Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Ik denk dat het financiële voordeel compleet gesloopt wordt door het aantal reizigers dat de bus dan niet meer als alternatief ziet. Vergeet niet dat de Grote Markt door dezelfde wethouder als verboden terrein kan worden bestempeld.

Het hele centrum is dan busvrij, omdat je anders idiote routes moet gaan rijden. Heel misschien dat de streeklijnen nog over Zuiderdiep blijven rijden, maar alle stadslijnen krijgen anders steken of rondjes in de route. Vanuit de reizigers is dit dan een zeer antibus beleid van de gemeente, waar de reizigers op plek 10000 wordt gezet. De inwoners hebben tot nu toe steeds aangegeven bussen op de Grote Markt en A-kerkhof te willen hebben, omdat ze anders niet meer in het centrum kunnen komen.

De huidige koers lijkt erop gericht te zijn om vooral niet naar OV-maatregelen te kijken door de wethouder, maar meer met auto's in de stad te komen. Ze bouwen nu een parkeergarage onder het Forum (naast de grote markt), wat natuurlijk geweldig is voor de automobilist. Dit terwijl alle maatregelen van de gemeente en provincie tot nu toe erop gericht is alle auto's die eigenlijk stadinwaarts moeten buiten de stad te houden en verder te reizen met het OV. De gemeente is dus 180 graden gedraaid in haar visie, waar ze al meer dan 20 jaar grote reizigersgroei hebben behaald.

Ik wil niet weten wat de maatschappelijke gevolgen zijn van deze keuzes, alsmede het gevolg voor de succesvolle Qlinklijnen en de volledige OV-net in Groningen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Suus »

Beetje onzinnig gebeuren dit. Omdat er ergens een waarschijnlijk populaire winkel wordt geopend moeten de bussen uit de straat verdwijnen.

Er komt ook zo'n filiaal van die populaire winkel op het Damrak in Amsterdam. Zullen we dan daar ook maar alle trams verbannen :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Camille Kreemers, ik ben het zeer zeker met je eens dat het niet aandoen van het Centrum slecht is voor het busvervoer. Zeker als je naast de Akerk ook de halte Grote Markt niet meer bedient. Een van de meest gebruikte haltes. Juist door deze verbinding is Qlink en vooral lijn 5 succesvol.
De Brugstraat is echter wel erg druk. En aangezien sommige chauffeurs daar hard door heen gaan, snap ik wel dat men daar een oplossing voor moet verzinnen. Het voordeel van de Oosterstraat en Gelkingestraat is dat je daar sowieso geen fietser kan inhalen. Die bushaltes die vroeger in die straten waren had men ook beter zo kunnen laten. Vanwege de strakke tijd is het te begrijpen dat Qlink daar niet stopt, maar evt had je wel lijn 2 die niet tot dat net behoort daar te laten stoppen, vooral vanwege het sociale karakter.
Het verbaast me alleen wel dat een partij als GroenLinks die nu ook in het stadsbestuur zit dit zo allemaal laat gebeuren.
Alleen vraag ik me wel af wat voor andere mogelijkheden zijn? Wat zou jij doen? Het was toch sowieso al de vraag of lijn 5 over de Grote Markt zou blijven rijden? Of op termijn alleen lijn 3 en lijn 4? De verkeersdrukte richting het centrum is wel een probleem, maar als al deze reizigers met de auto gaan wordt dat nog groter natuurlijk.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door SuperGhost »

Als ik op Google Streetview kijk (ik weet hoe recent dat is), dan lijkt de Brugstraat en de Astraat inderdaad vrij smal. Kan me voorstellen dat men daar de bussen weg wil hebben.

Maar het centrum compleet overslaan lijkt me een absolute doodsteek voor het busvervoer. De Groote Markt zul je moeten blijven bedienen vind ik.
De Oosterstraat lijkt me breed genoeg om aan beide kant van het eenrichtingsweggetje een fietsstrook aan te leggen, zodat bus en fiets elkaar niet (zo veel) meer in de weg zitten. De Gelkingerstraat is een stuk smaller, maar heeft ook wel een breder stuk waar evt. een fietsstrook neergelegd kan worden om bussen fietsers voorbij te kunnen laten gaan (ook zou je fietsers natuurlijk zo veel mogelijk kunnen verleiden om de Oosterstraat en/of de Herestraat te gebruiken).

De gevolgen van het overslaan van de Brugstraat kun je op zich prima beperken lijkt me als je het busvervoer iets anders aanlegt, zodat de Groote Markt bediend wordt door die bussen.

De stadslijnen zouden prima op zo'n manier doorgekoppeld kunnen worden (voor zover dat al niet geldt) dat ze via de Groote Markt gaan. Je kunt dan bijv. een soort oost-west corridor krijgen (Schildersbuurt - HS - Groote Markt - UMCG Hoofd/Noord) met een soort noord-zuid (Boterdijk - Groote Markt - HS - Corpus Den Hoorn/Helpman).

De streeklijnen 35 en 39 kunnen wellicht via (Zernike en) Paddepoel-Zuid gestuurd kunnen worden, zodat ze zonder grote omweg via de Groote Markt naar het Hoofdstation kunnen (kunnen hierbij deels lijn 9 vervangen, aangezien 35 en 39 samen ook eenzelfde frequentie rijden als lijn 9).

Een hele korte schets om het wat duidelijke te maken (rood = oost-westcorridor, groen = noord-zuidcorridor, blauw is mogelijke route 35+39):
Afbeelding
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Zeer goede zaak dit. Bussen horen niet thuis in drukke straten als de Brugstraat, Oosterstraat en Gelkingestraat.

Het A-kerkhof kan je straks nog steeds goed bedienen door bepaalde stadslijnen via het Emmaplein in plaats van Hereplein te laten rijden. De Grote Markt wordt bedient door de haltes Zuiderdiep, Sint Jansstraat en bijvoorbeeld Maagdenbrug.

Ik begrijp ook niet zo goed waarom mensen toch steeds met het tegenargument dat het centrum slechter bereikbaar wordt komen. In mijn ogen is dit niet zo, je kan tenslotte nog steeds op het Zuiderdiep uitstappen. In plaats van de Grote Markt kan je straks bij de Sint Jansstraat uitstappen, nog geen twee minuten lopen van de Grote Markt. Als je als bestemming de Vismarkt hebt, dan stap je nu toch ook uit op de Grote Markt of Akerkhof om vervolgens een stukje te lopen? Al met al denk ik dat het gewoon een kwestie van wennen wordt, en dat het openbaar vervoer in het centrum hierdoor een flinke impuls krijgt. Vooral als bussen straks ongehinderd rondom het centrum kunnen rijden.
Laatst gewijzigd door Cpt.Iglo op wo 15 apr 2015, 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

@SuperGhost: fietsstroken (of in ieder geval het gebruik ervan) in de Oosterstraat en Gelkingestraat kan je vergeten, daar zijn de straten simpelweg te smal en te druk voor.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door SuperGhost »

Hoeveel steden ken jij zonder bussen in het centrum?
Zal dat misschien een reden hebben dat die er niet of nauwelijks zijn?
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

SuperGhost schreef:Hoeveel steden ken jij zonder bussen in het centrum?
Zal dat misschien een reden hebben dat die er niet of nauwelijks zijn?
Wie heeft het over geen bussen in het centrum? Zuiderdiep is ook hartje centrum, ik gebruik deze halte nu ook al regelmatig als ik op de Grote Markt moet zijn. De vertraging die bussen soms oplopen in de Oosterstraat zorgt er soms zelfs voor dat ik dan sneller bij bijvoorbeeld de Drie Gezusters ben dan wanneer ik was blijven zitten tot de halte Grote Markt.

