel ze wel niet uitstoten.
Dit vond ik wel heel raar:
Dit vond ik wel heel raar:
Met andere woorden: Het zou dus net zo goed kunnen dat Amsterdam op jaarbasis 5 ton (ik noem maar wat als voorbeeld) uitstoot moet reduceren om aan de norm te voldoen en dat bussen maar voor 0,5 ton verantwoordelijk zijn. Voor het gemak gaat ie er maar van uit dat dat niet het geval is. :?Hoeveel precies de stadsbussen aan dit probleem bijdragen, weet Choho niet. 'Maar ik ga ervan uit dat alle knelpunten zijn opgelost als de bussen zijn vervangen, of misschien al eerder als andere maatregelen van kracht worden. Het uitstootvrij maken van tweehonderd bussen is geen symboolpolitiek.'
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
40 bussen. De oudste nu rijdende serie GVB-bussen bestaat toevallig ook uit 40 stuks. Er staat wel dat er iets meer bussen nodig zijn vanwege oplaadtijd, maar ik dacht dat het aantal bussen na opening van de Noordzuidlijn nog wel verder ingeperkt zou worden.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Sowieso heb je straks voor Noord stuk minder bussen nodig omdat niks meer naar CS gaat.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Maar de Amstelveenlijn zal tegen die tijd een jaar of 2 buiten dienst gaan. Ik neem aan dat het vervangend vervoer gewoon onder de concessie Amsterdam valt.
-
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
volgens de lijnennetvisie zullen vanuit de zaanstreek lijn 391 en 394 naar het CS doorrijden en vanuit waterland zal 70% van de bussen rijden naar metrostation Noord en 30% direct naar het CS.n-evo schreef:Sowieso heb je straks voor Noord stuk minder bussen nodig omdat niks meer naar CS gaat.
Ik heb geen onderschrift
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Goed lezen: het gaat hier om de stadsbussen, niet de streekbussen. Volgens de huidige plannen gaat straks geen enkele stadsbus meer door de IJtunnel, maar gaan ze allemaal via één van de twee Noord/Zuidlijnstations in Noord rijden.
-
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Sorry
Zijn ze trouwens nog steeds van plan trolleybussen te laten rijden, of hebben ze daar al van af gezien?
Zijn ze trouwens nog steeds van plan trolleybussen te laten rijden, of hebben ze daar al van af gezien?
Ik heb geen onderschrift
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik heb er niks meer van gehoord...lijkt een beetje een proefballonnetje te zijn geweest - het huidige plan klinkt veel ambitieuzer maar ook veel concreter en eenvoudiger realiseerbaar, want geen aparte infra (trolleydraden) nodig.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Het zouden volgens mij sowieso geen trolleybussen worden zoals we die uit bijv. Arnhem kennen. In het artikel hadden ze het er nl. over dat het in Amsterdam makkelijk zou kunnen omdat op veel trajecten al bovenleiding hangt. Onzin, want een trolleybus kan niet onder trambovenleiding rijden. Je moet dan overal alsnog nieuw aanleggen, plus op de stukken waar niks hangt.sirvinniei schreef:Sorry
Zijn ze trouwens nog steeds van plan trolleybussen te laten rijden, of hebben ze daar al van af gezien?
http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTER ... rdam.dhtmlVolgens Van Huffelen zijn er geen grote aanpassingen in de infrastructuur nodig: 'In veel gevallen zijn busbanen en de trambanen precies hetzelfde. Je zou de bus voor een deel van de rit kunnen aanhaken op de bovenleiding van de tram,' legt de directeur van het vervoersbedrijf uit aan BNR.
Misschien een bus die zich d.m.v. pantograaf kan opladen aan de bestaande bovenleidingen?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Je kan de oude bussen toch wat langer vasthouden daarvoor?JWM schreef:Maar de Amstelveenlijn zal tegen die tijd een jaar of 2 buiten dienst gaan. Ik neem aan dat het vervangend vervoer gewoon onder de concessie Amsterdam valt.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dat kan, maar je kan ook nieuwe bussen wat eerder in laten stromen. Wellicht komen ze daardoor nu op 40 uit.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Plus: vergeet ook niet dat met de verbeterende technieken de actieradius van een elektrische bus er geen trolleystangen nodig zijn om de bussen vele honderden kilometers op de been te houden. Dan wordt ineens alles geschikt gemaakt voor een 'halve trolley' maar binnen een paar jaar raakt het toch wel in onbruik. De zelfstandige elektrische bus is daarom veel meer toekomstbestendig.Alargule schreef:Ik heb er niks meer van gehoord...lijkt een beetje een proefballonnetje te zijn geweest - het huidige plan klinkt veel ambitieuzer maar ook veel concreter en eenvoudiger realiseerbaar, want geen aparte infra (trolleydraden) nodig.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ugh dit klinkt weer als een super kansloos slecht doordacht plan wat heel veel geld gaat kosten. Waardoor het OV weer duurder wordt en mensen dus de bus uitgejaagd worden op dingen als scooters welke pas echt die fijnstof en NO2 uitstoten waar Amsterdam last van heeft...
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik volg je niet. Hoezo is het een slecht doordacht plan om alle voertuigen elektrisch te maken?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 121 gasten