Van de halte aan het Zuiderdiep naar de Grote Markt is zo'n 3 min lopen, terwijl de bus er inclusief halteren op de Grote Markt en langzaam rijden in de Oosterstraat ook gauw dezelfde tijd erover doet.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Cpt.Iglo schreef:Zeer goede zaak dit. Bussen horen niet thuis in drukke straten als de Brugstraat, Oosterstraat en Gelkingestraat.

Het A-kerkhof kan je straks nog steeds goed bedienen door bepaalde stadslijnen via het Emmaplein in plaats van Hereplein te laten rijden. De Grote Markt wordt bedient door de haltes Zuiderdiep, Sint Jansstraat en bijvoorbeeld Maagdenbrug.

Ik begrijp ook niet zo goed waarom mensen toch steeds met het tegenargument dat het centrum slechter bereikbaar wordt komen. In mijn ogen is dit niet zo, je kan tenslotte nog steeds op het Zuiderdiep uitstappen. In plaats van de Grote Markt kan je straks bij de Sint Jansstraat uitstappen, nog geen twee minuten lopen van de Grote Markt. Als je als bestemming de Vismarkt hebt, dan stap je nu toch ook uit op de Grote Markt of Akerkhof om vervolgens een stukje te lopen? Al met al denk ik dat het gewoon een kwestie van wennen wordt, en dat het openbaar vervoer in het centrum hierdoor een flinke impuls krijgt. Vooral als bussen straks ongehinderd rondom het centrum kunnen rijden.
Ik betwijfel of het ongehinderd wordt. De wegen die nu als busroute worden aangegeven door de gemeente staan altijd vast in de spits met auto's en die auto's blijven op die wegen. Daar komen de bussen dus ook bij in de file te staan. Ook kent lijn 6 die vroeger via Grote Markt reed een daling van 50% reizigers, sinds de bus niet meer langs de Grote Markt rijdt. Dat moet je dan eens over alle buslijnen trekken en je praat over een financiële strop in Groningen. Tel erbij op dat er een parkeergarage onder de Grote Markt wordt gebouwd en dat wordt ineens een aantrekkelijke parkeerplaats.

Wil je misschien even aangeven welke grote steden geen bussen meer IN het centrum heeft? Ik kan me geen steden bedenken waar het centrum geen OV-ontsluiting kent. Daarnaast ligt het Centrum van Groningen hoger dan de rest van de stad. Gebleken is dat voor het overgrote deel van de Groningers de halte op de Grote Markt als Centrum wordt gezien.

Hoe oud ben jij Cpt. Iglo? Ik denk namelijk niet dat mijn oma in 3 minuten dat loopt met een rollator en bijna 70 jaren in haar leven.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

CamilleKreemers schreef: Ik betwijfel of het ongehinderd wordt. De wegen die nu als busroute worden aangegeven door de gemeente staan altijd vast in de spits met auto's en die auto's blijven op die wegen. Daar komen de bussen dus ook bij in de file te staan. Ook kent lijn 6 die vroeger via Grote Markt reed een daling van 50% reizigers, sinds de bus niet meer langs de Grote Markt rijdt. Dat moet je dan eens over alle buslijnen trekken en je praat over een financiële strop in Groningen. Tel erbij op dat er een parkeergarage onder de Grote Markt wordt gebouwd en dat wordt ineens een aantrekkelijke parkeerplaats.
Op de Diepenring zie ik nauwelijks files, hooguit een klein beetje vertraging bij de verkeerslichten. Verder is de gemeente van plan om de Diepenring te gaan herinrichten. We mogen er dan toch wel vanuit gaan dat in deze herinrichting rekening gehouden gaat worden met de nieuwe busroutes.

Ik maakte ook altijd gebruik van lijn 6 toen ik nog in de wijk Hoornsemeer woonde. Het is inderdaad waar dat het aantal reizigers is gedaald sinds deze bus niet meer via de Grote Markt rijdt. Het is alleen wel zo dat er nu nog vele lijnen via de Grote Markt rijden, waardoor mensen eerder overstappen op het Hoofdstation. Ook is de halte aan het Zuiderdiep waar lijn 6 stopt niet bepaald gunstig gelegen ten opzichte van de Grote Markt. De halte bij de Albert Heijn is wat dat betreft veel geschikter als centrumhalte.
Wil je misschien even aangeven welke grote steden geen bussen meer IN het centrum heeft? Ik kan me geen steden bedenken waar het centrum geen OV-ontsluiting kent. Daarnaast ligt het Centrum van Groningen hoger dan de rest van de stad. Gebleken is dat voor het overgrote deel van de Groningers de halte op de Grote Markt als Centrum wordt gezien.
Waarom moet ik steden zonder bus in het centrum opnoemen, als de bus in Groningen gewoon door het centrum blijft rijden, maar dan via een andere route? Ik vind een vergelijking met een stad zonder OV in het centrum niet opgaan, omdat de veranderingen hier helemaal niet zo drastisch zijn als wat sommigen ons willen doen laten geloven.

Maar als we toch voorbeelden nodig hebben; Amersfoort heeft ook geen bushaltes binnen de grachten om het stadshart. In Breda ook niet op de Grote Markt, het centrale plein van die stad. Het is dan ook al gauw 5 minuten lopen vanaf de dichstbijzijnde halte.
Hoe oud ben jij Cpt. Iglo? Ik denk namelijk niet dat mijn oma in 3 minuten dat loopt met een rollator en bijna 70 jaren in haar leven.
Jong genoeg om in drie minuten van het Zuiderdiep op de Grote Markt te zijn.. ;)

Maar zonder gekheid, ik vind dit argument voor wat betreft oma eigenlijk niet echt overtuigend. Oma moet immers net zo goed een stuk lopen als ze op de Grote Markt uitstapt. Als ze uit Lewenborg komt en naar de Vismarkt wil, dan zal ze het stuk vanaf de Grote Markt ook moeten lopen. En ook als ze niet op de Vismarkt hoeft te zijn, dan zal ze alsnog een stuk moeten lopen naar bijvoorbeeld de Herestraat of de Ebbingestraat. Deze eerste is via het Zuiderdiep zeer snel te bereiken, en de Ebbingestraat is vanaf de Diepenring niet eens veel verder dan vanaf de Grote Markt.

Hoewel ik de gedachte begrijp, kan ik met bovenstaand argument niet overtuigd worden. Helemaal als je je bedenkt dat er ook nog eens veel betere alternatieven voor (veel) ouderen zijn, zoals de WMO-taxi.
Laatst gewijzigd door Cpt.Iglo op wo 15 apr 2015, 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Stap 1: De wijken Hoornsemeer, Paddepoel en Vinkhuizen krijgen geen rechtstreekse busverbinding met de Grote Markt. Gevolg: bij lijn 6 aantal reizigers betalend met OV-chipkaart 50% naar beneden!! Geen veranderen van studenten-ovkaarthouders. Alternatief is centrumhalte A-kerk of men moet overstappen op het Hoofdstation op een bus naar de Grote Markt. Men schrapt haltes Oosterstraat en Gelkingestraat.
Stap 2: De wijk Hoornsemeer heeft straks geen centrumhalte meer, Rembrandt van Rijnstraat of Hoofdstation is dan het dichtst bij. Alternatief: men moet overstappen op Hoofdstation voor Grote Markt bushalte. Halte A-kerk, Westerhaven opgeheven. Paddepoel, Vinkhuizen, Hoornsemeer, Hoogkerk, Surhuisterveen, Oldehove, Hoendiep niet meer door centrum.
Stap 3: Bushaltes Grote Markt, Oude Ebbingestraat verdwijnen. Gevolg: ook Eelde, Leek, Roden, Zuidlaren - Annen en Zuidhorn geen rechtstreekse verbinding meer met stad.

En bij elke stap zullen eerder minder mensen dan meer mensen met de bus gaan. Men bouwt het allemaal langzaam af. (net als met buslijnen op het platteland. Routes worden langer. Minder mensen nemen de bus. Er komt een belbus of buurtbus. Dat is minder aantrekkelijk. En dan komt het argument dat het te veel kost. Weg is de bus)

Idee Q-link: rechtstreekse verbinding met het centrum. Haal je compleet onderuit. Deze lijnen zijn juist een succes vanwege de snelheid en het doorrijden in de stad. Ik snap niet dat men niet wat trotser is op hoe het hele Q-link netwerk is opgezet. Je moet veranderen als je iets beter kunt maken, maar vooral niet gaan veranderen om het veranderen.

Wat ik overigens het meest kwalijke vind is dat deze maatregelen gewoon worden doorgevoerd, zonder dat er over de sociale functie van het OV wordt nagedacht. Studenten en scholieren weten de bus wel te vinden. Ouderen houden niet van overstappen. En forensen de bus in krijgen is nog moeilijker.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

gebruiker77 schreef: Wat ik overigens het meest kwalijke vind is dat deze maatregelen gewoon worden doorgevoerd, zonder dat er over de sociale functie van het OV wordt nagedacht. Studenten en scholieren weten de bus wel te vinden. Ouderen houden niet van overstappen. En forensen de bus in krijgen is nog moeilijker.
Wanneer dringt het nu eens door dat het Zuiderdiep óók centrum is, en dat het grotendeels gewoon een mentaliteitsverandering wordt? Het klopt niet om te zeggen dat mensen ineens niet meer met de bus gaan als de bus de Grote Markt niet meer bedient. Voorbeeld van lijn 6 klopt in dit geval ook niet, omdat er straks simpelweg geen busroute meer over de Grote Markt gaat, waardoor men simpelweg geen keuze heeft.

Hier komt nog bij dat momenteel bijna alle streekbussen nu ook niet meer via de Grote Markt rijden, en de bezetting is er echt niet minder om geworden.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Diepenring wil ik wel eens eerst zien dat de busbaan wordt aangelegd. Ze hebben ook al gesproken in de krant over het opheffen van de busbaan op de Europaweg, als de file te lang wordt/duurt.

Voor inwoners van Groningen is tot nu toe gebleken dat de Grote Markt als Centrumhalte wordt gezien en het Zuiderdiep die status minder tot niet heeft. Aangezien we in een tijd leven waarin elke lijn continu tegen het licht wordt gehouden door dalende overheidsinkomsten, ben ik bang dat een Groningenbrede daling van bijvoorbeeld 10% reizigers al verregaande gevolgen gaat hebben voor buslijnen en met name de frequentie van die buslijnen.

Daarnaast is Qlink nu succesvol omdat je snel in het Centrum bent, wat voor Noordelingen gelijk lijkt te staan voor Grote Markt. Er wordt bij het Forum een parkeergarage gebouwd die dan veel dichterbij de bestemming is. Ik vrees dat die automobilist niet meer uitstapt bij een P+R, maar besluit tot het centrum te rijden. We weten allemaal hoe geweldig de doorstroming is van Groningen in de spits. We staat op plek 2 van langste files.

Even terug komen op het begin erover: Waarom wil de gemeente met alle geweld de bus uit het centrum hebben? Dit busplan IS de backup van de afgeblazen Regiotram en die tram MOEST van dezelfde gemeente over de Grote Markt rijden. Als het gaat om leefbaarheid van het centrum, kun je ook voor laten schrijven dat er uitsluitend hybrides of volelektrische bussen in de stad mogen worden ingezet, danwel een plan van vervoerders waarbij zo min mogelijk CO2-uitstoot in de stadscentrum wordt gecreëerd. De gemeente geeft aan dat de bussen ervoor zorgen dat het voor wandelaars in het centrum zeer gevaarlijk is om zich te bewegen, terwijl ik me juist vaker erger aan fietsers die zonder kijken tussen voetgangers razen. Laat ze die dan ook continu beboeten op fietsen op voetgangersgebieden. Ik ben al een paar keer bijna van mijn schoenen gereden door fietsers die de smartphone bekijken i.p.v. wat voor ze zit.

Overigens mag de WMO-taxi dan ook niet meer in dezelfde ring komen als waar nu de bus rijdt. Die mensen moeten dan ook op de Diepenring of Zuiderdiep uitstappen. Ook is het van de gemeentelijke politiek de bedoeling dat zoveel mogelijk WMO-ers juist met het OV gaan reizen, omdat dit meer kosten bespaart. Er wordt juist gekeken naar hoe het OV verbeterd kan worden in relatie met reizigersgroepen die nu voor instedelijke ritten de taxi gebruiken en dan halen ze een van de belangrijkste trekpleisters van reizigers weg.

Juist ook in het licht van de laatste alinea snap ik deze keuze niet.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Cpt.Iglo schreef:
gebruiker77 schreef: Wat ik overigens het meest kwalijke vind is dat deze maatregelen gewoon worden doorgevoerd, zonder dat er over de sociale functie van het OV wordt nagedacht. Studenten en scholieren weten de bus wel te vinden. Ouderen houden niet van overstappen. En forensen de bus in krijgen is nog moeilijker.
Wanneer dringt het nu eens door dat het Zuiderdiep óók centrum is, en dat het grotendeels gewoon een mentaliteitsverandering wordt? Het klopt niet om te zeggen dat mensen ineens niet meer met de bus gaan als de bus de Grote Markt niet meer bedient. Voorbeeld van lijn 6 klopt in dit geval ook niet, omdat er straks simpelweg geen busroute meer over de Grote Markt gaat, waardoor men simpelweg geen keuze heeft.

Hier komt nog bij dat momenteel bijna alle streekbussen nu ook niet meer via de Grote Markt rijden, en de bezetting is er echt niet minder om geworden.
Het voorbeeld van lijn 6 is toch heel duidelijk? Een aanzienlijke groep gaat ten opzichte van het jaar 2013 niet meer met de bus. Als alle bussen inderdaad niet meer over de Grote Markt/A-Kerk gaan, dan verandert er inderdaad niks ten opzichte van buslijnen onderling(niemand heeft meer keus), maar komt het reizigersaantal vermoedelijk wel een stuk lager te liggen. Overigens gaat het bij lijn 6 om 50% van de reizigers die op saldo reist (ouderen, forsensen?).

Veel streekbussen rijden niet via de Grote Markt, maar een aanzienlijk deel van die lijnen is ook scholieren/studenten. Die maakt het echt niet uit of ze bij Zuiderdiep of Grote Markt uitstappen. Ik ben het met je eens dat Zuiderdiep ook hartje centrum is, maar dat wil toch niet zeggen dat je de andere straten maar niet meer bedient. Het gaat mij juist om ouderen, én om mensen die met het concept Q-link de bus in zijn gelokt. De bussen mogen straks niet meer op de Grote Markt, omdat men graag een fontein en wat bomen wil plaatsen, een beetje prestige kwestie lijkt het wel.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

gebruiker77 schreef:Wat ik overigens het meest kwalijke vind is dat deze maatregelen gewoon worden doorgevoerd, zonder dat er over de sociale functie van het OV wordt nagedacht. Studenten en scholieren weten de bus wel te vinden. Ouderen houden niet van overstappen. En forensen de bus in krijgen is nog moeilijker.
Goede samenvatting trouwens, alleen moet je Stad bij stap 3 even lezen als Centrum.

Uiteindelijk wordt altijd gekeken naar de inkomsten van de lijn vergeleken met de uitgaven voor die lijn. Is die verhouding niet goed (grove gok 50% is de scheidingslijn), gaat het mes erin. Er wordt dan uitsluitend gekeken naar hoe het geld optimaler kan worden gebruikt en niet naar waardoor er minder reizigers zijn. Soms kun je dat namelijk heel makkelijk aanwijzen: Lijn 6 niet meer over Grote Markt bijvoorbeeld.

De sociale functie mis ik ook in dit plan van de gemeente. Er komen mogelijk 40.000 potentiële OV-gebruikers per Week en dan haal je het OV weg. Ik zou juist kijken of je 1 of 2% van deze potentiële bezoekers (praat je over 4 tot 8 honderd reizigers elke week) in het OV kan krijgen. Dat levert weer extra inkomsten op (ongeveer 800 tot 1600 euro per week) en hiermee zou je bijvoorbeeld bepaalde frequenties in de stad op peil kunnen houden, terwijl de overheid weer ietsje minder geld hoeft bij te dragen.

Kijken we even naar Qlink, die komt op de Diepenring te rijden in het gemeenteplan. Als ze nog 350 m verder oostelijk gaan rijden, rijdt Qlink direct langs het UMCG (even gekeken op google maps). Dat is een van de grotere promotors van het OV in de stad, incl de "snelle" verbinding die ze met het centrum hebben. We vergeten dan even dat er al meer dan 700 m tussen Qlink en centrum komt te liggen, die je ook compleet heuvelop moet uitvoeren. Mijn oma (wat toch een van de grootste groepen OV-gebruikers in de stadsdienst lijkt te zijn als ik die bussen bekijk) is dan niet meer vrolijk.
Laatst gewijzigd door CamilleKreemers op wo 15 apr 2015, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Daniel »

Ik lees eigenlijk met stijgende verbazing dit topic: in de praktijk kennen heel veel middelgrote steden een bus die voornamelijk langs het centrum rijdt i.p.v. er doorheen en overal blijkt het te werken dus waarom zou het in Groningen niet kunnen.
Amersfoort is al genoemd, daar heb je toch behoorlijke delen van de binnenstad die op meer dan 500 meter van een halte aan de Stadsring liggen (alleen de stad uit kan je naar een beperkt aantal wijken dichterbij instappen, maar vanuit de westelijke wijken is de wandeling naar het winkel/horecadeel behoorlijk).

Dordrecht was dan weer een mooi voorbeeld van wat wel te ver is: een compleet vrij van doorgaande bussen zijnde binnenstad was de doodsteek (toen moest op het station overgestapt worden, afstand is wel vergelijkbaar met die in Groningen) maar juist toen de halte aan de rand van de binnenstad terugkwam (op eenzelfde afstand als bv. het Zuiderdiep t.o.v. de Grote Markt in Groningen) zijn de busverbindingen weer als een trein gaan lopen. Opvallend detail: de lijnen langs het centrum lopen goed, de lijn door het centrum heen rijdt alleen nog 3x/uur omdat de gemeente niet minder wil maar qua vervoersvraag zou er al veel sterker op bezuinigd geweest zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Daniel, Ik denk dat het aan de mentaliteit van de regio ligt. We hebben op een lijn die niet meer langs de grote markt gaat al een verlies van 50% reizigers. In de stad gaat een groot deel van de stadsreizigers zover ik kan zien naar de groep die de 50 gepasseerd is (laat ik het maar netjes omschrijven). Deze groep heeft ook al aangegeven dat ze de bus laten liggen als de bus niet meer langs de Grote Markt gaat. Ze gaan dan wel naar de wijksupermarkt. En inderdaad zijn er stadslijnen die meer dan 50% in die leeftijdscategorie valt. Al die inkomsten die dan vervallen, kunnen dan wel bij het OV-bureau ervoor zorgen dat ze het mes in de stadsdienst gaan zetten, om de vraag en aanbod te matchen.

Ook is twee jaar terug een grote dienstregelingswijziging geweest met de realisatie van Qlink. Deze bus gaat snel en frequent naar de Grote Markt, wat in de top 3 drukste haltes van Groningen staat.

Zoals gebruiker77 het al noemt, het lijkt een prestige project. Je kan me niet wijsmaken dat je een mooi marktgebied kan maken, waarbij de bus ook een plek krijgt in het centrum. Tot nu toe is altijd gesproken over GEEN bussen en WEL fontein of het hele plan ging niet door. De reizigers en inwoners van Groningen en Ommelanden willen de bus naar de Grote Markt behouden en de gemeente lijkt nu dit signaal te gaan negeren. Hun argument is de overlast van de bus, maar ik hoor ook genoeg mensen klagen over fietsers in het centrum.
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door TheRoy-t »

Ik snap de argumenten in dit verhaal niet. CO2 uitstoot? De bussen op lijn 3 en 4 hebben euro 6 motoren, de lucht die zij uitstoten is bijna schoner dan de omgeving, en dan heb je ook nog de hybrides die af en toe op lijn 11 rijden. Euro 5 is daarnaast ook heel schoon. Mensen die beginnen over uitstoot leven volgens mij nog in de jaren 90.
Voor Groningers is de Grote Markt (@SuperGhost: het is Grote Markt, met één o) gewoon het centrum. Daar vindt de markt plaats en een groot deel van het winkelgebied en het uitgaansgebied is geconcentreerd om de Grote Markt (ik vind het daarom eigelijk ook raar dat er geen enkele nachtbus nog op de Grote Markt komt, dan zouden die bussen helemaal vol zitten). Het is daarnaast altijd al zo geweest dat je makkelijk met de bus op de Grote Markt kunt komen, dat is historisch zo gegroeid. Dat hele afbraakbeleid vind ik dan ook maar raar.
Zowel halte Zuiderdiep als Stadsschouwburg liggen op 400 meter lopen van de Grote Markt. Er wordt nu een parkeergarage gebouwd op nog geen 100 meter van de Grote Markt, ik weet dan al wel wie van de twee wint. De Vismarkt is nog erger. Daar staat een parkeergarage op 50 meter van het midden van de markt, en ligt de dichtstbijzijnde bushalte op 250 meter. Als je een keus hebt, dan kiezen waarschijnlijk veel mensen voor de parkeergarage, omdat die verder in het centrum zit dan de bus straks.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

nachtbus doortrekken naar Grote Markt past niet in chauffeursdienst, dus moet je meer personeel gebruiken. Dat is dus weer meer geld betalen, terwijl er fors bezuinigd is afgelopen jaren.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

CamilleKreemers schreef:Diepenring wil ik wel eens eerst zien dat de busbaan wordt aangelegd. Ze hebben ook al gesproken in de krant over het opheffen van de busbaan op de Europaweg, als de file te lang wordt/duurt.
Huh, volgens mij mis ik iets. Welke files op de Europaweg, en wat heeft de busbaan daar te maken met busverkeer op de Diepenring?
Voor inwoners van Groningen is tot nu toe gebleken dat de Grote Markt als Centrumhalte wordt gezien en het Zuiderdiep die status minder tot niet heeft.
Lijkt mij ook logisch, want dit is nu eenmaal een halte in hartje centrum. Natuurlijk stappen dan daar ook de meeste mensen in- en uit. Als je deze halte weghaalt, dan verspreiden deze reizigers zich over de andere (nieuwe) haltes.
Aangezien we in een tijd leven waarin elke lijn continu tegen het licht wordt gehouden door dalende overheidsinkomsten, ben ik bang dat een Groningenbrede daling van bijvoorbeeld 10% reizigers al verregaande gevolgen gaat hebben voor buslijnen en met name de frequentie van die buslijnen.
Dit is een aanname van je, geen feit. Ik ben hier toch een stuk positiever over; ik denk dat het met die reizigersaantallen wel los zal lopen. Mensen wennen er vanzelf aan dat de bus op een andere plek stopt en dat je soms wat verder moet lopen. Kwestie van mentaliteitsverandering, maar dat is iets wat ze hier op één of andere manier heel slecht kunnen. Wat de boer niet kent...
Daarnaast is Qlink nu succesvol omdat je snel in het Centrum bent, wat voor Noordelingen gelijk lijkt te staan voor Grote Markt. Er wordt bij het Forum een parkeergarage gebouwd die dan veel dichterbij de bestemming is. Ik vrees dat die automobilist niet meer uitstapt bij een P+R, maar besluit tot het centrum te rijden. We weten allemaal hoe geweldig de doorstroming is van Groningen in de spits. We staat op plek 2 van langste files.
Ik ben een Groninger in hart en nieren en woon al jaren in de stad, maar het Zuiderdiep was en is voor mij net 'zoveel centrum' als de Grote Markt.

Voor wat betreft die parkeergarage; dat loopt allemaal wel los. Parkeren zal er niet goedkoop zijn, en het loont altijd nog om de auto gratis op een P+R plek te zetten en met de bus verder naar de stad te reizen.
Even terug komen op het begin erover: Waarom wil de gemeente met alle geweld de bus uit het centrum hebben? Dit busplan IS de backup van de afgeblazen Regiotram en die tram MOEST van dezelfde gemeente over de Grote Markt rijden. Als het gaat om leefbaarheid van het centrum, kun je ook voor laten schrijven dat er uitsluitend hybrides of volelektrische bussen in de stad mogen worden ingezet, danwel een plan van vervoerders waarbij zo min mogelijk CO2-uitstoot in de stadscentrum wordt gecreëerd.
Een bus zwenkt uit in tegenstelling tot een tram. Ook heeft een bus veel meer ruimte nodig, en is de draaicirkel veel groter en onvoorspelbaarder. Geen wenselijke situatie in de route Zuiderdiep - Grote Markt. Door de bussen via de Diepenring te laten rijden, is de route veel rechter en betrouwbaarder met minder punten waarmee er conflicten kunnen komen met fietsers.
De gemeente geeft aan dat de bussen ervoor zorgen dat het voor wandelaars in het centrum zeer gevaarlijk is om zich te bewegen, terwijl ik me juist vaker erger aan fietsers die zonder kijken tussen voetgangers razen. Laat ze die dan ook continu beboeten op fietsen op voetgangersgebieden. Ik ben al een paar keer bijna van mijn schoenen gereden door fietsers die de smartphone bekijken i.p.v. wat voor ze zit.
Volledige met je eens, maar iedereen weet dat dit dweilen met de kraan open is. Verder vind ik het helemaal geen rare gedachte om de Grote Markt en omliggende straten het domein van voetgangers en fietsers te maken. Het centrum wordt er veel ruimer door, met als bijkomend voordeel dat bussen en fietsers elkaar op dat punt niet meer in de weg zitten. Ook het asfalt kan verdwijnen, iets wat ik helemaal geweldig vind. :)
Overigens mag de WMO-taxi dan ook niet meer in dezelfde ring komen als waar nu de bus rijdt. Die mensen moeten dan ook op de Diepenring of Zuiderdiep uitstappen.
Wie zegt dat? Volgens mij is daar nog helemaal niets over bekend. Gebruikers van de deeltaxi stappen altijd in- en uit bij de V&D en/of Bommen Berend aan het Kwinkenplein. De Oude Ebbingestraat blijft gewoon toegankelijk voor auto's, dus ook taxi's.
Ook is het van de gemeentelijke politiek de bedoeling dat zoveel mogelijk WMO-ers juist met het OV gaan reizen, omdat dit meer kosten bespaart. Er wordt juist gekeken naar hoe het OV verbeterd kan worden in relatie met reizigersgroepen die nu voor instedelijke ritten de taxi gebruiken en dan halen ze een van de belangrijkste trekpleisters van reizigers weg.
Ik geloof niet dat de gemeente zichzelf hiermee in de vingers gaat snijden. Natuurlijk benadeel je altijd een groepje mensen, maar je kan het niet iedereen naar de zin maken. Ze benadelen in de huidige situatie ook de toeristen en dagjesmensen op de Grote Markt, door al dat asfalt en stinkende bussen op een historisch plein.. ;)
gebruiker77 schreef:Veel streekbussen rijden niet via de Grote Markt, maar een aanzienlijk deel van die lijnen is ook scholieren/studenten. Die maakt het echt niet uit of ze bij Zuiderdiep of Grote Markt uitstappen. Ik ben het met je eens dat Zuiderdiep ook hartje centrum is, maar dat wil toch niet zeggen dat je de andere straten maar niet meer bedient. Het gaat mij juist om ouderen, én om mensen die met het concept Q-link de bus in zijn gelokt. De bussen mogen straks niet meer op de Grote Markt, omdat men graag een fontein en wat bomen wil plaatsen, een beetje prestige kwestie lijkt het wel.
Wat versta jij dan ook het concept Qlink? Waarom wordt dat zo anders als ik in de toekomst op het Zuiderdiep of bij de Sint Jansstraat uit moet stappen in plaats van de op de Grote Markt? En nogmaals, ouderen hebben negen van de tien keer helemaal geen bestemming op de Grote Markt, want je hebt daar helemaal niets. De Herestraat is vanaf daar voor een ouder iemand nog altijd een behoorlijk stuk lopen, evenals de V&D, de Rabobank of de Vismarkt. Deze plekken kan je straks gewoon bereiken vanaf een andere halte, die net zo ver of misschien een paar meter verder lopen is.
TheRoy-t schreef:Voor Groningers is de Grote Markt (@SuperGhost: het is Grote Markt, met één o) gewoon het centrum. Daar vindt de markt plaats en een groot deel van het winkelgebied en het uitgaansgebied is geconcentreerd om de Grote Markt (ik vind het daarom eigelijk ook raar dat er geen enkele nachtbus nog op de Grote Markt komt, dan zouden die bussen helemaal vol zitten). Het is daarnaast altijd al zo geweest dat je makkelijk met de bus op de Grote Markt kunt komen, dat is historisch zo gegroeid. Dat hele afbraakbeleid vind ik dan ook maar raar.
Als je een halte plaatst op de Diepenring ter hoogte van de Sint Jansstraat zit je dichter bij het uitgaansgebied dan bij de huidige halte op de Grote Markt. Ik vind verder je argument niet echt overtuigend; je zegt eigenlijk dat het zo moet blijven omdat het altijd al zo was. Waarom mag het niet veranderen? Omdat we hier tegen elke vorm van verandering en vernieuwing zijn? Dat zit zeker in ons bloed? ;)
Zowel halte Zuiderdiep als Stadsschouwburg liggen op 400 meter lopen van de Grote Markt. Er wordt nu een parkeergarage gebouwd op nog geen 100 meter van de Grote Markt, ik weet dan al wel wie van de twee wint. De Vismarkt is nog erger. Daar staat een parkeergarage op 50 meter van het midden van de markt, en ligt de dichtstbijzijnde bushalte op 250 meter. Als je een keus hebt, dan kiezen waarschijnlijk veel mensen voor de parkeergarage, omdat die verder in het centrum zit dan de bus straks.
Voor een dagje stad ga je echt niet een hele dag in een parkeergarage staan, ook niet als deze dichtbij het centrum is. Verder is het helemaal niet waar dat alles verder van de haltes af komt te liggen, zie ook mijn reacties hierboven.

Tenslotte vind ik het een goede zaak dat de bussen over de Diepenring gaan rijden, omdat dit ook al met evenementen gebeurt. Je hebt op zulke dagen dan minder verwarring, omdat alles gewoon kan blijven rijden. En daarover gesproken; bij dergelijke evenementen waarbij de bus nu ook al via de Diepenring rijdt, hoor je nu toch ook niemand klagen? Ik vind het in ieder geval een heel goede en betrouwbare route, eentje die ook altijd gebruikt kan worden in tegenstelling tot de Grote Markt.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Het is juist de bedoeling de ouderen UIT de WMO taxi te krijgen...
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Cpt. Iglo : Wat versta jij dan ook het concept Qlink? Waarom wordt dat zo anders als ik in de toekomst op het Zuiderdiep of bij de Sint Jansstraat uit moet stappen in plaats van de op de Grote Markt? En nogmaals, ouderen hebben negen van de tien keer helemaal geen bestemming op de Grote Markt, want je hebt daar helemaal niets. De Herestraat is vanaf daar voor een ouder iemand nog altijd een behoorlijk stuk lopen, evenals de V&D, de Rabobank of de Vismarkt. Deze plekken kan je straks gewoon bereiken vanaf een andere halte, die net zo ver of misschien een paar meter verder lopen is.
Er zijn genoeg plekken in het centrum te bedenken waarvoor ouderen een stuk zouden moeten lopen. Dat is nu zo en dat blijft ook altijd zo. Door het steeds oostelijker verleggen van de route, wordt de af te leggen afstand tot je eindbestemming wel steeds verder vergroot (bijv Oude Boteringestraat of iets dergelijks). Ook omdat lijn 5 al verlegd is. Er zit al een enorm gat.

Overigens stel je dat de 'aanname' over dalende reizigersaantallen wel los zal lopen. Laten we anders eens andersom stellen: we hebben bij lijn 6 al duidelijk gezien dat het niet bedienen van de Grote Markt wél heeft gezorgd voor lagere reizigersaantallen. Het tegendeel is echter nog niet bewezen. De echte groeilijnen van het busnetwerk netwerk (Zuidlaren +17%) bedienen allemaal de Grote Markt.
Het centrum wordt er veel ruimer door, met als bijkomend voordeel dat bussen en fietsers elkaar op dat punt niet meer in de weg zitten. Ook het asfalt kan verdwijnen, iets wat ik helemaal geweldig vind
Als je de fietsers weg haalt, zit men elkaar ook niet meer in de weg :lol: . Ik zie het asfalt en de 'luchtvervuiling' niet echt als een probleem. Dat valt allemaal reuze mee. Bussen worden steeds schoner, en op termijn zullen het vanzelf elektrische bussen worden. Als er straks meer mensen met de auto komen, dan zal er uiteindelijk wel weer meer asfalt nodig zijn. Misschien dat de politiek met dit idee wat meer automobilisten zoekt die straks over de Ringweg Zuid kunnen rijden als mensen weer de auto opzoeken :wink: .

Oké, misschien wat cynisch. Maar belangrijkst blijft voor mij de toegankelijkheid. Het OVbureau lijkt routes continu te willen strekken, zoals ook nu hier gaat gebeuren. Wellicht gaat je kostendekkingsgraad omhoog, maar besef wel dat het lang niet iedereen daar beter bij wordt.
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Statler Rail »

Ik zie in deze casus in Groningen vooral een probleem van vraaggestuurd-OV versus aanbodgestuurd-OV. Laat je de bussen rijden naar een plek waar de reizigers naartoe willen (=vraaggestuurd, reiziger centraal) of laat je de bussen rijden naar een plek waar je wil dat bussen rijden (=aanbodgestuurd, beleid centraal).

Met de Citybussen was Groningen altijd goed aan de slag. Je kon je auto parkeren bij de IKEA en dan met de bus naar de Grote Markt. Een concept dat volgens mij erg succesvol was. Dat concept lijkt helaas verleden tijd te worden. Het Zuiderdiep ligt geografisch gezien in de binnenstad, maar als je kijkt waar het winkelgebied ligt, dan ligt het daarin niet erg centraal. Die halte bij de Schouwburg ligt zelfs een stuk buiten het winkelgebied. Ik kan me voorstellen dat dit bovendien ver lopen is als je in de buurt van de universiteit moet zijn.
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door TheRoy-t »

Even terug naar het begin, waarom moeten de bussen in de de eerste plaats van de Grote Markt af? Sinds de eerste vorm van openbaar vervoer in Groningen (in de vorm van de omnibus) is de Grote Markt altijd al bediend geweest. Tot nog niet eens zo heel erg lang geleden hadden de meeste stadslijnen hun begin en eindpunt op de Grote Markt. Nu is het belang van de halte wel afgenomen omdat het OV tegenwoordig vooral scholieren en studenten en een paar forenzen vervoert, en mensen ook meer fietsen, maar er is nog steeds een aardige vervoersvraag naar de Grote Markt, vooral voor winkelend publiek en toeristen. Het is op de Grote Markt altijd al druk geweest, en vroeger kwam er ook nog eens veel meer verkeer langs dan nu (zoek maar eens foto's op van de Grote Markt in de jaren 80). Waarom zijn die fietsers en voetgangers nu een probleem?
Ik ben verder ook niet tegen verandering, ik ben alleen wel sceptisch.

De Sint Jansstraat zit helemaal niet dichter bij het Uitgaansgebied. Van de halte Grote Markt (Martinitoren) naar de drie Gezusters is 160 meter, naar de Poelestraat 190 meter. Van de halte Stadsschouwburg naar de Poelestraat is 350 meter, naar de Drie Gezusters 540 meter.
Wanneer je uit Beijum komt en naar de Vismarkt wil voor bijv. de markt of de winkels is de halte Grote Markt nog altijd het dichtstbij.
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Ik ga me toch even mengen in deze uitgebreide discussie...
Cpt.Iglo schreef:Ik maakte ook altijd gebruik van lijn 6 toen ik nog in de wijk Hoornsemeer woonde. Het is inderdaad waar dat het aantal reizigers is gedaald sinds deze bus niet meer via de Grote Markt rijdt. Het is alleen wel zo dat er nu nog vele lijnen via de Grote Markt rijden, waardoor mensen eerder overstappen op het Hoofdstation. Ook is de halte aan het Zuiderdiep waar lijn 6 stopt niet bepaald gunstig gelegen ten opzichte van de Grote Markt. De halte bij de Albert Heijn is wat dat betreft veel geschikter als centrumhalte.
En waar wil je lijn 6 dan langs laten rijden om in Vinkhuizen te komen? Oftewel, geen reële optie natuurlijk.
Cpt.Iglo schreef:Maar zonder gekheid, ik vind dit argument voor wat betreft oma eigenlijk niet echt overtuigend. Oma moet immers net zo goed een stuk lopen als ze op de Grote Markt uitstapt. Als ze uit Lewenborg komt en naar de Vismarkt wil, dan zal ze het stuk vanaf de Grote Markt ook moeten lopen. En ook als ze niet op de Vismarkt hoeft te zijn, dan zal ze alsnog een stuk moeten lopen naar bijvoorbeeld de Herestraat of de Ebbingestraat. Deze eerste is via het Zuiderdiep zeer snel te bereiken, en de Ebbingestraat is vanaf de Diepenring niet eens veel verder dan vanaf de Grote Markt.
Oma kan ook overstappen. Of ze dat in de praktijk zal doen is een tweede, maar het gaat erom dat een bepaalde plaats bereikbaar is.
gebruiker77 schreef:Stap 1: De wijken Hoornsemeer, Paddepoel en Vinkhuizen krijgen geen rechtstreekse busverbinding met de Grote Markt. Gevolg: bij lijn 6 aantal reizigers betalend met OV-chipkaart 50% naar beneden!! Geen veranderen van studenten-ovkaarthouders. Alternatief is centrumhalte A-kerk of men moet overstappen op het Hoofdstation op een bus naar de Grote Markt. Men schrapt haltes Oosterstraat en Gelkingestraat.
Stap 2: De wijk Hoornsemeer heeft straks geen centrumhalte meer, Rembrandt van Rijnstraat of Hoofdstation is dan het dichtst bij. Alternatief: men moet overstappen op Hoofdstation voor Grote Markt bushalte. Halte A-kerk, Westerhaven opgeheven. Paddepoel, Vinkhuizen, Hoornsemeer, Hoogkerk, Surhuisterveen, Oldehove, Hoendiep niet meer door centrum.
Stap 3: Bushaltes Grote Markt, Oude Ebbingestraat verdwijnen. Gevolg: ook Eelde, Leek, Roden, Zuidlaren - Annen en Zuidhorn geen rechtstreekse verbinding meer met stad.

En bij elke stap zullen eerder minder mensen dan meer mensen met de bus gaan. Men bouwt het allemaal langzaam af. (net als met buslijnen op het platteland. Routes worden langer. Minder mensen nemen de bus. Er komt een belbus of buurtbus. Dat is minder aantrekkelijk. En dan komt het argument dat het te veel kost. Weg is de bus)

Idee Q-link: rechtstreekse verbinding met het centrum. Haal je compleet onderuit. Deze lijnen zijn juist een succes vanwege de snelheid en het doorrijden in de stad. Ik snap niet dat men niet wat trotser is op hoe het hele Q-link netwerk is opgezet. Je moet veranderen als je iets beter kunt maken, maar vooral niet gaan veranderen om het veranderen.
Hier gaat het wel om.Dit zijn harde cijfers. We zien dat de lijnen die de directe verbinding met de Grote Markt zijn verloren ingekakt zijn en dat de Q-link-lijnen bijzonder goed gaan. Daarbij zie je dat het aantal in- en uitstappers het hoogst ligt bij de transferia, het UMCG en de Grote Markt. Zegt genoeg lijkt me. Er is behoefte aan.
Cpt.Iglo schreef:Hier komt nog bij dat momenteel bijna alle streekbussen nu ook niet meer via de Grote Markt rijden, en de bezetting is er echt niet minder om geworden.
Dat is niet zo moeilijk. Een streekbus heeft tenslotte een compleet andere functie dan een stadslijn. Een streeklijn is bedoeld als ontsluiting van een kern met een stad of andere kern. Van daaruit kun je verder met het lokale vervoer of de trein, interlokale lijn of wat dan ook. Appels met peren vergelijken.
CamilleKreemers schreef:Diepenring wil ik wel eens eerst zien dat de busbaan wordt aangelegd. Ze hebben ook al gesproken in de krant over het opheffen van de busbaan op de Europaweg, als de file te lang wordt/duurt.
Ik ben benieuwd in welke krant dit gestaan heeft, ik heb het in ieder geval niet gelezen en ik lees die dingen dagelijks.

CamilleKreemers schreef:Even terug komen op het begin erover: Waarom wil de gemeente met alle geweld de bus uit het centrum hebben? Dit busplan IS de backup van de afgeblazen Regiotram en die tram MOEST van dezelfde gemeente over de Grote Markt rijden. Als het gaat om leefbaarheid van het centrum, kun je ook voor laten schrijven dat er uitsluitend hybrides of volelektrische bussen in de stad mogen worden ingezet, danwel een plan van vervoerders waarbij zo min mogelijk CO2-uitstoot in de stadscentrum wordt gecreëerd. De gemeente geeft aan dat de bussen ervoor zorgen dat het voor wandelaars in het centrum zeer gevaarlijk is om zich te bewegen, terwijl ik me juist vaker erger aan fietsers die zonder kijken tussen voetgangers razen. Laat ze die dan ook continu beboeten op fietsen op voetgangersgebieden. Ik ben al een paar keer bijna van mijn schoenen gereden door fietsers die de smartphone bekijken i.p.v. wat voor ze zit.
Dat eerste heet collegebeleid. Sinds het Regiotram-verhaal zijn we twee stadsbesturen verder en dus ook twee collegeplannen verder. Dat laatste over de fietsers, tja, dat hoort bij leven in de stad. Ben wel met je eens dat het onveilig is hoor.
CamilleKreemers schreef:Overigens mag de WMO-taxi dan ook niet meer in dezelfde ring komen als waar nu de bus rijdt. Die mensen moeten dan ook op de Diepenring of Zuiderdiep uitstappen.
Dat mag hij nog wel.
CamilleKreemers schreef:Kijken we even naar Qlink, die komt op de Diepenring te rijden in het gemeenteplan. Als ze nog 350 m verder oostelijk gaan rijden, rijdt Qlink direct langs het UMCG (even gekeken op google maps). Dat is een van de grotere promotors van het OV in de stad, incl de "snelle" verbinding die ze met het centrum hebben. We vergeten dan even dat er al meer dan 700 m tussen Qlink en centrum komt te liggen, die je ook compleet heuvelop moet uitvoeren. Mijn oma (wat toch een van de grootste groepen OV-gebruikers in de stadsdienst lijkt te zijn als ik die bussen bekijk) is dan niet meer vrolijk.
De Q-link haal ik stevig lopend in tussen het UMCG en de Grote Markt op een goede dag via de Sint Jansstraat. Ik begrijp natuurlijk dat een ouder persoon dit niet haalt, maar heel snel is het ook weer niet en het gros van de UMCG'ers reist niet met de bus van het Hanzeplein of Oostersingel naar het centrum.
Cpt.Iglo schreef:Een bus zwenkt uit in tegenstelling tot een tram. Ook heeft een bus veel meer ruimte nodig, en is de draaicirkel veel groter en onvoorspelbaarder. Geen wenselijke situatie in de route Zuiderdiep - Grote Markt. Door de bussen via de Diepenring te laten rijden, is de route veel rechter en betrouwbaarder met minder punten waarmee er conflicten kunnen komen met fietsers.
Dit ben ik meteen met je oneens. De route langs de Diepenring is zeker niet rechter, helemaal niet van noord naar zuid. Ik weet niet of je wel eens met de auto daar rijdt maar dan kun je ervaren dat je een stadsautootje al niet binnen de lijntjes kunt houden daar, laat staan een 18 of zelfs 25-meter bus. Daar is het op zeker te smal voor. Ik heb het over he stuk tussen de Ebbingebrug en Kattenhage. En dan heb je nog de knik tussen de Kattenhage en Sint Jansstraat.
Cpt.Iglo schreef:Volledige met je eens, maar iedereen weet dat dit dweilen met de kraan open is. Verder vind ik het helemaal geen rare gedachte om de Grote Markt en omliggende straten het domein van voetgangers en fietsers te maken. Het centrum wordt er veel ruimer door, met als bijkomend voordeel dat bussen en fietsers elkaar op dat punt niet meer in de weg zitten. Ook het asfalt kan verdwijnen, iets wat ik helemaal geweldig vind. :)
Nogmaals, ook asfalt hoort bij leven in de stad. Wil je dat niet, kun je misschien beter in een dorp met 500 inwoners gaan zitten qua leefomgeving. Het maakt als je het mij vraagt de binnenstad juist levendig.
Cpt.Iglo schreef:Als je een halte plaatst op de Diepenring ter hoogte van de Sint Jansstraat zit je dichter bij het uitgaansgebied dan bij de huidige halte op de Grote Markt. Ik vind verder je argument niet echt overtuigend; je zegt eigenlijk dat het zo moet blijven omdat het altijd al zo was. Waarom mag het niet veranderen? Omdat we hier tegen elke vorm van verandering en vernieuwing zijn? Dat zit zeker in ons bloed? ;)
Dat is gewoon niet waar. In de Gelkingestraat, Grote Markt Zuidzijde en zelfs het News Café zit je ook in het uitgaansgebied. De halte op de Grote Markt vervult daarin een mooie centrumfunctie. Bij de Sint Jansstraat zit je aan de zijkant van het uitgaansgebied, en ook nog niet eens vlak naast de Poelestraat. Ik zie dat Roy het ook al zegt, en hij onderbouwt het ook nog eens met cijfers, hoef ik het niet meer te doen ;).
Cpt.Iglo schreef:En daarover gesproken; bij dergelijke evenementen waarbij de bus nu ook al via de Diepenring rijdt, hoor je nu toch ook niemand klagen? Ik vind het in ieder geval een heel goede en betrouwbare route, eentje die ook altijd gebruikt kan worden in tegenstelling tot de Grote Markt.
Ik heb nieuws voor je: tijdens evenementen wordt er wel degelijk geklaagd. Ga maar eens een half uurtje bij de halte aan de Turfsingel staan volgende week maandag.

De discussie over Q-link vind ik ook zeer bijzonder. Het kenmerk van HOV is juist dat je comfortabel en snel voor de deur van een populaire plaats afgezet kunt worden. Nou, de Stadsschouwburg is dat niet. Dat is afbraakbeleid. Dat woord durf ik wel in mijn mond te nemen met de oorspronkelijke HOV-visie in het hoofd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten